روايات

رواية قصر الرجال الفصل الثاني 2 بقلم دينا عبدالحميد

رواية قصر الرجال الفصل الثاني 2 بقلم دينا عبدالحميد

رواية قصر الرجال الجزء الثاني

رواية قصر الرجال البارت الثاني

رواية قصر الرجال
رواية قصر الرجال

رواية قصر الرجال الحلقة الثانية

خرجت جرى لان اكيد هيدور علي بنات العيله كلهم ومش لازم يكون حد مختفي
صحي ال 5 بنات بتعب وهما مش مستوعبين
ريتا بخوف هو احنا مخطوفين ليه؟
رناد ختها يلهوى هو احنا مخطوفين؟
قامت سوفانا من وسطهم بصمت شغلت الصب الي علي المكتب قرأن وفتحت الدولاب الي موجود قدامها وكانها ف بيتها خرجت بنطلون ليكرا وشميز اوفر سيز ابيض وبليزر وراحت الحمام خدت شور وغيرت ورجعت شغلت الكتل الي قدمها وعملت نسكفيه ولبست الاكسسوار من درج التسريحه وشالت كتاب من علي المكتبه وقعدت وفتحت الشباك وفضلت تشرب ببرود
ريتا بفزع هي عبيطه
تاليا بغضب ممكن تكون هي الي خطفانا؟
رناد بغباء احلفي؟

 

 

تاليا ايه الغباء ده….. يعني ف مكان منعرفهوش واحنا اصلا منعرفش بعض تقوم هي تتحرك بحريه وكانها مش مخطوفه يبقي ايه؟
سوفانا ببرود مالكم مرعوبين كده ليه؟
ريتا يمكن عشان مخطوفين؟
سوفانا وايه الي هيحصل؟
ريتا هنتـ*قل مثلا او نتباع اعضاء….
سوفانا غبيه قوي لو هنتقـ*تل يبقي كانوا عملوا ده مش جبونا هنا ولو اعضاء مكنوش سبونا نفوق وكانوا جمدو جسمنا ب مواد تدخلنا غيبوبه او تنيمنا؟
رناد ايوه صح
سوفانا حد فيكم فكر يفتح الباب؟
ريتا ركزت وقامت تفتح الباب بس لقت خليل ف وشها
بابا؟ قالتها ريتا ورناد وكملت تاليا وقالت عمى هي وجومانا الي كانت اول مره تنطق من اول مجم
خليل بهدوء جدكم عايزكم اجهزوا عشان تقبلوا…. كمل وهو بيبص ل سوفانا جدك عايزك دلوقت يا سوفي
البنات بصولها بس سوفانا فضلت باصه ف الكتاب ونطقت ببرود اولا اسمي سوفانا ثانيا مقبلتي بتكون بمعاد وثالثا انا اقرر ان كنت هقابله ولا لاء يا باشا

 

 

وقف قدمها خليل بغضب ونطق لما تكوني بتكلمي عمك تنزلى رجلك ف الارض وتقومي تقفي وتردي عدل مش تتجاهلى…. ثم جدك ميتقلوش لاء
سوفانا ببرود عمي الي من يوم ولادتي مسالش فيا؟ بس بلومك ليه انت مسالتش حتي علي بناتك هتسال عليا؟
ولا جدي الي افتكرني لما لقي نفسه بيخسر ف السوق قصادي واكيد عايز يتفاوض معايا بس انا غير قابله للتفاوض ومش هقبله زي مهو عمل طول عمره ولو عايزني يجيلي المكتب
خليل بغضب سوفانا انتي مفيش منك فايده ابدا ده غصب عنـ…..
وقفت سوفانا بغضب هو ايه الي غصب فهمني؟ بص مش هتناقش عشان مش عجبني الحوار واتفضل بقي بلغ الباشا ب ردي
دخل سراج اخوها من ورا عمه وجري عليها وحضنها وحشتيني يا سوفي لما جدي قال انك هتيجي. القصر انا وساهر مصدقناش
بصتله سوفانا ببرود وكانت بتنزل ايده عنها بس حضنه ليها كان قوي وكله اشتياق ف رفعت اديها وحضنته
بصلها بهدوء هتيجي؟
ابتسمت وقالت اكيد خرجت وهي بتبص ل بنات عمها ونطقت صدقتوني….. ومشيت كانت ماسكه نظارتها ولبسها واول مدخلت كان جدها قاعد علي كرسي ف نص القصر والشباب واقفين حوليه وولاده قاعدين جنبه من الجهتين وفي كرسي واحد فاضي باين انه بتاع خليل
دخلت بهيبه وصوت الهيلز بتعها جايب القصر كله قلعت البليزر وعلقته علي الكرسي وقعدت ببرود وحطت رحل علي رجل
الجد بغضب شاهين….. انتي اتجننتي يا بنت ازاى تعملى كده قدام جدك واعماك وابوكي و……
قاطعته سوفانا مسيو شاهين انا هنا بزنس والا مكنتش دخلت قصر الرجال في البزنس كل الروس بتتساوى طالما معاك ماني وذكي خليك اوبن مايندد يا باشا
الجد بغضب انتي…..
سوفانا بمقاطعه صوتك يا باشا انا مش واحد من احفادك او ولادك انا جايه ف شغل ووقتي ضيق فياريت تخلص بسرعه
نطق بغضب اتعدلي يا بنت معايا انا
سوفانا باستفزاز انت ايه؟ اوعي تقول اني جدك وانتي حفدتي عشان محصلش انت مش معترف بيا وانا مش معترفه بيك انا جايه ف شغل وانا شكلك مش مستوعب ضيق وقتي
نطق شاهين بغضب انا جدك وانتي حفدتي ابتسمت سوهانا بنصر لان اول خطوه وعي اعترافه بيها حصلت بس خبت ابتسامتها وبصت ل عدنان بغمزه ورجعت ل جدها ببرود وايه دليلك اني حفدتك؟ البطاقه مثلا؟ مش بيها يا باشا
نطق بغضب علي فكره فرحك انتي وبنات عمك علي ولاد اعمامك الاسبوع الجاي وريني بقا هتعملى ايه….
سوفانا باستفزاز هو انت متعرفش؟ اه صح اكيد متعرفش انت ميهمكش البنات فهعرفك انا اكبر حفيده عندك واكبر من معظم ولاد اعمامى حتي وكملت يعني بلغت سن الرشد ولو فكرت تلوي دراعي بانك تمنع القرشين الي بتبعتهم كل اسبوع فانا عندي ملايين يمكن قد ثروتك واكتر فمش محتجاك عن اذنك
نطق سراج الي كان شايف غضب جده وقلقان سوفي عشان خاطري اهدي
بصتله سوفانا لانها عارفه انه اتعمد يضعفها بكلامه لانه واثق انها هتسمعله

 

 

قرب منها ونطق ولاد عمك كلهم كويسين وغير كده مش هتلاقي حد يحافظ عليكي زيهم
سوفانا ويرميني انا وبناتي ف قصر بره صح؟ ويمنعني اشوف ولادي الصبيان عشان يعيشوا معاكوا صح؟ طب افرض كان كل خلفتي بنات؟ اه افتكرت هيطلقني ويتجوز حد من بنات عمه التانين زي م ابوك عمل زمان…
الجد بغضب قليلت ربايه امك معرفتش ت…….
سوفانا بغضب امي الله يرحمها وانا تلات سنين كملت بدموع ما*تت بحسرتها علي حبيب القلب الي مهمهوش غير ابوه وبس لكن مراته وبنته لاء
شدها سراج ل حضنه وخرج ساهر من وسط شباي العيله وجرى عليها وحضنها بحب
ابتسمت سوفانا بحب وقالت وحشتوني علي فكره
الجد ابتسم بخبث ونطق بقي بتخرج من وسط اخواتك عشانها انا هطردك من القصر الكل بصوا للجد بصدمه بس سوفانا استنت الباقي وفعلا حصل
نطق ببرود لو عايز ترجع تجوز اختك لابن عمك الكبير ووريث العيله من بعدي انا وابوك
سوفانا ضحكت ولفت وشها ونطقت وهي بصه لكل ولاد عمها مفيش حد فيكم احسن مني ف حاجه عشان ابصله ولا ينفع اصلا……ولا حتي عشان متكردشش اخواتي…… بس ممكن لو في سبب اعمل ده
الجد وايه هو
سوفانا بخبث ت……….
هعملك كمان شويه جزء صغنن افهمك فيه مين ابن مين ومين اخو مين ومين جوز مين عشان متتوهوش وهو مش هيأثر ف الاحداث بس عشانكم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قصر الرجال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى