روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الحادي والأربعون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الحادي والأربعون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الحادية والأربعون

روحتلكوا البيت ونا فاكر انكوا اول لما تشوفوني هتخدوني بالحضن لأني بقالي شهر غايب
بس اتفاجئت
لما لقيتة بيستقبلني باجمل قلم ممكن تشوفي
مناخيري نزلت دم ساعتها
ولما روح لأمك
لقيت منها رد فعل انيل وخيب ظني
ولما طلعتك كان جرح ايدي بيوجعني
وانت هزرت معايا هزار غشيم
والجرح اتفتح
لولا أن سجدة جت
كان زمان هبقى ف المستشفى تاني
هي الوحيدة الي عرفت ساعتها روحتلكوا البيت ونا فاكر انكوا اول لما تشوفوني هتخدوني بالحضن لأني بقالي شهر غايب
بس اتفاجئت
لما لقيتة بيستقبلني باجمل قلم ممكن تشوفي
مناخيري نزلت دم ساعتها
ولما روح لأمك
لقيت منها رد فعل انيل وخيب ظني
ولما طلعتك كان جرح ايدي بيوجعني
وانت هزرت معايا هزار غشيم
والجرح اتفتح
لولا أن سجدة جت
كان زمان هبقى ف المستشفى تاني
هي الوحيدة الي عرفت ساعتها
وحاولت انها تعرفهم بس اكيد انت متوقع ردة اية عليها!
….هه وال اية عايزني اروح معاكوا
دا اي العبط الي انت بتقوله دا
ونبي يا تيم فكك مني
تيم ببسمة:عارف رغم انك زعلانة بس اراهنك انك هتروح معانا
يزن:اة ان شاء الله دا ف المشمش
بدر
تيم ببسمة استفزاز :طب هنشوف
….شوية وخلصوا أكل
وعدى كان خرج من الحمام بعد ما غسل ايدة
وبدر لمت الأطباق هي ويزن ودخلوا المطبخ
وكان تيم وعدي ف الريسبشن
…..
عند يزن وبدر ف المطبخ
بدر بهمس عشان الصوت ميوصلش لتيم وعدي :ولا ….انت يلا!!
يزن :اي في ايه !
بدر:اخرج كدا وانت مبتسم كدة وبطل ام التأشيرة دي بدل ما اديك على بؤك
يزن:هو اي الي بدل ما اديك على بؤك هو انا عيل يابدر
بدر:ششششش …ولفت بعد ما سمعت صوت تكة الكاتيل
وبدأت تصب الشاي وبعدها مسكت الصينية وحطتها ف ايدة
وزقتة بخفة وهي بتقول:يلا بقى واضحك بدل ما ازغزغك
يزن غصب عنة ابتسم من طريقتها وان هي قد ايه كيوت
وخرجوا هما الاتنين
ويزن قدم الشاى وقعدوا كلهم ساكتين
بدر ببسمة:في أيه يجماعة انتوا ساكتين كدة لية
عدي بسرحان:هنقول ايه بس
بدر:قول الي فقلبك يحمايا
عدي ابتسم وبص ليزن وهو بيقول:مراتك سكر ،عرفت تختار يايزن
يزن بصلها بفخر واكتفى بابتسامة لعدي
عدي بحزن:لسة بردك مش عايز تيجي معانا
يزن:لا ..معلش يبابا طاوعني
عدي:يبني متنشفش دماغك انا عرفت اني كنت غلط ..وعارف اني غلطت ف حقك بس حتى لو مش هتيجي عشاني تعالى عشان امك
بدر ميلت على يزن وهي بتقول بهمس:وافق بقى وخليك جدع
يزن بحدة وهمس:بدر!!!
بدر:ايه ابوك يعين هيبوس ايدك عشان توافق
ماتوافق بقى
طب اقولك؟
وافق وهنفزلك طلب اياً كان
يزن بخبث:أحلفي
بدربتسرع:والله!
يزن:انتي حلفتي،اي طلب اي طلب!
بدر بتأكيد:اي طلب اي طلب
يزن:مهما كان ؟
بدأ بتأكيد : وهي بتنزل راسها وترفععا دلالة على موافقتها:يس
يزن ببسمة : اذأ اتفقنا
وكمل ببسمة لعدي:انا موافق!!!
☆☆☆☆☆☆☆☆☆
على العصر ….
