روايات

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الثالث 3 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الثالث 3 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الجزء الثالث

رواية قلب يدق ولا ينبض البارت الثالث

قلب يدق ولا ينبض
قلب يدق ولا ينبض

رواية قلب يدق ولا ينبض الحلقة الثالثة

بعد مرور أسبوع كامل في إحدى المحلات الشعبية لبيع الملابس كانت أم باسم تتحدث مع امرأه متوسطه العمر
ام باسم تدعى اسماء تعرفي ي حجه حنان بنت سميه ريماس
حنان. ايوه طبعا ده شوار اختها كلو من عندي جايبين حاجات كتير و البت محترمه و متربيه كده و حاجه مشاء الله ده انا كنت عايزها ل سعد ابني بس يلا اهو خطب البت اسراء دي
اسماء اممم اصل الولا باسم ابني شافها و هيموت و يخطبها بس مستندين لما يخلص جيش
حنان بس ده لسه سنتين كتير
اسماء لا ما هو استني شهر كمان كده و نخطبها
حنان. يارب بس محدش يسبق اصل عليها العين مستنين بس يشوفوا شوار اختها امها هتقدر تجهز ولا لا
اسماء يارب
و خرجت اسماء من عند حنان وقامت بإخراج الهاتف و الاتصال علي ابنها باسم
باسم. ها ي امي اتخطبت
اسماء. لا متخافش متخطبتش ولا حاجه
باسم. طب الحمد لله
انهو المكالمه و قام باسم ب ارسال رساله ل ريماس
_______________________________________
علي الجانب الآخر كانت ريماس تعد الطعام و اختها ولاء تقوم بترتيب المنزل
ريماس بعدما انتهت من التحضير : نينا انا خلصت كل حاجه ينفع اخد شاور و انام شويه قبل ما خطيب ولاء يجي عشان اسيب ليهم الاوضه
الحاجه صفيه: تمام ي ريماس بس خلي اختك الاول و ساعديها
ريماس : بس هي لسه معملتش حاجه غير السرير بتاعها
الحاجه صفيه: هو انتي هتتعصبي عليا ولا اي اللي أقوله يتسمع
ريماس : حاضر ربنا يرحيني منكم بقا
الحاجه صفيه: بتقولي حاجه
ريماس : لا بدعيلك
و بدأت ريماس ف ترتيب المنزل أيضا و بعد انتهائها أخرجت هاتفها و جدت رساله من باسم
قررت انها هتعمل حظر عشان هي دلوقتي تعتبر مخطوبه لشخص تاني و ده اسمه خيانه
خرجت اختها من الشاور و دخلت ريماس و خرجت و دخلت تنام أو ما أجد تنام سمع صوت رن الجرس و كان صابر خطيب ولاء
ريماس بتعب : حتي النوم ياربي
وخرجت سلمت عليه
ريماس : ازيك ي صابر
صابر : ازيك يا ريماس
ريماس : الحمد لله دخلت غرفه جدتها و فضلت مستنيه صابر يمشي عشان تدخل تنام
__________________________________________
عند عمر
مريم : ها يعمر مش هتروح بقا أو تتفق حتي هلي قعده التعارف
عمر : شويه ي اني لما اخلص المشاغل اللي ورايا
مريم : عارف ي عمري لو متفقتش معاهم انهارده هبعت خالتك جلاء هي اللي تروح
عمر : طيب ي امي هشوف كده و اقولك عملت اي
مريم : ايوه كده حلو اوي ربنا يسعدك يا حبيبي
عمر : يارب ي امي انا همشي بقا عشان ورايا شغل
مريم : ربنا يوفقك ي حبيبي
عمر : مع السلامه
مريم : خلي بالك من نفسك
عمر : حاضر
_____________________________________________
في منزل اخت عمر جميله
سامي جوز جميله : ازاي اخوكي يوافق علي أنه بتجوز وأحده قد ولاد اخواتو
جميله : مش عارفه بس الحمد لله أن وافقوا و هو وافق ده ماما نفسها تفرح بيه اوي
سامي : عارفه رغم كده ده لو هي البنت محترمه هتكون دي احسن جوازه لحد الآن
جميله : يارب ي حبيبي الجوازة دي تتم بقا
سامي : يارب
_____________________________________________
في منزل ريماس
عادت سميه من العمل و قالت لهم أن عمر حدد معاد قعده التعارف يوم الحد و رغم تفاجئ ريماس لاكتها احسن انها تنتظر يوم الأحد بفارغ الصبر
_____________________________________________
في مكان ما
شخص : لا انتي لازم تاخدي حقي منها
شخص آخر : يعني اعمل اي مش انتي اللي رفضتي من الأول
الشخص ١: انا قولت اللي عندي انا عايزه ارجع لاكن هي مش تاخده كده مني و تاخد الحمل بما حمل
شخص ٢ : اصبري عليا بس و الله هوريها النجوم ف هز الضهر
الشخص ١ : أما نشوف
______________________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب يدق ولا ينبض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى