روايات

رواية قدري انت الفصل السادس والعشرون 26 بقلم سهيلة سعيد

رواية قدري انت الفصل السادس والعشرون 26 بقلم سهيلة سعيد

رواية قدري انت الجزء السادس والعشرون

رواية قدري انت البارت السادس والعشرون

قدري انت (1)
قدري انت (1)

رواية قدري انت الحلقة السادسة والعشرون

شمس : يعني مش هتمشيها ي عمر ؟!
عمر : لا ي شمس ، امشيها ازاي 😕
شمس : طب ي انا ي هي ، ومش قضيتي تلاقيلك سبب تطردها عشانه 🤷🏻‍♀️
عمر : انتي بتخيريني !
شمس : اة بخيرك ، وعشان عارفة إنك مش هتختارني ف هقصرها عليك ، إن ………
عمر : شمس ، متحطنيش ف الموقف دة وتبوظي كل حاجة عشان موضوع اهبل زي دة !
شمس : اهبل بالنسبالك 😒
( يفضل باصصلها )
شمس وهي بتقوم : انا مروحة ، باي
( تمشي شمس ، يتنهد عمر ب ضيق ، يعدي الوقت ، ف بيت عمر ، رغد قاعدة ف الأنتريه بتكلم بسام ف الفون )
رغد : طب عامل ايه دلوقتي ؟
بسام : احسن الحمدلله
رغد : كنت قالقني عليك الأيام الي فاتت ، انا قلت مش عاوز تكلمني !
بسام : اكيد لأ ، انا بس اما ببقا تعبان مببقاش ف المود
رغد : اة كان باين عليك ، الف سلامة ي بيسو ♥️
بسام : الله يسلمك ، انتي اخبارك ايه ؟
رغد : كله تمام والله الحمدلله
بسام : الحمدلله
رغد : هتيجي الشغل بكرة ؟
بسام : اة جاي
رغد : اوك ، اشوفك بكرة بقا
بسام : إن شاء الله
رغد : انت بقا خلي بالك من نفسك وادفى كويس
( يتفتح الباب ويدخل عمر )
بسام : مدفي والله ، بس انتي عارفة ال ………
عمر وهو بيقرب ع رغد : سلامو عليكو
رغد : عليكم السلام
عمر : انا جعاااان
رغد وهي بتقوم : هحضرلك بس ماما عاملة بسلة وانت مبتحبهاش 🤷🏻‍♀️
عمر : لا لا والنبي شوفيلي اي حاجة تانية 😬
رغد : طب انا كنت هطلب شاورما اطلبك م ……….
عمر وهو بيقرب عليها : ي بنتي ي بنتي
( يمسكها من لياقة هدومها )
عمر : حرام عليكي ارحمي بطني بقاااا 😡
رغد ب ضحك : هههههه خلاص خلاص سيبني طيب 😆
( بسام ع الفون سامعهم )
عمر : كرهتيني ف نعمة ربنا 🙄
رغد وعي بتزقه : خلاااص ، انا غلطانة كل بسلة 🤷🏻‍♀️
عمر وهو بيمسكها من دراعها : خدي هناااا
رغد : ااااي 😯
( يقفل بسام )
عمر : خشي اعمليلي حاجة تانية اجري 👋🏻
رغد : طيب متزقش !
( تدخل رغد المطبخ ، عند بسام ، واقف ف بلكونة اوضته ، يخبط باب الأوضة وتدخل مامته )
الام : بسام
( تشوفه ف البلكونة ، تقرب عليه )
الام : بسام !
( يلف يبصلها )
الام وهي بتقف معاه ف البلكونة : جيت امتى ؟!
بسام : من بدري
الام ب استغراب : محستش بيك !
بسام : اة
الام : ايه الأخبارك ؟
بسام : تمام
الام : كل يوم اقول هيسمعني اخبار حلوة هيسمعني اخبار حلوة ومبسمعش حاجة 🤷🏻‍♀️
بسام : اخبار ايه ؟!
الام : اخبار العروسة ، مش قلتلي هتسمعني اخبار حلوة قريب ؟
( يتنهد بسام ويسند ع سور البلكونة )
الام : فين بقا ؟
بسام : مفيش 😒
الام : مفيش ايه ؟!
بسام : كان في ، ودلوقتي مفيش
الام : ليه كدة ؟!
بسام : كانت دماغي وتفكيري رايحين لبعيد ، ودة غلط
الام ب عدم فهم : مش فاهمة حاجة ، تقصد ايه ؟!
بسام ب تنهيدة : مقصدش 😑
الام : م تفهمني ي بني 🤷🏻‍♀️
بسام وهو بيبصلها : ماما ، سبيني والنبي
الام ب قلق : مالك طيب ؟!
بسام : ماليش
الام : اومال في ايه ، هي العروسة غيرت رأيها ؟!
بسام ب عصبية : مفيش عروسة اصلاً ، ممكن تسبيني لو سمحتي 🤷🏻‍♂️
الام : طيب طيب اهدى !
( تمشي الأم ، يتنهد بسام ب ضيق ، عند رغد ، واقفة ف المطبخ بتقلي فراخ ناجتس )
رغد ب تذكير : احيه بسام !
( تجري تمسك فونها من ع الترابيزة وتتصل بيه ، ميردش )
رغد : منظري بطيخة اكيد زعل 🤦🏻‍♀️
( ترن تاني ميردش ، عمر ف اوضته غير هدومه وواقف ماسك فونه بيتصل ب شمس مبتردش ، يتنهد وينزل تحت ، يدخل المطبخ )
عمر : هتسحريني ولا ايه 🤷🏻‍♂️
رغد : لا خلاص اهو
عمر وهو بيسند ع الترابيزة : هتأكليني ايه ؟
رغد : لقيت فراخ ناجتس وعيش وكاتشب وكدة
عمر : اشطا ، اي حاجة ارحم م الشاورما 🙄
رغد : لا انت اتغيرت بجد ، انت كنت بتاكلها معايا كل يوم ، ايه الي حصلك 😕
عمر : زهقت زهقت ، مبتزهقيش منها بجد ؟!
رغد : لا خالص ، عمري 🙅🏻‍♀️
عمر : احيه ع كدة 🤦🏻‍♂️
رغد وهي بتطلع الفراخ م الطاسة : يلا انت الخسران اااااه 😨
عمر وهو بيجري عليها : ايه ايه !!
رغد وهي بتمسك ايدها ب وجع : اااه الزيت فرقع ف ايدييييي 😔
عمر وهو بيلفها ناحية الحوض : تعالي
( يوقفها قدام الحوض ويفتح الحنفية ويمسك ايدها يحطها تحت الماية وهو واقف وراها )
عمر : مش تخلي بالك ي جاموسة !
رغد ب وجع : معرفش عمل فجأة 😟
( تنتبه رغد ل قربه منها اوي ومسكته ل ايدها ، تبدأ تتحرج وتتوتر )
عمر : لسة وجعاكي ؟
رغد وهي بتبصله م الجنب : لأ 😕
( يبصلها ، يفضلوا باصين لبعض ، كل مادا م بيقربوا )
عمر : بسيطة 😐
رغد : اة !
( يسيبها ويبعد ، تتحرج رغد ، تقفل الحنفية )
رغد : هحضرلك بقا
عمر : لا خليكي انتي ، انا هحط
رغد : ي سيدي خلصت خلاص ، انت جاي ع الأخر تعمل چينتل 🤷🏻‍♀️
عمر : م انتي حوادث !
رغد : لا متخافش طفيت النار
عمر وهو بيقعد : ماشي
( تحضر رغد الأكل وتقعد تاكل هي وعمر ويتكلمه ويهزره ، بعد شوية ، بسام فاتح الأنستجرام بيقلب ، يلاقي صورة نازلة من عشر دقايق ع اكونت رغد ليها هي وعمر والأكل الي كانوا بياكلوه ويلاقي بوست تاني بعدها مكتوب )
البوست : *تحلى بالصبر ، ف الأشياء الجميلة تحدث بشكل غير متوقع* سمعت الجملة دي قبل كدة واستغربتها ، انهاردة بس عرفت معناها ♥️🍂
( يبتسم بسام ب يأس وفهم الصور والبوست ، يقفل الفون ، تعدي الأيام ، ف كلية عبدالرحمن ، ماس قاعدة ف الكفتيريا بتشرب قهوة وماسكة الفون ، يقرب عليها عبدالرحمن وباين ع وشه الغضب )
عبدالرحمن ب عصبية : انتي ايه الي هببتيه دااا 😡
( تبصله ماس ب برود )
ماس بهدوء : عملت ايه ؟
عبدالرحمن ب زعيق : انتي هتستعبطي 🤷🏻‍♂️
( تبص ماس حواليهم ، ينتبه عبدالرحمن ل وجود الناس ، يهدي ويقعد )
عبدالرحمن ب غيظ : بتسقطيني ف المادة ي ماس 😐
ماس ب استهبال : مادة ايه ؟!
عبدالرحمن : مستهبلييييش 😡
ماس : طب احترم نفسك ووطي صوتك !
( يتنهد عبدالرحمن ويحاول يتمالك اعصابه )
عبدالرحمن : مادتك ي ماس ، سقطيني ف مادتك
ماس ب اندهاش : ينهار ابيض انت سقط 😯
عبدالرحمن : دة ع اساس إنك مش عارفة !
ماس : لا مش عارفة 🤷🏻‍♀️
عبدالرحمن : ي بنتي مستسفزنيش !
ماس : بنتك ! انا دكتورتك ي استاذ ، اخدتك عليا انا صح !
عبدالرحمن : ماس ، ماس انا مستقبلي مفهوش هزار !!
ماس : ايه دة بجد ، وبالنسبة ل مستقلبي كان فيه ايه ، فول بالطحينة ؟
( ميردش ، يضير وشه ويرجع يبصلها )
عبدالرحمن : بلاش تلعبي معايا اللعبة دي ، متمسكنيش من ايدي الي بتوجعني 😐
ماس ب ابتسامة : دة انت طلعلك ماسكة اهو ي عبده 🙂
( ميردش )
ماس : عاوزة اقولك حاجة بس ، بعد كدة قبل م تبدأ لعبة شوف الأول حكاوي الناس عنها هتقدر تخليك تكملها ل اخر ليڤل ولا هتيجي ف النص وتقلب بطة بلدي 💁🏻‍♀️
( ميردش )
ماس : تعرف ايه مشكلتك ، مسألتش انت عن دماغي عارف ليه ، عشان انت مفكر إنك فعلاً اقرب حد ليا ، بس انت بعيد اوي ي عبده ، وإلا كنت حرصت مني 🙂
عبدالرحمن : عاوزة ايه ي ماس ؟!
ماس : لا ي حبيبي مش عاوزة ولا اي حاجة ، انت مش خربت حياتي ودمرت مستقلبي مع الأنسان الوحيد الي حبيته ، جه دورك بقا ، ابقا وريني انهي جامعة ف امريكا الي هتسمح ل واحد ساقط ف مادة قبل كدة إنه يدخلها 🙂

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري انت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى