روايات

رواية قرار طلاق الفصل الثالث 3 بقلم رنا سليمان

رواية قرار طلاق الفصل الثالث 3 بقلم رنا سليمان

رواية قرار طلاق الجزء الثالث

رواية قرار طلاق البارت الثالث

قرار طلاق
قرار طلاق

رواية قرار طلاق الحلقة الثالثة

_انتي مش قولتي انك نزلتي اللي في بطنك دا………الدكتور ازاي بيقول انك لسه حامل
_دا اللي همك………مش همك الحادثة اللي عملتها دي
_متغيريش الموضوع يا خديجة………لية كذبتي عليا وقولتي انك نزلتيه
_علشان انا مش مجنونة يا ياسين علشان اقتل ابني ب ايدي……….لو انت مش عايزه ف انا عايزاه ومش هنزله واسمع كلامك ………..ومتقلقش انا مش عايزة منك حاجة انا هعرف اصرف علي ابني كويس ومش هنحتاج منك حاجة
_مش وقته الكلام دا يا خديجة انتي لازم ترتاحي دلوقتي علشان انتي تعبانه وانت يا ياسين روح دلوقتي وبعدين تبقوا تتكلموا
_لا يا ماما انا مش همشي قبل ما نتكلم وننهي الموضوع دا
_وانا اللي عندي قولته يا ياسين………انا مش هنزله واللي عندك اعمله
_ماشي يا خديجة بس خليكي فاكرة اني قولتلك اني مش عايزه وانك هتنزليه بمزاجك او غصب عنك
_كفاية بقي………انت محدش همك خالص يا ياسين……….طب اعمل حساب ل وجودي حتي……….انت اتجننت علي الاخر عايز تقتل ابنك ……….ربنا بعتلك نعمة من عنده وانت عايز تخلص منها ………من امتي وانت بقيت من غير قلب كدة لا انت اكيد مش ياسين ابني اللي ربيته ……….كل دا علشان اللي اسمها ياسمين دي يا ريتها كانت بتحبك زي ما انت بتحبها……….انا كنت غلطانة لما خليتك تنجوز خديجة وقولت انك ممكن تنسي ياسمين وحُبك ليها مع خديجة………عايز تروح لياسمين اتفضل ولو علي ابنك متقلقش مش هتلمحه حتي ولا هتشوفه ………..روحلها بس خليك متأكد انك هتندم وانا مش مسمحاك ولا انا ولا الغلبانة دي
_انتي واقفة معاها ضدي
_انا واقفة مع الحق……….اطلع برا انا مش عايزة اشوف وشك تاني………وعمري ما هسامحك يا ياسين
_ماشي يا امي بس خليكي فاكرة انك واقفتي معاها ضدي
خرج من الاوضة وقفل الباب بعصبية………قربت مني واخدتني في حضنها بدات تتكلم وهي بتطبطب عليا
_حقك عليا يا بنتي انا السبب في كل دا……….انا اللي خليتك توافقي عليه انا اسفه يا بنتي
_انا خايفه يعمل حاجة يا ماما………انا مبقاش عندي حاجة اخاف عليها غير ابني وخايفه ياخذه مني
_متخافيش مش هيقدر يعمل حاجة ولو فكر يعملك حاجة انتي او اللي في بطنك انا اللي هقف ليه ومش هسكت……..بلاش تفكري في اي حاجة ارتاحي انتي دلوقتي وبعدين نكلم
_انا عايزة اروح……….مش عايزة اقعد في المستشفى هنا
_خليكي هنا بس انهاردة وبكرا الدكتور هيجي ويطمني عليكي وساعتها نطلب منه انك تخرجي………محتاجة حاجة اعملهالك
_لا شكرا……..عايزة انام شوية
_طيب يا حبيبتي نامي شوية وانا هقعد هنا لو احتاجتي حاجة قوليلي
ابتسمت وهزيت راسي ب حاضر……….غمضت عيني ونمت
“ياسين ”
_اية يا ياسين اتصلت بيا وقولتلي انك عايز تشوفني ضروري في حاجة ولا اية
_انا طلقت خديجة يا ياسمين
_بجد………اخيرا يا حبيبي طلقتها ………انا بجد مش مصدقة نفسي انك اخيرا خلصت منها وهنبقي مع بعض يا حبيبي ……….بس انت شكلك مضايق لية
_في مصيبة ………..خديجة حامل
_حامل!………اكيد قولتلها تنزله مش كدة
_اكيد مش معملتش كدة وماما اتخانقت معايا بسببها……….انا مش عارف شكلي مش هخلص من البنت دي ابدا……….حتي بعد ما طلقتها
_متقلقش يا حبيبي الموضوع دا هيتحل وهتخلص منها
_ازاي بس يا ياسمين هنعمل اية يعني………بقولك اتخانقت مع ماما والموضوع كبر وشكلنا كدة مش هنعرف نعمل حاجة
_قولتلك متقلقش انا عارفة انا هعمل اية
_هتعملي اية
_مش مهم دلوقتي هبقي اقولك بعدين………المهم هتيجي تطلب ايدي من بابا امتي
_انا مُستعد اجي دلوقتي
_طيب يلا بينا ………انا مصدقت خلصنا من اللي اسمها خديجة دي علشان نكون مع بعض
_وانا كمان يا حبيبتي………انتي مش متخيلة انا كُنت بحلم باليوم دا من امتي
_طيب يلا بسرعة نروح لبابا وتطلب ايدي منه
_معنديش مانع يا حبيبتي يلا
مسكت ايديها وقومنا علشان نروح ل باباها ……….كُنت مبسوط باللحظة دي لاني كنت مستنيها من زمان
“خديجة ”
صحيت من النوم وحاولت اقوم من مكاني بس مقدرتش قربت مني وهي بتتكلم
_عايزة اية يا حبيبتي استني هاجي اساعدك
ساعدتني اني اقوم وقعدت جمبي
_جعانه يا حبيبتي
هزيت راسي ب لا
_ازاي يا حبيبتي انتي مكلتيش حاجة من الصبح………وبعدين انتي حامل يعني لازم تاكلي علشان اللي في بطنك دا
_مليش نفس يا ماما والله
_طيب انا هروح اجيبلك حاجة تاكليها وتحاولي تاكلي يا حبيبتي
_ماما
_نعم يا حبيبتي
_شكرا علي كل اللي بتعمليه معايا………انا بجد مش عارفة اشكرك علي اية ولا اية حضرتك من يوم وفاة بابا وانتي واقفه جمبي وبتساعديني وكأني بنتك الحقيقة بتقف معايا دايما حتي لو كنت غلطانة ربنا يخليكي ليا لانك عوضتيني عن غياب امي الله يرحمها
_بتشكريني علي اية يا حبيبتي دا انتي بنتي………ربنا بعتك ليا لاني كان نفسي اخلف بنت انتي اكتر من بنتي يا خديجة واللي بعمله معاكي دا طبيعي يا حبيبتي
_ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
_ويخليكي ليا يا حبيبتي
اخدتني في حضنها ……. قامت وقفت وبدات تتكلم
_انا هروح اجبلك حاجة تكليها عايزة حاجة تانية
_لا يا ماما شكرا
خرجت من الاوضة وقفلت الباب وراها ………بعد ما خرجت الباب خبط
اتعدلت في قعدتي وبصيت ناحية الباب
_ادخل
اول ما الباب اتفتح ودخلت فضلت باصة علي الباب بصدمة ومش مصدقة
_ياسمين!

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قرار طلاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى