روايات

رواية قد كان الفصل السادس 6 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان الفصل السادس 6 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان الجزء السادس

رواية قد كان البارت السادس

رواية قد كان
رواية قد كان

رواية قد كان الحلقة السادسة

مامت إلياس عزمتنا.

(عروستنا القمر طبخت اي بقي في الاكل دا كله..)

نور (انا للي سخنت العيش يا طنط🙂🙂🙂) ويارتني ما رديت..

مامت إلياس ضحكت

 (مامت إلياس انتي بتدرسي في كليه اي يحببتي).

إلياس (بتدرس في الهندسه يا ماما)

نور بتمثيل (طااايب، انا محبش جوزي يكبت حريتي في الكلام، الغو رحلتشي)

ام نور (هي كدا دايما يا مرفت ياختي مغلباني، انا عارفه انتي عاوزه تجوزيها ابنك. علي اي) نسيت اعرفكم إن ماما ومرفت ام إلياس جيران من زمان.

نور(هو انتي ليه بتكتشفي إنك معرفتيش تربي غير واحنا برا البيت )

إلياس (بصراحه يا ام نور،دي مش مناظر تخلفوها خالص )

نور بتمثيل البكاء (كلكم عليا وانا اكمني غلبانه ومنكسره هتيجو علي الضعيف )

كلهم في نفس واحد(ضعييف؟!!)

امل زوجه شقيق إلياس (كلكم علي البت الغلبانه )

نور(يسترك يا امل ومينصرش عليكم عدوين ياارب )

والدت نور (هي اه مغلباني بس بتغسلي السجاد )

(بالرشوه……)

فلاش…

(يا ماما انا مستحيل اغسل السجاد ضوافري وركبي هيبوظو) اردفت نور بهذه الجمله.

الام(يبنتي متبقيش عااق).

نور(نيفر بقولك)

طلعت الام خمسين جنيه من شنطتها.

اعادت نور بتصحيح كلامها.

(تحبي اغسلك السجاد باي نوع مسحوق؟!!)

بااك.

الام (انا بنتي طول عمرها ماديه حقيره)

نور(هدف رائع ولاكن في مرمانا)

وهمست نور والدها (انته مش ناوي تطلقها بقا، هتفركشلي الجوازه قبل متبتدي)

اردف الاب (هنغش الناس يعني!؟)

نور في سرها(اين كرامتي ابحثو معي يا اصدقاء، دا انا كدا هغلب البت اسماء).

نور محاولا تهدئه الوضع (ماما قوليلي ما الذي بينك وبين الله لحتي يهديكي قطعه من القمر زيي كدا؟)

الام(ذنوب)

نور في سرها (لماذا نحن هنا)

 وقضي اليوم بين مرح العائله وإلياس ونور بداءو يعرفو بعض اكتر ويحبو بعض،،

مرفت(كلام في سرك يا إلياس، انا حبيت العيله دي اووي وحسيت انك هتكون منها إن شاء ياحبيبي)

إلياس (وانا ارتحتلهم اووي بصراحه)

مرفت بخباثه (هم برضو)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.

اشرق يوم السبت يوم عمل إلياس وجامعه نور.

جهزت نور علي عجاله وركبت الاسنسر بسررعه ونزلت جري شافت إلياس.

نور بمرح(رايح تخوني!؟)

إلياس(يلا يا هبله علشان اوصلك في طريقي).

نور (لا طبع…..)

إلياس (قبل متكملي انا إستاذنت والدك ووافق)

نور(خضتني يا شاااتي برضو)

وركبت العربيه

نور (اول مره انال الشرف واركب عربيه وقدام ومش بس كدا لا دا فواز بيضحي دا انا جنب راجل، يا كثوفك يا سيد)

إلياس(مجنونه والله 😂)

إلياس ركن العربيه (اجبلك اي من السوبر ماركت؟!)

نور(بيسكريم)

 اتي إلياس بالكيس مليئ(الله اي دا كلو).

إلياس (بصي بقا احكيلي عن عيلتك)

نور بخبث فقد علمت ما يقصده (اممم قصدك انهي فرع فيها؟)

إلياس (عليه بباكي مثلا)

نور(اهه قصدك علي عيله بابا، اولا عندي عمه اسمها ثناء وعندها بنتين ومتجوز

….)

إلياس (لا لا انا قصدي علي عمامك)

نور بخبث (اهههه ياترا انهي عم)

إلياس (مثلا يعني عن عمك للي ابنه كان بيسلم عليكي)

واتك علي كلمه بيسللم عليكي.

نور باستفزاز(اهه قصدك حمو)

إلياس (اييه يختي )

نور(في حاجه يا إلياس بتغير ولا حاجه؟!)

إلياس (لا طبعا انتي زي اختي لحد منفسخ الخطوبه زي متفقنا،بس من باب العلم للشي يعني)

نور اتخنقت لما سمعت الجمله دي(طيب)

إلياس (نور هو انتي بتصلي؟!)

نور (بصراحه انا بصلي تلات فروض وفرضين لا فادعيلي انتظم)

إلياس (طيب انا هشجعك علي إنك تصلي ومن هنا ورايح هتنتظمي)

نور(اوك)

ووصلت نور الجامعه

واصحابها كانو منتظرينها

اسماء (اي يا مان ما كفايه جمدان).

شيماء(اتاخرتي ليه يا نور بقالي ٨سنين مصحباكي استنيتك٦منهم)

نور(يلا ياختي ورانا امتحان).

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 وقضي اليوم بين مرح اسماء وشيماء ونور التي كانت شارده بجمله إلياس وهو يدعيها كاخته

 وذهبو الي البيت كلا من نور وشيماء واسماء.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فتحت اسماء باب بيتهم وجت شخص يقراء الفاتحه مع والدها.

اسماء بصدمه……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قد كان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى