رواية قلب وكبد الفصل الأول 1 بقلم حور طه
رواية قلب وكبد الجزء الأول
رواية قلب وكبد البارت الأول
رواية قلب وكبد الحلقة الأولى
يونس يستيقظ من نومه على صوت المنبه ويقفله ويجلس على طرف السرير واول ما يشوف فريده نايمه على الكنبه اتصدم:: ::فريده نايمه في اوضتي ؟؟؟انا بحلم ولا ايه
وبعدين فضل يبص عليها غير مصدق لحد ما شاف شعرها جه على عينيها ومضيقها وهي في سابع نومه اقترب منها وببطء حاول ان يرفع شعرها من على وشها بس هي كانت صحيت وفتحت عينيها في عينيه بابتسامه:: صباح الخير حبيبي
يونس اتسحر من ابتسامتها وشكلها وهي نايمه حلوه ولكن يفوق بسرعه وواقف بعص,بيه ::انت بتعملي ايه هنا؟
فريده تجلس بهدوء:: نايمه ولا شايفني بلعب بلاي ستيشن
يونس ::والله البلاي ستيشن احسن بكتير من انك تنامي في اوضه شاب عازب؟؟
فريده تبتسم بدلال وتقف لتتجه الى الحمام وتقر,ص خدوده ::خلاص يا حبيبي ما بقتش اعزب
يونس يت,جنن منها ومن اللي بتعمله وكانها مش فريده يمسك ايدها ويض,غط على اسنا,نه:: فريده بتعملي ايه في اوضتي؟؟
وبعدين ايه اللبس اللي انت لابساه ده ؟
يقول الجمله دي وهو ينظر لها ولا يعرف يسيطر على مشاعره اتجاهها
فريده تلتفت عليه وتسحب ايديها من ايديه ببرود ::عادي ما هي اوضه جوزي تبقى اوضتي !! والبس فيها اللي انا عايزاها
انهت كلامها وجريت على الحمام وقفلت الباب عليها
يونس لسه واقف مكانه بيحاول يستوعب اللي قالته وبنر,فزه يخ,بط على الباب عشان تفتح::: نععععععم
جوز مييييين؟؟؟
فريده من خلف الباب ترفع صوتها والتاكيد ::ايوه انت جوزي واتكتب كتابنا
يونس يفقد اعصا,به منها ويضر,ب الباب بر,جله:: امتى ده في الحلم مش كده!!! اخرجي حالا افتحي الباب ده بقول لك
فريده بخو,ف تفتح الباب وتخرج وتنظر له وترسم البراءه على وشها ::فتحت اهو
يونس يتمالك اعصابه وبهدوء:: فريده ممكن افهم ايه اللي بيحصل ده وانت بتعملي ايه هنا؟
فريده تنظر لها بحبه وتلمس خده بايديها :: ايوه انا بقيت مراتك اللي مش مفهوم في كلامي
يونس يحاول ان يتمالك نفسه وما يضعفش امام جمالها وينزل ايدها ويخرج من الاوضه بعص,بيه:: جدووووووو
سعد يجلس على السفره يفطر ولا كانه في حاجه:: تعالى يا حبيبي انا هنا
يونس بصوت مر,تفع:: اللي بيحصل ده يا جدو؟؟
سعد بهدوء:: اقعد افطر ونادي لمراتك عشان تفطر هي كمان
يونس هيت,جنن منهم وبز,عيق::: مرات مين ؟؟ انا اتجوزتها امتى؟؟
سعد قام بجديه ويشرح ليونس كل حاجه وان فريده دلوقتي مراته على سنه الله ورسوله وفتح صوره من عقد الجواز يوريها له
يونس مش مستوعب هم عملوا ايه وبغ,ضب:: الجواز ده باطل انا ما وافقتش عليه
سعد بتذكير:: انت عملت لي توكيل ولا نسيت الجواز تم شرعا وقانون فريده مراتك دلوقتي
يونس يتذكر الورقه اللي جدو مضى عليها وبتنهيده :: ليا ياجدو بتعمل كده انت كده بتا,ذي فريده بتعرض حياتها للخ,طر اللي عشته كل السنين دي ابعدها عنه ليا يا جدو ؟
سعد:: فريده واهلها ما يعرفوش انك خفيت
اللي يعرفوه انك لسه مر,يض يعني اللي انت خا,يف منه مش هيعرف انك خفيت انما انا مش هسمح ان حياتك تض,يع واقفه اتفرج عليك
يونس :: مش على حساب فريده يا جدو
سعد:: دي مجرد اوهام مش موجوده غير في عقلك انت
يونس بثقه:: مش اوهام دي حقيقه انا هط,لقها و حالا
سعد يجلس ويضع قدميه فوق بعضها ويش,عل السي,جاره:: عملت حسابي احب اقول لك انك مش هتعرف تطلق فريده غير بعد سنه مين جوازكم ده شرط في العقد ولو خالفته فريد هتتح,بس لان هي مضت على شيك بقيمه 50 مليون وهي ما تعرفش انها مضت عليها
يونس بصد,مه:: انت ازاي تعمل كده انا هاخد الشيك ده وحالا ويا ريت توقف المهز,له دي
سعد:: كان نفسي اساعدك؟؟ بس للاسف لو فريده طلبت الطلاق الموضوع يخلص لكن طول ما هي عايزه الجواز ده انت مجبر تنفذ لو خايف عليها طبعا
المناقشه انتهت بالنسبه للموضوع ده
يونس ينظر لجده باستغراب مش مصدق ايه اللي بيحصل ده وبعناد:: وانا هخليها تطلب الطلاق
سعد ببرود ::اتمنى لك التوفيق
يونس يدخل الغرفه وشاف فريده وهي ترتب ملابسها في الدولاب ضحك بسخر,يه:: بلاش تستعجلي وتحطي هدومك عشان هتلميها تاني
فريده بثقه ونظر التحدي ::بلاش انت تكون متاكد
يونس بغ,ضب يشد,ها من ايدها ويقربها منه ::انت ليه مش عايزه تفهمي اني مش عايزك في حياتي ايه هو بالعافيه ولا انت ما عندكيش كرامه
فريده تغمض عيونها بالم ولكن هي كانت تعرف انها ستتعرض للكثير وتفتح ببطء ::: متاكد انك مش عايزني في حياتك ؟؟!
يونس بارتباك من نظراتها::: متاكد ويا ريت تمشي
ينهي كلامه ولفت وشه عنها ولا تمر الا ثواني ويسمع صوت خبط جامد على الارض يلتفت بخوف ولهفه
::: فريده _______؟؟؟؟!!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب وكبد)