روايات

رواية قسوت على فاتنتي الفصل الثاني عشر 12 بقلم سحر السحرتي

موقع كتابك في سطور

رواية قسوت على فاتنتي الفصل الثاني عشر 12 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي الجزء الثاني عشر

رواية قسوت على فاتنتي البارت الثاني عشر

قسوت على فاتنتي
قسوت على فاتنتي

رواية قسوت على فاتنتي الحلقة الثانية عشر

:ولا حاجة ابنك ماسك فيا ومتبت واللي خلاه يدفع الفلوس دى كلها لعلى يخليه ينفذ ومش هيهمه حياة ماما
:فلوس لعلى بتاعة ايه
: آمال انت عرفت ايه
:انه جاب حكم بطردكم من الشقة
:لو على كدة كنت اخدت ماما وقعدنا في الشارع دى لاوى ذراعي بحاجتين الشقة ووصل أمانة على كاتبه وممكن يسجنه وماما مش هتستحمل ضربتين مرة واحدة ابنها يتسجن وتطرد من شقة عمرها وذكرياتها مع بابا
:انا متأكدة ان ده مش تفكير ابني
:حتى لو مش تفكيره اهو وافق ونفذ والنتيجة واحدة
:انا همنع الجوازة دي باي شكل بس لما اخواته يوصلوا عشان يحضروا كتب الكتاب
:لا يا ديحة يبقى على السبب في موت بابا وانا السبب في موت ماما الدكتور ماكد عليا ما تتعرضش لاي انفعال بعد موت بابا وزعلها قوي عليه وهي بتحب حسام قوي و هتتصدم انه عمل كدة… ومش هتفرق حسام من غيره قلبي فاضي في كل الاحوال
:طب انا جبت لك فستان اسود شيك البسيه عشان خاطري وكمان امك ما تلاحظش حاجة وحطي شوية مكياج بسيط كدة في وشك احسن تحس انك متجوزة غصب دي لسة سألاني فيكي ايه
:حاضر
:انا هزغرد كام مرة عشانها برضة خلي الفرح يدخل قلبها ونشغل كام اغنية ترقصوا عليها بلاش نحسسها أنها في ميت
:اللي تشوفيه يا طنط
:انا وصيت حسام يعمل كام علبة شوكولاته توزعيهم على الناس اللي جاية
:مفيش حد جاي هو مستر نعمان وكيلي يبقى صاحب الشركة ووالد أدهم واياد شاهد وجهاد مراته
:هو على مش جاي
: لا قلت لحسام يبلغه اني رافضة وجوده هو سبب الورطة دي غير موت بابا واخد فلوس المكافأة كلها وصرفها على العقربة وهو عارف اني كنت بجمع فلوس اشعة ماما والدواء …. احنا ما لناش وجود في حياته بالتالي لازم يتحرم من وجوده في حياتنا يمكن يحس
:طب هندهلك جهاد تحطلك شوية مكياج وهساعد كريمة واضحكي قدامها بلاش تحسريها
:كل ده وحسرتها
:معلش احنا بنعمل كل ده عشانها
*دخلت جهاد وارتدت فتون الفستان الأسود كان جميلا ورقيقا
: لا يا فتون طرحة بيضاء معقول كله اسود في اسود وهحطلك مكياج بسيط
:حاضر لازم النهاردة اقول حاضر وبس
بقلمي سحر السحرتي
*حضر الضيوف والماذون والعريس الذي كان في غاية الوسامة يرتدي بدلة باللون الكحلي …. وعيناه غارقة في السعادة عندما رأي فتون بفستانها الرقيق وجمالها الخلاب الذي سلب قلبه وعقله كاد أن يحتضنها
سميحة:ايه استنى بعد كتب الكتاب مستعجل انت قوي
*دخلت هيام لتشمت في فتون وتراها وهي تتزوج بالغصب وقفت فتون أمام الجميع
: آسفة مش هكتب الكتاب
*تفاجأ حسام من قرارها وكاد أن يغضب ولكنه تماسك
:في ناس هنا في البيت غير مرغوب في وجودهم وطول ما هما هنا مش هتجوز
*فهم حسام ما تقصده وهدأت نفسه فقام ليتحدث مع هيام بهمس
:ارجعي على شقتك محدش عزمك
:هفضل عايزة اتفرج والا هقول اللي عندي كله
:مش هتقدري اعلان الطرد كان جمب اسم فتون اسمك انت كمان وانت استلمتي ووقعتي والحكم معايا غير وصل الامانة بتاع حبيب القلب كاتب فيه الشقة ضمان يعني ممكن اسحبها فامشي بالذوق
بقلمي سحر السحرتي
:بقى كدة طيب يا حسام انا غلطانة اني ساعدتك
: واخدتي حقك ما عملتيش حاجة لله
:ماشي انا هوريك
*خرجت وهي تحترق من الغضب كانت تظن أن فتون لن تجروء على طردها خوفا على صحة والدتها لم تكن تعلم أن كريمة لن تحزن على طردها وهذا ما كانت تدركه فتون
*قالت بصوت عالي حتى تسمعها هيام
:كدة نقدر نبدأ اتفضل يا شيخ سمعينا زغروطة يا ام العريس
*تعجب حسام من تصرفاتها لكنها كانت جميلة رغم حزنها الواضح في عينيها
*لم يحضر أدهم فهو لم يكن قادرا على رؤية فتون وهي تتزوج أحد اخر
*رسمت فتون السعادة على وجهها بعد انتهاء المأذون من عقد القران وخاصة عندما وجدت والدتها سعيدة وسمعت الزغاريد تملاء المكان
*استغل حسام وجود الجميع فقام بضم فتون إلى حضنه وقبلها من رأسها ثم من وجنتيها كان جسدها يرتعش من لمساته تظاهرت بالخجل وابتعدت عنه حتى لا يدرك أحد انه اشمئزاز منه بارك لها الضيوف واحتضنتها امها وحماتها
*دعت الضيوف إلى العشاء
*جلست تفكر ان بعد العشاء سوف يغلق عليها هي وحسام باب واحد فهل سيلتزم حسام بكلمته هل التزم من الاساس بكتابة عقد الايجار فقد نسيت سؤاله عنه قبل عقد القران لتقف وتنادي باسمه وتاخذه لتتحدث معه في البلكونة
: نسيت اسالك على عقد الايجار كتبته
:لا
*جحظت عينها وتحدثت من بين أسنانها حتى تكتم غضبها الشديد منه ولا يستمع لها أحد
: نعم ليه مش اتفقنا انت هترجع في كلامك
:لاني كتبت الشقة باسمك وكان نفسي اكتب العمارة كلها يمكن ترضي عني وتسامحيني
:لكن انا ما طلبتش منك ده بكدة هحس انك اشترتني
: ليه يا فتون انا بحبك اعتبريها مهر او شبكة انت ما طلبتيش حاجة منهم
:لو كنت اتجوزت طبيعي كنت طلبت واتشرطت كمان زي اي بنت لها حقوق لكن انت حرمتني من كل الحقوق بتاعتي انا هاخد العقد لغاية لما تغيره وتعمل المتفق عليه
:طب نتفاهم بعد الناس ما تمشي
: هنتفاهم ازاي وكل واحد هيبات في شقته
:لا انت النهاردة هتباتي في شقتك شقتنا فوق جمب شقة ماما
:احنا ما اتفقناش على كده انت وعدتني انك مش هتقرب مني
:اه وعدتك بس ما قلتش انك في شقة وانا في شقة
بقلمي سحر السحرتي
*كانت ترتجف من داخلها فتحججت
؛مقدرش اسيب ماما لوحدها انت عارف انها تعبانة
امسك يدها :سبيها النهاردة وهخلي ماما تبات معاها وبعدين نبقى نرتب هتبات ازاي تعالى بقى ندخل للناس
*سحبت يدها من يده وخرجت وهي أكثر قلقا
*بعد العشاء انصرف الضيوف امسك حسام يد فتون وقال
:كرملة عايزة حاجة هطلع انا وفتون شقتنا ماما هتبات معاك
:لا يا حبيبي خلي بالك منها وانت يا سميحة اطلعي نامي في شقتك انا هبقى كويسة ولو احتجت حاجة أنتم فوق مش بعيد
*سحبت فتون يدها من يد حسام:معلش اطلع انت هروق الشقة على السريع لان عارفة ماما مش هيجلها نوم واكيد صعب تعملها لوحدها ساعة وهطلع لو سمحت
*خلع جاكت البدلة وثنى أكمام قميصه وقال بابتسامة وحنية
؛نعملها سوا
ردت سميحة: لا انت ولا هي اطلعوا وانا هعملها
*وضع يديه على كتف فتون بحب :جرى ايه يا ماما راجل وهيساعد مراته ولة غيرانة وهتشتغلي شغل حموات من دلوقت
:ما تحاولش توقع بيني وبين تونة يا سوسة هي عارفة اني بحبها
:خلاص اطلعي فوق وانت يا كرملة ادخلي نامي واحنا هنخلي الشقة زي الفل
كريمة:سيبوها بكرة هعملها أنتم عرسان
:قدامنا العمر كله والشقة نظيفة مش هتاخد وقت وأيدي على ايد مراتي هنخلص بسرعة
بقلمي سحر السحرتي
*كانت تختلج فتون مشاعر مختلطة هل بداخله كل هذا الحنان ام ان قلبه ملئ بالقسوة لكن في هذه اللحظة رأت والدها وهو يساعد والدتها واحست بشعور غريب… وتحدثت
:خلاص هدخل البس حاجة مريحة وارجع بسرعة
*خرجت وهي ترتدي بيجامة برمودا قصيرة كات وترفع شعرها الأسود الناعم ذيل حصان كانت في منتهى الرقة والجمال
*لم يرى حسام شعرها منذ كانت صغيرة قبل أن ترتدي الحجاب ظل ينظر إليها وهو مشدود لجمالها وسارح قاطعت حبل أفكاره
: هو انت قلت هتساعدني ولة كان بق على الفاضي قدامهم
:لو تحبي ترتاحي واقوم انا بكل حاجة انا من ايدك دي لايدك دي بس انت تؤمري
:لا اتفضل ايدي بايدك عشان نلحق نخلص عايزة انام
*بدأوا بتنظيف الصالة ثم دخلوا المطبخ كانت فتون تغسل الاطباق وحسام يقوم بتجفيفها
*ترك حسام الاطباق من يده وحضن فتون من ظهرها وهي تغسل الاطباق وقبلها من عنقها واشتم رائحة شعرها ارتجف جسدها بشدة كاد الطبق ان يسقط من يدها وينكسر
: انت مكسوفة ولة خايفة مني
:مش متعودة
:بكرة تتعودي
:لو سمحت ابعد خلينا نخلص لاني تعبت
:احنا خلصنا خلاص البسي بقى عشان نطلع
:هو احنا لازم نطلع ممكن كل واحد ينام في بيته
:بس فوق بقى بيتك
قالت بعصبية : يعني مش هينفع اختصار للكلام هروح البس الاسدال وجاية
*امسك يدها بقوة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوت على فاتنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى