روايات

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الثاني 2 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الثاني 2 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الجزء الثاني

رواية قلب يدق ولا ينبض البارت الثاني

قلب يدق ولا ينبض
قلب يدق ولا ينبض

رواية قلب يدق ولا ينبض الحلقة الثانية

في صباح يوم جديد
عيناها منتفختان من البكاء
ريماس في نفسها :لا لازم اشوف حل الجوازة دي لا يمكن تتم بس هيقولوا أن باسم ده السبب ..ما يقولوا هوما علي طول بيتكلموا … و بعدين يعني هو مش مهم لازم اشوف حل
أخرجها من تفكيرها صوت جدتها و هي تناديها
___________-_________
علي الجانب الآخر في احدى مواقع الجارئم كان المكان محاصر بضباط المخابرات المصرية
احد الضباط عن طريق الجهاز اللاسلكي : محدش يتحرك الا علي الاشاره
جميع الضباط: اوامرك ي فندم
تحرك الضابط نحو ذالك المبنى الحديدي المنعزل بهدوء حتى تمكن من الوصول إلي الداخل و اخذ يتحرك بهدوء تام حتى وجد الاطفال في الداخل
خرج الضابط إلى الخارج و اتجه إلى موقع العصابه و وجد أنهم بدائوا في أخذ المال من رجل متخفي في ملابس سوداء تخفي ملامحه
الضابط : كل القوات تجهز
الضباط : تمام ي فندم
الضابط :اقتحموا
و على صوت إطلاق النار بين الجهتين حتي تمكن الضباط من السيطره و القبض علي جميع أفراد العصابة و اخذ الاطفال
احد الضباط يدعى سامر : و اخيرا ي عمر خلصنا من المهمه دي انا محتاج تكريم و تسيبني انام في بيتي شهرين و نص و بعدين انت واحد داخل علي جواز يعني ريح شويه
عمر بهدوء: جهز نفسك عندنا مهمه بعد بكره
سامر بحسره : الجوازه باظت ربنا يكون في عونها ريماس بنت ام..
قاطعه عمر : اخرس ي حيو ان انا كلمت احمد و امير و خالد عشان يجهزوا
سامر : اه و جهزوا
عمر : انا مبعدش كلمتي مرتين و اكيد جهزوا لسه انت
سامر : ي بني المداز بتاعتي هطلقنيي بقالها شهر مشافتنيش
عمر : الكلام خلص
___________________
في المنزل كانت اخت ريماس ولاء تعطي لها نصائح
ولاء: لازم تسيطري لازم عارفه لو مسيطرتيش هيداس عليكي زي كده
ريماس : و النبي اقعدي ف جنب ده انا لو بصيلي بصه هطب ساكته الله يسترك
ولاء : علي رائيك ده عمر ده شكله مشكله
ريماس بتكبر : بس اكيد مش زي ده انا اوديه البحر و اجيبه
ولاء : غرقان تجيبه غرقان من كتر ما شرب مايه
ريماس : طب اسكتي و شوفي جوزك ده ولا خطيبك شوفيلك شغله
ولاء : الحق عليا بنصحك
___________________________
صفيه : بقولك اي ي سميه انتي تلمي بنتك دي كده الولا عنده شقه و شغل و مال و جمال مش عشان ١٦ سنه هتعمل حوار
سميه : اه ي امي بس البنت لسه صغيره ده هو ٣١و هي ١٥
صفيه : انا عارفه انا بعمل اي اعملي اللي بقولك عليه و خلاص
سميه : حاضر اللي تشوفيه
_________________________
باسم : اي ده
احمد صديقه : في اي
باسم: مش عارف بوص كده
احمد : اي ده لي امها منزله كده
باسم: مش عارف ليكون لتكون اتخطبت
احمد :لا يعم يمكن قصدها حاجه تانيه أنها كبرت ولا حاجه
باسم : أن شاء الله ي احمد
احمد: طب اي رأيك تكلم امها دلوقتي
باسم : مش عارف هسأل ابويا الاول
احمد : ااه ابوك طب متبقاش تزعل لو اتخطبت بقا
باسم : اسكت ي احمد
قام باسم بالاتصال بوالده و اتفقوا علي أن باسم سيقوم بخطبه ريماس بعد الانتهاء من الجيش
________________________
في مبني المخابرات كان عمر في مكتب اللواء محمد
عمر : انا عندي خطه
اللواء: قول
عمر : انا بالفعل بدأت في التنفيذ
اللواء: قول ي عمر
بداء عمر بشرح الخطه علي اللواء
اللواء: لا طبعا ي عمر هو بنات الناس لعبه
عمر: لا حضرتك صدقني انا عارف أن الموضوع مش مؤذي ليهم و بعدين انا هكمل بعد كده
اللواء: أتمني يعمر انك تكون بتكلم جد معايا
عمر: طبعا حضرتك
اللواء : تقدر تتفضل ي عمر
عمر: تمام ي فندم
خرج عمر من المكتب و رسم علي وجهه بسمه انتصار
________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب يدق ولا ينبض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى