روايات

رواية قدري الفصل الثاني عشر 12 بقلم حبيبة عيد

رواية قدري الفصل الثاني عشر 12 بقلم حبيبة عيد

رواية قدري الجزء الثاني عشر

رواية قدري البارت الثاني عشر

رواية قدري الحلقة الثانية عشر

الباب خبط
حبيبه.ايوا جايه اهو
حبيبه بتفتح الباب واتصدمت لما لقت عمر
هبه من وراها .مين يا حبيبه وبتطلع تشوف مين
هبه بترحيب .اتفضلوا يا جماعه
حبيبه عنيها كانت متعلقة بعمر عمر بصلها ودخل
محمد.طلع على الصوت
هبه . اتفضلوا يا جماعه اقعدوا
عمر لمحمد.احم انا بطلب ايد الانسه حبيبه
محمد بسخريه.بتطلب ايد مراتك
هبه أدخلت .اكيد يا بني احنا يسعدنا ويشرفنا
فريده بابتسامة.دا يسعدنا ويشرفنا احنا يا ام حبيبه امال حبيبه فين
هبه .محمد معلش نادي لحبيبه
محمد بضيق .طيب يا ماما
حبيبه كانت سامعه كل حاجه وقلبها بيدق جامد وخايفه
محمد.تعالي يا حبي عشان ام العريس عايزه تشوفك

 

 

حبيبه.حاضر .هغير واجي
حبيبه لبست دريس بيبي بلو وخمار ابيض كانت قمر اوي
فريده شافت حبيبه.قالت بسم الله ماشاء الله تبارك الخالق
حبيبه اكتفت ببتسامه
هبه .تعالي يا حبيبتي
عمر بأحراج . احم احنا كتبنا الكتاب مره .عمر طلع ورقه من جيب الجاكت
عمر.القسيمه اهي
محمد اخد القسيمه وشفها .
هبه بحكمه .بص يابني انا عارفه أن انتوا غلطوا لما معرفتوش حد باللي حصل بس دا عدا ف مش هنتكلم فيه دلوقتي احنا هنعمل خطوبه صغيره بين العلتين و شهر او شهرين و ممكن نكتب الكتاب مره تانيه عشان كلام الناس وكده .ولا اي يا مدام فريده
فريده.ايوا انا معاكي في الحل ده
عمر بص لحبيبه.وانا موافق
حبيبه كانت قاعده متوترة
فريده بابتسامة.رايك اي يا عروستنا
حبيبه بصتلها بابتسامه .اللي ماما ومحمد يقولوا عليه انا موافقة بيه
محمد كان قاعد جنب حبيبه ف اخدها في حضنه وباس.راسها
عمر كان قاعد وشايط من محمد أنه حاضن حبيبه.
محمد بحنيه .انا شايف أن راي ماما صح
حبيبه بابتسامة.وانا موافقة
فريده وهبه . زغرتوا
فريده.مبروك يا حبايبي

 

 

حبيبه.الله يبارك فيك يا طنط
فريده بطيبه.طنط اي بقي قولي ماما
حبيبه.حاضر يا ماما
عمر بص لبسمه وغمزلها
بسمه .احم نسيب بقي العرسان شويه يا جماعه ولا اي
هبه بضحك.اكيد يا قمر
هبه . حبيبه خدي عمر وروحوا البلكونه
حبيبه بصت لعمر بتوتر .حاضر يا ماما .اخدت عمر البلكونه
عمر اول ما دخل هوا وحبيبه
حضن حبيبه من ظهرها وهمس في ودونها .انا اسف يا حبي
حبيبه فضلت ساكنه في حضنه من غير ماتلتف ليه ودا خلي عمر يستغرب
عمر لف حبيبه ليه لقاها بتعيط
عمر بخضه .بتعيطي ليه .انتي زعلتي اني حضنتك ط.طب انا اسف طيب بس متبكيش
حبيبه بصتله والدموع في عينيها .انت ليه بتعمل كده انت مفكر أن كده بتذلني
عمر بصلها في عينيها اوي.وانتي تفتكري اني ممكن اعمل كده
حبيبه بصتله ومتكلمتش
عمر .طب مش عارفه انا عملت كده ليه
حبيبه.مش عارفه اي اللي يخليك تبص لوحده مش من مستواك
عمر مسك اديها.عشان حبيتك تعرفي انك اول واحده تقف قصادي وتتكلم بجرأه من غير ما تخاف من عمر الصياد .حبيت طفولتك وطبعتك ودبشك وكل حاجه فيكي
حبيبه بدموع .واللي بيحب حد بيشك فيه
عمر بأس اديها.انا اسف والله بس متحملتش اني اشوفك في حضن حد و حتي لو كان اخوكي
محمد من وراهم بسخريه .يا حنين
عمر وحبيبه بصوا له حبيبه سحبت لديها بسرعه
حبيبه بإحراج.احم بعد ازنكم وخرجت جري عمر بص عليها بابتسامة عاشقه . وبعدين بص لمحمد بضيق وملل .
محمد بسماجه.نورت يا جوز اختي
عمر بقرف .عارف
عند حبيبه و فريده وهبه

 

 

فريده بحب.مشاء الله يا هبه بنتك زي القمر وبصراحه مزعلتش لما عرفت أن عمر اتجوزها عارفه بسمه حكتلي كتير عنها وان هي كانت عايزه تشتغل .عشان فلوس العمليه بتاعتك وان هي مرضتش تاخد الفلوس منها ع الجاهز واكيد حاسه بإحساسك انك مش متقبله عمر لحد دلوقتي بسبب اللي عملوا مع حبيبه
هبه بصتلها .بإحراج
فريده كملت بس صدقيني انا مرضتش اجي مع عمر غير لما انا حسيت بحبه لها بجد
هبه ابتسمت براحه لما حست فعلا بحبه لبنتها وان هوا لو كان عايز حاجه كان عملها من غير ما يجي يقابل أهلها و دا خلاه يكبر في نظر هبه ومحمد برغم أنه مش بيقبله بسبب الظروف اللي حصلت بنهم
هبه بابتسامة.فعلا معاكي حق يمكن ولادنا غلطوا بس في الاخر دا كان غصب عن الجميع وانا يسعدني ويشرفني اننا نكون نسايب
فريده ببسمه.دا يسعدنا ويشرفنا احنا .نستأذن احنا بقي
فريده وبسمه سلموا على هبه وحبيبه وعمر غمز لحبيبه
حبيبه بصتله واتكثفت ودخلت جوه الاوضه
حبيبه بابتسامة حطت اديها على قلبها.مالك بدق كده ليه
حبيبه اتوضت وصلت استخاره وكانت مرتاحه ومبسوطه
بعد ما خلصت صلاة خرجت لهم
هبه .الف مبروك يا روحي
حبيبه.الله يبارك فيكي يا ماما
محمد.بالمناسبه السعيده دي حابب اقولكم خبر انا كمان
هبه .خير يا حبيبي
محمد.انا هخطب
هبه .امل بنت عمك ابراهيم صح
محمد بهزار .بقيتي خطر انتي يا ماما
هبه بضحك.امال .انت كلمت باباها
محمد.اه وهنروح لها بكره
حبيبه بفرحه.الف مبروك يا روحي
محمد.الله يبارك فيكي يا قلبي

 

 

هبه . ربنا يسعدكم يا ولادي
حبيبه ومحمد يارب يا ماما
بيقعدوا شويه مع بعض وبيكون الوقت اتأخر
حبيبه بنعس .تصبحوا على خير انا هدخل انام عشان الحق الجامعة الصبح
هبه ومحمد.وانتي من أهله يا حبيبتي
بيمر الليل على ابطلنا بسلام
الصبح حبيبه صحيت وصلت الفجر ولبست دريس نبيتي وعليه خمار اسود ورنت على أمل
حبيبه.الوا يسطاا هتيجي الكليه
امل بصوت متعب.ايوا يا حبيبه انا تحت بيتك اصلا
حبيبه استغربت صوت امل بس معلقتش
حبيبه.تمام يسطا انا نزله اهو
حبيبه نزلت وشافت امل كانت شكلها تعبان وفي حاجه مزعلاها
حبيبه.مالك يا اموله
امل بابتسامة باهته .مفيش انا زي الفل اهو
حبيبه.بقي عليا
امل راحت معيطه جامد . حبيبه اول ما شفتها كده اتخضت واخدتها في حضنها وقعدت تهدي فيها
حبيبه.اهظي بس في أي صلي على النبي كده مفيش حاجه مستهله العياط دا كله
امل مسحت دموعها.فعلا مفيش حاجه تستاهل دموعي.
حبيبه بصتلها باستغراب ومش فاهمه في أي
امل .يلا عشان منتاخرش على المحاضره
حبيبه.يلا . اللي هيدنا المحاضرات بعد كده دكتور جديد بس محدش يعرف هوا مين يلا وخلينا نشوف
أمل .يلا
حبيبه بيروحوا الجامعة الجامعه بس بيتأخروا بسبب حبيبه ومشاكلها
حبيبه بحده.بقولك هات الباقي يا راجل انت
السواق .يلا يا بت من هنا كده حسبنا خلصان وملكيش حاجه
حبيبه.بقولك هات الباقي ل الم الناس عليك
السواق بزهق .خلاص ياختي خدي .وبيدلها الباقي

 

 

حبيبه بقرف .هات يا خويا داتك داهيه في شكلك
السواق.حسبي الله ونعم الوكيل
حبيبه بزعيق .فيك يا بعيد
امل بتشد حبيبه.يا بنتي يلا اتأخرنا
حبيبه.انتي شوفتي الراجل عايز يلهف باقي 20ج ليه يعني العربية بتمشي بزيت ڨاتكا
امل بضحك . الواحد ميعرفيش يخلص من مشاكلك خالص
حبيبه.اخص عليك يا أبوا الصاحب بقي كده لا انا زحلانه
امل .طب يلا بس نشوف البلوه اللي مستنيانا جوه
حبيبه بتدخل استعنا ع الشقي بالله
حبيبه بتخبط على الباب بتاع المحاضره.لو سمحت يا دكتور ممكن ندخل
الدكتور بيكون لفف ظهره لهم ف مكنتش تعرف مين ده
الدكتور لف لهم (اكيد عرفتوا مين 💃😂)
عمر بابتسامة.اكيد اتفضلوا
حبيبه بصدمة وهمس.خربيتك .انت بتعمل ايه هنا …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى