روايات

رواية قلب من حجر الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة بكر

رواية قلب من حجر الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة بكر

رواية قلب من حجر الجزء الرابع عشر

رواية قلب من حجر البارت الرابع عشر

رواية قلب من حجر الحلقة الرابعة عشر

فريده واقفه و مش مصدقه البتسمعه و قالت بذهول(نعم انت بتقول اي ) __ رد سراج بقوه (فرحي يا فريده انت هنا عشان تحضري فرحي..) اتاهم صوت ناعم يقول (مش لو كانت العروسه موافقه الاول يا سراج بيه ) __ لف سراج وجه لمصدر الصوت وجد بنت جميله تقف علي السلم و ترتدي فستان ازرق جميل و حجاب كانت بريئه و جميله … نزلت البنت بهدوء وقالت (مفيش عرس مدام العروسة مش موافقه ) __ نظر سراج الي جده وجد ملامح الحزن بانت عليه ثم نظر لها وجد في عيونها نظرة شجاعه و قوه و قال بصرامه (ميهمش موافقه العروسة ) __ قالت بزعيق (لي مفكر نفسك بتاخد بقرة لا انت بتاخد بنِأدمه و من حقها انها تقول مش عوزاك) __ مسكها جدها من يديه بقوه و قال بزعيق (كسر حُجك انتي ملكيش حج يا جمر و الانا جولته هيتنفذ فاهمه و اوعاكي صوتك ده يعلي تاني ) __ نظر سراج لها بذهول متوقعش تكون دي قمر قمر الرقيقه الهاديه الدمعتها قريبه كانت علي اي حاجه بتعيط ازاي جدي دلوقتي مسكها من درعها كده و بيكلمها كده وهي متهزتش ولا نزلت دمعه حتي _____ سبها جدها و نظر الي سراج (جاهز نعمل العرس امتي ).. من هنا اتكلمت فريده (بااس بااس بقي كفايه اي عملين تتكلموا وانا زي الاطرش في الزفه الكلام داا مش هيتم سراج مش هيتجوز البتاعه دي وانت يا أستاذ سراج جيبني عشان عشان احضر فرحك لا يا حبيبي الكلام دا علي جثتي ) رد الجد (اسمعي يا بنت مصر انتي سراج ده ابني انا المربي و انا برضو الغلطان اني سبته يتجوز واحده من مصر اصلا و ساب بنت عمه ) __ ردت فريده (اي هي عشان مش لقيه حد يتجوزها تلبسوها لجوزي لا مش هيتجوزها ) __ نظر الجد الي سراج (طلجها يا ولدي ) __ رد سراج (جدي انا اسف علي اي حاجه بس فريده معزوره برضو و انا جبتها معايا عشان اقولك اني موافق اتجوز قمر زي مقولت لكن مش هقدر ابعد عن فريده ) __ قالت فريده بدموع (سراج انت هتتجوز عليا انت بتقول اي ) __ نظر سراج الي دموعها و سحبها في حضنه…
كانت قمر واقفه و تتابع الحوار بجمود لكن عندما ضم سراج فريده شعرة بتمزق في قلبها و جريت الي غرفتها… دخلت الغرفه و جلست تبكي و تقول (اااه مهما بينت اني جمده انا ضعيفه ضعيفه اوي و من جوايا بموت اهئ اهئ )
نرجع للاسفل
تشبثت فريده به و قالت وهي تبكي (لا يا سراج لا متتجوزش عليا ) __ ربت سراج علي ظهرها بحنان و قال بصوت منخفض جتي لا يسمعه جده (اعمل اي يا حبيبتي جدي غصبني و كمان انا نفسي اخلف وانتي مش عوزه تخلفي و مش عاوز ابعد عنك ) __ توقفت فريده عن البكاء و قالت له بصوت منخفض هي الاخري لكن بعد تفكير (ماشي انا موافقه اتجوزها و لما تخلف طلقها ) __ بعد عنها سراج و نظر لها بدهشه… كان متوقع انها هتقول خلاص انا هخلفلك لكن متتحوزش عليا لكنه صعق من ردها الحطمه و نظر الي جده و قال (شهر يا جدي و نتجوز ) __ رد الجد و قال (مليح شهر و يبجي الفرح فرحين نغم و عبدالله وانت و جمر )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند فارس و ميسون
اشتري فارس لعب كثيره للاولاد و ذهب مع ميسون
نظره له ميسون و قالت (انا و الشباب عملنه الجمعيه دي و دورنا علي دار ايتام لسه مفتتحه و محتاجه دعم و قررنا اننا نسعدها و نساهم في دعمها دا و بقينا اعضاء اساسين في المؤسسه و بنروح للاولاد كل شهر بالالعاب و بنقضي اليوم كله معاهم ) __ كانت فارس ينظر لها بحب و اعجاب و قال (بحبك وانتي بتتكلمي عن نفسك كده بتشبهي نحمه بتلمع ) __ ابتسمت ميسون بخجل و تذكره (نجمه نجمه صح نجمه مجتش انهارده هي معانا في المؤسسه دي ) __ قال فارس (احم انتي تعرفي اني انا و نجمه اخوات ) __ ابتسمت ميسون (انت فارس الألفيّ وهي نجمه الألفيّ اكيد هاخد بالي انكم اخوات بس الغريب انكوا ولا اكنكوا تعرفوا بعض ) __ قال لها فارس (اااا عادي احنا كده مش يلا بقي عشان منتأخرش)
ذهب معها الي الدار… كانت ميسون تضحك و تلعب مع الاطفال و اكنها طفله مثلهم و كان شعرها يتطاير بسبب الهواء و كان هناك من يقف و ينظر لها بحب و يضحك علي ابتسامتها و خارج الدار كان يقف الاخر و ينظر لها هو الاخري و يضحك و عندما اتت عيناها في عيونه ذهب عنها بسرعه….
وقفت ميسون و ذهبت عند الباب و نظرة في الخارج و الداخل و يمين و يسار لكن لم تجده و اكنه اتبخر، ات لها فارس (مالك بتدوري علي اي ) __ قالت ميسون وهي مازالت تنظر (كان في حد واقف هنا كنت عوزه اشوفه ) __ نظر فارس يمين و يسار و قال لها (لا مفيش حد يلا ندخل )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في مكان بعيد علي جزيره كان يجلس لوسفير ينتظرهم.. دخل يوسف بأناقه و جلس أمامه بكل ثقه ( عاوز اي يا لوسفير ) __ ابتسم له لوسفير و قال (مش قبل ميجي العقرب يا جوو أهدي شويه ) __ نظر له يوسف بأرف و جلس ينتظره
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اما عند مليكه
كانت ضمه جسدها و تبكي بشدي و تردد (أنا اسفه يا يوسف مش هعمل كده تاني بس خرجني انا اسفه متسبنيش اسفه اهئ انا بخاف من الضلمه و الحشرات لي تعمل فيا كده يا يوسف هااا اهئ انا اسفه )
________________________
أما حور كانت تقف خارج الغرفه و عندما تسمع صوت الكلب تبكي (سمحيني يا مليكه مش هقدر اساعدك انا بخاف من الكلاب و كمان يوسف قافل الباب… لحظه في حد واحد هو الهيقدر يدخل و يخرجها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند مراد
خلص اليوم خرج الي حنه وجدها تمسك الهاتف (انتي بتعملي اي بالتليفون كل داا ) __ نظرة له ورفعت حاجبها (انت مالك انت ) __ ردها ضايق مراد (انتي ازاي تردي عليا كده) __ ردت حنه بجمود (ازاي زي الناس و انا حره المهم إني اعمل شغلي ) __ قرب منها مراد خطوات (انتي عامله كده لي و بتتكلمي كده لي ) __ نظرة له حنه بخوف و بعدت (اااا انت بتقرب كده لي ابعد ) __ كان مراد بيقرب حتي اصبح امامها (انتي خايفه لي ) __ نظرة له حنه و جمعت قوتها و قالت (انا مبخفش و لو سمحت ابعد ) __ نظر مراد الي عيونها (مش عاوزه تقوليلي حاجه يا حنه ) __ كانت حنه تنظر له بخوف و قالت بتوتر (اااااا انا انا) __ نظر الي عيونها (قولي يا حنه) __ زقته حنه بقوه وهي تقول (انا مبحبش حد يقرب مني كده انت فاهم دي اخر مره ) … خرجت حنه من العياده وهو ظل ينظر لها بأعجاب
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اغلقت حلم الصيدليه و خرجت منها علي عجل وهي تمسك في يديها الهاتف و تمسك في اليد الاخر عصير.. و كانت تنظر الي الهاتف ولم تنتبه للطريق وهي لم تشعر اصبحت في حضن شخص……
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
مل يوسف من الانتظار و قام من جلسته وهو يقول بعصبيه (كفايا كده مش يوسف الألفيّ اليقعد و يستنا كل داا يا لوسفير و استني مييين…..) قطع كلام يوسف صوت من خلفه (العقرب ) و اته و وقف امامه وهو يقول (يوسف الألفيّ يقعد و يستني العقرب ولا اي ) __ نظر له يوسف بتحدي (هههه مين قالك اني يوسف الألفيّ يقعد و يستناك يا عقرب ) __ ابتسم العقرب بستفزاز و قال (انا البيقول يا يوسف انت ناسي انك واحد من رجلتي ) رد يوسف بسرعه (كنت واحد من رجلتك لكن دلوقتي خلاص انا راسي ب راسك و إلا مكنش لوسفير يطلبنا احنا الاتنين ) … ضرب لوسفير طلقه في الهواء و قال (الطلقه الجايه هتكون في صدر واحد فيكوا انا جيبكوا عشان الشغل اقعدو يلا ) __ نظرو الاتنين الي بعض بكره و غل و جلسوا
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند فارس و ميسون
وصل فارس ميسون الي شقتها و اتفق معاها انه هيشارك في المؤسسه بتعتها هي و زميلها و بعدها خرج مع اصحابه
كان جالس مع صديقه هيثم (الحوار بين هيثم و فارس)
_ متعرفش ياسر بيعمل اي اليومين دول
= ياسر جه الكليه الصبح و بعدها اختفي معرفش راح فين بس في حاجه غريبه
_ اي الغريب يا هيثم
= احم الغريب اني نجمه بتقبله كتير اوي معرفش لي
_ نجمه وانا لما….. قطع كلام فارس رنين هاتفه نظر الي هاتفه و قال (دي حور استني اشوفها عوزه اي )
= هيثم قلبه دق عندما سمع اسم حور
_ عندما سمع فارس صوت حور قام من جلسته (اهدي اهدي بتعيطي لي… اي طب انا جاي حالا )
= قال هيثم بالهفه (مالها حور يا فارس كويسه )
_ إن شاءلله انا ماشي سلام
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في القصر
دخلت حور القصر بسرعه لكي تدور علي هاتفها و عندما وجدته رنت بسرعه عليه (الو الحقني يوسف حابس مليكه في اوضه الزواحف و انا مش عارفه اعمل اي )
________________________
بعد شويه اتي فارس وجد حور في الجنينه بجانب الغرفه تبكي (حور في اي الحصل ) __ قالت حور ببكاء (انا معرفش حاجه خرجها يا فارس ) __ فتح فارس الباب لكن اتصدم عندما وجد الكلب خارج القفص و صرخت حور (ااااااه اقفل يا فارس اقفل اقفل ) __ قفل فارس الباب بسرعه و قال بزعيق (يوسف اتجنن ولا اي اي العملوا دااا ) .. اخرج فارس هاتفه و رن عليه (لو مجتش حالا يا يوسف هقتل جاك انت اي العملوا دااا انت اتجننت تعالي حالا والله هقتلوا )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اتفق يوسف مع لوسفير و العقرب علي العمليه الجديده و نزل ذهب الي بار لكي يشرب و قبل ان يجلس رن هاتفه و كان فارس……. بعد ان اغلق معه افتكر و قال (مليكه انا نستها ) ذهب يوسف بسرعه الي مليكه
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع قدام الصيدليه
نظر لها و قال بعصبيه (انتي اي اتعميتي مش شايفه ) __ بعدت عنه و قالت بزعيق (احترم نفسك يا حيوان انت ) رد عليه بزعيق (انا محترم يا اختي احترمي نفسك انتي ) ___ وضعت يديها في خسرها و قالت (لي ان شاءلله شيفني مش محترمه لا يا حبيبي انا محترم غصب عنك كتك الارف اوعي من وشي ) __ نظر لها و عينا يخرج منها نار (انتي مش عارفه بتكلمي مين انا ظابط انتي عبيطه) __ ضحكت حلم بصوت و قالت(علي نفسك يا عثل و بلاش اقولك العبيطه دي تبقي مين وسع بقي ) __ مشيت حلم من امامه وهو وقف ينظر لها
_______________________
اما فوق في الشقه كانت تجلس في غرفتها تبكي زي العاده و وصلت لها رساله من ياسر “اي الساعه بقت 7 مش ناويه تيجي ” __ شافت الرساله و مردتش بعت لها رساله اخري “طيب انتي لو مجتيش الفيديو الجامد دات هبعتوا لاخوكي اي رايك ” __ قفلت نجمه هاتفها و زاد البكاء اكتر و مبقتش عارفه تعمل اي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في قصر الألفيّ
وصل يوسف القصر وجد حور و فارس في استقباله
فارس بعصبيه: (انت اتجننت يا يوسف اي الانت عملتوا دا.. ) __ لم يتفوه يوسف و دخل الغرفه الكبيره و منها دخل الغرفه البها مليكه لكن صعق عندما وجدهاا…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى