رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع 4 بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل الجزء الرابع
رواية قسوة الحب الجاهل البارت الرابع
رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة الرابعة
عيسي: اسمع مني انت تاخدها وتطلع علي المأذون حالا
زياد : انت بتقول اي
ليان: مستحيل اعمل كدا
ام زياد: عيسي ازاي ي ابني كل حاجة وليها أصول
عيسي: انت بقيت في ورطة وانتي خالك مش هيسيبك ودا هيبقي جوزا شرعي بس علي الورق بس
ليان: بس انا
عيسي: صدقيني دا نصيحة اخ لاخته وانا اللي قدامك وكتر خيرك انك صبرتي علي خالك وقراراته واحمدي ربنا انها جت فينا
ليان: انا معرفش ليه حطني قدام امر واقع كدا
زياد: كنتي هتتجوزي عمده البلد
ليان: مين تقصد عيسي عشان كدا كان بيقول دا له مكانه وانا كنت رافضة
عيسي: مستحيل اغصبك علي حاجة زي جوزانا وانا هبقي مجبور ومش هتكون بينا حياة فربنا بعتك لزياد مجرد وقت وكل واحد هيبقي في حاله
زياد؛ هتعمل اي مع ابوك
عيسي: متحملش هم اختصر الوقت واطلع علي مأذون
ام زياد: هو اللي هيجي وكمان هتكون شاهد وهكون معاكوا
ليان: انت وافقتي ي طنط
زياد: مهي لقت ابنها ادبس في موضوع ملوش علاقة بيه ويحصل له مشاكل
ليان وهي خارجة: اسفة لو كنت سببت مشاكل
ام زياد : اقفي عندك ميبقاش ابني ولا اعرفه لو موقفش في صفك وجابلك حقك
زياد: شوفت انت لما يكون الفقر وراك وراك اهو انا كدا بقي
ام زياد: قولت اي البت ملهاش غيرنا هنسيبها ولا اي
زياد بتنهيده؛ حاضر ي أمي امري لله
ام زياد : روح هات مأذون
وانتي ي بنتي اطلعي فوق هناك اوضة زياد خليكي فيها
عيسي: بحبك وانتي بتصطادي في الماية العكرة
ام زياد : دي لقطة البت يعتبر ملهاش حد وكمان متعلمة وقمر واقف قدامنا ومحترمة من كلامها ليه نسيبها
زياد معجب بيها اصلا واحدة واحدة هيحبها وهي كمان
عيسي: مش عاوزين نعمل خطوة غلط
ام زياد: الغلط بذات نفسه انه يكون قدام الاختيار الصح وتسيبه وتروح لغيره
عيسي: ربنا يعمله الصالح
ام زياد: مالك انت بقي
عيسي: عبير اليومين دول في البيت
ام زياد: لسه شيفاك وحش
عيسي: ياريتها علي أد كدا دي بتتكلم معايا علي ان عدو وعاوزة تشوف خسارتي قدامها
ام زياد: بكرة تعرف انك نجيتها من اللي كانت مختاراه
عيسي: عمرها ما هتفهم دا
ام زياد: ربنا يهدي سركم
عبد العزيز : ايوا ي باشا العنوان اللي مكتوب دا واحد وخاطف بنت اختي
الضابط: تمام احنا هنروح ونجيبها بس مش عاةزين اي تصرف
عبد العزيز: طيب انا ممكن اجي معاكوا حتي اطمن عليها واشوفها قدام عنيا ي حبيبتي ي ليان
الضابط: ايوا تقدر تيجي وقفل معاه
عزة: قومي ي بت البت بنتك جعانه اكليها
عبير: حاضر قايمة عقبال ما تقوم قيامة ناس
عاصم: انتي متعرفيش تحطي لسانك جوا بقك هو البيت ناقص ولعة
عزة: أمال لو مكنتش انت وهي من بطن واحدة
بلال: يعني في تفريق بينا
عزة: ها لا ي ابني مقصدش
بلال: علي العموم عيسي مش مخليني عاوز حنان ام ولا احتواء اخ
عزة بغل: مهو دا المشكلة بذات نفسه
اروي: روحتي فين وسبتيني ي ليان
ليان في التليفون: كلها ايام وهرجع تاني
اروي: وانتي هترجعي خالك هيسيبك وإزاي تتجوزي وتعملي كدا
ليان: حكم القوي ي اروي المهم انتبهي علي مذاكرتك
اروي بحزن: انتي مشيتي وسبتي كل حاجة عليا وخالك منعني من الدروس
ليان بصوت عالي: وهو ازاي يعمل حاجة زي دي هو احنا عبيد عنه
ام زياد: الحق ي عيسي يبني ليان صوتها طالع
عيسي طلع فوق وأم زياد وراه: ليان ليان
ليان خرجت وهي ماسكة تليفون : نعم في حاجة
ام زياد: صوتك عالي ليه
ليان : مع السلامه ي اروي هكلمك تاني
مفيش ي طنط بس اروي اختي خالي قعدها من الدروس وهي في تالته ثانوي
عيسي: ازاي دا اهم سنة دي اد بلال اخويا
ام زياد: خالك ليه بيعمل كدا معاكوا
ليان: مفهم ماما انه بيخاف علينا وبيحمينا وهو عكس كدا هو عاوز نعمل له تنازل عن البيت وحتة الارض اللي حيلتنا عشان يبعهم وياخد فلوسهم ويدينا ملالين
عيسي: معلش كلها فترة وتعدي
ام زياد: نجيبها هنا ي بنتي
ليان: لا ي طنط كفاية االي احنا فيه
عيسي: بس هناك قعدتها غلط مش هتروح دروس ولا هتروح اي مكان
ام زياد: أسلم حل انها تيجي هنا
ليان بتنهيده: تمام ي طنط
ام زياد: عيسي هيروح يجيبها
ليان: خالي بالك لحسن هي بتخاف من أقل حاجة ولما تشوفها سمي عليها
عيسي: هو انا هاكلها انا هجيبها وخلاص
ام زياد: صوت زياد تحت اكيد جاب المأذون
نزلوا تحت وقعدوا حوالين المأذون
زياد: أدي العروسة ي مولانا
المأذون: موافقة ي بنتي
ليان بتردد: ها انا انا
الماذون: موافقة ولا اي
عيسي: متخافيش احنا اخواتك ولا يمكن نعمل حاجة تضرك خالص
ام زياد: من هنا لحد ما تمشي هتكوني بنتي مش مرات ابني
زياد: شوفتوا هي مش عاوزة تتجوز يلا اوصلك ي مولانا
عيسي بحدة: اقعد وبلاش أفعال بايخة البت واقعة في مصايب وملهاش غيرنا
ليان: انا موافقة ي مولانا
زياد: ألبس عشان خارجين ادبست
ليان: بقولك اي انت تسكت وكلها ايام وتخلص من التدبيسة دي اسكت بقي شاطر في المعاكسة وخلاص
ام زياد: مقدرش ارد عليها اصل كلامها صح
زياد: ي مولانا يلا أدي البطاقة
عيسي: بطاقتك فين
ليان: اهي اتفضل
ام زياد: الحمد الله ربنا ميسر الأمور اهي
والماذون بدأ يكتب الكتاب .
عزة: بقولك هو عيسي مش راجع
عثمان: عاوزة اي منه
عزة: أه هعوز اي بس بشوف اللي كنت بتتحلف بيه قدام الخلق من أقل حاجة عصي كلامك ومشي من البيت
عثمان: انا عارف ابني متربي ازاي الدور والباقي علي تربية السوق
عزة: قصدك اي ي ابو عيسي
عثمان: ولا قصد ولا فصل وهرجع اقولك إن عيسي ابني زي ما عبير وعاصم ولادي وبلال كمان
عزة: طيب انا كنت بس هشوفه هيرجع ولا هيكنسل وميدخلهاش
عثمان: ابن الأصول يرجع لأصله
ومكانه وقومي وقولي يا يوم عدي
عبد العزيز : هما دول ي باشا اللي خطفوها
الضابط: من غير حركة تعالوا معايا
زياد: خطفين مين ي باشا
عيسي: انا عيسي الأنصاري ابن عمدة البلد ممكن اعرف في اي
الضابط: اهلا بيك الراجل دا بيقول انكوا خاطفين الآنسة دي
زياد: وهو دا اسمه كلام بردوا مفيش حد يخطف مراته
عبد العزيز: كداب ومفيش حاجة حصلت
ام زياد : اتفضل دي ورقة بالجواز ولا لاء
الضابط بتمعن: ايوا
عبد العزيز: بس دي بتاريخ النهاردة
زياد: انشالله تكون طالعة في الثانية دي بس دليل انها مراتي علي سنة الله ورسوله
عبدالعزير: هتندمي ي بنت الك*لب
ليان : صدقني طول عمرك بتذلني وبتمرمط فينا بس خلاص الوقت ضاع ومش هيبقي في ذل تاني
عبد العزيز بيرفع ايده : اخرسي
زياد مسك ايده: لو كنت سكت عشان كلامك عشان احترام للناس االي وافقة لكن انك تمد ايدك علي مرات زياد الانصاري لاء ولو حصلت مش هيكفيني رقبتك
عبد العزيز: شوفت بيهددني ازاي ي حضرة الضابط
عيسي: بعد إذنك ليان طالبة انها اختها تعيش معاها هنا
الضابط: وهي موافقة
ليان: ايوا بشرط الراجل دا ميدخلش لينا في حاجة
الضابط: انا هبعت ليها اتنين يجبوها ووفروا المشوار وأي حد يتعرض ليها اي حد مهما كان هاتوا في السجن ي عسكري
عيسي بخبث: يحيي العدل تعبينك معانا اتفضل وانت ي خال مدام ليان اتفضل من غير مطرود
عبدالعزيز: قبليني لو سبتك في حالك ومشي والجو بقي هادي
ام زياد: دي اوضة زياد اطلعي فيها
زياد: وانا هنام فين
ليان: عندك ما نمت نام مكانك
عيسي: شكلها هتبقي شديدة عليك ي صاحبي
زياد: ابن عمك ادبس بسببك هو يجي من وراك اي يعني
اروي: ايوا مين
ام ليان: براحة في اي مين
اروي فتحت واتخضت ووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل)