روايات

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الأول 1 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الفصل الأول 1 بقلم رحيل الجبالي

رواية قلب يدق ولا ينبض الجزء الأول

رواية قلب يدق ولا ينبض البارت الأول

قلب يدق ولا ينبض
قلب يدق ولا ينبض

رواية قلب يدق ولا ينبض الحلقة الأولى

كانت في غرفتها منعزله عن ضوضاء المنزل تعبث بهاتفها حتي جائتها رساله من تطبيق الماسنجر من طلبات المراسله لم تعرف من هو فقررت أن تقوم بفتح الرسالة ولاكن كانت الصدمه أنه باسل ابن الجيران قالت في نفسها انا لم أراه من زمن ما الذي ذكره بي ولاكن لم تقوم بالرد و خرجت و قفلت المحادثه
سميه : يا ريماااس يا بت
ريماس : نعم يا ماما انا جايه اهو
سميه : بقالي ساعه بنده عليكي
ريماس : انا اسفه مخدتش بالي
سميه : طب قومي شوفي جدتك عايزه اي و اعمليه
ريماس بزهق:حاضر
ذهب ريماس تجاه غرفه جدتها
ريماس : نعم يا تيتا
جدت ريماس صفيه : قومي اعملي صنيه بطاطس باللحمه و ملوخيه خالك و أولاده جاين و مازن ابنه نفسه فيها
ريماس : حاضر
ريماس بينها و بين نفسها : علي اخر الزمن انا اعمل حساب للعيل اللي عنده ٩ سنين ده
اتجهت ريماس نحو المطبخ
و بدأت في طهي الطعام حتي انهته و اتجهت اللي غرفتها حتي ترتاح ولاكنها سمعت صوت حدتها صفيه مره اخري
ريماس : يووووو هو انا مش هرتاح
اتجهت نحو غرفه جدتها مره اخري
ريماس : نعم
صفيه : هو انتي رايحه تنامي
ريماس: اه مش انا خلصت الطبخ و البيت و الغسيل و خلاص
صفيه : اي خلصتي اي البيت لسه منعكش
ريماس : مالو البيت يا تيتا ما هو نضيف اهو
صفيه : البطانيه مش عجباني
ريماس : مالها ما هي مطبقه و زي الفل اي
صفيه : لا منعكشه
هنا قامت ريماس بأخذ البطانيه و اتجهت اللي غرفتها و دثرت نفسها بها و قالت : مش عجباكي اتغطى بيها انا حد لاقي و قامت بأخذ هاتفها لتجد أنه قام بإرسال رسأل أخرى فرحت ريماس جداا ولاكن لم ترد
…………………………..
معلومه ريماس بتحب باسم ده من زمان و فرحت لما بعت ليها علي امل انو يتقدم ليها
………………………
مرت ثلاث اشهر علي هذا الوضع و ظل باسم يقوم بإرسال رسأل لها
في احدي الايام و كان يوم الجمعه كانت ريماس في غرفتها إذ بأمها تناديها
سميه : ريماس في شاب اتقدم و احنا و افقنا عليه
شعرت ريماس بفرحه شديه لأنها ظنت أنه باسم
ريماس : بجد طب هو مين
سميه : عارفه عمر ابن طنط مريم جارتنا
ريماس : ااه هو اللي كلمك علي انو عايزني ل ابن عمو صح
سميه : ابن عمه و انتي تعرفي باسم ابن عمه منين
قامت ريماس بأخذ هاتفها و فتحت المحادثه و أعطتها ل امها
سميه : و انتي مقولتيش ليا علي الموضوع ده من زمان لي
ريماس : عادي يا امي المهم هو مين هو صح
سميه : لا ده عمر نفسه اللي عايزك
ريماس بصدمه : اي ده اكبر مني ب 16 سنه
سميه : و اي يعني ولا تكوني عايزه الولا اللي اسمه باسم ده
ريماس : طب انو رديتو
سميه : اه و قرايه الفتحه يوم الاتنين
ريماس بصدمه : اييييييه
…………………………………………………….
علي الجانب الآخر كان باسم في الجيش
باسم لصديقه : ي بني انا بعتلها اهو و لما نزلت فضلت مراقبها طلعت خام بس كلمت ابويا قالي استني لما تنزل اجازه و كلمها
مصطفى: طيب ي عم يارب توافق بس أو محدش يخطبها
باسم : أن شاء الله لا محدش هياخدها
مصطفى: ماشي ي عم ربنا معاك
باسم : يارب توافق ي يارب
مصطفي : طيب يلا بينا عشان عندنا خدمه
باسم : ماشي يلا احسن العميد يشوفنا
و بالفعل اتجهو اللي البرج حتي ينهو عملهم
………………………………………………………………
في منزل عمر انا فرحان اووي عشان وافقت انتي عارفه يا ماما انا بحبها من ٣ سنين بس انا كبير اووي عليها
مريم : ي بني لو هي مش بتحبك مكنتش هتوافق
عمر : انا بجد فرحان
مريم : ربنا يتمم فرحتك علي خير ي بني
…………………………………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب يدق ولا ينبض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى