رواية قربان على مائدة صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شيماء طارق
رواية قربان على مائدة صعيدي البارت الخامس
رواية قربان على مائدة صعيدي الجزء الخامس
رواية قربان على مائدة صعيدي الحلقة الخامسة
جي الليل ومريم برده نايمه على السرير ما فيش أي رد فعل ليها من مفعول المخد’ر اللي اداه لها عمها.
اما بقى على تجهيزات العروسه سميرة عملتلها كل حاجه لزوم وعملوا لها شعرها وحطوا لها ميك اب ولبسوها الفستان الأبيض وكانت عامله زي الملاك اللي نازل من السماء وكان اللي يشوفها يفتكرها بنت في العشرينات دخل عليها ابراهيم وقال:هي لسه ما فاجتش لحد دلوقت ؟
سميرة :لسه من وقت ما اديتها الحقنه وهي متلقحه كده!
ابراهيم بخوف: ليكون جرى لها حاجة البت؟
سميرة بحقد: ما تخافش يا إبراهيم دلوقت تفوج ده عامله زي القطه بسبعه ترواح هي وامها دلوقت تفوج.
ابراهيم بقلق :أنا هكلم الدكتور واخليه يجي يديها حقنه تفوجها بدل ما نتفضح قدام الناس؟
سميرة: ما هي برده لو فاجد هنتفضح في الحالتين هيبقى في مشكله؟!
ابراهيم بدون رحمه: ما تقلقيش أنا مش هخليها تكون داريه بدنيا هخليها تفوق وتجعد بس مش هتبقى حاسه بحاجه علشان ما استوتش وتفضحنا قدام الناس 😳!
سميرة بفرح:أيوه كده أنا كنت خايفه لبت المركوب تسوي الفضيحه قدام اهل البلد ؟
ابراهيم بطمانين: ما تخافيش يا سميرة ما تقدرش تعمل ده هو أنا موجود.
سميرة بجشع: ربنا يخليك يا راجلي قول لي صح هو الحاج هيديك بقيه الفلوس متى؟؟
ابراهيم بانانيه : بعد كتب الكتاب على طول ما تخافيش هشتريك دوار تاني على الدوار الجديد بس مش هيبقى هنا في البلد هشتريه في سوهاج خلي العيال يطلعوا بقى من هنا !
سميرة بابتسامه شر :أيوه خلينا نجيب على وش الدنيا إحنا زهقنا من الفقر اللي كنا عايشين فيه!
ابراهيم :ماشي يا سميرة خلي بالك منها وانا هروح اكلم الدكتور؟!
ابراهيم خرج من الاوضه وكلم الدكتور وبلغه بكل حاجة والدكتور قاللي أن هو هيجي وهيعمل اللازم في الوقت ده كانت ام مريم وخالتها والشرطه في الطريق .
ام مريم ببكاء هستيري:بتي راحت مني خلاص يا خيتي😥
نعمه بحزن ومواساه :ما تخافيش يا منى أن شاء الله خير يا حبيبتي أنا واسقه في ربنا قول يا رب يا خيتي وربنا ما بيضيعش حق الولايه😔
ام مريم ببكاء:واعمل إيه أنا خايفه ومرعوبه على البت ابراهيم ما لوش أمان هو كل همه الفلوس وبس!؟💔
نعمه بمواساه: اطمن يا خيتي أن شاء الله مش هيحصل حاجه 😔
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
في الوقت ده تليفون نعمة رن وكان اللي بيتصل حسام إبن عم مريم.
نعمه بلهفه: الو ايوه يا حسام انت فين يا ولدي احنا بقى لنا كم يوم بنتصل بيك؟؟
حسام بقلق: في حاجه يا خاله نعمه مراة عمي مليحه مريم ايه اخبارها؟
نعمه بكاء :ابوك منه لله حسبي الله ونعم الوكيل في مش عايز يهملهم في حالهم؟!
ام مريم :اديه لي اديه لي عايزه اكلمه يا نعمه !
حسام بخوف: هو في ايه انا مش فاهم ابويا عمل ايه ؟؟
نعمه :خذ مراة عمك وهي تجول لك على كل حاجه!
حسام: الو ايه يا مرآة عمي في إيه فين مريم ايه اللي حصل؟
ام مريم ببكاء:ابوك كتب كتاب مريم على راجل كبير عندنا في البلد اسمه الحاج حمدين غصب عنها يا ولدي😭
حسام بعصبيه: ازاي هي حصلت ابويا يعمل كده أنا هاجي على أول طيارة فين مريم هي معاكي يا مرآة عمي؟؟
ام مريم: انا هربت من البلد أنا ومريم وابوكي جه ورانا وبهدلني أنا وخالتك نعمه وجارتها وبعد كده خطف البت علشان يتجوزها النهارده الحقها يا ولدي؟؟
حسام :أنتي فين دلوقت يا مرآة
عمي ؟؟
ام مريم: أنا وخالتك نعمه في طريقنا للبلد ومعانا الحكو’مه ؟
حسام :تمام وانا هوصي ناس صحابي يشوفوا الموضوع ده لحد ما أجي أنا هحجز النهاردة وبكره الصبح أن شاء الله هكون عندكم.
ام مريم: تيجي بالسلامه يا ولدي مش عايزين نعطلك عن دراستك؟؟
حسام زعل: ما تجوليش كده انتي ومريم مسؤوليتي بعد عمي الله يرحمه وابويا حسابه معايا مش هيعدي انا هطربقها فوق نافوخ علشان يبيع ل’حمه؟😡
ام مريم: ربنا يستر يا ولدي احنا خلاص داخلين على البلد
حسام: عرفيني بكل جديد يا مراة عمي ؟
ام مريم :حاضر يا ولدي!
في الوقت ده جيت دكتور وادى حقنه لمريم خليتها فايقه بس مش داريه بدنيا خالص وقعدوها في الكوشه بس كانت زي التمثال اللي مش بيتحرك هي شايفه كل حاجه بس جسد بلا روح شوية والحاجه حمدين جه وعيلته علشان ياخدوا مريم دخل الحاج مسعده عشان تسلم على مريم .
الحاجه مسعده :ازيك يا بتي بسم الله ما شاء الله فلقه قمر مش قادره اجوللك مبروك هباركلك على إيه يا بتي ربنا يتولاك برحمتة ؟؟😔
مريم :ما فيش رد؟
الحاجه: مسعده مالك يا بتي ؟
مريم :مفيش رد؟
جت سميرة أول ما لقيت الحاجه مسعده بتكلم مع مريم
ومريم ما فيش اي رد فعل ليها .
سميرة :نورتينا يا حاجه اتفضلي اجعد يا حاجه ؟
الحاجه مسعده بحزم :مالها البت يا سميرة مش بتنطق ليه انتم عملتم ايه في البنيه ؟؟؟
سميرة بخوف: هي بس زعلانه شويه يا حاجه علشان امها ما رضيتش تحضر فرحها وراحت عند اختها والبنيه يا حبه عيني حزينه كده من عشيه همليها يا حاجه وتعالي اجعدي مع الحريم ؟
الحاجه مسعده: بس دي مش شكل واحده حزينه اللي يشوفها يقول أن هي في دنيا تانيه خالص .
سميره بتحاول تداري الموضوع وخايفه ان الحاجه تكتشف أن مريم واخده مخد’ر وهو اللي عامل فيها كده: هي بس حزينه شويتين على امهم هي بتحب امها جوي.
الحاجه مسعده: ربنا يستر هعمل نفسي مصدقاك يا سميرة .
سميرة ما رضيتش ترد عليها وكانت بتداري الموضوع أكتر: طب تعالي يا حاجه اجعدي ؟
الحاجه مسعده:أنا اجعده هنا نواحي العروسة .
بره عند الرجاله الحاجه حمدين كان بيستعجل ابراهيم: يلا يا ابراهيم عايز أخد العروسة على الدوار بلغ الحريم ؟
إبراهيم بطمع :يا حاج فين الفلوس اللي اتفجنا عليها!
الحاج وهو بيبص له باستحقار: الشنطه عندك اهي 2 مليون جنيه زي ما اتفجنا ليك انت واخواتك بس مش عايزك تيجي تسال على البت دي تاني 😳
إبراهيم بجشع :وأنا اعتبرتها ما’تت 😱
الحاج بصله بصه من فوق لتحت وسابه وراح ماشي 🤨
ابراهيم دخل بلغ سميرة أن هي تغطي وش مريم وسميرة فعلا عملت كده ودخل الحاج حمدين خد مريم والحاجه مسعده كانت شكه في أمر لأنها مريم كانت ساكته وماشيه معاهم مستسلمه خالص كانت عامله زي الانسان الآلي .
الحاجه مسعده وهم بيركبوا العربيه قالت: يا حاج هي البنت دي مالها ساكته كده ما بتتكلمش ؟
الحاج: بكره تدوشك يا حاجه يلا بس أنتي اركب العربية مع أيمن وانا هركب هنا مع العروسة .
الحاجه بخوف: ماشي خلي بالك من البنيه؟
الحاج بنظرة شر:في عيني التنين .
أول ما وصل البيت مريم بدات مفعول المخدر يروح عنها لأنها بقى لها أكثر من ثلاث ساعات واخداه وهو مفعوله بدا يزول عنها وبدات تفوق
اخيرا وصلوا عند باب البيت ونزلت مريم مع الحج وهو كل ما يمسك ايديها هي بتحاول تدي اي رد فعل لانها خلاص بدات تحس بكل الموجودين حواليها بس مش قادره تقاوم
الحاجه مسعده بخوف وقلق على مريم: رايح فين يا حمدين دلوقت
الحاج: النهارده دخله أنتي نسيتي ولا إيه الحاجه؟
الحاجه:ما نسيتش بس البت لسه صغير هملها كم يوم يا حاج تاخد علينا وعلى الدوار وتاخد عليك انت كمان يا أخويا ؟
الحاج حمدين بعصبيه: ما تتدخليش في اي حاجه تخصني اتفضلي روحي اوضتك
الحاجه: بقلق أنا قاعده هنا مش هتنقل
الحاج: بشوقك بقى أنا هاخد البت وهطلع الاوضة ؟
الحاجه مسعد بخوف: ربنا يستر على البت انا خايفه عليها وأنت كلامك واعر يا أخويا ربنا يسترها عليها منك ومن الزمن واللي هتشوفه؟💔
الحاج أول ما دخل الأوضة خد مريم من إيديها وقاعدها على السرير وراح شايل الطرحه عن وشها وقال: بسم الله ما شاء الله إيه القمر ده فلقه قمر يا ناس ده أنتي حلوة جوي يا مريم.
مريم بتحاول تحرك ايديها ومش قادره.
الحاج: ا’قلع خلقاتك عقبال ما أنا مخلع الجلابيه بتاعتي
مريم بدات تستوعب كلامه وتزق لورا
الحاج بعصبية :في ايه لمي نفسك يا بت بقول لك ايه ا’قلع خلقاتك
مريم صوتها بدا يطلع وبدات تتكلم وقالت:لا ما لكش صالح بيا هملني لحالي انا عايزه أمي جيبوالي أمي أبعد عني يا راجل ده أنا قد احفادك عيب اللي أنت بتعمله ده؟؟😭
الحاج حمدين: اعجلي يا بت النهاردة ليله د’خلتنا هتفضحينا قدام الناس؟!
مريم بصت على الكومودينو اللي جنب السرير لقيت عليه طبق فاكهه ومعاه 🔪 راحت واخداها وحطيتها على ايديها وقالت: لو جربت مني همو’ت حالي؟
الحج: بطل يا بت أنا ما بحبش جلع
البنتا!
مريم ببكاء:أنا ما بدلعش انا بقول لك ما تجربش مني لو جربت مني همو’ت حالي اوعى من وشي يا راجل انت؟
الحاج :شكلك مش هتجيبيها لبره ؟
مريم بعصبيه ودموعه انازله زي الشلالات الميه: ابعد عني؟
الحاج:ولو ما بعتش!
مريم راحت حاطه الس’كينه على ايديها وقطع’ت شرا’يينها وقعت على الارض غر’قانه في د’مها😱
الحاج:يا بنت المجنونه الحقيني يا حاجه مسعده البنت مو’تت نفسها؟
يا ترى مريم هيحصل لها ايه؟
وهل حسام هيقدر على عيلته وهيجيب حق مريم من ابوه واعمامه؟
من وجهه نظركم إبراهيم مفروض يكون إيه عقابه على اللي عمله في بنت اخو اليتيمة؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قربان على مائدة صعيدي)