روايات

رواية قسوت على فاتنتي الفصل الثامن عشر 18 بقلم سحر السحرتي

موقع كتابك في سطور

رواية قسوت على فاتنتي الفصل الثامن عشر 18 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي الجزء الثامن عشر

رواية قسوت على فاتنتي البارت الثامن عشر

قسوت على فاتنتي
قسوت على فاتنتي

رواية قسوت على فاتنتي الحلقة الثامنة عشر

:يعني ايه
:يعني توافقي وانا هعمل كتب الكتاب على الروف واظبطها
:ما فهمتش انت ناوي تخلي على يتجوزها وتقعد عند ماما
:بعد اللي هعمله فيها يوم الخميس على نفسه هيمسحها من حياته
:تقدر تفهمني هتعمل ايه
:كلى الاول وانا هحكيلك
*بعد أن شرح لها تحدثت بصدمة
:انت تعرف عنها كل ده وساكت يا حسام
:كنت مستني اجمع شوية معلومات مؤكدة عشان على يصدق وخلاص وصلت للي انا عايزه
:طب وهتعمل ايه في كتب الكتاب
:هخليه يتعمل وكل الناس تعرف حقيقتها
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي احضر حسام غرفة نوم جديدة بعد أن اختارتها فتون على ذوقها من الكتالوج كانت هيام تموت من الغيرة والحقد
*تسالت كريمة:ليه يا ابني مكلف نفسك دي الأولى لسة جديدة
: اعمل ايه لبنتك دخل فأر في الأوضة وانت عارفة بتخاف قد ايه رغم اني مسكته بس حالفة ما تدخلها وما اقدرش ازعلها
:يعني كل ما يدخل فأر هتغيرها
:لا اصله المرة دي كان فأر شيطاني وان شاء الله مش هيدخل تاني ولو طلبت اغير العفش كله عيوني لحبيبة قلبي
:ربنا يحفظكم لبعض
*كان يتحدث وهو واقف خارج شقة كريمة لتستمع هيام له وتزداد غيرتها
*ذهبت واتصلت بعلى
:ايه يا حبيبي انا افتكرت غرفة النوم الجديدة طالعة شقتكم جايبها ننام عليها بعد الزواج
:هيام حبيبتي انا مفيش معايا جنيه وانت مستعجلة على الجواز يا تنامي في غرفتي القديمة يا تستحملي لما اخلص توضيب شقتنا انا بشتغل شغلتين عشان الحق اجهز غير الأزمة اللي حصلت عندكم بضطر ادفع ايجار شقتكم
:هو انت هتذلني ما قلت لك انقل شقة صغيرة بايجار اقل انت رفضت وقلت عايزك جمبي اشوفك كل يوم وبعدين انا عروسة من حقي انام في أوضة نوم جديدة
:مش بذلك وحقك طبعا بس بلاش تضغطيني انا بنام بس كام ساعة واجري على الشغل لا بشوفك ولا بشوف امي المريضة
:ما فتون موجودة
:فتون مكسورة وانت عارفة
:طب استلف من حسام فلوس لاوضة النوم
:كفاية بقى حسام استغل فتون بوصل الامانة الاول وما حوشتش جنيه منه عشان ارجع له فلوسه
:يعني هو محتاجها اعتبره مهر اختك هو هيتجوزها ببلاش
:انا ما اتعودتش استلف وما ارجعش وبعدين لو مهر اختي اخده انا باي حق مش كفاية اخدت حقها وحق ماما في مكافأة بابا
بقلمي سحر السحرتي
*احست هيام ان سيطرتها على على بدأت تضعف فاخذته باللين
:خلاص يا حبيبي ما تزعلش حقك عليا مش عايزة حاجة بس ما تنساش تعدي علينا بالليل نتفق على المؤخر والقايمة
:حاضر لو رجعت بدري انا بحاول اخلص كل الشغل قبل ما اطلع اجازة الجواز
*مرت الايام وفي يوم الخميس قبل كتب الكتاب بربع ساعة دخل حسام مع على وحكى له ما فعلته هيام معه منذ رحلة الأقصر وحتى يوم الحادث المشؤوم مع فتون وأحضر له الرجل بائع الحبوب المنشطة ليؤكد كلامه
*لم يصدق على كل ما سمعه كانت صدمة اتتفق على طرد والدته وأخته وتجعلها تتزوج بالاجبار ولما لا فهي وزته على سرقة امه ومات والده بسبب ذلك
:مالك يا على مش مصدق ليه
:مصدق بس بربط الأحداث ببعضها وكمان اخدت منك فلوس دي مشطباني اول باول
:قوم عشان تكتب الكتاب
:كتاب ايه لا خلاص
:لا تعالى في كمان مفاجآت احنا مش هنكتبه بس لازم نمثل عشان باقي المفاجآت تظهر قول لها تخليني وكيلها
*جلس على أمام الماذون شارد الذهن وعندما وصل الماذون لجملة البكر الرشيد قاطعه حسام
:بكر ايه يا عم الشيخ غيرها دي مطلقة ما كملتش شهر مع جوزها واهله وبعدين معقول اكون وكيلها وأبوها موجود
*دهش جميع الضيوف عند دخول رجل كبير في السن يساعده شاب في الثلاثين من عمره
:دى بقى والدها واخوها… والدتها العظيمة تبقى زوجته الثانية بعد زوجته الأولى ما توفت بسبب عمايلها والام العظيمة موقعة كل اهل جوزها في بعض حتى اخوها طلق مراته بسبب اخته اللي كربونة من امها …. ودايما ينقلوا من شقة إلى شقة بعد ما تخلص فلوس اي مغفل تتعرف عليه بس طولت معانا هنا وكانت ناوية كمان تتجوزك ايه السبب معرفش
*ثارت هيام وبدأت بالصراخ والردح بطريقة سوقية كانت تخبئها عن على وترسم أنها ذات خلق عالى وتفوهت بافظع الكلمات والسباب
*تكلم حسام بحدة واخرسها بعد أن صعد البواب ومعه حقيبتين
:اتفضلي دول هدومك انت والست والدتك تاخدوا بعضكم وتمشوا من العمارة نهائي
:وفلوسي ودهبي وشبكتي اللي كانت في الشقة
:اي حاجة بتاعة على كل ده فلوسه اللي كنت مخلصاها اول باول
:لا مش كلها فلوسه
:قصدك على الفلوس اللي اخدتيها مني مقابل الخطة الحقيرة اللي رسمتيها وانا بمنتهى الغباء نفذتها ما تستحقيهاش وكمان لو فاكرة ان على كتب لك شقة الزوجية باسمك تبقى بتحلمي امشي بقى بالذوق
بقلمي سحر السحرتي
: مش همشي قبل ما احكي لحماتك ازاي اتجوزت بنتها غصب وازاي ضربتها واغتصبتها غصب برضة تنكر
فتون:انت بتكدبي لما حقيقتك ظهرت انا و حسام بنحب بعض وماما عارفة وشافتنا واحنا مسافرين كنا اسعد زوجين صح يا ماما ما تصدقيهاش
:طب يا اسعد زوجين اتفرجي كدة يا طنط على بنتك وهي خارجة من شقتها مسنودة على ايد اخوها وهي مضروبة ومكسورة
*وأعطت الهاتف لكريمة فقد صورت مقطع فيديو وهي تختبئ على السلم كان هدفها ان تشمت بها كلما رأته
:شفتي اجيبلك كمان مقطع صوت وهي بتصرخ
*وجعلت كريمة تستمع لصوت فتون وهي تصرخ وتقول ؛ لا يا حسام بلاش كدة يا حسام هكرهك
:كفاية كدة ولا اكمل
*صفعتها فتون على وجهها وامسكها حسام من شعرها وطردها خارج الروف
:مدبولي ارمي الزبالة دي بارة باب العمارة واقفله كويس
*جلست فتون أمام والدتها على ركبتيها وامسكت يدها التى كانت في حالة صدمة مما سمعته ومما احتملته ابنتها بمفردها
:ما تصدقيش يا ماما دي كدابة انا بحب حسام هو ما عملش فيا حاجة انا اتجوزته بارادتي
*أمسكت امها يدها وباليد الاخرى تمسك صدرها باتجاه القلب
:كل ده مخبياه عليا استحملتي كل ده هي دي الامانة يا حسام اللي وصاك عليها عبدالرحمن
حسام: يا ماما اللي حصل غصب عني هيام حتطلي دواء خلاني مش واعي وما عرفتش بعمل ايه صدقيني وانا وفتون اتصالحنا حتى شفتي احنا رجعنا لبعض
:ده بالنسبة لضربك ليها بس جوازك منها بالغصب برضة هيام حطيتلك دواء طلقها يا حسام الماذون لسة هنا بنتي ما تتجوزش غصب لو هنقعد في الشارع طلقها
بقلمي سحر السحرتي
سميحة:اهدي يا كريمة وهو هيعمل كل اللي انت عايزاه صحتك
:مش مهم صحتي وانا شايفة بنتي بتتذل وتتهان اتاري يوم جوزاها فرحتها مطفية وانا افتكرت لان ابوها مش معانا حسام امشي طلقها وردلها كرامتها
*وصرخت بصوت ضعيف والم :يلا اعمل زي ما بقولك
:حاضر انا اسف يا فتون انت طالق
فتون:خلاص يا ماما اهدي عشان خاطري
كريمة:خلي بالك من نفسك… على اختك ملكش غيرها وهي كمان مش هيفضل لها غيرك خليك راجل معاها زي ما كنت طول عمرك قبل ما تتغير
فتون ببكاء شديد : ما تقوليش كدة يا ماما ما تخوفنيش عليك
:سبيني اقول الكلمتين عبده مستنيني…. يا على سوء اختيارك موت ابوك اختار كويس يا ابني بلاش تغمض عنيك واختار واحدة بنت ناس …. حسام انا مسمحاك بس كان لازم اخلص بنتي قبل ما اموت بدل ما اشيل ذنبها ولو مكتوبالك هترجع لوحدها وبارادت……
*لم تكمل واغمضت عينيها
*صرخت فتون بعزم ما فيها :ماااا مااااا لااااا ما تسبنيش انت كمان لا ماما
*اخذها على بداخل حضنه وبكا هو الآخر لم يستطع حسام الاقتراب من فتون فهي لم تعد زوجته
*مرت ايام العزاء لم تترك سميحة فتون يوما واحدا وكانت تنام بجانبها وتاخذها داخل حضنها
بقلمي سحر السحرتي
*مر اسبوعين آخرين وجاء موعد فك الجبس وعادت ذراع فتون سليمة
*صعدت لشقة سميحة بعد عدة أيام من فكها للجبس
:تعالي يا فتون يا حبيبتي
:لا يا طنط شكرا اتفضلي
:ايه ده
:لو سمحت وصلي مفتاح الشقة لحسام انا كنت مستنية بس لما افك الجبس عشان اقدر الم هدومي وبكرة همشي مع على
:على فين يا حبيبتي كدة هتسبيني
*كانت كلاهما تبكيان
:معلش يا ديحة البيت طعمه مر قوي من غير بابا وماما وحاسة اني مخنوقة
:طب ادخلي شقتك اللي جمبي حسام بيبات هنا من يوم الموت
:حتى دي ذكرياتها سيئة معايا انا اصلا كمان هسافر واسيب البلد كلها بس بخلص إجراءات السفر
:تسافري وتقعدي لوحدك
:لا اياد هناك وشهر وجهاد هتحصلنا كلنا هنشتغل في فرع الشركة بارة
:يعنى مش هشوفك تاني
:لا هبقى انزل اجازات وهزورك
:لو عشت واتكتبلي عمر
:بلاش تقولي كدة يا حبيبتي انت اللي فضلالي دلوقت اشوف وشك بخير وابقي سلمي على حسام
*قامت باحتضانها وبكت بكل حزن والم على فراقها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوت على فاتنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى