رواية قسمه ونصيب الفصل التاسع 9 بقلم نور شريف
رواية قسمه ونصيب الجزء التاسع
رواية قسمه ونصيب البارت التاسع
رواية قسمه ونصيب الحلقة التاسعة
بيخرج الدكتور و بتتدخل زينة علي امها بتحضنها بحنان :_
كده يا ماما كنتي هتسبيني قبل ما تشوفي احفادك!!
ابوكي وحشني اوي يا زينة يا بنتي شوفته و طبطب عليا زي ما كان بيعمل و قالي نفسي اخدك بس
زينة صعبت عليا و مشي…..
زينة بستغراب :بابا جالك ازاي؟
ياسين بضحك :انا عندي شقة كنت جيبها لي الشغل و مقفوله هتقعدي فيها مع مامتك علي اما نشوف الشقة بتاعتك و نفتح ملف اخوكي تاني….
هو اتعدم خلاص يا ياسين انا عايزه اعيش في سلام..
ياسين بنرفزه :زينة حقك و هيرجع هعمل في ابن عمك زي الي اتعمل في ابوكي..
بيطلع قرار بخروجها و بياخده و بيروح شقته الي علي النيل بيبتسم بي حب :_
اول ما يرجع حقك نتجوز انا مبقتش صابر يا حماتي…
امها بضحك :زينة تستاهل الصراحة انك تصبر عليها انت اخد حته من قلبي؟؟
بيطلعو الشقة و هدوم زينة و حاجتهم بتبقي موجوده :_
شكرا يا ياسين علي الي عملته معايا مش عارفه اشكرك ازاي بجد….
بيشاور ياسين علي خده.. بوثه صغيره هنا…
زينة بكسوف بتتضربه و بتتدخل لي امها بتتبلع ريقها بتوتر :يلا يا ماما ننام منمتش بقالي يومين..
بيمشي ياسين و بيقفل الباب صحيح يا زينة بكرة خطوبة ملك اختي لازم تيجي انتي و مامتك…
زينة بهدوء : حاضر..
بيرجع ياسين بيته و بيسلم علي اهله بيدخل مازن وراه و معاه ملف تامر اخو زينة بيسهر في المكتب و بيراجع القضية و بلفعل هو برىء…
مازن بنوم :اي يعم الذكي الخطوبة بكره هموت ونام مش عارف داخل في تلت ايام مفتح عينك حرام عليك ريح شوية…
افتح محضر يا مازن بسرعة و ركز كويس، علي ان التهمة متسببه في تامر و ان علي هو السبب و كمان تامر اتعدم ظلم اخلص….
بيبص علي مازن بيكون راح في النوم :_
بيبتسم و بيعمل المحضر و بيجهز الورق و بيشتغل عليه لي الصبح بيكلم محامي و الورق بيروح المحكمة….
تاني يوم الصبح في قنا /
بيصحا علي و بيفتح عنيه علي ياسين و هو قاعد بيبصله بخبث :صحيتي يا فله قوم بقاا عشان النهاردة اخر يوم في عمرك، اي يا راجل الجحود ده
كل دي عمليات اغتصا*ب و قتل ده انت عديتت موسوعه جينيس…..
بس في حاجة نسيت اعملها و هعملها هنا قدام اهلك وناسك… زينة هاتي القميص الاحمر الي قولتلك عليه….
بتخرج زينة من الدولاب بخبث :
اتفضل ي ياسين بيه!!!!
بيرمي ياسين القميص في وشه قوم البس البتاع ده و انزلي قوم….
بياخد ياسين هدوم ليه و علي بيلاقي السلا*ح مرفوع عليه بيصرخ بغضب :_
انت عايزني البس ده انت مجنون…
حق ابوها هيرجع غصب عنك يلا البس…
بيلبس علي و بيحاول يداري جسمه بيضحك ياسين بقوة :_
يلهوي عليكي بي القميص الاحمر بيعض علي شفايفه بضحك و شماته.. مبسوط فيك
بيشده ياسين قدام العساكر و بيشوف البنات الي اتكسرت علي ايد علي بيضربه ياسين و بينزله علي السلم و هو شايف دموع زينة :
بتبدأ البنات و حسن ابوه واقف مكسوف من الي بيحصل و الكلبشات في ايديه بيضرب ياسين علي في بطنه و بيرمي علي الارض…
بيشده لي الشارع قدام الناس :_
بصو يا ناس الراجل ده كان بيعمل فيكو اي ونا عملت فيه اي افرحي يا حماتي حق ابنك هيرجعلك بيقطع ياسين القميص من عليه و بيظهر جسمه…
بيحاول علي يدافع عن نفسه لاكن السلا*ح اترفع عليه قول لي مراة عمك انا اسف و اتاسف لي زينة :_
علي بمكر :انا اسف يا مراة عمي اسف يا زينة
خده يا ابني علي الحبس بيركب العربية و بياخد هدومه بيقف ياسين قدام حسن بضيق و غضب :_
انت الي بعتت اخوك من قنا لي القاهرة بهدوم متقطعه و جسمه متشرح بسكينة…..
بيهز حسن دماغه بخوف :_
بيقطع ياسين هدومه و بيمسك سك*ين و بيقربها من جسمه بتبقي سخنه بيصرخ حسن :_
انا عارف ان غلطت انت ملكش حق تعمل حاجة ابعد عني ابعددد..
يا وليد الراجل ده يمشي وهو هدومه متقطعه لحد قسم قنا هنا عشان هيتسجن….
بتزغرط ام زينة بقوة :
حقك رجع يا تامر حقك رجع يا حبيبي
بتعيط زينة بفرحة و بتحضن ياسين بقوة :
شكرا ليك بجد انا بحبك اوي…
بيشاور ياسين علي خده بتبعد زينة بكسوف :
قليل الادب مشمحترَم…..
بيقعد ياسين علي رجليه و بيطلع خاتم بحب…..
زينة تتجوزيني
زينة بتصرخ بفرحة : موافقة….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسمه ونصيب)