روايات

رواية قدر يفارق الفصل الأول 1 بقلم منى أبو نوفل

رواية قدر يفارق الفصل الأول 1 بقلم منى أبو نوفل

رواية قدر يفارق الجزء الأول

رواية قدر يفارق البارت الأول

قدر يفارق
قدر يفارق

رواية قدر يفارق الحلقة الأولى

دينا بحزن شديد و دموع: بابا بالله عليك كفايه ضرب كفايه حد يلحقنيييي حد يلحقنييييي هموووت كفايه يا بابا والله مش هعرف أتجوز حد معرفوش أنا حتى عمري ما اتكلمت معاه ولا اعرف اسلوبه..
رد عليها بغضب: مش هتتجوزي غيره أي بنت تتمناه ده راجع من بلاد بره يعني هتعيشي في عز و حسن مين الشحات ده اللي زعلانه عليه.. قوميييي شعررك ده هحرقه لو مش كلامي اتنفذ
دينا بصريخ: حرام عليك انا عمري ما عملت حاجه تزعلك من يوم ما ماما ماتت وانا مش عارفه أعيش سيبني أنا عايزة أمشي مبقتش بحبك يا بابا مبقتش بحبك
رد سريع منه: مبقتيش اي يا***وديني هتتجوزيه ولو حسن جالي هدفنه حي انتي فاهمه!
حسن بزعل شديد: انا مش قادر اتنفس يا ماما كل حاجه بتضيق عليا مش عارف أعيش الراجل ابو دينا ده انا لو دخلت السجن يبقي بسببه..
ردت عليه بخوف: اي يا حسن بالله عليك بلاش شر ده ابوها يبني يجوزها اللي هو عاوزه وربنا يصبرها ويصبر قلبك يا حبيبي
حسن: انتي شيفااني عيل يا ماما اتخلي عنها بسهوله كده! مبقاش راجل لو سبتها تروح لغيري..
ضرب الباب برجله وقالها: قومي اطفحي العريس جاي بكره و حطي اي حاجه علي الوش من اللي البنات بتحطها.. قومي
دينا بعياط: لا شكرا مليش نفس
.. هتقومي و هتاكلي و هتقبلي العريس كويس والا مش هتشوفي النور تاني
.. كان نفسي ماما تكون عايشه علي الاقل ارضي بكل ده بس وهي عايشه
مسك شعرها جامد: طول مانتي عنيده كده هتحصليها
ردت بنظره كلها دموع: يريت تخليني اروحلها وهسامحك.. يمكن ارتاح.. ومش اشوف نفسي مع حد غير حسن يريت ترحمني من العذاب ده الحب عمره ما كان عيب يا بابا هو حسن عمل معاك اي عشان ترفضه عشر مرات!
**قومي قومي قومي من وشي عشان مش ادفنك مكانك
دينا: لا يا بابا مش هسكت بتعمل كل ده عشان مصلحتك عشان العريس معاه فلوس كتيرر عشان تاخد فلوس وتجيب مخدرات بيها عشان تأدي غرضك بس لكن مش فارق معاك حياتي منك لله يا بابا الحشيش نساك بنتك نساك النااس اللي بيحبوك مش مسمحاك…
قومي يا بنت***مش انتي اللي تقولي كده انتي عارفه مش هتشوفي النور تاني ولا هتطلعي من الاوضه دي وهتموتي زي الكلبه واهو لا عندنا جار يسأل ولا قريب يتصل هتعيشي كده مذلوله وانا هنزل اجيب حاجتي بنفسي….
حسن: انا نازل يا ماما مش عارف خايف علي دينا الراجل المتوحش ده يعمل حاجه فيها انا هنزل
.. بلاش يبني ابوها لو شافك مش هيسكت ومش هيرحمك
حسن: ابوها بتاع حشيش مش اضمنه يا ماما انا ماشي
استرها مع ابني يارب.
حسن: دينا دينا انتي سمعاني!!! دينا
دينا بصوت موجوع: حسن انا هنا الحقني بموت
حسن: اي اللي عمل فيكي كده!!! لازم تروحي المستشفى حالا يا حبيبتي
دينا: اه اه اه
حسن: سامحيني كان لازم اكون معاكي ولو فيها موتي..
دينا: بابا عايزني اتجوز واحد معاه فلوس عشان يصرف عليه انا مش عايزة اعيش يا حسن انا عايزة اروح لماما
حسن: كفايه دموع لحد كده انتي لازم تيجى معايا دلوقتي
دينا: اه براحه مش قادره ضهري
حسن لما شاف جسمها: اي ده ده مستحيل يكون اب ده متوحش جسمك فيه علامات زرقه و دم كتيرر..
اي ده يا حسن مالها دينا يبني!!
حسن: الحقيني يا ماما مايه ساخنه بسرعه و قطن لازم انضف الجرح ده انا لو روحت المستشفى بيها ابوها هيعرف يوصلها ومستحيل يشوفها تاني..
الف سلامه عليكي يبنتي معلش يا حبيبتي معلش استحملي..
دينا: انا فين!
انا ام حسن يا حبيبتي متخافيش انا معاكي..
يا حسن خايفه ابوها يعرف مكانها يبني هنعمل ايه!
حسن: متخافيش يا ماما لما قابلته مدنيش فرصة اعرفه انا مين وبشتغل اي ومكاني فين.. مش هيعرف يجي هنا.
فتح الباب ودخل: الو تيجي بكره ان شاءلله تشوف العروسه بنتي دينا هتعجبك اوى…
دينا انتي فين ديناااااا عريسك جاي بكره وجايب حاجات كتيرر معاه،
دينا ردي عليا، انتي فين
دينا.دينا…
دينا: انا خايفه اوى يا حسن لو عرف مكاني هموت
حسن: متقلقيش انا معاكي متخافيش من حاجه وانا موجود
دينا: انا خايفه عليك انت كمان.. انا حاسه كل حاجه صعبه
حسن: نامى دلوقتي وارتاحي ولما تصحي نفكر مع بعض هنعمل ايه..
الو لو طلعت دينا معاك انا هدفنك حي انا بكلمك دلوقتي وانا هادي متعرفش انا ممكن اعمل ايه
حسن: دينا مش معايا
**دينا مش في البيت ولو عرفت انها معاك مش هسكت
حسن: اسال نفسك عملت ايه عشان هي تهرب منك كده!!
انا مش هرحمك ولا هرحمها*..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدر يفارق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى