روايات

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الخامس 5 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الخامس 5 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الجزء الخامس

رواية قلب يدق ولا ينبض البارت الخامس

قلب يدق ولا ينبض
قلب يدق ولا ينبض

رواية قلب يدق ولا ينبض الحلقة الخامسة

________________________________
كانت ريماس بالغرفة تتذكر الذي حدث أمس
Flash Back
هم صابر بفعل شئ ولا كن استطاعت ريماس أن تصفعه و عندما حاول الاقتراب منها مره اخرى
ولاء بصدمه : اي ده ي ريماس
ريماس : انتي جيتي
ولاء بزعيق : انتي ازاي مقربه نفسك من صابر كده
ريماس : انتي بتقولي اي انتي بتشكي فيا انا و لي ميكونش
ولاء : اسكتي خالص اطعلي بره و مش عايزه اشوفك من هنا لحد ما الشهرين اللي لسه فاضل بن ليا هنا يخلصوا
ريماس : انتي ازاي تقولي علي اختك كده يعني هو اي ملاك و بعدين انا البنت م هو
ولاء : اطلعي بره ي ريماس بره
نظرت ريماس نظره كره تجاه صابر الذي قابلها بنظره قذره
خرجت ريماس من الغرفه متجهة نحو سطح منزلهم
و اخيرا و صلت و ليذهب قناع القوه للجحيم و تبكي علي اختها التي لم تأخذ لحظه لتفكر و امها الذين دائما يفرقون بينها و بين اختها و علي حبيب طفولتها التي حرمت منه و علي خطبتها التي ستجبر عليها و علي والدها الذي مهما حاولت أن تحدثه صدها و فضل زوجته و و ظلت تبكي حتي تنتهي من كل ما في خاطرها
_____________________________________________
عمر : اي انت بتقول اي ي هاني انت لحقت تخطبها عشان تعمل الي انت بتقوله ده
هاني : و فيها اي انا ميعبنيش حاجة
عمر : لي ي استاذ هاني هو بنات الناس بقت لعبه
هاني : انت اخر واحد تكلم عن بنات الناس و متنساش يثرب و اللي عملته فيها
عمر : انا عملت اي ف يثرب هي اللي عملت فينا كده هي اللي وصلتنا لكده أما نيره عملت فيك اي
هاني : لو سمحت ي عمر انا مش بقولك عشان تقولي كده انا بقولك عشان احنا عمرنا ما خبينا حاجه عن بعض
عمر : اللي انت شايفه بس مترجعش تندم
هاني : لا متخافش م هندم
_______________________________________________
في صباح يوم جديد كانت العيله كلها بتشتغل عشان عمر
و كانت طبعا ريماس المسؤوله عن كل حاجه
و اخيرا انتهت من العمل و اخذت شاور و ارتدت جيبه سوده و بلوزه بنفسجي و خمار اسود و خرجت و اخيرا جاء العريس
فتحت سميه
سميه : اهلا وسهلا أهلا وسهلا نورتوا
جلاء: اهلا بيكي انتي ي حبيبتي
سميه : ازيك ي عمر ي بني
عمر : ازيك ي طنط
دخل عمر و جلس بجانب جدت ريماس و خرجت ريماس و جلست علي كرسي قبال عمر
صفيه : اي رأيك ف عروستك
عمر : زي العسل اهي
و اخذ عمر ينظر لها بين الدقيقة و الأخرى
جلاء : طب اي رأيك ي ولاء تعالي ورمي طقم الهشة اللي ماما جابته ليكي
ولاء : تعالي ي طنط
صفيه : روح ي عمر جنب عروستك
عمر : حاضر
ذهب عمر الي جانب ريماس
عمر : ازيك
ريماس بخجل : الحمدلله
عمر : اي معندكيش اي اسأله
ريماس : بصراحه معنديش
عمر : بدأ يحكي عن نفسه : انا عمر عندي ٣٢ سنه ظابط عندي شقتي و جاهز
ريماس: امم كويس
عمر : انتي احكي عن نفسك
ريماس: انا ريماس ١٦ سنه ثانويه صنايع و بس كده
و استمر الصمت بينهم لدقائق
ريماس : هو انت بتحب ان مراتك أو خطيبتك تكون محجبه ولا مختمره
عمر : لا طبعا مختمره و ياريت منتقبه هو في حد يكره
تذكرت ريماس صابر لما كان عايز ريماس تقلع الحجاب
و بدأء عمر ف مغازله ريماس حتي ذابت و عادت العائله حتي تخبرهم ريماس ب انا وافقت و يخبرهم عمر بموافقته و يحدد معاد لقرأه الفاتحه
__________________________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب يدق ولا ينبض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى