رواية قلب من حجر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم سارة بكر
رواية قلب من حجر الجزء الثامن والعشرون
رواية قلب من حجر البارت الثامن والعشرون
رواية قلب من حجر الحلقة الثامنة والعشرون
رجعت ميسون البيت و كانت في حاله غريبه، كانت تجلس علي الارض امام باب الشقه و تضم رجليها الي صدرها و تتذكر ما حدث لها و تبكي بشدي تبكي __ مر وقت وهي قامت دخلت الحمام و بدات تفرك جسدها و تغسل في و صوت شهقها يعلوا و دموعها انهار تنزل منها
__________________________________
في بيت العقرب داخل غرفه في الجنينه
كانت تجلس و تقول بصوت عالي:(افتحولي يا حيوانات انتو متعرفوش انا بنت مين والله هتروحوا في داهيه )
دخل ريان وهو يحمل علي يديه اكل، وضعه علي الكومود و نظر لها و قال:(انتي مبتفصليش لي صدعتي الرجاله )
قامت ندي و وقفت قدامه و قالت بشجاعه:(انا عوزه اخرج مم هنا وسع )
وقف ريان و رفع حاجبيه و قال:(هي سهله كده تقوليلي عوزه اخرج من هنا و وسع وانا هقولك اتفضلي )
ندي:(ايواااا انا هخرج من هنا و دا لمصلحتكوا احسن ما بابا يحطكوا كلكوا في السجن انت متعرفش بابا )
ريان:(لا والله معرفش بابا بس ممكن تعرفينا )
ندي بفخر:(انا ندي عثمان الدمنهوري بنت اللواء عثمان الدمنهوري و خطيبة النقيب شادي الدولي )
ريان بستفزاز:(طززززز فيكي و في ابوكي و في مخطيبك حاجه تاني )
ندي:(دا انت هتروح في داهيه… هو انا هنا لي )
ريان:(مزاجي و هتفضلي هنا سلام)
خرج ريان و كانت هي وراه تسب و تلعن في
____________________________________
دخل يوسف القصر و وجدها تفف امام الشاشه قلق و اتوتر و قال:(مليكه بتعملي اي )
نظرة له مليكه و جريت عليه ارتمت في حضنه:(يوسف انت كويس )
حضنها يوسف وفي سره شكر ربنا انها مشفتش الفيديو:(انا كويس الحمدلله و ميسون رجعت البيت )
خرجت حور من المطبخ و تجمدت مكانها و ظلت تنظر الي الفيديو، نظر لها يوسف بترجي انها تقفل الفيديو و متتكلمش، تفهمت حور و اغلق الشاشه بسرعه
وقفت مليكه و قالت:(طيب ممكن يا يوسف ميسون تيجي تعيش معانا انا خيفه عليها وهي لوحدها )
هز يوسف راسه بالموافقه:(اه طبعاً ممكن بس ممكن برضو نطلع ننام عشان انا تعبان )
طلعت مليكه و تبقي يوسف و حور
حور:(هي تعرف الحصل لختها)
يوسف:(لا طبعا و مينفعش تعرف )
حور:(طيب مليكه محدش هيقولها و فارس)
يوسف:(مالوا فارس)
حور:(فارس بيحب ميسون )
يوسف بستغراب:(بيحب ميسون ازاي فارس بيحب____) وسكت يوسف و طلع الاوضه جلس بشرود، قرب مليكه منه و قالت:(يوسف مالك)
نظر لها يوسف و قال:(خايف)
مليكه جلست جنبه و قالت:(خايف من ايه يا حبيبي )
يوسف:(خايف تسبيني يا مليكه انا فعلا مش هقدر اعيش من غيرك انتي بقيتي كل حاجه في حياتي انتي الهواء البتنفسه يا مليكه )
نامت مليكه علي كتفه و حضنه دراعه و قالت:(انا بحبك يا يوسف و رغم كل الحصل بحبك و مش هسيبك أبداً اطمن )
رن هاتف يوسف وكانت حور تقول له اني نجمه في القصر.، نزل يوسف بسرعه و هي ارتمت في حضنه
يوسف:(اهدي يا نجمه اهدي )
نجمه:(ياسر سبني بس بشرط انك متقربلوش وانا بطلب منك يا يوسف كده )
يوسف:(انا همحي من علي وش الارض)
نجمه بسرعه:(لا يا يوسف الفيديوهات مش معاه مع صحبه و لو هو حصله حاجه صحبه هينشرهم ابوس ايدك يا يوسف انا مش عوزه فضايح كفايا لحد كده )
زفر يوسف وقال:(اوووف ماشي اطلعي انتي ارتاحي دلوقتي )
_________________________________________
مر اسبوع علي الحال
مراد و فارس فاقوا و كل واحد رجع بيته
ميسون انتقلت تعيش في بيت يوسف لكي تكون في امان
حور بدأ هيثم يقرب منها و وافقت علي طلبه منها
فريده راحت النجع عشان سراج لكن كانت قمر ديما بتشك فيها و رجع سراج البيت وحالته استقرت
وليد زي مهو في غيبوبه مفيش جديد في حالته
نجمه كانت عايشه مع يوسف بس ياسر كان ديما بيطردها و كان بيحاول يكلمها كتير
عبدالله كان سايب البيت من اخر مره و مرجعش
_______________________________________
في النجع
نزل سراج و في يديه فريده و خلفه قمر و كان معه الشنط نظر له امجد و قال:(علي فين يا ولدي )
سراج:(علي بيتي يا جدي انت طلبت مني اتجوز قمر وانا اتجوزتها و هخدها تعيش معايا )
هز امجد راسه و حضن قمر و بكت وهي تحضنه و بعدها حضنت نغم و بكوا الاتنين سويا
اتجهوا الي الباب لكن دخول الظابط اوقفهم
امجد:(خير يا باشا )
الظابط:(خير يا حج فين عبدالله ابراهيم الالفي )
دخل عبدالله من خلفهم وقال:(انا )
نظر له الظابط و قال:(امسكوا )
امجد بعصبيه:(في اي يا ولدي بجولك )
الظابط:(مطلوب القبض عليه بتهمت الشروع في قتل سراج الالفي ابن عمه )
نغم اغمي عليها و قمر جريت عليها و سراج كان واقف مصدوم
___________________________________
كانت ميسون و فارس في الجنينه بيذاكرو
فارس: انا زهقت
ميسون: لا فارس انا نفسي تخلص سنه رابعه دي انا تعبتلك
فارس بتوهان في ملامحها: شكلك حلو وانتي بتزعقي
اتوترت ميسون: اااااا طيب ممكن نكمل ووولا اي
ضحك فارس: وبيبقي شكلك احلي وانتي مكسوفه
نظرة ميسون في الارض و قالت: شكلنا كده مش هنذاكر انهارده
فارس: بحبك
نظرة له ميسون و قالت: اي
فارس: تتجوزيني
ميسون بتوتر: ااااااا فارس مش مش بالسهوله دي خالص في حاجات اتغيرت
فارس: بحبك يا ميسون و مش فارق معايا حاجه المهم اني بحبك و اني عوزك معايا يا ميسون انتي البنت الوحيده الانا شوفتها و خطفتني بجد كل حاجه فيكي سحراني عيونك ضحتك طريقه كلامك شكلك وانتي بتزعقي شكلك وانتي بتكبسيني اي كبسه من كبساتك
ميسون بدموع : فارس انت مش فاهم حاجه
فارس: و مش عاوز افهم انا بحبك انتي يا ميسون ومش فارق معايا حاجه بحبك و عوزك و مش هسيبك
ابتسمت ميسون و حضنت فارس من فرحتها: وانا كمان بحبك يا فارس و كنت خايفه بعد الحصل تسبني
فارس وهو ينظر لعيونها: اسيبك ازاي وانتي روحي انا مقدرش اسيبك يا ينسون حياتي
ضحكوا الاتنين و قال فارس: انا هقول ل يوسف اني الخطوبه تكون بكره او بعدو و بعدين نحدد معاد الفرح
دخل هيثم القصر وجد فارس و ميسون و قال: السلام عليكم
فارس: وعليكم السلام اي الجابك
ميسون: في حد يقول لحد داخل بيته اي الجابك
هيثم: انا عارف قوليلوا والنبي
فارس: لا بجد اي الجابك انت مش قايلي انك جاي و اي الشياكه و الورد دا
هيثم: وانا اقولك لي انا جاي اقابل يوسف
فارس: لي
هيثم: عشان اطلب ايد حور
فارس بصدمه: اي
_______________________________________
كان مراد يجلس في شقته و يترك باب الشقه مفتوح لانه يوجد كسر في ساقه لا يستطيع ان يقوم و يجلس وحده
كانت واقفه قدام العماره متردده في الطلوع لكنها شجعت نفسها و طلعت ، وصلت شقته وجدت الباب مفتوح نظرة له وجدته يجلس و يتفرج علي التليفزيون حمحمت و قالت: احم السلام عليكم
ابتسم مراد عندما استمع الي صوتها التي يعشقه و نظر الي مصدر الصوت قال: و عليكم السلام ازيك يا حنه
حنه: الحمد لله انت عامل ايه
مراد: زي منتي شايفه كده بس انتي عرفتي منين
ضحكت حنه: يبني انتطلعت ترند انت و ابن عمك فارس فيديوهاتكوا ملت السوشيال
مراد: يعني بقيت مشهور
حنه: ااه بس انت لي لسه تعبان لحد دلوقتى
مراد: الحادثه كانت صعبه ايدي و رجلي مكسورين
حنه: طيب الف سلامه عليك انا لقيتك مفتحتش العياده قولت اجي اشوفك عاوز حاجه انا ماشيه
مراد: حنه ممكن تفضلي معايا
لفت حنه و رفعت حاجبها و قالت: نعم
ضحك مراد علي شكلها و قال: لا لا مقصدش الافكار الزباله الفي دماغك دي انا اقصد تكوني معايا بشغلك يعني تبقي ممرضه زي منتي بس هنا معايا تسعديني لحد مكون كويس
قالت حنه: افكر
ونزلت من شقته بس كانت فرحانه اوي
_______________________________________
في قصر الالفي
دخل هيثم و جلس مع يوسف و كان فارس معهم
يوسف: انا معنديش مانع بس نسال العروسه
خرجت حور وهي ترتدي فستان واسع طويل زهري و حجاب ابيض و تضع مسحيق تجميل خفيفه
شاط فارس عندما وجدها بهذا الشكل و لم يستطع هيثم ان يشيل عينه من عليها
يوسف: هيثم جاي رطلب ايدك يا حور قولتي اي
نظر فارس لها وهي نظرة له و قالت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)