عند اياد ف الجامعة
كان خلص محاضراتة
خرج ركب عربيتة
ومشي
ووهو ماشي شاف سجدة ونور ماشين مع بعض مستنيين تاكسي
اياد وقف عندهم وهو بينزل الازاز وقال:يلا منك ليها اركبي اما اوصلكم
نور بتناحة:لا شكرا احنا مستنين تاكسي
اياد:يلا يماما انتي وهي اركبوا،قال تاكسي قال مفيش تكاسي يروحي هيجوا دلوقت
نور:عادي نطلب أوبر
اياد بحدة:نوررر مش عايز كلام كتير
اركبوا يلا
سجدة بهمس لنور:نور ،هي مش ندالة والله بس اياد معاة حق واحنا فعلا مش هنلاقي تكاسي دلوقت
وانا بصراحة بقى رجلي وجعاني اوي وهموت
ف ف فأنا هركب ونتي براحتك
نور برفعة حاجب:لا والله ،رجلي على رجلك يماما يلا
اياد بنفاذ صبر:هستنى كتير انا ولا ايه!؟؟
نور:في أيه مالك هنركب حاضر اهو
اياد:حضرلك الخير يا أميرة يابنت الامرا
نور ضحكتلة بسماجة
وركبوا هما الاتنين ورا
اياد بصلهم ف المرايا وقال:سواق الي جابكوا انا صح
نور وهي بترجع راسها لورا باريحية:امم
اياد:هو ايه الي امممم حد فيكوا يزفت يجي جنبي هنا
مش سواق الهوانم انا !!
……متيلا
نور لسجدة بهمس:يلا انزلي واقعدي جنبة
سجدة بضحكة:هاهاهاها ضحكتيني يماما ،……ف المشمش
نور:متهزريش يسجدة بقى
سجدة ربعت ايدها وقال:والله ما يحصل انتي عبيطة ولا فمخك حاجة
انتي عايزاني اقعد جنب كتلة التناحةةدي عشان اتشل قبل ما اوصل
نور بغيظ:لايختي انا الي اقعد صح
اياد بمقاطعة:يافرج الله يارب
،مش يلا ولا ايه؟
نور نزلت بسكات وقعدت جنب اياد
واياد طلع بالعربية
اياد :عاملين ايه بقى فمادتي ؟
سجدة ببسمة:عاملين كحك
اياد :لا والله بتكلم جد
نور:زي الزفت .. مدتك زفت واطران
اياد ابتسم وقال وهو باصص قدامة:لية بس كدة دنا حتى مادتي عسل
نور بهمس:عسل اسود!
اياد:بتقولي ايه على صوتك مش سامع
نور :مبقولش حاجة ،بقولك ايه ياسجدة ناوليني الشنطة بتاعت الحاجة الحلوة لحسن جعانة
سجدة ادتهالها
ونور وزعت عليهم أكياس شيبسي
اياد كان ماسكو بأيد والايد التانية بيسوق:شيبسي ؟
نور:مالو الشيبسي
مش عاجبك هاتو
اياد:يلا مش بطال ياطفلة
نور كبرت دماغها عشان مش عايزة تتخانق
وفتحت الشيبسي حطتة على رجلها وطلعت كنزاية وشوكولاتة
فتح البيبسي وشربت بوقين وحطته جنبها وكلت فالشيبسي
اياد مد ايدة وخد الكنزاية وشرب منها🙂
نور بصتلة بصدمة وقالت:اي دا …..انت استأذنتني ؟
اياد وهو بيشرب:واستأذنك ليه يعني مش فاهم ؟
نور: تستأذني لية يعني ؟ انت عبيط يلا هو مش انت عارف اني بقرف
اياد:لية يعني …اصلا انتي المفروض تتعودي …عشان. يوم فرحنا ااكلك من شوكتي
نور :فرحنا ..!!!!!!…لو سمحت هات كدة البيبسي
عشان مزعلكش
اياد بخبث:انتي مش لسة قايلة بقرف
نور:اشبع بيها
يكش تطفحها
اياد :حببتي تسلمي
نور كبرت دماغها من كلمة حبيبتي
وانشغلت ف الكل
………
بعد ساعة
اياد:نور انتي يازفتة
اربطي حزام الأمان !!
نور:….
اياد وهو باصص عالطريق:يبنتي انجزي الردار يلقطنا الله يخربيت اهلك
نور:….
اياد بص عليها لقاها نايمة
فميل بسرعة عليها وهو بيسحب حزام الأمان و
بيربطهولها
ورجع قال بغيظ:فالحة بس تناكفيني وتعاندي على إزازة البيبسي وبعديها تتخمدي
نامي يختي نامي نوم الظالم عباده
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عن جوري…
جوري:شاتوة جاتوة بالشوكولاته والكراميل
مهاب بضحك: بالشوكولاتة والكراميل لا انا امي فهلا دعيالي
جوري دخلت جابت اطباق
وبدأت تقطع
وتحطلهم وبدأوا ياكلوا
وفوسط ما هم بياكلوا
عمر بتلقائية:عقبال كدة ما اكلة ف فرحنا
مهاب بصرامة:نعم يا روح امك
فرح مين يلا ؟
عمر بتوتر:فرحي يعني هيكون فرح مين بس
سيليا ابتسمت بخجل
مهاب:اه ،بحسب ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى