رواية قدر الزين الفصل الثامن 8 بقلم أيات الرحمن
رواية قدر الزين الجزء الثامن
رواية قدر الزين البارت الثامن
رواية قدر الزين الحلقة الثامنة
طب هو ايه العيو”ب اللي في دامر تمنعه ان يتزوج قدر
حيدر: عيو”ب دامر كتير يا زين واولهم ان هو حب بنت زي قدر هو ابني بس ما يستاهلش قدر
هو في اب بيقول علي ابنه كدا
انت يا زين انا مش عايز البنت تتج”رح وتعيش طول عمرها بتعا”ني
وعشان مانطولش اكتر من كدا في الحديث بينهم
بيمر كام شهر ودامر بيخرج من المستشفي وبيرجع زى الاول هما كام شهر مش كام يوم وقدر بتكون دخلت الجامعه ومش فاضل كتير علي الامتحانات وزين نظم ليها مواعيد العمل في الشركه
ووالدها سافر برا عشان العمليه وفضلت قدر عايشه لوحدها في البيت تقريبا مش بتدخله غير بالليل بس لان طول اليوم في الجامعه او في الشركه
واخر اليوم بتاخد بنت جارتهم تفضل معاها وطبعا دامر كلمها اكتر من مره لكن هى قالت ليه ان هما اخوات
وعشان هو بيحبها فمش متقبل كدا ابدا
وبيت،جنن اكتر لما يشوفها واقفه مع زين
اما عن روز ف والد مراد اجب”ره يتزوجها وعشان هو شايف ان دا زواج بالإجبا،ر فكان بيعرف بنات غيرها ولما تواجهه
يفكرها ان هي كانت عايشه في بيتهم ولو طردها. مش هتلاقي مكان تروح فيه
فدا اللي كان مصبر،ها علي افعاله الو،قحه وتصرفاته الحق،يره
روز: مراد حبيبي انت جيت
مراد: لا لسه
يومك كان عامل ايه
زى الز،فت زى شكلك كدا
انت بتعاملني كدت ليه يا مراد انا عملت ايه عشان تعاملني كدا
بقولك ايه شغل البراءه الكذ”ابه اللي مابتجيبش نتيجه دى مش عايزها انتي فهماني
انا راجع من الشغل تعبان وداخل انام لو بس لو يعني سمعت اي صوت ليكي افتكري ان النهارده اخر اليوم هيجيبوا قارئ يقرء .عليكي الفاتحه في. قبرك وكمل بصوت عالي: انتى فاهههههمه
ردت بخو”ف :حاضر فاهمه
ودخل وقفل الباب
عند قدر
في ليله من ليالي الشتاء البارده كل اهل الحاره او البلد
كل واحد قاعد في بيته من البرد والمطر والهدوء بيعم في جميع أرجاء المكان
كان دامر قاعد مع اصدقاؤه اللي هما زى ما بيقولوا (اصحاب السو”ء)
وبيشربوا من المح”رمات واحد من اصدقاء دامر
وهي شايفه نفسها علي ايه يعني دى حتة بت. فقيره لا حول ليها ولا قوه مش عارف انت بتحبها علي ايه دى
احتر،م نفسك عشان انا ممكن اقت،.لك لو اتكلمت عنها تانى
صديق اخر
عندى اقتراح
انت ما تقترحش حاجه خالص انت فاهم
ياعم براحتك انا كنت هفيدك اوى وهتتزوجك عص.ب عن ابوها اللي برا دا واتعالت اصوات ضحكهم
انجز اقترح وخلصنا
ايه رأيك لما ********
تصدق فكره بردوا وكدا من غير تفكير والدك هيزوجها ليك تكف،ير عن الغلط اللي غلط.ته في حقها
لا مستحيل اعمل كدا في قدر انا بحبها اوى وعمرى ما اعمل حاجه تضا،يقها او تجر،حها
خلاص استني لما زين يتزوجها وارجع عيط تانى
انت اتج.ننت ازاى تقول كدا واشتد بينهم التفاهم وبدؤا يضر،بوا بعض بقوه
وهنا دامر شرب كتير اوى
لحد ما خلاص ما بقاش شا،يف قدامه وبدءت كلمات اصدقاؤه تدور في رأسه
كان ماشي في المطر ومن كتر الشرب ماشي بيقع لحد ما وصل بيت قدر كانت قدر مستنيه بنت جارتهم هى هتروح تجيبها بس لما المطر يهدي شويه وهتنزل
الباب خبط فقالت هى جيت
والله وفرتي عليا النزول والطلوع والبرد والمطر وفتحت الباب لقيته دامر
دامر معقول انت
ايوه انا دامر اللي بعتيه عشان زين زين الغني اللي مش ممكن يبص لواحده مفيش عندها غير شقه متأجره
دامر امشي من هنا والا
والا ايه يا قدري الا ايه انا بحبك ومستعد اضحي بكل حياتي عشانك عارفه لو طلبتي منى اطلع علي سطح العماره. واحذف ،نفسي هعمل كدا بس بلاش تسيبيني
دامر امشي من هنا دلوقتي انت شكلك مش فايق اصلا
مش همشي غير لما توافقي عليا
قولت ليك مش موافقه انا طموحاتي واحلامى اكبر من اني اتزوج واكون اسره مش اد المسؤوليه دلوقتي وبعدين لما افكر ارتبط
مش هرتبط بواحد زيك . والدك نفسه شايفك طفل ومش اد المسؤوليه مع انك متعلم وكل حاجه بس انا ما يشرفنيش اكون مع واحد زيك يا دامر عارف ليه عشان انت ما .تتحبش كل البلد بيقولوا عنك ت،افه واخلا،قك زف،ت
وافقي واوعدك هتغير للاحسن علي ايدك خديني من الظ.لمه للنور خدي ايدي للامان وابعديني عن الأذ.ي اديني فرصه وانا هتغير ومستعد اكتب ليكى اوراق بكدا
قولت ليك مش عايزاك مش موافقه عليك انت ايه ما .بتفهمش
يبقي لازم توافقي غص،ب عنك وخد بنصيحة صاحبه وفعل ما حر.مه الله وبعد كام ساعه فاق وقدر كان مغمي عليها وغارقه في دما،ئها
فضل واقف كتير اوى اثر الصد”مه وبعد شويه فاق وجري عليها وبدء يحركها
فوقي يا قدر انا اسف والله انا خسر”تك كدا اكتر غبيييي غبيييي
ملحوظه بس اللي هيقولوا اسم الروايه قدر الزين وازاى دلوقتي قدر هتعيش مع دامر وكدا الروايه هتتغير والكلام ده يا حبايب قلبي انا عايزاها تكون مختلفه عن الروايات اللي من النوع ده احداث الروايه هي اللي هتحدد اذا كانت قدر هتتزوج دامر او والد دامر يرفض وزين يتزوجها او ترفض هي تكون مع حد فيهم كل دا مع الوقت هنعرفه وبلاش سلبيات بقي انا حرفيا بفتح عيوني بالعافيه مش شايفه من كتر التركيز في الفون
وهنا دامر بيشيل قدر وبيروح بيها لاقرب مستشفي وعشان دى قضية اغ**** ودامر طبعا اعترف ان هو اللي عمل كدا فإتسجن
واصدقاؤه عشان يخرجوه قالوا ان هما كانت علاقتهم قويه وزو.روا اوراق تثبت ان هما متزوجين ازاى بقي مفيش حد يعرف فاكرين مسلسل ناجي عطالله لما عادل امام زو.ر عقد. الزواج دول عملوا كدا مع كام. الف اخدهم .المحامي وقدر يخرج دامر منها من غير اي حاجه عليه وطبعا البلد كلها اتشهرت بعلاقة قدر ودامر واصبحت حياة البنت دما،ر من اكتر حد كان بيتدعي ان هو بيحبها
والد دامر كان عارف ان دي لعبه من اصدقاء دامر عشان الفلوس فقرر يخلي دامر يعترف وهنا سمعه واحد من اصدقاء دامر وراح لاصدقاؤه وقال ان لو دامر اعترف ان هما اللي.حر.ضوه هير.وحوا في دا.هيه فقرروا يخل.صوا من دامر من غير ماحد يحس او.يظهر. ليه اثر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدر الزين)