روايات

رواية قسوة الحياة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الرابع والأربعون

رواية قسوة الحياة البارت الرابع والأربعون

رواية قسوة الحياة الحلقة الرابعة والأربعون

سراج:يعم انجز بقى عشان اخليهم يهج*موا قبل ما يلاحظوا انهم مش موجودين جوا
واحنا الي بته*جم علينا
عدي وهو حاطط ايدة على كتفة
والايد التانية شايل بيها تيم:خلى بالك من نفسك
..فحفظ الله
سراج بابتسامة :سلام
عدي :سلام
وركب العربية وادي تيم لسيدرا الي كانت قاعدة ورا
سيدرا:شكرا
عدي :عفواً
عدي :مش ناوية ترجعي بردك
سيدرا:متفكرش انك بالي عملتة ان انا كدة صفيت
دا أقل واجب تعملة لو مش عشاني عشان ابنك حتي
….آسفة
عدي:دا آخر كلام ؟
سيدرا:للأسف
عدي:ابني اسمة اي؟
سيدرا:تيم
عدي بابتسامة:جميل
_________________________
ايمن بابتسامة:يااااااة اخيرا نطقتي
فجر بخجل وهي بتضرب بايدها على كتفة :طب اسكت بقى
ايمن:انا رايح اقول لجدي
سلامم
فجر:استني
بس كان هو مشي
_____________
ايمن راح عند اوضة جدة
وخبط وجدة اذنلة يدخل
ايمن:السلام عليكم
عتمان:وعليكم السلام
ايمن:احمم جدي انا عايز اتجوز
عتمان :دا يوم الهنا
مين سعيدة الحظ
ايمن:فجر
عتمان بفرحة:يازين ماخترت يابني
بس الرأي الاول والاخير لاخوها
ايمن:خلاص اول لما عدي يجي هقولة
عتمان:يبقى على بركة الله
والف مبروك
ايمن :الله يبارك فيك ياجدي
___________________________
عدي وسيدرا وصلوا الفيلا
عدي :انزلي
سيدرا نزلت من غير كلام
دخلوا الفيلا كانت فجر
قاعدة عالكنبة واول لما شافت سيدرا قامت وراحتلها بسرعة:سيدرا حببتي
ولاحظت شكلها وقالت:ايدا مالك
سيدرا بحب :مفيش ياحبيبتي
فجر:امم متأكدة
سيدرا :اة
فجر:فين تيومي
سيدرا ببسمة :اهو خدية
فجر اخدتة
في الوقت دا
الجد كان نازل عشان يشرب
وقال :ايدا
انتي سيدرا صح
سيدرا بتوتر:اة
عتمان:انتوا هترجعوا ولا اي
سيدرا:لا.
بس هو ..سكتت لما تيم بدأ يعيط جامد اويي
وفي لحظة كانت العيلة كلها تحت
الجد:منين صوت الطفل دا
الكل بص بتجاه الصوت كان عند فجر
فجر ضحكت بتوتر
زهرة :ابن مين دا؟؟
فجر:ابن عدي وسيدرا
الكل بصدمة :ايي
جودي بغضب:ازاي دا
الكل بصلها باستغراب
جودي بتوتر:احمم اقصد يعني ان سيدرا ك كانت ماشية من هنا وهي مش حامل ازاي بقى جايالنا ببيبي
فجر عشان تكيدها:لا يجودي سيدرا كانت ماشية من هنا وهي حامل وكانت هتعرف عدي
فنفس اليوم الي طلقها فية
ونتي عارفة بقى الي حصل
ومعرفتش تقول لحد
زهرة بدموع:بجد يابني دا ابنك
عدي بحب:اةة
زهرة قربت وحضنت سيدرا وقالت :على قد منا زعلانة بس الف مبروك
ليلا قربت بحب واخدت تيم وقالت:الله اكبر مشاء الله قمر
منيرة بفرحة:وريني يابت تعالى
ليلا راحت لمنيرة بفرحة.منيرة :الله اكبر عالعثل والسكر يناس كلة سيدرا قمر
وقعدت تلاعب فية
عتمان بفرحة:الف مبروك يبني
عدي :الله يبارك فيك يا جدي
وكل العيلة باركتلهم
سليم:كدة بقى انتوا هترجعوا لبعض صح؟؟
عدي:لا
عتمان:نعم
عدي:مفيش بنا تفاهم ياجدي
ومش معنا ان احنا ممكن نتكلم يبقى هنرجع
انا عن نفسي نفسي نرجع بس القرار الاول والاخير لسيدرا
زهرة:ونني يابنتي رأيك اي
سيدرا بأسف:انا آسفة ياماما
مش هقدر ارجع
هو أبو ابني وكل حاجة
بس اننا نرجع مش هقدر لان انا عارفة نفسي مش هقدر اسامح وكدة هبقى بظلمه معايا
عتمان :والله يولاد انا مش عارف اقولكوا اي
بس الي في الخير يجيبة ربنا
عدي بحزن:انشاء الله
جودي اتنفست بارتياح
سيدرا:انا هتطر امشي دلوقتي وقامت عشان تمشي
عدي :تمشي فين ؟؟
سيدرا:همشي اروح بيتي
عدي بسخرية:وتتخطفي تاني وارجعك صح
فجر بترقب:هي سيدرا كانت مخطوفة؟؟
سيدرا بتوتر:ل..
عدي مقاطعة اياها:اة ..وحكالهم كل حاجة
ومنيرة وزهرة قعدوا يقولولها معلش يابنتي ومش عارف اي و….إلخ
سيدرا:متقلقش مش هتخطف تاني بأذن الله وراحت خدت تيم وقالت :
يلا سلام
فجر عايزاكي لحظة
فجر قامتلها وراحت عند باب الفيلا
فجر:في أي
سيدرا:انا هسافر
فجر:لا استني لما تحضري خطوبتي الاول
سيدرا بفرحة:بجد الف نبروك
فجر:خليكي لحد ما.تحضري الخطوبة
وابقى سافري
سيدرا:ربنا يسهل يلا عايزة حاجة
فجر وهي بتحضنها وبعدين باست تيم:لا ياقلبي سلامتك خلي بالك من نفسك ومن حبيب عمتو
سيدرا ببسمة:حاضر سلام
فجر :سلام وسيدرا مشيت
________________________________
عند سراج
بعد ماعدي وسيدرا مشيوا بالعربية ادي أوامر للعساكر يهجموا وحصل اشتباك جامد اوي بين العساكر ورجالة
راشد المجيدي
وفوسط الاشتباك سراج كان هياخد طلقة
بسالحمد لله قدر يتفاداها
ويعتبر قضوا على معظم رجاله راشد والعايش منهم
خدوهم في العربيات
ووهو بيضرب لمح واحد كان بتسحب بين العربيات وركب عربية
سراج بسرعة ضرب نار عالكوتشات وراحلة
وطلع راشد المجيدي
سراج وهو حاطط المسدس في وشة :هتيجي معايا بالذوق ولا هتيجي من غير زوق اصل في كلتا الحالتين هتيجي معايا
راشد برعب ولكن بيحاول يبين عكس كدة:سبني ونا هخليك عايش
سراج بضحكة:لا ضحكتني بجد وراح ضرب طلقة في رجلة خلتة يقع عالارض وقال بحدة:فوووووق
انا سراج الزهراوي
…مش انا الي اتهدد فاااهم
راشد بخوف ووجع:فاهم فاهم
وبراحة حط ايدة في جيب بنطلونة من ورا
وقبل مايطلعها
كان سراج لاحظ انة عايز يطلع مسدس
راح مديلة طلقة في كف ايدة وقال:وبرضو مش انا يروح امك الي تستغفلني
مفكر انك هتعرف تهرب
يلا انت وقعت ف ايدي ومحدش هيعرف ينجيك ولا رجالتك ولا رجالة رجالتك
عارف انا لو عليا عايز ارشقك طلقة ف قلبك تجيب أجلك
ومش هتجازى فيها لأنك كدة كدة إع*دام على طول
بس انا سايبك عايش عشان ابقى اتفنن ف تعذي*بك
على مزاجي ووطي جابة من ياقة قميصة وهو بيجرة
ومسك السلاح الي كان ف جيبة ورماة عالارض
وخدة في عربيات البوكس الي كان باعت يجيبوهالهم
_____________________________
عند عدي
ايمن بتوتر:عدي
عدي:ها
ايمن:بص من غير لف ودوران انا طالب ايد اختك على سنة الله ورسوله
عدي برفعة حاجب:افندم
ايمن :طالب ايد اختك
عدي:اممممم
ايمن :خلاص من غير ماتكمل انا عارف انك مش هتوافق بس خليك فاكر اني مش هبقى راضي عنك لأنك بتمنع حب و…
عدي بخنقة:اي يابني كل دة هو انا لسة قولت رأيي
ايمن بامل:طب قول
عدي:انا مش هلاقي حد استأمنة عليها غيرك بس لو فكرت تضايقها هنفخك
ايمن بفرحة:يعني انت كدة نوافق
عدي:اممم اة
ايمن:ياربكة دعاكي يما وراح بأس عدي من خدة
عدي بقرف :اي يلا القرف دا
اسبت كدة عشان نغير رأيي
ايمن:لا وعلى أي
انا ماشي اصلا
وخرج وبلغ الكل
والكل كان فرحان
والجد حدد الخطوبة هتبقى يوم الجمعة الجي والفرح بعد شهر والنهاردة كان التلات يعني تلت ايام عالخطوبة و٢٧ عالفرح
عدي كان معترض بس الجد قالة عادي هما كدة كدة عارفين بعض ومش محتاجين وقت
عشان يتعرفوا على بعض ولو على العفش وكدة
الفلوس موجودة ينزلوا يجيبوا
والكل كان فرحان
راح سليم قال :طب بمناسبة اليوم للجميل دا انا قررت اتجوز
سمر :لا متقولش
الجد بفرحة:يا سلام مين
سليم:سارة صاحبة سمر
الجد:نروح بكرة نشوف لو وافقوا
الخطوبة هتبقى مع ايمن وفجر
سليم بفرحة:يس يس يس
عدي اليوم وراحوا اتقدموا وأهل سارة كانوا موافقين بس كانوا منتظرين رد سارة وسارة قالتلهم يون وترد عليهم عشان تكون صلت استخارة
وعند سراج وعدي اللواء هناهم على قبضهم على راشد
المجيدي وكانوا فرحانين
اما سراج وهنا سراج دخل كلمها وهي شافت الرسايل وردت ورسالة جرت رسالة وقعدوا يتكلموا
لحد الصبح
وعند تميم وجوري فجوري عرفت الي حصل لسيدرا وكانت عمالة تزن عليها انها تيجي تعيش عندهم لحد ما تسافر بس سيدرا رفضت
وعرفت بخطوبة ايمن وفجر وباركتلها بحب
وتميم قرر انة هو كمان يروح يطلب سمر
مهو كلة بيتجوز بقى
……..
ف اليوم التالي
سليم كان قاعد مستني قرار سارة بشوق لحد ما والد سارة اتصل علية وعرفة بموافقة سارة
وسليم كان فرحان اوي
وفنفس اليوم
جة تميم وجوري عشان يطلبوا سمر .
كانوا العيلة قاعدين لقوا جرس الفيلا بيرن
قام سليم عشان يفتح
شاف تميم وجوري تميم:السلام عليكم
سليم:وعليكم السلام اتفضل
دخل تميم وجوري بعد ماسليم ادا إشارة للبنات انها تطلع
وكانوا. القاعدين الجد عتمان وعدي وشادي
وأيمن
عدي:تميم
تميم :عامل اي
عدي:الحمد لله تعالى اقعد
تميم قعد
تميم بتوتر :احم انا عارف ان انا جاي من غير معاد بس يعني احمم انا طالب القرب منكم
الجد بحدية:في مين ؟؟
تميم:في سمر
الجد : …

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى