رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الخامس 5 بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل الجزء الخامس
رواية قسوة الحب الجاهل البارت الخامس
رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة الخامسة
حوقلوا بنية ما في قلوبكم
أروي فتحت الباب واتخضت: مين حضرتك وجاي ليه
العسكري: حضرتك الآنسة اروي
اروي بخوف: ايوا
ام ليان: خير ي شويش
العكسري: مطلوب مني اخدك معايا
اروي: والله معملتش حاجة انا…..
العسكري شدها ونزل بيها
اروي: ي عمو رايح بيا فين
العسكري: متخافيش ي بنتي دي اوامر بس خير
اروي: هتدخل السجن طيب
العسكري بضحك: بعد الشر عنك لا مفيش كدا تعالي من غير كلام بقي عشان نروح للمكان المطلوب
عبير: انت ي زفت الطين تعالي هنا بتضرب بنتي ليه
عاصم: هو انتي مبتعرفش تتكلمي غير بطريقتك دي
مي: خلاص ي ماما احنا اتصالحنا وبقينا حلوين
عبير: انتي متسكتيش عن حقك لأي حد
عيسي وهو داخل بكل شموخ: والكلام دا متسمعيش لأمك عشان هتكرهي اللي حواليكي فيكي ي بنت اختي
مي: خالوا وحشتني
عيسي: وانتي كمان
عثمان: كنت متأكد انك راجع
عيسي بحدة: مليش غير بيتي
عثمان: اتمني تكون عرفت غلطك
عيسي وهو بيقبل ايد ابوه: رغم اني مغلطتش وايدك نزلت فوق ببوسها كمان واتمني تعرف اني مكنتش عارف
عزة: معلش ي حج المسامح كريم
عبير: كريم دا يبقي ابن اختك ي ماما
عيسي بتجاهل: العشا يتحط طالع لبلال
عزة: قومي حطي الاكل لاخوكي
عبير: يبقي يجيب له واحدة تخدمه
عثمان: قومي فزي وبلاش قرف بيت بقي مفيش طاعة فيه
عبير بشر: حاضر يبا
بلال: كنت فين
عيسي: معلش غبت عنك وعن مذاكرتك يلا اذاكر ليك
بلال: انا البت اللي انقذتها من الشباب في بالي اوي
عيسي: ذاكر واتجدعن عشان تكون من نصيبك
بلال: انا معرفش عنها حاجة وكمان اسمها معرفوش
عيسي: اطرد الحاجات دي من دماغك وخالي قلبك وعقلك ملينين بظن ربنا وبس
بلال: لحد ما تتعشي هكون حضرت ليك الكتب عشان دقت ساعة العمل
عيسي: مش هتأخر ي بلال
عيسي نزل وقعد وعبير حطت الاكل
عيسي: دوقي الاكل
عزة: هي حصلت ي عيسي تشك في اختك
عيسي : الاكل باين انه مليان شطة ي مرات ابويا وهي حطاه عند
عثمان: يووووه انتوا الاتنين متربتوش كتكم القرف اكلع فوق من غير طفح وانتي خودي عيالك وادخلي الاوضة
عزة: بس . .
عثمان: ولا كلمة غوري انتي كمان
عاصم: صلي علي النبي ي حج .
عثمان: عليه افضل الصلاة والسلام
عاصم: متزعلش عبير كلها يومين وتمشي
عثمان: شايف اخواتك وكمان عيسي مبقاش صغير للجواز انت متجوز وعندك ٢٣ سنة اخوك عنده ٢٧ سنة ولسه متجوزش لحد امتي هنستني بلال لما يتجوز والكبير قاعد كدا
عاصم: عندك حق في كلامك انا هحاول اقنعه نشوف له واحدة بنت حلال
عثمان: يبقي شلت عني حمل كبير
عاصم: ربنا يباركلنا فيك
عثمان: ملكش غير اخوك اوعي امك واختك يضحكوا عليك بالكلام
عاصم: عيسي اخويا واللي بيعملوا معايا اشيل جزمته علي راسي امي واختي ملهمش دعوة باللي بينا
عثمان: ربنا يهديكوا
عاصم: تصبح علي خير ي حج وقبل يده وطلع
بلال: ها متأخرتش تحت يعني
عيسي: مكلتش ابوك زهق عليا وعلي اختك
بلال: واختك آخرها اي معاك ي ابن ابويا
عيسي: متشغلش بالك اهم حاجة مذاكرتك
بلال: طيب انا الفيزياء دي مسائل المقاومة صعبة وقانون كيرشوف سهل بس تطبيقه رخم
عيسي: ي جدع قول كلام غير دا تعالي بس اذاكر ليك وانت ركز معايا
بلال: اتفضل القلم ي استاذ عيسي واشرح وأنا منتبه
كوثر: ابعد ي عاصم لدام مبتطقش الحريم جاي جمبي ليه
عاصم: انتوا نكديين كلكم
كوثر: ولو نكدية وفيا كل العبر ليه تقول كلمتين يزعلوني
عاصم: يوووه بقي انا ش
سايبلك الاوضة وخارج اشبعي بيها
كوثر: شد الباب وراك
اروي دخلت بيت كبير وكانت خايفة
ليان: اروي
اروي جريت علي اختها : وحشتيني اوي ي ليان
ليان: وانتي كمان اوي اوي
اروي: كدا تمشي وتسبيني
ليان: اللي كنت هتجوزه صاحب زياد وابن عمه عيسي الأنصاري
اروي: وهو عيسي دا كان يعرف ان زياد اللي هيتجوزك
ليان: انا لحد حالا مش مستوعبة االي حصل بس انا بقيت فعلا زوجة زياد الانصاري
اروي: بس …
ليان: متخافيش انا هعرف ازاي اخد بالي من نفسي
زياد: اهلا بالانسة اروي
اروي: اهلا بحضرتك
ام زياد: بسم الله ماشاء اي القمر دا من حقك ي بت ي ليان تقولي تسمي عليها
زياد : أمال انا اول ما شوفت ليان سرحت من جمالها واختها جميلة زيها
ليان بحدة : أقف عوج واتكلم عدل واسكت
زياد: فين ي أمي الهدوم رايح اصلي العشا سلام
ام زياد: احنا عندنا اوضة فاضية للضيوف اتفضلي فيها
اروي: هو انا هفضل هنا كتير
ليان” مش مهم المدة المهم انك قدام عيوني واطمن عليكي
اروي: خالو هيجي ياخدني
ليان؛ ميقدرش وانا ان شاء الله هتصرف والاقي حل للي احنا فيه دا
بلال: الله ينور عليك ي عم عيسي
عيسي: تقصد استاذ عيسي
بلال: لا مش عاوز تكبر مكنتش درس
عيسي: شوف الندل
بلال بضحك: والله انا من غيرك مسواش
عيسي: مش قولت ليك انت بيا ومن غيري هتفضل بلال الأنصاري
بلال: والله بجد انت صاحب وأب ليا وأخ وركن دافي ومحتويني وبتحاول تبعد عني كل حاجة تحاول توقف طريقي
عيسي: راحتي اشوف عيونك مرتاحة ي دكتور بلال
بلال: كلامك معايا بيحفزني ابقي دكتور مش عشان انا عاوز كدا عشانك انت وبس وحضنه .
عيسي: اللله حضنك حلو ي بلال حيث كدا هنام معاك الليلة دي
بلال: أي رأيك نتكلم في البلكونه
عيسي: الله تحبه ي دكتورنا
بلال : تعرف لو ربنا يجمعني بالبنت دي واشوفها تاني
عيسي: تفكيرك زيادة عن اللزوم اوي فيها
بلال: عارف انت اللي تشوفه ويخطفك من اول نظرة كدا
عيسي: ان شاء الله خير
بلال: ان شاء الله ي عيسي
ام زياد : زياد زمانه جاي حطي العشا ي ليان
ليان: مين انا
ام زياد: ايوا انا هتعامل علي إنك واحدة من البيت يلا وبعد كدا هتتعودي تطبخي
اروي: ايوا كدا خليها تدخل المطبخ .
ليان: دا انتي فرحانه فيا
ام زياد: العلام مش عيب ي بنتي
ليان: حاضر
زياد دخل علي العشاء علي طول وكل وطلع
اروي: بعد إذنك ي طنط انا هرتاح
ام زياد: اتفضلي وانتي ي ليان شوفي فين اوضة زياد ووراه
ليان : حاضر
بقلم مروة موسي
زياد ؛ انتي هتنامي هنا كمان
ليان: ان كان عجبك
زياد: ي دمك
ليان: ي سَمِك
زياد: : لو متلمتيش هقطع لسانك
ليان: وانت لو مسكتش هربتك زي الج*موسة
زياد بعصبية: انتي لو مسكتيش والله لعمل تصرف مش هيعجبك
ليان : علي ما في خيلك اركبه
زياد: انا امي قالتلي ………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل)