روايات

رواية قدري انت الفصل الأول 1 بقلم سهيلة سعيد

رواية قدري انت الفصل الأول 1 بقلم سهيلة سعيد

رواية قدري انت الجزء الأول

رواية قدري انت البارت الأول

قدري انت (1)
قدري انت (1)

رواية قدري انت الحلقة الأولى

*( شهر 12 ، سنة 2023 )*
( ف اسكندرية ، الساعة عشرة الصبح ، جوة شركة ، جوة قاعة الأجتماعات ، واقف شاب جنب شاشة العرض وبيشرح ل الناس الشغل ، تحت ف الريسبشن ، بنت بتجري وف ايدها شنطة وفايل فيه اوراق ، تفرمل عند الأسنسير وتضغط عليه ورا بعض بسرعة )
رغد ب استعجال : يلاااااا يلا يلا يلا 🙄
*( ملحوظة .. رغد بنت جميلة ، بشرتها بيضة ، عيونها بني ، وشها صغير جداً وملامحها بسيطة وكيوت ، شعرها اسود طويل ، قصيرة وجسمها رفيع ، عندها ٢٤ سنة ، ظروفها المادية بسيطة ، شغالة ف الشركة ، ملهاش غير مامتها وعايشين ف البيت الي مامتها بتشتغل فيه ، ملهاش اخوات )*
( يتفتح الأسنسير وتدخل رغد ، جوة قاعة الأجتماعات )
سمير : طب ي استاذ عمر إن ……….
( يتفتح الباب وتدخل رغد ، يبصولها ، تقرب ع كرسيها تلاقي بنت قاعدة عليه تطبطب ع كتفها ، تتنهد البنت وتقوم ، تقعد رغد )
عمر ل رغد : دة ع اساس إنك شفافة !
*( ملحوظة .. عمر شاب وسيم ، بشرته خمرية ، شعره بني فاتح ويڤي طويل عند كتافه ، عيونه رمادي ، طويل وجسمه رفيع رياضي ، عنده ٢٥ سنة ، من عيلة مادياً غنية ، يبقا صاحب الشركة ، عنده اخ اصغر منه )*
رغد وهي بتبصله : انا ؟
( يبص عمر حواليه )
عمر : هو في حد غيرك اقتحم المكان دلوقتي ؟!
رغد ب ارتباك : ااا معلش ، اصل اتأخرت وكنت مستعجلة و ……… 😬
عمر : خلاااااص ، نرجع ل موضوعنا ، كنت بتقول ايه ي استاذ سمير ؟
سمير : بقول إن ممكن برضو نغير ال offer بتاعنا ونذود حاجات جديدة
عمر وهو بيقعد : طب تمام مفيش مشكلة ، يومين كدة وهنعمل اجتماع تاني تكونوا فكرته ف دة ونشوف نقدر نضيف ايه
الكل : تمام
عمر : اتفضلوا 💁🏻‍♂️
( يقوم الكل يمشوا ماعدا رغد )
عمر : لو دخلتي الداخلة دي تاني المرة الجاية هتطردك واهينك قدام الكل ، اشطا ؟
رغد ب عدم اهتمام : ي عم بقااا 🙄
عمر : هو مين الي شغال عند مين !!
رغد : عيب عليك ي عموري مفيش بينا الكلام دة 😊
عمر : طب قومي يختي هاتلنا حاجة نطفحها ، وبعد كدة مش هستناكي ع فكرة ☝🏻
رغد : طب م تعمل فيا ثواب وتنزل انت تجيب ، انا رجلي فقفقت م الجري عشان الحق الأجتماع 🥺
عمر وهو بيقف : قومي
رغد : لما تقفلي انا كدة هخاف يعني !
عمر : يلااااا
( تقف رغد توصل عند صدره ب العافية )
رغد : مكانش في داعي تقف ، انا كنت هنزل لوحدي 🙄
( يمسكها من كتافها يلفها ويزقها ع برة )
رغد : بالراحاااا 🏃🏻‍♀️
( يقفل باب المكتب ف وشها )
رغد وهي بتعدل هدومها : احم 🌚
( تمد تنزل كفتيريا الشركة تجيب اكل ، جوة ڤيلا كبيرة ، ف مطبخها ، واقفين اتنين ستات بيعمله الأكل )
رجاء : معرفش انتي بتحبي تتعبي نفسك ليه م انا موجودة اهو ، روحي ارتاحي !
ايات : زهقت من قاعدة الأوضة ي رجاء ، خليني افك شوية 😕
*( ملحوظة .. رجاء تبقا مامة رغد ، شغالة ف البيت هنا بقالها اكتر من ٢٢ سنة ، ومن وقت م جوزها اتوفى وهي بقت بتبات وبقا مكان اقامة ثابت ليها هي ورغد والكل ف البيت بيعتبرهم جزء م العيلة برغم إنهم شغالين فيه 👈🏻 ايات تبقا مامة عمر )*
رجاء : طيب زي م تحبي ، بس متضغطيش ع نفسك عشان رجلك
ايات : ماشي ي حبيبتي تسلميلي
( يقرب شاب )
عبدالرحمن : صباحووو
*( ملحوظة .. عبدالرحمن شاب وسيم ، بشرته خمرية ، شعره بني ، عيونه عسلي ، طوله متوسط وجسمه متوسط رياضي ، عنده ١٨ سنة ، بيدرس اولى كلية ، يبقا اخوا عمر الصغير والوحيد )*
رجاء وايات : صباح الخير
عبدالرحمن : هو بابا مشي ؟
ايات : اة من بدري ، في حاجة ولا ايه ؟
عبدالرحمن : لا هو كان قايلي عاوزك
ايات : اااه ، لا راح المكتب
عبدالرحمن : انتي عارفة هو كان عاوز ايه ؟
ايات : هو قال هيكلمك
عبدالرحمن : يبقا عارفة 😐
ايات : معرفش حاجة انا ، مش رايح كليتك ولا ايه ؟
عبدالرحمن : لا رايح اكيد
ايات : طب يلا عشان متتأخرش
عبدالرحمن : ماشي ، باي
ايات : مع السلامة
( يمشي عبدالرحمن ، ف الشركة ، شاب اسمراني لابس لبس كلاسيكي ولابس نضارة نظر وباين عليه الجدية والشياكة ، يخبط ع باب مكتب عمر ويدخل )
خالد ب خضة : احيه 😦
( يلاقيهم فارشين ع الترابيزة اكل وشيبسي وعصير ومخلل )
رغد ب ضحك : قلبظ ب جنيه اهع هع هع 😂
خالد : ايه الي انتوا عاملينه ف المكتب دة !!
عمر : تعالى بسم الله
خالد وهو بيدخل ب قرف : حرام عليكوا ، قلبته ريحة المكان !
رغد وهي الأكل ف بؤها : ي عم بقا متسدش نفسنا 🙄
خالد وهو بيقرب ع المكتب : بس بس ابلعي الي ف بؤك دة الأول وبعدين اتكلمي !
( يمسك فون المكتب )
خالد : عم جميل ، عشر دقايق وتعالى مكتب استاذ عمر عشان محتاج يتنضف
رغد : يتنضف ايه م هشيل كل دة مش محتاج 🤷🏻‍♀️
خالد ل رغد : شششش ، متغيبش ي عم جميل ، سلام
( يقفل خالد )
خالد : اخلصوا بقا ، وبعد كدة في حاجة اسمها مطعم 💁🏻‍♂️
عمر : والله فاتتك الشاورما انت بتحبها
( يبصلهم ب تردد )
خالد ب تكبر : لأ 😒
عمر : المخلل راااائع
رغد : فشخخخخ
خالد وهو بيمد ايده : ممكن مخللة بس 👋🏻
رغد وهي بتضربه ع ايده : لأة 👋🏻
( يبصلها ب غيظ ويلم ايده )
خالد : مش جعان اصلاً 🙄
رغد : احسن وفرت
عمر : بس ي جحشة انتي ، اقعد كل ي عم
خالد وهو بيمشي : لا ورايا شغل ، خلصوا الوليمة دي يلا 🚶🏻‍♂️
( يمشي خالد ، لسة عمر هيمد ايده ع المخلل )
رغد وهي بتضربه ع ايده : ايدك 👋🏻
عمر ب وجع : اااه ، ي بنت ال 😡
( يضربها بالقلم وتضربه ويهزره )
رغد ب ضحك : خلااااص 😆
عمر : هو انا خالد 🤷🏻‍♂️
رغد وهي بتخطف علبة المخلل وبتقوم : عينكم ف المخلل انا عارفة
عمر : وياريته باين عليكي ، هموت واعرف بجد الأكل دة بيروح فين !!
رغد : مش هقولك عشان متروحش وراه 😛
عمر : اااه قلبي ، هتجلطني 🤦🏻‍♂️
رغد وهي بتاكل المخلل : هههههعع 😎
( ف كلية عبدالرحمن ، قاعد ف المدرج وواقفة المعيدة بتشرحلهم )
ماس : تمام كدة ولا اشرحها تاني ؟
*( ملحوظة .. ماس بنت جميلة ، بشرتها بيضة ، شعرها اسود ، عيونها رمادي ، طويلة ورفيعة جسمها رياضي ، عندها ٢٤ سنة ، معيدة ف الكلية ، من عيلة كبيرة ، ليها اخت اصغر منها ، يبقوا بنات خال عمر وعبدالرحمن )*
الكل : تمام
ماس : اكيد طبعاً عشان مشرحش تاني 💁🏻‍♀️
الكل : هههههه 😄
ماس وهي بتلم حاجاتها : خلصنا كدة
( يبدؤا يقوموا ، تقرب بنت ع ماس )
دالا : انا مفهمتش بقا ، ف هتطري تشرحيلي تاني ف البيت 😊
*( ملحوظة .. دالا بنت جميلة ، بشرتها بيضة ، شعرها اسود قصير ، ملامحها تشبه ل ماس عشان تبقا اختها الصغيرة ، عندها ١٨ سنة ، بتدرس مع عبدالرحمن ف اولى كلية )*
عبدالرحمن وهو بيقرب عليهم : لأ والبنت مشاء الله دحيحة !
دالا : حوش انت بقا م الأوائل 🤷🏻‍♀️
ماس : بس انت وهي ، انتي كدة كدة مع حالك 🚶🏻‍♀️
( تمشي ماس )
دالا وهي بتروح وراها : لا متهرجييييش 🏃🏻‍♀️
( يعدي الوقت وييجي الليل ، ف بيت عمر ، يدخل عمر البيت ، يشوف رغد لابسة جلابية مخططة واسعة وطويلة عليها ورابطة شعرها ب ايشارب وبتحاول تشيل سبت الغسيل )
عمر : ي ست نانسي ي عجرم !
رغد وهي بتبصله : ايه !
عمر : ايه الي عملاه ف نفسك دة !
رغد : يوم الغسييييل 🙄

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري انت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى