رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الثالث 3 بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل الجزء الثالث
رواية قسوة الحب الجاهل البارت الثالث
رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة الثالثة
وحد اللي ما بيغفل ولا بينام
ليان بخبث: يجوز ي شيخنا اتجوز واحد علي جوزي
الكل: أي
عبد العزيز: انتي بتقولي اي دي اكيد بتهزر
عثمان : أمال تقصد اي بالكلام بتاعها دا
عاصم بصوت واطي: انت قاعد وكأنك فرحان انها باظت
عيسي: انت اتصرف ولا كإني العريس وضحك
اروي: انتي بتقولي اي ي ليان
ليان: بقول للكا اني متجوزة علي سنة الله ورسوله
ام ليان : ي فضحتني امتي وإزاي
عبد العزيز؛ والله هقتلك واشرب من دمك ي وس*خ*ة
واتجه عليها يضربها لكن ايد سبقته وحاشته
زياد: ليها راجل تتصرف معاه
عثمان: زياد
عيسي بص ليهم: هو انت وهي اي
زياد: مش وقت انك تنصدم حالا
ثم كمل كلامه لخالها: قسما عظما لو ايدك اترفعت عليها تاني هتكون جثة وبنترحم عليك
ام ليان: ي خسارة تربيتي فيكي
عثمان: حصل دا إزاي ي زياد
زياد بكذب: انا بحبها وعيسي عارف كدا ومستحيل اخويا ياخد حاجة قلبي متعلق بيها
عيسي باستغراب واستغلال الموقف: عشان كدا قولتلك بلاش ي ابويا وأنت مسبتش ليا فرصة اتكلم
عثمان بهدوء: ألف مليون مبروك ي زياد ويلا بينا نمشي
عبد العزيز: استني انت هطلقها
ورجلك فوق رقبتك
زياد: انا حذرتك مرة ودي التانية متحاولش تقف في وشي ووش مراتي وخدها من وسط الكل ونزل
عثمان: يلا ي جماعة فرصة سعيدة وعقبال التانية ان شاء الله تفرحوا بيها ونزلوا متجهين للبيت بتاعهم
ليان: شكرا ليك بجد انت انقذتني
زياد: انا انقذتك وادبست انا
ليان: مهو انت متجوزتنيش مفيش تدبيس
زياد: انتي غبية انتي مشوفتيش مين االي كان متقدم عيسي كان العريس
ليان: ينهر ملوش ملامح كدا هيزعل منك
زياد: انتي اخرسي وسبيني افكر هيزعل اي دا طاير من علي الارض بسبب انه طلع منها
ليان: أمال في اي
زياد: ابوه هيفكرها لعبة مننا وخصوصا ان انا مكنتش اعرف ان عيسي العريس كنا اتصرفنا بشكل كويس حتي
ليان: وهو انا اول لما لفيت نفسي مغصوبة افتكر الكارت اللي فيه رقمك وقولت انك اكيد هتساعدني
زياد: انا كدا وقت في مشاكل مع عيلة عيسي وعيلتك
ليان: انا هرجع وهشوف عيلتي وأنت شوف عيسي
زياد: والله علي اساس انك لو رجعتي خالك اللي حكيتي ليا عليه هيسييبك كدا مش بعيد يق*تلك
ليان: هعمل اي يعني كانت لعبة سودا وخلصت
زياد: تعالي معايا
ليان؛ علي فين
زياد: علي بيتي
ليان: نعم يروح امك
زياد: بقولك اي لسانك دا يتشل ومسمعش كلمة منه وشدها ومشي
عبد العزيز: الرخيصة بنتك حطت راسي في الطين
ام ليان: والنبي معرفش دا حصل ازاي وامتي كل حاجة بتبقي علي ايدك
عبد العزيز: لازم أبلغ عنهم البوليس مش هسكت كدا
اروي: ي خالي اكيد في حاجة غلط
عبد العزيز: هوباااا قلم نزل علي وشها
ام ليان: ليه كدا
عبد العزيز: دي آخرة اللي عاوزة تتعلم من صغري اقولك بلاش تعليم فيهم كبروا وشموا نفسهم علينا والتانية هتبقي العن من الاولي مشوفش وشها برا
ام ليان بخوف: ح حاضر يخويا
في بيت عثمان الأنصاري
عثمان: لما تعوز تلعب متلعبش علي كبيرك ي ابن الأنصاري
عيسي: والله ي بويا انا معنديش علم بحاجة من اللي حصلت ومعرفش ان زياد هناك
عثمان نزل بقلم علي وشه
عيسي انصدم وأيده علي وشه لانه اول مرة يضربه
عبير: وهو صاحب عمرك هيكون هناك كدا من غير ما تدبروها مع بعض
عيسي بعيون كلها غل وحمرا: اخرسي
وانا ي حج عثمان عمري ما اكدب عليك وانت واثق من كدا وانت كسرت الثقة دي ومشي من قدامه
عثمان: عيسي عيسي
عيسي خرج من البيت ومردش علي ابوه
عبير: عقبال ما ترجع جثة
عاصم : حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ي شيخة أي الكره دا كله غوري امشي من قدامنا وحسابك معايا
عزة: متكلمش اختك كدا انت فاهم
عاصم: لما اكون بتكلم مسمعش صوت الحريم حتي لو كانت أمي وطلع فوق وكوثر طلعت وراه
عيسي : افتح ي زياد بقولك افتح
ام زياد: تعالي مالك عيونك مليانه غضب ليه
عيسي وهو في وسط البيت: زيااااااااد
زياد : نعم في اي
عيسي: معرفتنيش ليه
زياد : انا معرفش والله انها كانت لك وكمان انا اتفجأت لما لقيتك هناك
ليان: انا اللي اتصل بيه عشان ينقذني ومكنش قدامي غيره وانا معرفش انك العريس والله كل حاجة دخلت في بعضها واتلخبطت
ام زياد: مالكوا في اي كدا ي ولاد
عيسي: تعرف انك بسبب غباء ابويا اتهمني اني كذاب وابويا اتهمني اني سبب دا كله واني علي علم بكدا
زياد وهو بيخفض راسه: انا اسف ي صاحبي
عيسي وهو بيرفع راسه: ولا يهمك بس كان لازم اعرف انت مكنش ليك الحق تخبي عليا زي ما انا مش بخبي حاجة عليك
زياد: جت سريعه والله ي عيسي وكانت حدوته وخلصت
عيسي: اسمع مني لان خالها مش هيسيبها
ام زياد: دي اللي كنت بتقول عليها ي زياد البت حلوة ولا مش هي
ليان: انا قالك كدا عليا احب اقولك إن ابنك عينه زايغة
زياد: الله يكرمك ي حجة والله انتي دايما بتقومي بالواجب
عيسي : اسمع مني انت تاخدها وتطلع علي ……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل)