رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الأول 1 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الأول
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الأول
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الأولى
في بيت قروي جميل تقف عواطف في منتص الدار
عواطف رافعة رأسها لاعلي وبصوت عالي تصيح:
-مسك بت يا مسك ردي عليا يالي نتشكي في قلبك يا شيخة
تجيب عليها مسك بزهق وتأفف :
– ااووف خير يا مرات ابويا صوتك عالي ليه في ايه في ايه الجيران زهقوا من صوتنا العالي ده كل يوم ايه مش بتزهقي خالص طول النهار زن زن زن ايه القيامة قامت عندم
عواطف بصوت غاضب:
– انتي فين يابت بتعملي ايه كل ده عندك علي سطح بقالك ساعتين خير
– حكون بعمل ايه بس يا مرات أبويه بتفرج علي سيما باكل الطير زي ما قولتيلي مش بلعب يعني
عواطف بتعجب:
-كل ده بتاكلي الطير ليه دول حيلاله كام فرخه علي وزيتن علي عشر بطات يعني مش مزرعة علشان تقعدي كل ده فوق و سيباني لوحدي في شغل البيت ولا انا الخدامة اللي ابوكم جبهالكم انتي و اللي تنشك هيا كمان اختك
مسك برهق و قرف:
خلاص خلصنا يا مرات ابويا نزله اهو
نزلت مسك بغضب منها ومش طيقها وكأنها تود الخلاص من هذه العيشة قالت مسك وهي تنظر لها بغيظ:
– اهو نزلت خير عاوزة ايه اعمل علشان الدوشة دي كلها الي انتي عملتيها و سمعتي بينا الناس خير
قالت عواطف هي ترفع حاجبها الأيسر بمكر:
-فين اللي تنشك في قلبها البت عطر مش باينه من صباحية ربنا راحت فين المخفية
في نفس اللحظة دخلت بنت تجري في عجاله وهي تعدل من طرحتها
عطر بتأفف:
انا هو يا مرات ابويا صوتك مسمع لحد دوار العمدة خير في ايه القيامة قامت
التفتت عواطف لها وقالت وهي تعوج فاها:
كنتي فين يابت انطقي اه اكيد كنتي مع محمد هو احنا لينا شغلنا غير مرقعه وقلت حيا اللي مش بتخلص دي
كان يوم ماطلعتلوش شمس يوم ما اتجوزت ابوكم بنات هم
قالت عطر بعصبية واضحة :
– وآية لازمة الكلام ده دلوقتي يامرات ابويا كلام ملهوش عازه ولا اي لازمة يتقال كل يوم تسمعهولنا ايه مش حافظه غيره
و فجاءة جذبتها عواطف من شعرها بحده وقالت بغيظ:
– وانتي بقي يا بت تهاني اللي حتعلميني اقول ايه ومقولش ايه و الله عشنا و شفنا
تصيح عطر من الالم وتقول ببكاء :
– اااه شعري سيبي شعري يا مفتريه
جرت مسك علي عواطف وجذبتها بقوة وقالت لها وهي تحاول افلات شعر عطر من بين يديها بصوت هز أرجاء المكان:
– بقولك ايه يا مرات ابويا حسك عينك تجيبي سيرة امي علي لسانك تاني او تلمسي واحدة فينا وعطر ماكانتش بتتمرقع مع محمد .زي ما كل يوم تسمعينا الاسطوانه المشروخه دي
محمد في مقام جوزها هما كاتبين كتاب و محمد ابن عمنا يعني يخاف علينا اكتر من نفسة فاهمة
في دخلت الدهم علي صواتهم وكأنه شيئ معتاد علي سماعة
قال فايز بملل:
-يافتاح يا عليم يا رزاق يا كريم هو كل يوم خناق مينفعش يوم يعدي كده الواحد زهق
رفعت عواطف عينيها له وقالت:
الكلام ده تقولوا لبناتك مش ليا انتو تحمدوا ربكم اني قبلت اقعد في بيت زي ده واربي بناتك واتحمل قرفكم كلكم
أجاب فايز وكأنه حافظ ما ستقول له:
خلصنا بقي يا عواطف اهدي كده واسمعي المفيد اعملي حسابك بكرة الصبح تاخدي البنات وجري علي دوار العمدة عاملة ليلة علشان فرح ابنه امجد و الكل هيخدم في المطبخ وانتي عارفة بقي العمدة بيعمل فرح عياله ازاي يعني رزق وادخلنا فضكم بقا من خناقتكم اللي لا بتودي وتجيب وخلينا نركز في الاهم
أجابت عواطف بقرف :
– هو ده اللي ناخده منك اوامر وبس ماشي لما نشوف اخرتها و التفتت ناحية البنات وقالت:
– و انتي ياشملوله منك ليها أجروا خلصوا البيت ده علشان حنمشي الصبح بدري علي دوار العمدة
قالت عطر و هي تعدل من ملابسها بعدم اهتمام: – -متعملوش حسابي معاكم انا مش رايحة ولا جاية انا قاعده هنا مش حتحرك من مكاني
نظرت لها عواطف وقالت بغضب:
– وليه بقي يا شملوله أن شاء الله علي رجلك نقش الحناء
قالت عطر وكان الأمر لا بعنيها :
– لا حنه ولا غيرة بس انا محمد منبه عليا مرحوش هناك انا هقعد استناك هنا وأشوف طلبات ابويا لحد ما ترجعوا
التفت عواطف اتجاه فايز وقالت :
-شوفت بقي بنتك و الدلع بتعاها مش حتخلص من أوامر سي محمد ده تقولش السفيرة عزيزة و خايف عليها حكم
تنهدت مسك وقالت:
-مخلاص بقي يا مرات ابويا جوزها ومش عاوزها تروح انا رايحه معاكي خلاص بقي مش موضوع خلصنا
نظرت لها عواطف بغيظ وقالت.
– يا ما نفسي اقص لسانك ده اللي متبري منك قصره بقي انا داخلة انام اقوم الاقي كل حاجة. خلصت مفهوم ياختي منك ليها
قالت عطر بصوت يكادو مسموع :
اوف اخيرا حتنام ياساتر نوم الظالم خلينا نشم نفسنا بقا
ابتسمت مسك ابتسامة باهته وقالت بمراره:
– انتي بتقولي كده وكلها كام شهر و هتتجوزي محمد و تسبيني و تسافري اسكندريه انا بقي اعمل ايه معاها لوحدينا بجد انا كل ما افتكر قلبي يوجعني
ادمعت عين عطر وقالت بحنان :
-غصب عني فراقك يا مسك بس شغل محمد والله هناك بكرة ربنا يعوضك بواحد ينسيكي القرف اللي احنا فيه
هزت مسك رأسها وقالت:
بجد يا عطر نفسي قوي احب و اتحب نفسي ابقي زي الاسطورات اللي بيتكلموا عليها عبله و عنتر و قيص وليلي
قالت لها عطر بغضب.:
ليه بتقولي كده حرام عليكي كل اللي بتقولي عليهم دول مكملوش مع بعض
خبطت مسك علي كتفها وقالت لها بنوع من المرح
– ماشي يا ختي يلا قومي شوفي اللي وراكي علشان الحرباية لو قامت حتفرج علينا دنيا
وعلي الجانب الآخر في دوار العمده
مظاهر الفرح تعم المكان الكل بيشتغل علي قدم وساق استعداد للفرح امجد ابن العمدة
دخل ماجد وأمجد وبيجاد علي والدهم
قال ماجد :
– خير يابوي سمعت انك شيعت حد ينادي علينا
رفع محمود عينية بنظر الاولاده الثلاثه وقال بحب :
-تعالو يا ولاد خشوا عاوزكم في كلمتين مهمين
قال بيجاد بمرح معتاد:
– في ايه يا حاج لتكون عاوز تجوز علي اشجان وتعمل فرحك مع امجد
ابتسم محمود علي خفة ظل ابنه وقال بمرح :
– اتلم يا ولا امك لو سمعتك حتعملك كفته
قال بيجاد وهو يضحك :
قول بقي أن الحاجة لسة بتغير عليك لحد دلوقتي يا حاج
في دخول اشجان عليهم وهي تقول :
– و مغيرش عليه ليه بقي أن شاء الله
يا ولا اتلم بقي وخليك في حالك وفي خيبتك مش عارف تجبلنا عروسة نفرح بيها لحد دلوقتي
اصطنع بيجاد الجدية وقال:
لا وعلي ايه اتلم احسن قال عروسة قال عبيط انا علشان اتجوز انا بعقلي كده مرتاح اروح اجيب لنفسي واحده تفضل تزن رايح فين اتاخرت ليه كنت فين لا دي سنجله چنتلة ولا ااايه ثم غمز بعينية
قال امجد :
الله يكرمك وجاي تقول كده النهاردة طايب كنت قولتلي قبل ما تهبل واعمل فرح جاي بعد فوات الاوان
قال محمود بجدية واضحة :
خلاص بقي اقعدو علشان تسمعوا عاوزكم ليه
تنهدت اشجان وقالت :
خير يا ابو ماجد في ايه مالك افرح انهاردة فرح امجد بكره بيجاد بعده البت مفعوصة وبكرة تشيل عوضهم قول أن شله
محمود بحب:
– أن شله يا ام ماجد الا هي فين مفعوصة صح مش شايفها خالص
سبق بيجاد وقال بضحك:
عادي تلاقيها بتعض حد من شغالين تحت ماهي اتسعرت
في دخول مروة عليهم
– يا سلام انا اتسعرت طايب تعالي اوريك بقي العض بيكون ازاي
محمود بصوت عالي نسبيا
-خلاص يا حبيت ابوكي تعالي هنا جامبي سيبك منه ملكيش دعوة بيه هو اللي اتسعر لكن انتي ست البنات سكر نبات
التفتت مروة طلعت لسنها لبيجاد تغيظه بحركة طفولية
قال محمود وقد ارتسم علي وجه الجدية
– بصوا بقي انا عاوزكم انتم الأربعة في ظهر بعض مش عاوز ست تغيركم كلكم سند لبعض أنهارده داخل في عيلتنا واحده جديده وهي ندي مرات امجد البت مهما كان غريبة عننا عاوزنها تا خد اول انطباع عنا يكون كويس الشغل حيتقسم عليكم كلكم
ماجد حايمسك شغل الأرض كله
امجد الحسابات بتاعة شركات
بيجاد حيمسك تعاملات خارجية وسفر تخليص جمركي بحكم أنه مش متجوز و يقدر يسافر براحته
ومروة حتمسك المعاملات البنكية ومشاكل العملاء
كده تكونوا ايد واحده والشغل حيكبر وتكونوا اكبر مجموعة في عالم التجارة والصناعة والزراعة
اوعوا تدخلوا حد بنكم أو حد يغيركم
مروة بصوت واطي:
ويبعد عننا سم الحيه اللي فوق
ضحك بيجاد بصوت عالي وغمز لمروة أنه سمعها بصوا لبعض وضحكوا هما الاتنين
قال ماجد وهو ينظر لهم :
– ماشي ماشي عارف بتضحكوا علي ماشي براحتكم
تدخلت اشجان سريعا:
– اوعي تزعلي من اخواتك يا ماجد هما بيحبوا يهزروا يعني مش عارف بيجاد و مروة لما يتفقوا سوا
قال امجد مازحا :
– كفايا بقي انا عريس ياناس عاوز افرح
قفزت مروة سريعا الي جوار بيجاد وصاحو وهما الاتنين بصوت واحد
– ياولاد بلانا يوم الخميس حكتب كتابي وابقي عريس و دعوة عامة وحنبقي لما وفاطمة لاء
برقت لهم اشجان وقالت:
اتلم منك ليها وشوفوا بتعملوا ايه انا نزله المطبخ اشوف الشغل علي بال ما عواطف تيجي بكرة تخبز
و في المساء دخل ماجد غرفة نومة وجده فاطفة تجلس بمفردها
قال ماجد لها:
مساء الخير يا فاطمة قاعده زي البومة كده ليه كانك عندك ميتم مش فرح خير يا همي كبير
رفعت فاطمة عينيها وقالت بغل:
-خير يا ماجد داخل بتقول يا شر اشتر ليه
قال ماجد :
أنتي اللي في ايه الكل تحت عمال يحضر لفرح بكره وانتي قاعده هنا لوحدك خير في ايه
قالت فاطمة بغل واضح
ماهو يا تجبلي طقم الماظ زي اللي جابه امجد لندي يا مش قاعداك فيها
لوي ماجد فاه وقال:
طايب ندي عروسة ودي شبكتها انتي عاوزة طقم بأمرة ايه وانتي جالك شبكه زيها
فاطمة بغل:
اه جالي بس مش الماظ زيها
قال ماجد بنفاذ صبر :
ماكل واحد بيجيلوا رزقه ارضي باللي عندك علشان ربنا يراضيكي
فاطمة بغضب ممزوج بحقد :
مليش دعوة عاوز طقم الماظ مليش في يا اما مش قاعداك فيها يا ماجد وانت عارف لما اقول حاجة
طرق الباب ودخلت مروة شعرت أن جو مكهرب وان زوجت أخيها مارست هويتها في النكد عليه
قالت مروة في نفسها استر يارب شكلها مغيمة ابو نكدها بومة علي رأي الواد بيجو
قالت فاطمة بملل:
خير يا مروة انتي جاية تسرحي عندن هنا ولا اايه
مروة بقرف:
مافيش يا فاطمة امي عاوزاكي تحت علشان الشغل كتير ياختي ولسة بكرة بنات البلد حاتيحي تساعد لكن انهاردة مافيش غيري انا وامي و البت روحيه وال شغل كتير والرجاله في المندره عاوزين اكل تعالي ياختي علشان نخلص
أجابت فاطمة بسخرية
نزله اهو وراكي متقلقيش كله هيهخص بلا نيلة يعني اللي اتجوزا اخدوا اية
اشار ماجد لمروة. بمعني لا لا خوديها معاكي
ابتسمت مروة شبه ابتسامة خفيفه وقالت :
– لاء امي قالتلي منزلش غير بيكي وانا مقدرش انزل اقول لاشجان حتيجي ورايا وانتي عارفة اشجان لما تطلع في غضبها
قامت فاطمة من مكانها وقالت بتأفف:
-نزله اهو ما هو مافيش غير فاطمة في البيت ده وسابقت مروة ونزلت مسرعة
مشت مروة وراها ورجعت بضهرها ومدت رأسها وقالت بضحك
– خلصتك منها عد جمايل ليا عندك واحده ماشي
قال ماجد وهي يحدف عليها أحدي الخداديات التي أمامه
– اجري ابت علي تحت يابووووي سبيني استمتع بالاوضة لوحدي لاء والواد امجد عبيط رايح يتجوز والله ما بيفهم في البيت ده غير والولا بيجاد ده ملك اقسم بالله ملك علله بس ميتهورش هو كمان ويعملها
مروة نزلت تضحك بصوت عالي وفي نفس الوقت عينيها بتتحسر علي بخت اخوها ربنا وعده بزوجة طماعه مش بتشبع
وفي اليوم التالي استعدت عواطف و مسك وذهبا الي دوار العمدة
فكانت مسك ايه في الجمال بشعرها الكستنائي المموج الطويل لحد نص ظهرها و عينيها بلونها الفيروزي و نمش احمر خفيف علي وجهها ارتدت عبائتها السوداء ووضعت الطرحة علي رأسها وماشت بجوار مرات ابوها علي دوار العمده
دخلت عواطف وقالت بصوت عالي
يا اهل الدار السلام عليكم. انا جيت .
ملكة القلم نرمين قدري
رفعت اشجان صوتها وقالت :
تعالي يا عواطف خوشي عوقتي قوي عاوزين نخبز ازيك يا الا انتي مين فيهم مسك ولا عطر
ابتسمت مسك وقالت بأدب
انا مسك يا خاله أنتي ازيك وصحتك عاملة ايه
قالت اشجان بحب؛
بخير الحمد لله يابنتي مشاء الله واخده جمال امك تهاني رحمة الله عليها كانت ايه في جمال زيك أنتي واختك عطر كده وسالت بتعجب وهي تتلفت حولها
امال هي فين عطر ماجنتش وياكم ولا ايه
قالت مسك:
-لا يا خاله عطر سبنها في البيت علشان ابويا
هزت اشجان رأسها بتفهم وقالت:
-ماشي يا بنتي خشوا بقي علي مطبخ شغل كتير والوقت بيجري
دخلت مسك المطبخ بابتسامتها وروحها المرحة
-السلام عليكم ازيك يا بت ياروحيه اخبارك ايه
التفت روحيه وقالت بفرحة:
-اهلا مسك عاملة ايه وحشاني فينك
قالت مسك :
– تحت النظر يا ختي انتي اللي فينك
ف دخلت مروة عليهم و قالت بفرح من المفجاءة:
– مسك مش معقوله فينك يا بنتي وحشاني قوي ايه رحتي وقولتي عدولي ما شوفتكيش من سنه تقريبا
ابتسمت مسك:
معلش بقي يا ست مروة انا بذاكر في البيت انتي عارفه الظروف ومرات ابويا بتحرجم تقاعدني من تعليم وعاوزانا نكتفي بالثانوية العامة
مروة باستفهام, ؟
انتم دخلتوا كليه ايه ؟
– قالت مسك هامسه :
في سرك محدش يعرف الكل عارف أننا قاعدنا بعد ثانوية عامة علشان مرات ابويا احنا دخلنا تجارة انتساب بنروح علي الامتحانات بس بذاكر انا وعطر سرقه كده
مروة بمواسه لحاله مسك :
الله يكون في عونكم وبلاش ست مروة دي انتي اختي يامسك وانا بحبك وربنا يعلم
في دخلت فاطمة بتغير من مسك جداا لجمالها
قالت فاطمة بغلها الملحوظ للجميع.:
– ااايه حنقضيها كلام والشغل فوق راسنا والايه
وانتي حتشتغلي بالعباية كده ياسنيورة
رفعت مسك أكتافها وقالت بحيرة:
– منا مش جايبة لبس معايا ولابسة من تحتها عباية البيت
فاطمة بغيظ:
-ماشتغلي بعبايه البيت ياختي ولا لبسة الحرير وخايفه عليه احسن يتوسخ ولا عجايب
نظرت لها مسك بنظرة تحدي :
– وقلعت مسك عبايات سودا وكانت لبسة عبايات حمرا وفردت شعرها و غل فاطمة عليها اكتر من كتر جماله
قالت مروة بأعجاب شديد
– بسم الله مشاء الله تبارك الله ايوا كده الله اكبر علي جمالك
ابتسمت مسك :
طايب محدش من رجالة يخش هنا صوح
قالت مروة:
لا اطمني الكل في المندرة احنا هنا كلنا حريم في بعض
وانهمك كله في شغل البيت
دخلت روحية عليهم و اتجهت نحو مسك وقالت:
– ونبي يا مسك خودي صنية عصير دي طلعيها للحريم برا الحاجة برا معاها ضيوف وانا ايدي مش فاضيه
قالت مسك بحب:
– عنيا يا ورحيه هاتيها شالت مسك الصنية وكانت تقيله عليها خرجت بحظر وباصة علي صنية علشان ماتقعش من ايدها
وفجاءة خبط في حد وانقلبت كل صنية بالعصير عليه
مسك بشهقه اايه مش تفتح وتبص قدامك
رفع بيجاد عينية وقال.:
– والله اللي هو انا صح اللي افتح مش انتي اللي ماشية ومش باصه قدامك
رفعت مسك عنيها جت في عنيه
اهتز بيجاد لأول مرة في حياته وقال:
– يا لهوووي هو في كده انتي مين اوعى تكوني جنيه مش بني آدم زينا انتي جنيه صح
عبثت مسك في وجه وقالت:
انت مالك انت أنا مين اعتذر علي اللي عملته اه انا جنية جاية من عند ملك الجان خاف بقي علي نفسك واعتذر
ضحك بيجاد علي طفوليتها وقال :
انتي هبله يا بت مين اللي بعتذر لمين انتي اللي خبطيني ووقعتي عصير عليا
وضعت مسك يدها علي جانبيها وقالت
وانا مش حعتذر علشان انت اللي ما كنتش باصص قدامك مش انا
قال بيجاد .:
– ههه انتي بتحلمي مين ده اللي بعتذر واعتذر لمين اصلا
ملكة القلم نرمين قدري
طلعت مروة علي اصواتهم وقالت:
في ايه بس ثم التفت اتجاه بيجاد ورأت منظره ماتت من ضحك عليه
مروة ضاحكة :
الله مين عمل فيك كده يابيجو
– مسك فجاءة هههههههههههه بيجو اسمك بيجو وعمال تزعقلي
قال بيجاد بتعجب:
– والله جد عجبك الاسم
و جذب مروة عجبك كده يا مفعوصة ضحكتيها عليا بس مين القطة دي
احمر وجه مسك بشدة وجرت علي مطبخ
قالت مسك لروحية:
اجري معلش نضفي الأرض برا احسن عصير وقع مني
و في الخارج بيجاد انطقي يا مفعوصة مين البت دي يخربيت كده
مروة برخامة:
معرفش وسيب شعري بقي احسن هقول لبابا وقولي صحيح بقي انت ايه اللي جابك هنا مش قاعد مع رجاله برا ليه.
بيجاد خبط علي راسه :
-اوف ناسيت يخربيت فقرك أبوكي عاوز شاي في المندرة اوعي تبعتيه مع القطة خالي روحية اللي تجيبوا
ثم غمز بعينية وقال و هو يستعد للصعود عاليا
وبراحتك يا مفعوصة هعرف هيا مين لوحدي حطلع اغير هدومي علشان زمان ابوكي استعوقتني وماتنسيش شاي الرجاله برا
طلع بيجاد وعلي وشه ابتسامة غريبة مش عارف سببها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)