روايات

رواية قسوت على فاتنتي الفصل التاسع عشر 19 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي الفصل التاسع عشر 19 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي الجزء التاسع عشر

رواية قسوت على فاتنتي البارت التاسع عشر

قسوت على فاتنتي
قسوت على فاتنتي

رواية قسوت على فاتنتي الحلقة التاسعة عشر

كانت سميحة تودع فتون وتبكي
:اوعي تنسيني يا فتون
:تعرفي عني كده انا هزهقك اتصال انت امي التانية ناسية كركر كانت بتغير منك ازاي دى انت كنت بتعملي لي ضفاير احسن منها وابنك يشدها من جمالها
:ربنا يعلم معزتك في قلبي مع السلامة يا حبيبتي
*كان حسام في الداخل يستمع الى حوارهم وقلبه يتمزق لكن لم يستطع منعها او توديعها
بقلمي سحر السحرتي
*تمر الايام سافرت فتون اما عن حسام فقد كان يذهب الى الطبيب النفسي في موعد الجلسات ليستطيع التغلب على مشاعره وحبه لفتون
*كانت فتون دائمة الاتصال بسميحة واخيها على للسؤال عنهم
*حاول ادهم ان يتقرب لفتون مرة اخرى لكنه علم بقصتها مع حسام وايقن ان لا احد بقلبها سواه
*ذات يوم تقابل ادهم مع سيرين كان بين شركة كل منهم عمل مشترك فاحس ادهم بمشاعر غريبة تجاه سيرين وانه كان مفتقدها عكس مشاعره تجاه فتون تطورت علاقتهم سريعا احس ادهم بحب سيرين الكبير له وتجاوب مشاعره ناحيتها
*تمت خطبتهم وكانت اسعد لحظات حياتهم
*مر ٣ اعوام منذ سفر فتون وعادت فتون الى القاهرة ذهبت لزيارة سميحة طرقت الباب فتح لها حسام تفاجأ بوجودها امامه وخاصة عندما وجدها تحمل طفل عمره يقرب من العامين وقبل ان يرحب بها قفز الطفل من فوق يد فتون وارتمى على ذراع حسام فاخذه داخل حضنه
بقلمي سحر السحرتي
:حمد الله على السلامة ومبروك ابنك ده
:الله يسلمك اه ابني عبد الرحمن سلم يا بودي
*كانت عيونهم تتحدث كل منهم يقول للاخر كم اشتاق للاخر لكن لم تستطع السنتهم النطق
:مبسوط قوي انك كملتي حياتك واتجوزتي يا ترى حد اعرفه
ضحكت :هتفرق معاك ولة بتشك اني اتجوزت ادهم
:لا ادهم عرفت انه اتجوز سيرين الاخبار نزلت صور جوازه على النت وحتى لو هو انت تستاهلي واحد احسن مني
*نظرة له بتعجب من تغير افكاره وهدوءه وهو يتحدث معها عن زواجها من اخر
:بتبصيلي كدة ليه
:ابدا اتغيرت يا حسام
*خرجت سميحة من الغرفة
:بودي حبيب قلبي تعالى لتيتة يا روحي وحشتني
*قفز الصغير بداخل حضنها ونطق:دحة
حسام: ماما انت تعرفي انها اتجوزت
:كانت بتكلمني باستمرار مش انا امها دلوقتي ولما ولدت كانت بتوريني بودي فيديو عشان كدة عارفني
حسام: واضح انه طفل بيحب الناس وواخد عليهم بسرعة اول ما شافني نط في حضني
:الاطفال بيحسوا بالحنية صحيح انا جبت حد نضفلك شقتك يا حسام لان فتون وبودي هيقعدوا معايا هنا
فتون :ليه كده يا ديحة هنعمل لكم ازعاج قلت لك انزل في فندق
:فندق وبيت مامتك مفتوح مش انا دلوقت مكانها
:طبعا يا ديحة عندك شك بس هنقعد هنا وضع مؤقت على ما الاقي شقة
حسام:ليه وضع مؤقت البيت بيتك وشقة عمو تحت لسة زي ما هي
:مش حابة ازعجكم وبدور على شقة لاني ناوية ارجع واستقر في مصر
: مع جوزك
: هو لسة ما اخدش القرار
: تسمحيلي اشيل بودي واجيبله لعبتين من شقتي كنت جايبهم في غرفة الاطفال
:اتفضل انت زي خاله وديحة زي تيتة اما ترجع كنت عيزاك في موضوع
:هجيب له اللعب واجيلك
بقلمي سحر السحرتي
*عندما عاد كان الطفل قد نام بداخل حضنه وكان حسام يشعر بحب كبير لهذا الطفل هل يحبه لشخصه ام لعشقه لوالدته افاق من شروده وفتون تحدثه
:هاته ادخله جوة ينام على السرير
:لا سيبيه في حضني شوية انا مبسوط اني شايل حتة منك انا حبيته قوي خير عيزاني في ايه
:بقول لو شقة بابا لسة موجودة ممكن اشتريها منك بدل ما ادور على حاجة بارة
: لا طبعا ما ينفعش
:ليه انت لسه زعلان مني
:هزعل منك ليه المفروض انت اللي زعلانة مني انا اللي غلطت في حقك بس مش هينفع تشتري الشقة لانها لسة باسمك انا قلت لك انها بدل المهر والشبكة دول حقك
:شكرا يا حسام وانا مش هرفض بس ممكن جوزي يستقر ويقعد معانا فيها مش هتضايق
: لا طبعا شقتك تعملي فيها اللي انت عيزاه دى اكثر شئ مفرحني اني هشوف بودي كل يوم
:غريبة شيفاك هادي وانت عارف اني اتجوزت وخلفت وكمان هقعد في الشقة تحتك مع جوزي واحتمال تشوفنا مع بعض
: انا اتعالجت يا فتون وعرفت ان الحب تضحية مش انانية
:انت كملت مع الدكتور
: ما فوتش جلسة عشان كده بتمنالك الخير مع اي حد واكيد انت اخترتي المرة دي شخص كويس مخليكي بالسعادة دي
: اه كويس جدا كفاية ان بودي حتة منه
:صحيح بودي طفل جميل ربنا يحفظه لكم
:طب هات مفتاح الشقة عشان اشوف حد ينضفها دي بقالها ٣ سنين مقفولة زمانها بقت عاملة زي الكهف
:٣ سنين و١٥ يوم
:يااااه انت عاددهم
اراد ان يخرج من ذلك الموقف :عموما الشقة نظيفة كل فترة كنت بجيب حد ينظفها وادخل افتكر ذكرياتي مع عيلتك كلها
:طب ممكن تنادي عم مدبولي يحط الشنط جوة
سميحة :ليه انت مش هتباتي هنا
:خلاص يا ديحة بما ان الشقة نظيفة بلاش ازنق عليكم هنا تاخدوا راحتكم واخد راحتي بيت ابويا وحشني
:لا بودي حبيب تيتة هيبات معايا النهارده عايزة تنزلي مع السلامة
:بعتيني اول ما شفتيه امال بنتي وانا مامتك ماشي
: اعز الولد بما انك بنتي هيبقى هو اعز منك وانا ما لحقتش اشيل احفادي انت عارفة مصطفى واحمد بعيد
:ماشي هنزل اريح وافضي الشنط وخليه معاكي بكرة كمان لاني هروح اقدم ورق النقل في الشركة عند ادهم
*ذكرت اسم ادهم وانها ستذهب عنده لترى ردة فعل حسام
حسام : تحبي اوصلك في طريقي
: يا ريت
: اتغيرتي قوي كنت مفكرك هترفضي
:ده تأثير جوزي وبيثق فيا واكيد هبلغه انك هتوصلني اصلي مش بخبي حاجة عنه
بقلمي سحر السحرتي
: يا بخته بك طب بلغيه اني عازمك على الغداء كمان
:لا كدة كثير عليا
: مفيش حاجة كثير عليك
: اوكي ما تتاخرش هستناك الصبح قدام الأسانسير
*في الصباح ركبت معه السيارة
:طمنيني عليك مبسوطة في حياتك
:الحقيقة السعادة عرفت طريقي لما ولدت بودي
:يعني جوزك ما حسسكيش بالسعادة
: اكيد حسسني بس شعور اني بقيت ام وعندي طفل بالدنيا كلها بينسي الست اي تجربة سيئة عاشتها
: انت لسة زعلانة مني
:كنت بقولك بودي صالحني على الدنيا
:انا مبسوط انك تخطيتي اللي عملته معاك انا بقى كل ما افتكر بحس بالذنب بس استريحت دلوقت لما سامحتيني
:خسارة وصلنا كان عندي كلام كثير وعايزة احكي معاك اصلك وحشتني قوى …. كاخ طبعا
:فاهم طبعا اشوفك على الغداء ونكمل كلامنا
:تمام سلام وهكلمك اول ما اخلص
*في موعد الغداء اخذها حسام لمطعم له مناظر طبيعية خلابة وتصميم ديكوراته في منتهى الرقي
:ايه المكان الجميل ده طول عمرك ذوقك حلو يا حسام حتى لما كنت بتفسحني في الأقصر او شرم كنت دايما تختار أماكن جميلة
:ياه انت لسة فاكرة
:كل ذكرياتي الحلوة معاك فكراها
*لم يكن يريد ان ينجرف وراء مشاعره ويتحدث معها عن ذكريات خاصة وهي الآن امراءة متزوجة
:بجد لو المكان عجبك لما ينزل جوزك هعزمكم هنا
*نظرت له بحزن : جوزي اظاهر اني ماليش حظ في الجواز انا رجعت لأننا هننفصل بس ما رضيتش اقول كدة قدام ديحة
: ليه كده يا فتون
: ما اتفقناش وطبعنا مختلف
:ما تحاولي تاني دلوقت معاك بودي لازم كل واحد يتنازل شوية
: حاولنا كتير
: طب اقولك على فكرة حلوة ما تجربي الدكتور بتاعي ده شاطر قوي هو صحيح بقى زحمة بس ممكن عشاني يوافق يقابلكم انا متاكد اننا لو كنا كملنا سوا وياه ما كناش اطلقنا بس كل شي قسمة ونصيب
*نظرت له باندهاش وإعجاب
: بتبصيلي كدة ليه
: انت بتساعدني ارجع لجوزي وبتلاقي لنا حلول ما فكرتش ان ممكن أطلق وارجعلك
:اتمنى طبعا بس ماما كريمة قالتلي لو مكتوبالي هترجعي لوحدك وانت معاك بودي من باب أولى ترجعي لابوه
:هو لو ما محصلش نصيب مع ابوه ممكن نرجع لبعض وتعامل بودي كويس
:انا دلوقت عندي قناعة انك تستاهلي حد احسن مني انا كنت وحش معاك قوي
: هو انت ما اتجوزتش لحد دلوقتي ليه
بقلمي سحر السحرتي
: انا اتعالجت من انانيتي بس حبي لك زي ما هو وما اظنش هحب غيرك
: لازم تكمل حياتك وصدقني اول ما تخلف هتنساني وتحب اولادك
: اولاد من غيرك لا كان نفسي دلوقت اقولك كلام حلو بس مش من حقي انت متجوزة دلوقت
*رسمت الحزن أكثر
:الحقيقة يا حسام انا مطلقة كنت ناوية اجيبهالكم واحدة واحدة
:انا اسف اكيد تجربتك معايا اثرت على علاقتك مع جوزك
:ليه ما تقولش ان حبي لك ما خلانيش اقدر احبه وهو حس بكدة وطلقني
: انت بتقولي ايه وازاي
: اكيد ما كنتش بفكر فيك وانا متجوزة بس هو حس اني مش بحبه
*أرادت أن تغير الموضوع
:سيبك من اخباري النكد دي هو صحيح على سدد فلوس وصل الامانة
:اه اخد شبكته والفلوس اللي هيام كانت بتسحبها منه واشتغل شوية وسددهم
:الحمد لله ان ربنا نجاه منها
:مش رجعت كلمته تاني تستعطفه وتحاول معاه بس هو خلاص فاق لنفسه وعرفت أنها اضطرت تتجوز واحد بسرعة لأنها كانت هتترمي في الشارع هي ومامتها بعد بابها ما اتوفى…. بس ايه معيشها في عز من اللي هي تستاهله بياكلها الصبح علقة وبالليل علقة بيفسحها ويسفرها لبلدهم تخدم امه واخواته
:اللهم لا شماتة طب يلا نرجع زمان بودي جنن ديحة
:أبدا دى طفل جميل ولذيذ قوي هتصدقي لو قلت لك اتخانقت انا وهي امبارح اخدته منها بالعافية عشان ينام في حضني ووعدتها استئذنك ينام في حضنها النهاردة.
: اتنم بكدة هتخلوه ينساني هو هيفضل معاها عموما على ما ادور على حضانة كويسة اوديه فيها وقت الشغل
: وحضانة ليه يفضل معاها
:لا ما يصحش هي لو جدته بجد كنت سبته والحضانات اتغيرت كثير عن زمان وقدامي وقت ادور لسة هستلم الشغل كمان اسبوعين
: ليه
: اخدت إجازتي السنوية عايزة افصل اسافر شرم اتفسح مع بودي بس ممكن استغل ديحة و تيجي معايا واسيبلها بودي تفتكر توافق

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوت على فاتنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى