رواية قلب من حجر الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سارة بكر
رواية قلب من حجر الجزء الحادي والعشرون
رواية قلب من حجر البارت الحادي والعشرون
رواية قلب من حجر الحلقة الحادية والعشرون
رفعت مليكه المسدس في وجه يوسف و قالت بغضب:(انا هقتلك يا يوسف و هاخد حقي منك )
ضحك يوسف بصوت و قال:(ازاي هتخدي حقك مني بعد ما تقتليني )
نظرة له مليكه و قال بدموع:( منا لما اقتلك هبقي اخدت حقي و هرتاح )
قرب يوسف منهاو حضنها و قالها بهدوء:(اقتيلني يا مليكه لو راحتك في موتي موتيني قولتلك قبل كده مش هزعل لو مت علي اديكي )
القت مليكه المسدس و احتضنت يوسف هي الاخري ، ومن خلفها ضحك يوسف ضحكت نصر
(كان اول مره يوسف يلعب علي الوتر الصح و ميستعملش العنف معاها و يستعمل الحنان و الرقه )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في قسم الشرطه
كانت بتقول بزعيق :(طلعووني من هناااااا انا معملتش حااااجه انا المسروووقه انا مظلووومه )
دخل وليد وفي يديه عصير و قال لها بزهق:(يوووو انتي اي يا بنتي رغايه كده لي افصلي بقي )
ردت حنه بغضب:(افصل اي انا من حقي اعرف انا هنا لي انا المتزفته مسروقه و جايه اعمل خرا محضر )
رد وليد ببرود:(انتي هنا عشان الزفت لسانك العاوز قطعه دا ولا مش فاكره كلمتيني ازاي قبل كده )
ضيقت حنه عيناها و قالت له:(قبل كده اي انا اعرفك اصلا انا دي اول مره اشوفك )
نظر لها وليد و قال بضحك:(لي الكدب يا شيخه دا انتي لسه مسروقه حتي )
رد حنه:(انا مش بكدب بقولك دي اول مره اشوفك )
قال وليد بجديه:(انتي شغاله في صيدليه )
ردت حنه بسرعه:(لا ممكن بقي تخرجني من هنا )
قام وليد و خرجها وهو يقول لها:(ماشي تعالي بقي كده و قوليلي اتسرقتي ازاي )
ذهبت حنه و جلست امامه و بدأت تقص له ما حدث و بعد ما خلصت قال لها وليد:(في حد عاقل يعيط في الشارع ماشي ماشي المهم دلوقتي سيبي رقم تليفونك )
زفرت حنه و قالت:(حضرتك انا جايه اعمل محضر عشان شنطتي و موبيلي اتسرقوا )
نظر لها وليد و قال:(انا عارف علي فكره و اكيد بذكاءك الخارق مش هتسبيلي رقمك انتي المسروق هتسيبي رقم اعرف اوصلك بي )
سابت حنه الرقم و خرجت من قسم الشرطه و اتجاه الي البيت لكنها لم تجد ولدتها دخلت غرفتها لكنها خرجت بسرعه علي صوت رن الجرس ، فتحت حنه بسرعه وجدت جارتهم بتنهج :(مالك يا خالتي ام احمد بتنهجي كده لي )
ردت عليها وهي تاخد انفسها:(الحقي يا حنه امك تعبانه اوي وفي المستشفى )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع تاني للنجع
كان عبدالله طالع غرفته وجد علي مع نغم في الاوضه ذهب لهم و قال:(اهلا اهلا اهلا اذيك يا علي )
نظر له علي ببرود و قال:(اهلا انا الحمد لله ، ثم وجه كلامه ل نغم.. يلا يا نغومه ننزل )
مسك عبدالله يد نغم:(لا معلش نغومه مش هتنزل انا عاوز اقولها علي حاجه )
بعد علي ايد عبدالله من عليها و قال:(لا ابقي قولها بعدين انا جاي اقعد معاها )
مسك عبدالله يد علي وقال بغل:(علي حبيبي انا ميتقليش لا انت فاهم)
سمعه نغم نبرة صوته و نظرة له وجدت الغل ينط من عيناه فهي تعلم مدي كره عبدالله ل علي و قالت ببرود وهي تمسك يد علي:(لا يا عبدالله ابقي قولي الانت عوزه بعد ما علي يمشي عشان هو وحشني اوي بقالي كتير مشوفتوش )
لم تسمع نغم رد عبدالله و ذهبت وهي تمسك يد علي و قالت في عقلها وهي تبتسم:(انا هعرف اخليك تعترف بحبك ليا ي عبدالله)
نزلوا و عبدالله نزل وراهم و كانوا جميعهم يجلسوا سويا، انتهز الجد لمتهم وقال:(كتب كتاب سراج و قمر بكره )
قال عبدالله بصوت مسموع:(لا قمر مش موافقه )
ردت قمر بسرعه و قالت:(لا يا عبدالله انا موافقه )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
رجع مراد البيت كان مرهق و صورتها وهي تبكي مسيطره عليه كليا حاول يكلمها كتير لكن تليفونها كان مقفول ودا زاد قلقه و قرر انه يروحلها لكن لحظه هو ميعرفش البيت و ظل مكانه يفكر
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
رجع وليد لكن دخل الصيدلية قبل ميطلع بيته وجدها تجلس لكن بشكل مختلف و في يديها هاتفها قرب منها و قال:(لو سمحتي كنت عاوز حقنه ڨيتامين )
رفعت حلم عيونه به و قامت لكي تحضر له الحقنه و وضعتها في شنطه و قالت له:(اتفضل )
نظر لها وليد وقال لها:(انتي مش فاكراني )
ردت حلم:(لا ازاي حصل بنا موقف قبل كده )
اتاكد وليد انها ليست هي لان اذا كانت هي كانت قالت موقف اصبح و اخد منها الحقنه و ذهب
و بعد قليل قفلت حلم الصيدليه و روحت
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في المستشفي
كانت انعام ترقض علي السرير و لم تقول سواء:(عوزه ابني ابني عوزه ابني ابني سيب ابني عوزه ابني )
كانت حنه جالسه بجانب امها و تسمعها وهي تخترف ولم تفهم مين ابنها فهي لا تعرف سوا حلم
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
رجعت حلم البيت ولم تجد احد و عرفت من جارتهم مكان المستشفى و ذهبت هي الاخري لهم، وصلت و دخلت وجدت حنه تجلس خارج الغرفه ذهبت لها و قالت:(حنه ماما مالها وانتي قاعده بره كده لي )
رفعت حنه راسها و قالت:(ماما كويسه بس بتخترف بكلام غريب )
عقدة حلم حاجبيها:(كلام غريب ازاي يعني )
ردت حنه:(بتقول سيب ابني عوزه ابني وعلي كده حتي مقالتش مين ابنها دا)
قالت حلم:(عادي يا حنه تخريف بنج)
ردت حنه بسرعه:(مهو القلقني انها تخريف بنج امك بتقول الحقيقه مش بتخرف باي كلام )
حلم:(خلاص يا حنه لما تفوق نسألها )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في بيت وليد
كان وليد بيفكر في امر المتشابهتين وقطع تفكيره صوه رن هاتفه:(الو… اي مسكتوا الواد السرق الشنطه…. تمام اووي روقوا لحد ماجي بكره )
اما في اوضه نجمه
كانت تقف في البلكونه تنظر إلي السماء و الهواء يداعب خصلات شعرها و دموعها تنزل علي خديها ، قطعها عن حزنها صوت رنين هاتفها و عندما وجدته هو اغلقا الهاتف و بعد قليل وجدت وليد يدخل وفي يديع هاتفه و قال:(نجمه في بنت صحبتك بترن عليكي بس تليفونك مقغول خدي كلميها )
اخدت منه الهاتف و هي قلبها يدق وضعته علي اذنيها و قالت بخوف:(اااالو )
رد ياسر:(حبيبتي وحشتيني)
خرج وليد و تركها و هي ردت و قالت:(انت جبت رقم وليد من اين )
ياسر:( انتي مفكره اني مش هعرف اوصلك بس احمدي ربنا المره الجايه معرفش اي الممكن يحصل )
نجمه:(تليفوني فصل انا مقفلتوش )
ياسر:(لا لا كدب لا مش بحبوا انتي لما شوفتي اني انا المتصل قفلتي التليفون و بعدين انتي واقفه في البلكونه بالبيجامه ازاي ادخلي جوه )
زاد توتر نجمه و زادت دقات قلبها و نظرة يمينا و يسارا وقالت بخوف:(انت انت عرفت ازاي انت بترقبني )
ياسر:(مش مهم المهم عوزك تكلمي فارس و تخلي يقبلك في اول مكان جمعنا ببعض )
نجمه:(لي )
ياسر:(جه الوقت الاصفي حسابي معاه)
نجمه:(لا انا مش موافقه انت خدت حقك فيا عاوز اي تاني)
ياسر:(لا انتي كده كده هتفضلي تحت ايدي بالفيديوهات المعايا ليكي لكن انا عاوز اشفي غليلي منه هو )
نجمه:( لا وانا مش هعمل حاجه زي كده دا اخويا )
ياسر:(خلاص بكره الساعه سبعه لو مجتوش انتظري فيديوهاتك مفيش خيار الساعه سبعه تكونوا في المكان او تنفضحي سلام يا روحي )
قفلت نجمه وهي خايفه و مش عارفه تعمل اي
_____________________________
صباح يوم جديد
في النجع خصوصاً في غرفه قمر
كانت نغم تجلس بجانبها و تبتسم:(مبسوطه يا قمر )
قمر بابتسامه حزينه:(والله يا نغم مش عارفه افرح ولا احزن افرح اني هتكتب علي اسم البحبوا طول عمري و كنت بتمني انه يبقي ليا ولا احزن اني عارفه وواثقه انه مش بيحبني و انه بيحب مراته )
نغم:(لا افرحي و متحزنيش وعلي فكره سراج بيحبك اوي دي كفايا لمعت عينه لما بس بيشوفك و بالنسبه لفريده سراج هيطلقها وحتي ان مطلقهاش انتي مش اول واحده تتجوز راجل متجوز بس الانا واثقه منه انه بيحبك و هيطلق فريده )
________________
في اوضه سراج
دخل عبدالله وهو في قمه غضبه:(متفكرش انك كده ختها مني خلاص هي غبيه و مش عارفه مين بيحبها بجد )
رد سراج ببرود:(طيب متسبها تعرف برحتها اطلع منها انت )
عبدالله:(قمر عمرها مكانت ليك يا سراج )
سراج:(افهم انت يا عبدالله قمر انا حبها الأول و الأخير و هتفضل تحبني انا و انا كمان بحبها )
عبدالله:(كنت كنت بتحبها يا سراج لكن انت سبتها و اتجوزت )
سراج:(وخلاص رجعت و هتجوزها ملكش دعوه انت بقي)
_______________
نرجع تاني لاوضه قمر
قمر:(مالك يا نغم )
نغم:(علي عاوز يتقدملي )
قمر:(طيب و انتي هتعملي اي )
نغم……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)