روايات

رواية قلب سوي الفصل التاسع 9 بقلم دودو محمد

موقع كتابك في سطور

رواية قلب سوي الفصل التاسع 9 بقلم دودو محمد

رواية قلب سوي الجزء التاسع

رواية قلب سوي البارت التاسع

رواية قلب سوي
رواية قلب سوي

رواية قلب سوي الحلقة التاسعة

بعد عدة أيام
استيقظت بتول من نومها على صوت رنين الهاتف الخاص بها اعتدلت سريعا وإجابة عليه قائله
-ها طمنى لاقيته ولا لسه
أتاها صوت رجولى قائلا
-ايوه لاقيته قاعد فى شقه مفروشه فى شارع(……)
تكلمت سريعا وقالت بسعاده
بتول:-طيب أنا جايلك حالا سلام
أغلقت الخط ونهضت سريعا ارتدت ملابسها ومشطت شعرها وخرجت تركض من غرفتها اخذت مفاتيح الشقه وخرجت من الباب هبطت إلى الأسفل أوقفت سياره أجرى واتجهت إلى العنوان الذى قاله لها وبعد وقت وقفت السياره وهبطت منها وأعطته أجرته واتجهت إلى هذا الراجل وقالت بتساؤل
-ساكن فين
أشار بأصابعه وقال
-فى العماره دى الدور التالت
وفى ذلك الوقت رأت مراد يصعد السياره هتفت عليه لكنه لم يستمع لها صعدت السياره مع هذا الرجل وتحركوا خلفوا سريعا وبعد وقت وصل مراد إلى مكان قريب من الجبل علمت بتول ماذا ينوى أن يفعل هبط من سيارته وتحرك بحذر إلى الداخل
أمسكت سلاحها سريعا وكذلك هذا الراجل امسك سلاحه وهبطوا من السياره وتحركوا خلف مراد
بدأ مراد بمداهمة إحدى الرجال لكنه تفاجئ بشخص آخر يضع سلاح خلف رأسه القى سلاحه على الأرض ورفع يده إلى الأعلى وفى ذلك الوقت تدخلت بتول وبدأت بطلق الاعيره الناريه بالهواء وطلبت من الجميع تنزيل أسلحتهم بالأرض وتسليم أنفسهم
وضعوا أسلحتهم بالأرض ورفعوا يدهم إلى الأعلى
نظر لها بأستغراب وقال
مراد :-بتول!! انتى بتعملى ايه هنا !؟
نظرت له بضيق وقالت
بتول :-كنت بدور عليك وما صدقت لاقيتك ومش هسمحلك تعمل اللى انت عايز تعمله ده، أنا بحبك يا مراد بلاش علشان خاطرى
وفى ذلك الوقت سمعوا صوت طلقات الرصاص اختبأت بتول خلف الطاوله واختبئ مراد بمكان اخر واختبئ الشخص الآخر فى ظهر بتول وبدأوا يتبادلوا إطلاق النار تكلمت بقلق وقالت
-خد بالك من نفسك يا مراد إدارى كويس علشان ميجيش فيك حاجه
واطلقت طلقه برأس احد الرجال وفى ذلك الوقت وصلت عربيات الشرطه وتدخلت القوات وتم إلقاء القبض على الجميع وعندما اقتربوا من مراد وقفت بتول سريعا أمامه وقالت بأمر
-بلاش كلبشات سيبوه أنا هجيبه
تحركت القوات إلى الخارج وقفت بتول أمام مراد ونظرت له وقالت
-حمدالله على السلامه ارتحت كده لما اخد حق مراتك
احتضنها دون سابق إنذار وقال بصوت هامس
مراد :-بحبك يا بتول
تمسكت به بقوه وقالت بأبتسامه
بتول :-وانا بعشقك
ابتعد عنها ونظر بعينيها وقال بحب
مراد :-تتجوزينى
اومأت رأسها بالموافقه وقالت بسعاده
بتول :-موافقه طبعا
ابتسم بسعاده وقال بعدم تصديق
مراد :-انا عمرى ما كنت أتخيل أن هحب حد كده حبك جديد ومختلف احساسك مختلف كل حاجه فيكى مختلفه
ثم احتضنها بسعاده قبل عنقها بحب وظل يستنشق رحيقها
وبعد وقت تحركوا واتجهوا إلى سيارة الشرطه صعد مراد وصعدت بجواره بتول واتجهوا إلى قسم الشرطه.
………………………………………………………………
بعد عدة أعوام
خلعت بتول الروب الخاص بالمحاماه بسعاده لقد نجحت فى الدفاع عن مراد وتم تخفيض مدة الحكم وتم براءته من باقى التهم المنسوبة إليه وتم الحكم على وليد بالمؤبد بعد الاطلاع على المستندات التى تؤكد تورطه بجرائم مختلفة اتجهت إلى عربة الترحيلات وابتسمت بحب وقالت
-مبروك يا بطل اخيرا خلصت وهتخرج تنور الدنيا
ابتسم لها بسعاده وقال
مراد :-مبروك عليا انتى يا بتول أنا محظوظ بجد بيكى يعنى استقلتى من شغلك وبقيتى محاميه علشان تدافعى عنى وطلعتى شاطره وعرفتى تثبتى البراءه ليا وكمان خفضى مدة الحكم اللى هى خلصت اصلا انا مديون ليكى بعمرى كله
حركت رأسها سريعا وقالت
بتول :-انا معملتش حاجه غير شغلى يا مراد وبعدين علشان انت على طول كنت رافض تشتغل الشغل ده وكنت بتتقى ربنا فى الناس وخايف عليهم ربنا وقف جنبك وظهر برائتك وحنن قلب القاضى عليك، المهم اجهز بقى علشان اخلص اوراق الخروج ونعمل خطوبتنا
تكلم سريعا وقال بحب
مراد:-لا خطوبة ايه انا هتجوزك على طول كفايه السنين اللى راحت مننا
نظرت له بحب وقالت
بتول :-خلى بالك على نفسك لا إله إلا الله
ابتسم لها بحب وقال
مراد :-محمد رسول الله بحبك
وتحركت السياره وعادت بهم إلى الحبس
نظرت إلى السياره حتى اختفت من أمام عينيها صعدت سيارتها واتجهت إلى مكتب المحاماه الخاص بها.
……………………………………………………………
بعد مرور عام
خرجت بتول من غرفتها ببطنها المنتفخه وجلست على المقعد وأخذت طبق الفاكهه وضعته على صدرها وبدأت تأكل منه نظرت إلى مراد المنشغل بالنظر إلى جهاز الكمبيوتر الخاص به وتكلمت بضيق وقالت
-اموت واعرف انت اليومين دول لازق وشك فى اللاب توب على طول كده ليه اوعى تكون بتخونى
ابتسم لها ابتسامه هادئه وقال
مراد :-انا عيونى مش شايفه غيرك اصلا
اومأت رأسها بثقه وقالت
بتول :-عارفه بس برضه مقولتش انت بتعمل ايه
أجابها بتوضيح وقال
مراد:-بدور على شغل وكل ما الاقى واقدم ويعرفوا أن كنت مسجون قبل كده يترفض الورق
نظرت له بأستغراب وقالت
بتول :-ودور ليه على شغل انا اشتكيت ليك
نظر لها بضيق وقال
مراد :-يا سلام وهتفضلى لحد امته تشتغلى وتصرفى على البيت وانا قاعد كده لا شغله ولا مشغله أنا لازم الاقى شغل علشان اقدر اكفى ابننا اللى جاى واقدر أعيشه فى مستوى يليق بى
تنهدت بضيق وقالت
بتول :-خلاص تعالى اشتغل معايا
تكلم بعدم فهم وقال بتساؤل
مراد:-اشتغل معاكى ايه وانا ايه فهمنى فى المحاماه
اعتدلت وقالت بتوضيح
بتول :-انت مش خريج قسم محاسبه تعالى امسك حسابات المكتب على الأقل هكون مطمنه أن محدش هيسرق فلوس المكتب لانك هتخاف عليها وانا كلها شهرين وهاخد إجازة وضع وهبقى سايبه المكتب لوحده انت هتاخد بالك منه لحد ما ارجع
حرك رأسه بالرفض وقال
مراد :-لا طبعا مش هبقى جوز المدام واشتغل عندها
تكلمت بنفاذ صبر وقالت
بتول :-انت لا كده عجبك ولا كده عجبك اعملك ايه تانى بحاول اراضيك بأى طريقه وانت برضه مصمم تعمل فرق ما بينا
هب واقفا وقال بصوت مختنق
مراد :-انا هنزل اشم شوية هوا
وتركها وهبط إلى الأسفل
وضعت يدها على بطنها المنتفخه وقالت
بتول :-يرضيك اللى ابوك بيعمله فيا ده !؟
ثم نهضت من على المقعد وعادت إلى غرفتها تسطحت على فراشها وانتظرت عودت مراد من الخارج
مر الوقت وذهبت بتول فى النوم
عاد مراد بوقت متأخر وجد هدوء بالشقه تحرك إلى الغرفه وجدها نائمه جلس بجوارها وقبل رأسها بحب وظل يملس على شعرها
شعرت بوجوده بجوارها فتحت عينيها ونظرت له بضيق وقالت
-حمدالله على السلامه اخيرا افتكرت ورجعت البيت انا مش عارفه ليه عملت كل ده قولتلك على الحل وانت رفضه عايزه اريحك بأى طريقه واشوفك سعيد
ارجع شعرها خلف أذنها وقال بصوت مختنق
مراد :-انا حاسس ان بقيت حمل تقيل عليكى يا بتول من يوم ما عرفتينى وانتى اللى على طول تساعدينى دايما بتدى من غير ما تخدى
تكلمت بضيق وقالت
بتول :-يا سلام انت اللى حمل تقيل عليا اومال أنا ايه بقى من يوم ما عرفتنى وانت على طول تقع فى المشاكل بسببى خسرت اخوك وقطعته بسببى بقيت أهلى وكل دنيتى بقيت ملزوم بيا علشان مليش غيرك كل ده وتقولى بساعدك من يوم ما عرفتك بالعكس انت اللى على طول كنت فى ضهرى وساندنى ومازالت بستقوى بيك ومن غيرك أنا ضعيفه
امسك يدها وقبلها بحب وقال
مراد :-وانا هفضل عمرى كله ضهرك وحمايتك انتى اغلى حاجه عندى فى الدنيا دى يا بتول، عموما يا ستى أنا موافق أن اجى اشتغل معاكى
اعتدلت سريعا واحتضنته بسعاده وقالت
بتول :-هو انا مقولتلكش بحبك قد ايه
ربت على ظهرها بأبتسامه وقال
مراد :-لا مقولتليش
نظرت بعينه وقالت بحب
بتول :-بعشقك اكتر من الدنيا دى بحالها
واقتربت من شفتيه وقبلته بحب وقالت
-انت عوض ربنا الجميل ليا
نظر إلى شفتيها بحب وقال
مراد :-و انتى اجمل صدفه حصلتلى
واقترب إليها قبلها بحب و…………..
**النهايه**

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب سوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى