رواية قدري ونصيبي الفصل الثالث 3 بقلم السيد محمد
رواية قدري ونصيبي البارت الثالث
رواية قدري ونصيبي الجزء الثالث
رواية قدري ونصيبي الحلقة الثالثة
وفجأه الباب يخطبط
– فداء: مين
*ايه يبنتي بتعملي ايه كل ده العريس متسنيكي علشان يوديكي الكوافير ليه التأخير كل ده
– حاضر يا ماما ،، وقلبها يزيد قلق وبدأ يدق جامد
وازداد الدموع عند فداء وفجأه الفون يرن
تجري فداء علي الفوم وتلاقي رقم غريب بيرن
– الووو
: سامحيني يا فداء انا اسف ،،،، تيت تيت تيت
-طارق استني يا طارق متقفلش ،،، طااااارق حرام عليك يا طارق،، متقفلش يا طارق،، والفون يقع من ايد فداء وفجأه يغمي عليها
الاب: ايه يا ام فداء روحي شوفي فداء اتاخرت ليه كده زيد مستنيها علشان يوصلها الكوافير ومفيش وقت
تدق الام الباب بس فداء مش بترود بتفتح الام الباب وتلاقي فداء مرميه علي الارض ،، الحقوووني الحقني يا زيد
: ايه يا حماتي فيه ايه ،، الحقني يا زيد دخلت لقيت فداء مرميه علي الارض
وقف زيد ومكنش متأثر باللي حصل وكانه عارف اللي هيحصل ،، بدأ زيد يتحرك ويروح عليها وبيحاول يفوقها بس مكنتش قادره تتكلم
اتصل زيد بالاسعاف وخدو فداء علي المستشفي
بعد شويه (في المستشفي)
– تفوق فداء: فيه ايه وايه اللي جبني هنا وتبص جمبها تلاقي زيد
: حمدلله علي السلامه يا هانم
– هو انتا ،، انتا عاوز مني ايه
: اهدي يا فداء انتي تعبانه والعصبيه مش حلوه ليكي المهم سلامتك
– فداء تصمت ،،،،،،،،
: صدقتي كلامي اللي قولتهولك اهو خلع ومجاش زي موعدك
– لو سمحت مش عاوزه اتكلم في الموضوع ده
: لو سمحت ،، هيا المحاليل اللي علقوهالك فيها احترام ولا ايه
– فداء: بص بقا يا عم الظريف انتا انسا انك تتجوزني ولو عاوز تقول لبابا قوله انا مش بتهدد
: هههههههههههههههه
– انتا بتضحك علي ايه
: انا هنادي ابوكي يفهمك وفعلا ينادي عليه ، ويأتي ابو فداء للغرفه
: قولها يا حمايا انها خلاص بقت مراتي.
* يا فداء يبنتي احنا كتب الكتاب خلاص المأذون كان مستعجل وكمان المعازيم فكتبنا الكتاب
– فداء بصدمه نعم يا بابا انتا بتقول ايه
:زيد: الف مبروك يا عروسه انتي بقيتي مراتي خلاص
– فداء بعلت ريقها بصعوبه وبصتلهم بصدمه ،، انتو اكيد بتهزرو صح
: لا احنا فعلا اتجوزنا بعد لما جبتك المستشفي الدكتور طمنا عليكي واداكي حقنة وعلقلك المحاليل وقالي بعد ساعه هتفوق وتبقي كويسه ،،،، وطبعا انتي عارفه ان كان فيه معازيم مستنيه والمأذون كمان كان وصل ،، فقلت لباباكي لو أجلنا بعد كل اللي احنا عملناه ده هيبقي منظرنا مش حلو فكتبنا الكتاب وعرفنا المعازيم ان الفرح اتلغي لظروف عائليه.
– فداء: ايه كمية الغدر دي
: زيد، انا بقول نأجل قلة الادب دي لما نروح بيتنا ونتفاهم هناك
– دا انا اللي هخرج روحك منك بأذن الله . وتقرب عليه فداء وهو جالس علي الكرسي جمبها وتمسكه من الكرفته وتقوله طالقني احسنلك بدل مخلي حياتك جحيم
: اهدي يا حبيبتي انتي تعبانه ،، ويقرب منها ويحط ايده علي شعرها ويقرب من ودنها ويقولها بصوت حنين مبروك يا اميرتي ويلا بقا علشان نروح
– اسمها تروح ليه صيغة الجمع دي
: والمفاجأه اللي انا محضرهالك دي
– انتا ايه يبني مبتحسش دا انتا تلاجه ياخي
: كفايه غلط بقا بدل مرز*عك قلم اخليكي تنسي كل ايامك الماضيه وتفتكري ايامي بس،
– شكلها هتبقي ايام سوده علي دماغك
: عسل لسانك بينقط عسل
– عاوزه اسالك سؤال وتجاوبني عليه
: هاا اسالي
– هموت واعرف انتا اتجوزتني ليه وانتا عارف ان مبحبكش وبحب واحد تاني وبموت فيه
: بعدين هتعرفي كل حاجه
– انا عاوزه اعرف كل حاجه دلوقتي
: انا عارف انك مبتحبنيش وبتحبيه هو
– يسلام ايه النباهه اللي فيك دي
: لا دا انا كلي نبهات دا انا هبهرك
– القرد في عين نفسه غزال
: ايه ده، ،، مش كان في عين امه
– تؤتؤ عين نفسه
: اه ده تأثير المحاليل انا عارف ،،، طب اهو بقينا كويسين اهو وبنهرز يلا بقا علشان اطلع اطمن اهلك واشوف الدكتور وناخد تصريح الخروج ونمشي
– لا انا مش همشي انا حاسه نفسي تعبانه ومحتاجه فتره هنا كده ارتاح
: بس الدكتور قال انك كويسه وتقدري تمشي
– هو الدكتور هيحس اكتر مني
: زيد يبصلها بمكر كده ويقولها طب تمام هو قالي ممكن لو حست بشويه تعب كده نديها حقنتين هتاخدهم مره وحده وهتبقي كويسه
– فداء خافت ،، حقن لا انا الحمدلله بقيت كويسه يلا نمشي
: بس انا حاسس انك تعبانه انا بقول نستني ناخد الحقنتين يمكن تخفي
– لا وربنا انا زي القرده اهو
: مكان من الاول ليه جو الشبحنه ده
يخرج زيد من الاوضه.
فداء بدا يحاوطها القلق والخوف تاني وبدات دموعها تنزل ،، ليه انا حاسه اني في حلم يارب اكون بحلم واشويه افوق من الحلم ده والاقي البني ادم ده مش في حياتي والاقي طارق جاي يخطبني زي موع،،،،،، ولسه مكملتش الجمله وتبص في ايدها وتلاقي دبله وتفتكر ان كل اللي حصل ده حقيقي وعيونها بتدمع وتقول ليه يا طارق بعتني، ليه سبتني وبعدت حرام عليك يا اخي دا انا عمري محبيت حد بد منا حبيتك ليه ،، تلت سنين حب وفي الاخر تتخلي عني بالسهوله دي
ترجع تاني فداء تقول لا انا اكيد بحلم انا اكيد في كابوس ،، طارق انتا فين يا طارق تعالي خدني من هنا وتضرب نفسها بالقلم وتقول انا لازم افوق من الحلم ده وبدأ صوتها يعلي وهنا يدخل ابو فداء
* الاب: مالك يا حبيبتي ايه مزعلك
– هنا بدات فداء تنظر لباباها وتقوله بابا هو اللي حصل ده حقيقي
* اه يا حبيبتي فيه ايه بس احكيلي
-تبص فداء لباباها وتقول في نفسها نفسي احكيلك علي كل حاجه جوايا واشيل الهم اللي علي قلبي ده بس خافت علي ابوها ليحصله حاجه وخصوصا هو راجل كبير
بعد شويه تدخل الام ، مالك يا فدا يا بنتي وشك مخطوف ليه ،، هو زيد زعلك في حاجه ولا ايه
– تقرب فداء من امها وتحضنها بقوه ومش عارفه تاخد نفسها ،،، متسبنيش يا ماما انا خايفه قووي
* الام تطبطب عليها وتقولها متحفيش يا حبيبتي احنا كلما جمبك وبنحبك وحدش هيزعلك
بعد شويه الباب يخبط ويدخل زيد ،، انا جبت تصريح الخروج نقدر نمشي دلوقتي
في البيت زيد
وعلي باب الشقه ،، خشي يا عروسه برجلك اليمين
– لا بقلك ايه متعيش الدور وشيل كل حاجه من دماغك
: ايه هنبتدي فترة قلة الادب ولا ايه
– يعني انا قليلة الادب
: عاوزه الصراحه ولا اكدب
– لا ميهمنيش رايك اصلا
: طب ايه هنفضل واقفين كده علي باب الشقه ومش هندخل
– هو انتا ليه دايما بتجيب صيغة الجمع انتا دلوقتي تاخد بعضك وتشوفلك حته تنام فيها وانا هدخل الشقه لوحدي هات المفاتيح
: لا الوقت ده بذات مينفعش لازم نكون مع بعض،
– مش فهمه قصدك ايه بالظبط
: مش انا قولتلك في المستشفي انا عاملك مفاجاه
– مش عاوزه منك حاجه، ، كفايه المفاجأت اللي شوفتها من يوم معرفتك
زيد يقرب منها ويقولها، بس دي مفاجأ هتعجبك قووي ودي هتكون البدايه الجميله بينا
– فداء تبصله وتقوله الطموح حلو بردو
: احلا من الطموح مفيش،
– مش عارفه ليه مش مستريحالك
: طب خد افتحي وادخلي وانشاء الله قلبك هيرتاح،
– انا حاسه انك بتضحك عليا علشان تستدرجني وتعمل اللي انتا عاوزه بقا
: ايه جو التمثيل اللي انتي فيه ده انتا دايما تفكيرك شم*ال كده
تفتح فداء الباب وهيا خايفه وتقول في نفسها هو بيفكر في ايه التلاجه ده
تفتح الباب براحه واول متدخل وتفتح النور :
فداء بفرحه طارق ،،،،
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري ونصيبي)