رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء التاسع والعشرون
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت التاسع والعشرون
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة التاسعة والعشرون
انهارت مسك و اترمت في حضن بيجاد
مسك / علشان خاطري ما تسبنيش روحي بتروح مني يا بيجاد بلاش تسافر وتسبني قلبي مش مطمن مش يمكن اموت وانا بولد
بيجاد/ بحزن شديد مسك بالله عليكي ما تصعبهاش عليا انا مسافر و فيا اللي ماكفيني كفايا قلقي عليكي بجد مش قادرة
مسك / كفايا أن انا هولد من غير ما تكون جامبي يا بيجاد
بيجاد/ روحي هتكون معاكي يا حببتي ربنا يخليكي ليا ويقومك بسلامة بحبك يا مسكي
ماجد / ما خلاص بقي ياعم بيجاد ده كلهم ست شهور مش مهاجر يعني
طلعت مسك من حضنه وودعته و دموعها علي خدها خرج بيجاد من باب السرايا و عيون مسك عليه
قالت فاطمة بشماته:
– ما خلاص ياختي مشا بطلي الشويتين بتوعك دول و اجري علي المطبخ شوفينا هنتغدي ايه اخلصي
نظرت لها مسك من أعلي لاسفل و تركتها و مشت
جرت فاطمة جابتها من شعرها
مسكت مسك بطنها وقالت بألم :
اه اه سيبي شعري انت بتعملي كده ليه في ايه يا فاطمة
فاطمة بغل :
– انتي هنا مسك بنت فايز كلاف البهايم الخدامة اللي جاية تخدمي علينا فاهمة.
جذبت مسك نفسها وقالت لها بغضب شديد وبصوت عالي
: حسد عينك ايدك تمد عليا تاني اوعي تكوني فكراني ضعيف لا انا مش ضعيفة خالي بالك
و بصي بقا يا فاطمة علشان انتي زوديتها قوي معايا انا هنا زي زيك زي ندي مافيش حد احسن من حد الله يكرمك عدي ايامك. معايا بصي يا ستي اعتبرني مش موجود خالص ماشي
فاطمة:
لا يا ماما انتي بتحلمي اصلا انتي هنا خدامة عارفة يعني ايه خدامة و خلاص اللي كان بيدافع عنك بح مافيش طار
سابتها مسك وطلعت غرفتها ودموعها سبقاها
وبعد ساعة طلعت روحية تناديها علشان العشاء
روحية/ ست مسك يا ست ادخل
مسك / تعالي يا روحية وانا قلتلك أن اسمي من مسك وبس
روحية / ابتسمت لها طايب يلا. بقا انا حاطيت الأكل تحت وقلت اطلع انادي عليكي
انتي ما اكلتيش حاجة من امبارح ده غلط علي النونو يلا بقي انزلي كلي قبل ما يخلصوا علي الاكل
مسك / هما قاعدو ياكلوا
روحية / اه من بدري
مسك/ ما حدش كلف خاطرة يطلع ينادي عليا
روحية / بصراحة استاذ ماجد.كان طالع بس انتي عارفه حكم القوي عليه
ابتسمت مسك شبه ابتسامة يلا بينا يا روحية
نزلت مسك كان الكل متجمع علي ابسفره و بياكل
دخلت مسك / مساء الخير و قاعدت ماكنها من غير ما تبص لحد
نظر لها محمود نظرة ليس لها معني ولكن انقبض قلب مسك منها
تعمدت مسك تجاهل نظراته و انشغلت في الاكل
اشجان/ عاملة ايه دلوقتي يا بنتي
مسك / الحمد لله يا امي
اشجان بيجاد ما اتصلش بيكي يطمنك عليه
مسك / لاء لسة ملحقش يوصل
اشجان/ يوصل بسلامة يارب
بصت مسك لندي وقالت لها/ ندوش اخبارك ايه دلوقتي واخبار البيبي
ندي/ مش بنام خالص يا مسك نفسي انام
مسك / خلاص هاتيها عنك شوية ونامي انتي
ندي/ بفرحة ونبي يا مسك كتر خيرك طول عمرك جدعة
نظرت فاطمة لمسك وقالت :
بنت مين اللي هتخديها
مسك باستغراب
بنت ندي انتي ايه مشكلتك
فاطمة/
ياسلام امال مين اللي هيشيل وينظف مطرح الاكل ده كله و يغسل المواعين
مسك
وروحية فين يا فاطمة انا تعبانه و حامل
فاطمة /
اخدت اجازة من بكرا يكون في معلومك انتي هتقومي بشغلها لحد ما هي تيجي
رفعت مسك حاجبها
و ما تقوميش انتي بشغلها ليه علي ايدك نقش الحنا علي الاقل انتي اللي الوحيده اللي فاضية فينا لا ليكي شغله و لا مشغله اشغلي نفسك بقا بشغل البيت
نظرت ندي لمسك و ابتسموا
فاطمة اتغاظت من كلام مسك و قالت لها /
لما انا فاطمة بنت كبير البلد تشتغل في البيت بنت كلاف البهايم تعمل ايه
ردت مسك بكل هدوء انا هنا مش مسك بنت فايز انا هنا مسك مرات بيجاد ابن العمده يا فاطمة يعني كرامتي من كرامته ولا ايه يابا العمده كلامي في حاجة غلط
انتبه العمدة ليها / اه عندك حق انتي هنا مرات بيجاد صح بس مؤقت هانت
ركزت مسك في كلمة هانت
مسك / يعني ايه مؤقت انا مش فاهمة
بصلها محمود نظره خاليه من التعبير و قام من علي الاكل
التفت مسك لاشجان وقالت بزعر:
ماما كلام العمده يقلق قاصده ايه باللي قاله يعني ايه مؤقت و هانت هو ناوي يعمل ايه
اشجان/ كبري دماغك يا مسك ما تقوفقيش عند كل كلمة كده اهو كلمتين بيفك بيهم عن نفسة اعملي نفسك ما سمعتيش وخلاص
مسك / ماشي يا امي ربنا يستر قلبي مش مطمن
وقامت مسك طلعت علي أوضتها وكلام محمود برين في اذنها
فجاءة رن تليفونها اتخضت مسك
جرت علي تليفون افتكرتوا بيجاد لكن طلع المتصل عطر
مسك / الو أيوة يا عطر اخبارك ايه يا حببتي و محمد عامل ايه يا قلب اختك
عطر ببكاء:
شوفتي يا مسك محمد و عميله انا مش حاسكت
مسك بخضة :.
خير يا عطر محمد زعلك في ايه عمل ايه اخلصي
عطر /
مش راضي يوديني عند الدكتورة
مسك / بلهفة انتي عيانه يا عطر خير مالك يا حببتي فيكي ايه بيوجعك
عطر/ مش عيانه يا مسك بس عاوزة اروح اعرف الحمل اتاخر ليه لحد دلوقتي
مسك / اتصدقي بالله يا عطر انتي هبله حمل ايه اللي اتاخر انتي ما كملتبش سنة جواز
عطر انتي هتتكلمي زي محمد هو كمان بيقولي كده
مسك / بلهفة عطر اقفلي دلوقتي بيجاد بيرن عليا
فتحت الخط علي بيحاد
مسك / حبيبي وحشتني طمني عليك يا قلبي وصلت بسلامة
بيجاد/ عمر بيجاد و روح بيجاد انا في المطار يا حببتي لسة واصل وقلت اول حاجة اتصل اطمن عليكي انتي بخير يا مسكي و النونو بخير
مسك / انا والنونو مشتاقين ليك هتجنن عليك يا بيجو ببجد حته مني ضايعة انا بحبك قوي يا قلبي
بيجاد / و انا بعشقك يا ملكة روحي وحياتي يلا يا حببتي هقفل معاكي علشان الشنط و صلت
مسك /؛ماشي يا حبيبي لا اله الا الله خالي بالك من نفسك يا روح القلب
بيجاد/ محمد رسول الله بحبك و خالي بالك من ابني
قفل بيجاد السكة مسك مش قادرة تتحكم في دموعها
و بعد شوية مروة اتصلت علي مسك
مروة / الو يا مسك اخبارك ايه طمنيني بيجاد وصل بسلامة
مسك بصوت مخنوق / اه الحمد لله يا مروة وصل وكلمني
انتي عاملة ايه ومبروك الحمل يا حببتي ربنا يكملك علي خير
مروة / ويقومك بسلامة هو انتي في الشهر الكام يا مسك
مسك/ انا في اخر السادس كام يوم و واكون في السابع خلاص هانت
مروة /علي خير يا حببتي وندى عاملة ايه كويسة. نونو عسل كده
مسك مشاء الله جميله يا مروة مش بتبطل عياط و ندي يا حرام نفسها تنام
مروة / هههههههههههه معلش في الاول بس
طمنيني الحرباية عاملة معاكي ايه بعد بيجاد ما سافر اوعي تسكتلها علشان لو حاست انك ضعيفة مش هتسيبك في حالك
مسك عيب عليكي حبت تعمل الشويتين بتوعها عليا بس ما سكتلهاش عاطتها فوق دمعها و بزياده كمان
مروة / حلاوتك يا مسك يا جااااااااامد
مسك / بس تعرفي انا الخوف من بباكي علشان لو ادخل هيكون في صفها هي وانا مش هقدر اتكلم و انتي عارفه
مروة/ حاولي يا مسك انجنبيها احسن واتقي شرها بس لو جت جامبك ما تسكتلهاش
مسك / في حاجة تانبة يا مروة بباكي بيتكلم كلام غامض انا مش فاهمة منه حاجة بس قلبي مش مطمن من الكلام
بدأ الشك يتسرب لقلب مروة كمان لأنها اكتر الناس درايه بوالدها
قفلت مروة مع مسك الخط وسرحت في نفسها يا تري يا حج محمود ناوي علي ايه شكلها مش خير انت عمرك ما بترميي كلمة مش قاصدها ربنا يستر بقا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)