رواية قدري الاسود الفصل الثالث عشر 13 بقلم غادة
رواية قدري الاسود الجزء الثالث عشر
رواية قدري الاسود البارت الثالث عشر
رواية قدري الاسود الحلقة الثالثة عشر
لقيت مامه احمد بتتصل بيه ان والده تعبان اوي ولازم ييجي علشان يشوفه
احمد: معلش يارحاب انا لازم امشي اشوف بابا
رحاب: اه امشي انت وابقي طمني يااحمد اول ماتوصل وخلي بالك من نفسك
احمد: حاضر وابقي طمنيني ع رحمه
___
رحاب بصدمه: مالها رحمه يامي حصلها ايه
مي بعياط: دي عرفت ان عندها ايدز ف دخلت ف حاله نفسيه وحاله صرع زي م انتي شايفه كدا
رحاب بعياط: ايدز اختي انا عندها ايدز منك لله ياحاتم انت السبب لازم ناخدها مستشفي بسرعه طيب اعمل حاجه بدل م انت واقف زي الصنم كدا
حاتم بعياط شديد: انا حاسس بالذنب انا السبب انا مش مسامح نفسي انا مني لله
رحاب بعصبيه: مش وقت الكلام دا ياحاتم يلا ننزل المستشفى
وبالفعل نزلنا المستشفى الدكتور قال ان عندها حاله نفسيه وصرع ولازم تاخد مهدء وترتاح ومفيش حاجه تأثر عليها ولا تزعلها لانها متعرضه لضغط نفسي شديد
_عدا يومين وانا فوقت فوقت لكني مش طايقه حاتم ولا نفسي اول مافتحت عيوني لقيت حاتم جمبي بيعيط
رحمه: طلقني يااحاتم
حاتم: لا يارحمه انا مش هطلقك انا بحبك بحبك ومقدرش اعيش من غيرك انتي بنتي وامي ومراتي
_انا قولت طلقني ياحاتم علشان متوصلش بينا لمحاكم
حاتم: لا انا هسيبك اسبوع اتنين تفكري وتهدي كدا بس امانه عليكي بلاش تظلميني وبلاش يكون ردك قاسي بالنسبالي
_فعلا خرجت من المستشفى ع بيت ماما لكني اول ماشوفت ماما مقدرتش امسك نفسي
:تعرفي ياماما انك السبب الرئيسي ف وجعي وتعب قلبي دا انت ازاي ام وتعملي ف بنتك كدا انت السبب كنتي بتعيريني ان نصيبي لسه مجاش ميت مره احاول اشرحلك اني مسميش عانس اسمي اتإخرت اسمي لسه مجاش اللى يستاهلني كنتي محسساني اني عندي ميت سنه ليه يامي تعملي فيا كدا مش حرام عليكي اللى انتي عملتيه دا
ماما: وانا مالي انا كنت زي اي ام نفسي افرح بيكي واشوفك ف بيتك وعندك حياتك واسره كان نفسي اشيل ولادك كنت بتعب من نظره الناس ليكي وازاي وصلتي للتلتين ولسه متجوزتيش
_ودلوقتي فرحتي بيا وشلتي ولادي اتمتي نظره الناس تكون لسه فارقه معاكي دا انتي ياامي وافقتي وشجعتيني اني اوافق ع الكانديوم والعيشه الهباب دي انتي اللى خلتيني كدا حرام عليكي انا عمري ماحسيت بحنانك انتي عارفه يامي انتي عمرك ماحضنتيني زي اي ام عمرك ماسمعتيني كنت دايما بحسك عدوه ليا مش امي عاجبك حالي كدا ياامي عاجبك مرضي اللى هفضل عايشه بيه عمري كله دا
ماما: يااه انتي شايله ف قلبك كل دا ليا حرام عليكي وجعتي قلبي انا كنت بخاف عليكي كنتي عايزه اطلع منك بنت قويه مش بتتهز
_ايه ياامي وطلعتيني قويه لكن بدون قلب طلعتيني معنديش ثقه ف نفسي انا بكره نفسي لكن معرفتش اكرهكم انا حياتي ادمرت انتوا السبب انتوا السبب
_وفضلت اعيط كتير اوي اعيط ع سنيني وع تعبي وع ايامي و حياتي ال ادمرت بعيط علشان انا مش قادره انسي بعيط علشان انا حاسه اني عايشه ف صراع مع قلبي وعقلي قلبي يقولي سبيني اجرب مره كمان لاني محبتش حد زي ماحبيته انا شايفاه مختلف عن اشباه الاربعين ودي اوحش حاجه ف العالم ان قلبي لسه شايفك احلي حاجه رغم كل الاذي دا
اما عقلي بقي بيلومني ع كل يوم وكل لحظه حبيتك فيهم عن اهتمامي الغلط وبيقنعني اني استاهل حد يحبني ويحب قلبي يحب خوفي وضعفي حتي سكوتي وكلامي حد يشوفني اكبر احلامه وانا لحد دلوقتى مش عارفه اسمع لمين اسمع لقلبي ال واجعني عليك ولا اسمع لعقلي ال بيلومني عليك وكأني واقفه ع حفر من نار والاحساس دا قاتلني انا انتهيت ولسه واقفه ولقيت رحاب بتحضني جامد
رحاب: عيطي يارحمه انا حاسه بيكي حاسه انتي قد ايه تعبانه ومكسوره حاسه بضعفك وقله حيلتك بس لازم تقوي وتعدي وتفكري هتعملي ايه
_انا موجوعه اوي يارحاب موجوعه اوي
رحاب: انا معاكي لحد ماتبقي كويسه بس لازم تنزلي تتعالجي يامي لازم نبدء ف العلاج انا هنزل دلوقتي احجزلك عن دكتور كبير وهتخفي ماهو لازم تخفي
وبالفعل اخدت شنطتي ونزلت جري اشوف دكتور لكن وانا ف الطريق لقيت مي بتتصل بيا
______
مي: الو يارحاب انتي فين
رحاب: انا كنت جايه من عند الدكتور كنت بحجز لرحمه
مي بخنقه طيب تعالي الكافيه عايزه اشوفك
_روحت ليها بسرعه ماهي اكيد تعبانه لكن روحت لقيتها بتعيط
مالك يامي فيه اي
مي بخنقه: موجوعه اوي يارحاب احمد واجع قلبي اوي يارحاب انا حاسه انه متغير معايا احمد مبقاش بيحبني
رحاب: مالك بس حصل اي قوليلي
مي بتنهيده: انا تعبانه اوي انا ايديلي فتره حاسه ان احمد متغير انا ف وقت كنت محتاجه وجوده كنت محتاجه عنه يطمني انا المفروض اقوي بيه مش سهل عليا ان صحبه عمري تبقي تعبانه كدا المفروض يبقي سندي ف فتره زي دي لكن احمد قالي انه مش فاضيلي وانه مشغول واني اعتمد ع نفسي بقي وقالي كلام كتير وحش
رحاب: طيب وهو ليه يقول كدا
مي: مش عارفه اشمعني دلوقتي بالذات محتاجه وجوده رغم انه عمره مكان موجود اصلا انا دايما لوحدي بعدي لوحدي انا دايما كنت السند ليه ليه هو ميبقاش سندي لو لمره انا كنت ببقي تعبانه ولازم احل مشاكله او اسمعه كنت ليه ام مش بس حبيبه
_متزعليش والله اكيد هيعرف غلطه وجايز يبقي مشغول فعلا
مي بعياط: انا حاسه ان فيه واحده ااني ف حياته
_ليه بس بتقولي كدا وبعدين انا عايزه اشوفه عمري ماشوفته
مي؛ بقول كدا يارحاب علشان قلبي بيقولي ان تغيره دا سببه واحده تاني دا بيبقي اونلاين طول اليوم واجي اكلمه يقولي اقفلي او باي
_عايزه اشوفه يابت
لقيتها بطلع صور ليهم مع بعض انا كنت فرحانه ان اول مره اشوفه لكني شوفت صدمه عمري لقيت احمد دا هو نفسه احمد اللى بحبه طلعت انا البنت الخاينه اللى بتخلي مي تعيط انا البنت اللى خطفت حبيب اختها
مي بستغراب: مالك يارحاب وشك جاب اللوان ليه
رحاب بتوتر: هقولك ياست اصل…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري الاسود)