روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الخامس والعشرون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الخامس والعشرون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الخامسة والعشرون

يزن بهدوء:ممكن اطلب مِنك طلب .؟؟!!
بدر بنوم:هااا
يزن:ممكن انام فحضنك انهاردة …؟؟..بس لو مش عايزة خلاص براحتك والله ..مش زعلا…
بدر وهي بتزيح الغطى شوية :تعالى
يزن بفرحة طفل:ايدا انتي وافقتي
بدر بنوم وهي متلجة عشان البطانية مرفوعة:هتنجز ولا اغير. رأي انا اصلا متلجة
يزن مستنهاش تكمل وجري نام عالسرير جنبها
ودخل فحضنها زي الاطفال
بدر بصت علية شوية وهي رافعة ايدها وبعدين نزلت الغطا علية وغطتة كويس وحضنت
راسة وهي بتملس على شعرة بحنية وبتقرأ قرأن فسرها لُه ….
بعد ساعتين
بدر كانت صاحية وبصالة ومش عارفة تنام ومش عارفة تتحرك
مش عارفة تنام لانها مش متعودة ان حد ينام جنبها مبالك بقى فحضنها ..ومش عارفة تتحرك وتاخد راحتها ف السرير عشان متزعجهوش وتِقلق نومتة
فضلت صاحية وبصاله اد اي شكله بريئ وحساة فحركاتة وتصرفاتة طفل ☺️😂
بعد مدة وهي مش عارفة تنام كُل ماتيجي تنام متعرفش وتفتح عنيها
بدر قامت براحة عشان تروح تشرب
يدوب حطت رجلها عالارض
وجاية تمشي يزن صحى بسرعة وهو يعتبر نايم وقال بقلق:رايحة فين
بدر براحة:رايحة انام
يزن :طيب
بدر رجعتة تاني مكانة وطبطبت علية
بحنية وغطتة وراحت تشرب
وبعدين راحت تتفرج عالتلفزيون
وغصب عنها نامت من غير ماتتغطى
……………….(*_-_*)………..
تاني يوم….
عند تيوم
صحى بدري اوي وهو بيفرد دراعة عالسرير كلو وهو بيقول بنشاط :اااااااااممم هييح قوم يابطل يلا ورانا شغل بقالنا كتير واخدين اجازة يلا قوم
وقام بسرعة ولعب شوية رياضة عالارض
وبعدها دخل خد دُش وخرج وهو لابس ترنج ونزل خرج برة الاوتيل وراح مطعم قريب عشان يفطر
ورجع طلع اوضتة وطلع لِبس من الشنطة ولبسُه
ونزل ركب عربية وراح شُغله
…………….(^-°-°-^)……………..
عند اياد الصبح
قام ولبس عشان يروح الجامعة
وهو ناوي لنور وسجدة على هلاك
عشان لما راح لبيت نور الدادة قالتلة انها مش هنا وطبعا هو كان عارف انها موجودة بس عادي يعني الصبر جميل
نزل وفطر مع سمر وتميم
وسمر قالتلة :دودي حبيبيي
اياد ببسمة بلهاء:حاسس ان ورا دودي دي في مصيبة ..خير اللهم اجعله خير
سمر :مش ناوي تتجوز يحبيبي
اياد :انتي لية يا اُمي كل مرة بتفتحي فيها السرة دي بتحسسيني اني عنست مالك يماما انا لسة حتى متمش ال٢٧
سمر :يحبيبي انا عايزة اتطمن عليك ..واشوف عيالك قبل ما اموت
اياد:امي دا مش كلامك دة والله ما كلامك انتي في حد محرضك عليا انتي لية محسساني انك عندك سبعين سنة دنتي لسة مكملتيش ٤٨
سمر:قصدك اي ياض انت ..
اياد:مش قصدي حاجة يا أمي
سمر حد:طب بُص بقى ياروح امك من غير لف ودوران الاخر هتتجوز ولا
اياد:لا
سمر بمسكنة:طب مبتحبش واحدة كدة ولا كدة
اياد:لا
سمر :طب بتحبني
اياد: اة
سمر:ااااااااهه الشارع الي وراة
اياد:مالك يما انتي شاربة اي …بقولك اي انا رايح الجامعة ..مش هيبقى منك ومنها بقى
سكر بلهفة:من مين يلا انت تعرف وحدة
اياد:اللهم صلي عالنبي ..ايدة يماما اعرف وحدة اي بس وبعدين… انا اعرف حتى لو كنت عارف واحدة كدة ولا كدة تقوليلي لاا يبني قول البنات مش لعبة لكن انتي والله اعلم حاسس اني لو عرفت وحدة او اتنين او حتى عشرة حاسس انك ممكن تزغرطي
سمر وهي بتضربه في كتفة:طب غور بقى عالجامعة يلا عشان اتأخرت
اياد وهو بيقوم:يلا سلام يماما سلام يحجوج
سمر وتميم:سلام يحبيبي
وخرج اياد وركب تاكسي وراح الجامعة(أصل عربيته مدشظشة بعيد عنكوا)
………………………
عند الحرابيق …اوبس اقصد جودي وتاليا
جودي وهي بتدلق على تاليا كوباية ماية
:قومي بقى قرفتييني يلا قومي …
تاليا قعدت نص قاعدة عالسرير وقالت وهي بتفرك عينها الاتنين بنعاس:عايزة اي يماما بقى انا زهقت كُل يوم كدة
جودي بحدة:مهو حضرتك لو بتتزفتي تصحي بدري كان زماني بصحيكي احسن من كدة …يلا قومي بقى يلا
تاليا وهي قايمة:اوووف بقى عايزة اي
(طبعا هي عشان كانت عايشة برة والدنيا عادي ف اووف دي زي صباح الخير كدة عندهم)
جودي:يلا يختي قومي البسي وبسرعة عشان هنروح للعيلة
تاليا:بدري كدة ..؟!!
جودي:انتي مالك بدري ولا مش بدري .انا الي اقول
تاليا:طيب طيب
………………
عند بدر ويزن
صحى يزن ملقاش بدر نايمة جنبة
اتخض وقام بسرعة وخرج يدور عليها وكان معدي من قدام الصالة لمحها نايمة من غير ما تتغطى
جة يصحيها وهو بيهزها براحة لقاها سقعانة
وقال بهمس:بدر بدر قومي بقى نامي جوا
بدر بنوم وهي بتفتح عينها حاجة بسيطة خالص
:عايز اي بقى سيبني انام
لمح عينها لقاها حمرا من كتر ما هي معرفتش تنام
بصلها كدة وعرف من شكلها انها معرفتش تنام
راح مقرب عليها براحة وشالها
ودخلها الاوضة ونيمها عالسرير براحة وغطاها كويس
لقاها اتحركت ونامت على بطنها تحت البطانية وحضنت المخدة وكأنها كدة مراتحة
سابها وخرج قعد في الصالة شوية وبعدين
نزل عشان يشتري أكل وحجات
وطلع دخل المطبخ وبدأ يعمل أكل
وبعد مدة بتاع تلت ساعات كان خلص
(ايوة ياجماعة عمرة ما دخل المطبخ ويوم ما يطبخ يطبخ بزمة وضمير 😂😂)
في نفس الوقت الي بدر كانت خارجة فية من الاوضة
__________________
عند اياد
راح الجامعة
وراح على مكتبة واستني اول ما سجدة ونور جم الجامعة راح طالب نور على مكتبة
عند نور وسجدة
نور بخضة:يلهوي دا عايزنا لية دا
سجدة:ممكن مشروع او حاجة
نور:لا لا انا قلبي مش مطمن..هو ممكن يكون عرف اني الي بوظت العربية
سجدة:لا طبعا مش انتي قولتي ان وشك مظهرش
نور:اة
سجدة:يبقى خلااص احنا ف السليم وسعي صدرك الحياة وروحيلة ومناخيرك مرفوعة
نور:وربنا انا قلبي بيقولي انة عرف
سجدة:متخفيش خليكي رويحة يلاا وزقتها براحة

نور :نعم يادكتور حضرتك طلبتني
اياد قام وقف وبدأ يقرب منها براحة وهو بيلف حوليها
وهو ساكت
نور بقلق:مالك يادكتور حضرتك بتلف حولين نفسك كدة لية زي الافاعي
اياد وهو بيلعب بدقنة :زي الافاعي اممم
قرب منها وهو بيقول بهدوء مريب:…..يتبع
(دا بارت كدة هدية مني ليكوا🎁 …ومتقلقوش مش محسوب على بارتات النهاردة وعارفة انة قصير معلش
….سيبوا تعليق فية تشجيع اني اكمل عشان اكمل )

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى