روايات كاملة

رواية قسوت على فاتنتي الفصل الخامس 5 بقلم سحر السحرتي

موقع كتابك في سطور

رواية قسوت على فاتنتي الفصل الخامس 5 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي الجزء الخامس

رواية قسوت على فاتنتي البارت الخامس

قسوت على فاتنتي
قسوت على فاتنتي

رواية قسوت على فاتنتي الحلقة الخامسة

على: طب هعزم هيام ومامتها
:لا باي مناسبه
: تساعدك وتتعرفي عليها يمكن تحبيها
: لا سميحة هتساعدني زي كل سنة وانا لا عايزة اتعرف عليها ولا احبها خليها بعيد عني بعد التغيير السيئ اللي انت بقيت فيه بسببها نفسي يعزلوا من هنا
*تركها على وذهب غاضبا …. طرق الباب ودخلت سميحة لتساعد كريمة كالعادة
*وصل اصدقاء فتون واستقبلتهم ودخل اياد مبتسما فرحا
: حبيبتي كركر فين
*وجدها تستقبله وهي سعيدة بوجوده فامسك يدها وقبلها
: وحشتيني يا كركر كل يوم بتحلوى
*وجد من يمسكه من ياقة قميصه
عبد الرحمن: فتون انا مش قلت لك ممكن تعزمي الجامعة كلها ماعادا الواد ده اللي عايز يخطف مراتي منى وعمال يدلعها ويقلبها على دائما وتقولي مش بتدلعني زي اياد
اياد:طب يا عمي نتفاهم تصدق انك وحشتني اكتر منها
عبد الرحمن: أصدق يا بكاش
*وقام باحتضانه وأكمل
: طبعا جاي عشان المسقعة مش عشانا يا مفجوع
:ده كلام تقوله يا بودي طبعا عشان المسقعة
*ضحك الجميع
كريمة: كدة يا اياد ما تسالش طول الاجازة أظن السنة هتخلص ومش هتعبرنا
اياد : أبدا يا كركر بنتك السبب خلتنا ننزل تدريب في الصيف وبعد ما حددولنا ساعات عمل قليلة طلبت زيادتها قال ايه عشان نستفاد خبرة
عبد الرحمن: شكرا يا حبيبي عرفت أنك اللي قلتلها تقدم وبتشكر في الشركه وقد ايه كبيرة وناس محترمة وانك كنت واخد بالك منها
بقلمي سحر السحرتي
اياد : على ايه يا عمي فتون اختي
جهاد: والله يا عمي فكرتك هترنه علقة من مسكتك له كدة وكنت هفرح فيه
عبد الرحمن: اياد ده ابني بس بعد ما تتجوزوا لو عملك حاجة تزعلك هضربه
اياد : فيك الخير والله يا جهاد من حبك ليا عايزاني اضرب
كريمة: مش قلت لك يا جهاد تعالي اعلمك طريقة المسقعة عشان تبقي تعمليها لاياد
جهاد: وليه اتعلمها والمصدر موجود كل جمعة نيجي ناكلها عندك
كريمة: تنوروا بس أنتم كلام وبس الصيف ما شفتش وشك خالص
جهاد: بس كنت بكلمك اسال عليك واتسحلت في الشغل مع بنتك وعملوها الرئيسة بتاعتنا وهي مش بترحم
كريمة: هتقوليلي عرفاها في الشغل جد وما تعرفش ابوها
*كان أدهم يراقب هذا الدفء العائلي والمحبة بين الجميع وكيف ان اياد متاقلم معهم كأنهم أهله وأكثر…. أخرجته فتون من شروده
: بابا اعرفك على أدهم ابن عم اياد منقول عندنا السنة دي من الصعيد الجواني ههههه واياد خلانى اتبناه
كريمة: أهلا يا حبيبي انت كنت في الصعيد يا عيني
عبد الرحمن: أهلا يا ابني وتتبنيه ازاي
فتون: هذاكرله عشان ينجح اصله واضح انه كان هناك الحر مسيح عقله شوية فاسمحولي بقى يبقى يجي مع زمايلنا نذاكر هنا
عبد الرحمن: وماله البيت بيته كفاية انه ابن عم اياد
*كان حسام يراقب هذا كله واشتعلت الغيرة في قلبه والغضب بداخله فأراد أن ينهي هذا الحوار دون أن يفكر
: هو اللي ما فلحش هناك هيفلح هنا وهتسيبي مذاكرتك واخر سنة لك وتقعدي تذاكريله
*قبل أن تتفوه فتون بحدة وتحرجه أمام الناس امسك والدها قبضة يدها ففهمت وتحدث
:حسام يا أدهم ابني اللي ما خلفتوش ودائما يتكلم كدة من غير ما يفكر ومتسرع هعمل ايه مضطر استحمله
بقلمي سحر السحرتي
*وتوجه بنظره إلى حسام
:يا حسام انا ابوها وعارف أنها قدها وربنا بيكرمها وبتجيب تقدير لأنها دائما بتساعد زمايلها وانا عارف انك خايف عليها بس ما تقلقش فتون قدها وهترفع راس ابوها وتجيب تقدير حلو زي كل سنة
:اسف يا عمي
: محصلش حاجة بس طبعا لازم تتعاقب وعقابك هتعمل الشاي بعد الغداء وفتون هتساعدك وادهم لانه ضيف واول مرة هيفرش بس السفرة
*ظل عبد الرحمن يوزع المهام عليهم ليشعر جميعهم انهم داخل منزلهم
*لم يكن لدى عبد الرحمن و كريمة أقارب فارادوا ان يكون أصدقائهم وأصدقاء أبنائهم هم أقاربهم ويحس احساس العائلة
*كان اياد يغيظ فتون
:انا هقعد جمب كركر وتاكلني في بقي
*قالت بكل غرور :هسيبك تقعد جمبها النهاردة وهقعد انا جمب ديحة بس عبده لو سمعك بتقول تاكلك في بقك هياكلك هو علقة ما حصلتش (وأخرجت له لسانها )
عبد الرحمن: سمعته وجبت الخرزانة جمبي اهيه ومحضرها
*صفقت فتون وجهاد وقالوا : الله أكبر ايوة كدة اديله يستاهل
*ضحك أدهم بشدة وتمنى أن يضرب اياد… اشاح عبد الرحمن بالعصا أمام وجه أدهم
: ما تضحكش عليه لحسن انت اللي تنول الشرف ده وعقابا لك عشان ضحكت على ابن عمك هتغسل الكوبايات بعد الشاي ويا ويلك تغسلهم وحش
كريمة: انا اللي هغسل المواعين دول ضيوف
عبد الرحمن: انا قسمت الشغل خلاص وهشرف عليهم كفاية انت عملتي الاكل ده بيتهم ولازم يساعدوا فيه
*الجميع: طبعا يا عمي أمرك
اياد بمرح: طب ما تخلينا نكنس ونمسح الشقة بالمرة
عبد الرحمن: كله هيروح وانت هتقعد تعملها
*ضحك الكل على اياد
اياد: بتضحكوا على ايه بودي بيهزر معايا
جهاد: ايوة يا كركر علميه الكنس والمسح عشان لما نتجوز يعرف يكون مسؤول
*كانت وجبة لذيذة شكر الجميع كريمة .. لم تخل من الهزار والضحك
*دخل حسام مع فتون لإعداد الشاي وانتهز الفرصة للاعتذار لها عما بدر منه اخر مرة
: ممكن اتكلم معاكى كلمتين
: اتفضل اصلي مجبرة اسمعهم بسبب وقفتي هنا
: اسف ما تزعليش مني
: على ايه ولة ايه
: على اني مسكت ايدك وزعقت اخر مرة شفنا بعض من يومها انت بتهربي مش عايزة تشوفيني وما قدرتش اعتذر
: وبالنسبة لاحراج زميلي النهاردة عادي ولة عايز تقول كلمة عنه
: انا اعتذرت لعمي
: هو انت غلطت في عمك
: اه لما قلت الكلام ده في وجوده وفي بيته ابقى غلطت فيه ولو عايزاني أعتذر لك اسف يا ستي
*نظرت له بدهشة: اتغيرت يا حسام وبقيت بتعتذر خير ايه اللي حصل
: كنت عايزك تفكري في قرارك مرة تانية وخدي وقتك وهستناك العمر كله
: حسام انا رفضت لأنك زي اخويا وعمري ما فكرت فيك غير كدة
:طب ادي نفسك فرصة وفكري انا مستني وعمري ما هفكر اتجوز واحدة تانية
: ما تعطلش نفسك وشوف واحدة بنت حلال وتسعدك
:فتون اديني وعد انك هتفكري
: حاضر هفكر بس بلاش تتعشم
: كفاية عليا وعدك
بقلمي سحر السحرتي
*عند هيام في شقتها كانت تسمع أصوات عائلة على اشتعلت نيران الغيرة في قلبها فاتصلت بعلى وهي تتظاهر بالبكاء

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوت على فاتنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى