روايات

رواية قصر المختار الفصل الثاني 2 بقلم هاجر حسين

موقع كتابك في سطور

رواية قصر المختار الفصل الثاني 2 بقلم هاجر حسين

رواية قصر المختار الجزء الثاني

رواية قصر المختار البارت الثاني

قصر المختار
قصر المختار

رواية قصر المختار الحلقة الثانية

اللواء نشأت..فريده ابعتي هاتي الشاهد دلوقتي
فريده…عسكري حامد هات الشاهد من الزنزانه
العسكري بيروح ويرجع وهو بيبص للواء بدهشه
العسكري حامد…الشاهد لقينه مقت،ول في الزنزانه يافندم ……
فريده بصدمه وبتبتدي تبص للسيد مختار بغضب
اللواء .. عسكري حامد فك كلبشات السيد مختار حالا
واخلو سبيله
فريده..انت بتقول اي هو اللي قتل عز وكمان قت،ل الشاهد
اللواء …فريده اتفضلي روحي على مكتبك دلوقتي ياحضرة الظابط
فريده…بس ده قا،تل
اللواء ..قولتلك روحي
السيد مختار ..اسف لتدخلي بس مفيش داعي لأي إجراء اي حد في مكانها هيكون غير متزن خصوصا بعد اللي مرت بيه انهارده
فريده..هي مين دي اللي مش متزنه انت فاكر أن انا هسيبك تفلت من ايدي انا هخليك تتمني المو،ت ومتمتش
اللواء بعصيبه ..فريده انتي من دلوقتي في اجازه مفتوحه لحد ماترجعي تاني بطبيعتك
فريده..انا كويسه جدا يافندم واقدر اأدي وجبي على أكمل وجه
اللواء ..انتي سمعتي انا قولت اي نفذي الأوامر ياحضرة الظابط
اللواء ..وانت يامختار بيه اتمني منكنش ازعجناك
السيد مختار ..لا مفيش ازعاج
في منزل الظابط فريده…
الأم..ممكن ترتاحي شويه اللي انتي بتعمليه ده مش حلو يابنتي عيطي اصرخي لكن متكتميش وجعك ده انتي بتخوفيني عليكي
فريده..ولا دمعه واحده هتنزل من عنيا غير بعد مااشوف السيد مختار وهما بيلفو حب،ل المش،نقه حولين رقبته
الأم…انتي ليه متأكده أن السيد مختار هو اللي قت،ل مش ممكن يكون حد تاني والشاهد حب يقول اسمه
فريده..مش عارفه انا مشتته وكل اللي اعرفه أن هو اللي ق،تل عز
الأم…اياكي وظلم الناس يا فريده بباكي الله يرحمه كان الكل ممكن يقولولو أن فلان قت،ل لكن هو كان بيدور على الحقيقة بنفسه لحد مايتأكد أن هو ده القات،ل
فريده…رغم اني متأكدة اني مش غلط بس انا هفضل وراه وصدقيني لو مش هو اللي قت،ل عز انا هعتذر لي وقصاد الكل
الأم بتسيب فريده وبتمشي لكن فريده مبتبقاش قدره أنها تنام وبتقرار تروح بنفسها لقصر السيد مختار
في قصر المختار..
الجده…بتنزل من السلم بتلاقي مختار قاعد في قاعة الضيوف
الجده..عامل اي دلوقتي
مختار..كنت فاكر اني لما اقت،له ناري هتبرد ولكنها زادت أضعاف اضعافها
الجده..هدي نفسك مش لازم حد يشوفك كده متنساش أن كل اللي حوليك نفسهم يشفوك واقع
السيد مختار…متخافيش … المهم جهزتي للفرح
الجده..لسه مصمم تتجوزها وانت عارف انها مبتحبكش دي عايزه فلوسك يابني
مختار…حب اديكي شوفتي آخرة الحب عملت اي في عيلتنا على الأقل ميرنا واضحه في افعلها هي عايزه الفلوس وانا مش عايز حاجه هي هتبقي مجرد زوجه قدم الناس بس
ميرنا بتدخل جري على مختار وبطريقة الصعبنه
ميرنا..مختار حبيبي انا سمعت انهم اتهموك بالقت،ل انا واثقه فيك ياحبيبي وعارفه انك لا يمكن تعمل كده
السيد مختار..بس انا فعلاااا قت،ل،ته يا ميرنا
ميرنا وهي بتبلع ريقها…اكيد بتهزر
مختار بيقرب من ميرنا وبيبص بغضب وثقه
بقولك قت،لته
ميرنا…واي المشكله انت السيد مختار وتعمل اللي تعمله اكيد عطلك شغلك ولا حاجه فقولت تشيلو من طريقك
مختار ..يعني انتي مش خايفه ولا مديقه اني قت،لت شخص
ميرنا..انا معاك في اي حاجه انا مقدرش استغني عن وجودك سواء قا،تل أو برئ انا بحبك يامختار
الجده..روحي دلوقتي يا ميرنا
مختار بسخريه…مش قولتلك الفلوس تخليكي تحبي وتشتري وتبيعي وممكن كمان تخليكي تبقي عارفه أن حبيبك قاتل وبرضو تعيشي معاه
الجده بتبص لمختار بحز ن وبتسيبه وتمشي
مختار بيبقي في القصر وبيبص من الشباك بيلاقي فريده بتنط من السور
مختار…انتي عنيده جدا وشكلك مش هتجيبيها لبر
فريده…كل ده قصر اكيد بتشتغل في حاجه ممنوعه انا وارك لأخر نفس ليا بس الأول أتأكد أن انت فعلا اللي قت،لت عز
مختار بيبقي واقف وراه فريده
مختار…انا فعلا قت،لته ….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قصر المختار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى