رواية قبضة الآسر الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد
رواية قبضة الآسر الجزء الثاني
رواية قبضة الآسر البارت الثاني
رواية قبضة الآسر الحلقة الثانية
“الجزء التاني”
*مسكت الفون لاقيت رقم غريب بيرنّ عليّ*
*وأنا فى الجامعة، بمتحن تاني مادة
مردتش رنّ تاني رديت، سمعت صوت راجل، اتخضيت كنت لسه هقفل قال*
_قبل ما تقفلي تعالي على مكتب دكتور آسر
_رولان:أنت دكتور آسر؟
_آسر بحنق:ايوا، امال مين هيرن عليكِ من مكتبي
_رولان بتوتر:مرة تانية
_آسر:خلاص دا مستقبلك أنتِ، براحتك
_رولان:تمام، جية
_آسر:تكوني لوحدك
_رولان بوجل:مش هينفع
_آسر:تمام،هاتي صحبتك بس معاكِ، دلوقتي عشان بعد كدا مش فاضي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_عمر بغضب:بقولك ايه حلي عنّي أنا عفاريت الدنيا بتتنط فى وشي
مليون مرة أقولك مبحبكيش هو بالعافية
_إنجي:هي أحسن منّي فى ايه
_عمر:سلام، وياريت متتصليش على الرقم دا تاني
*عمر يُحادث نفسه؛ بوظتيلي الرسمة كنت مُندمج بس هرسمها بدقة عشان تفضل معايا لحد ما ربنا يفرجها وتكون معايا في الحقيقة*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_حور:أنا مش مطمنة له، شكله مش ناوي على خير دا لو أمير عرف هيقوم الدنيا ومش هيقعدها
_رولان:متعرفهوش حاجه
_حور:ودا اللي هيحصل
*رحت مكتبه أنا وحور كان مديني ضهره استأذنا وقعدنا، لف لينا وكانت نظراته غريبة نوعًا ما وطبعًا تجاهي*
*جلى حنجرته واتكلم وقال*
_آسر:أنتوا طبعًا، عارفين نظامي مبحبّش حد يكسّر نظامي
وبكل سهولة أنتِ كسّرتيه صح ولا ايه؟
_رولان:أنا بقولها تركز في ورقتها مش أكتر، بعدها مكلمتهاش
_آسر:مش لوحدك هي كمان شالت المادة
_رولان:يعني ايه؟
_آسر:يعني هتشليها، للأسف كسّرتي نظام آسر السويسي
_رولان بصدمة:بس دا ظلم، يعني جايبني لحد هنا!، عشان تقولي الكلمتين دول
_حور:يا دكتور دا رولان بترتب على الدفعة كل سنة، حرام مجهودها يضيع
_آسر:أكيد مش جية عشان الكلمتين دول بس عيني عليكِ
_رولان:يعني هشيل المادة!!!
_آسر:زيك زيها الظلم فى العدل عدل
_حور بغضب:ونعم العدل عندك يلا يا رولان
*مشيت وأنا تايهة ومصدومة من قسوته وكلامه، مكنتش مركزة في حاجة يعنى كدا السنة ضاعت!! *
_حور بحزن:حسبي الله ونعم الوكيل فيه معرفش صعب ليه كدا
مجهودك هيضيع
_رولان:اطلبي تاكسي، حاسة أنّي تايهة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_عمر:قررت اتجوز
_هند:ومين سعيدة الحظ دي؟
_عمر:هتعرفيها لما تيجي معايا
_هند:اه، كويسة يعني ومن مستوى
_عمر:اه عجباني وبحبّها ومش شايف غيرها يا أمي
_هند بصرامة:وأخوك
_عمر:ماله؟
_هند:هو الاول
_عمر:كنت عارف،هتقولي هو الاول خلاص استنى باب لما يخلص المأمورية بتاعته
_هند:اكيد باباك صاحب القرار فى الاخر، هروح ازور صحبتي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*البسي حلو كدا عشان في ناس جية*
_رولان:عريس!!!
_الأم:لأ، صحبتي جية
_رولان:أهلًا وسهلًا ايه علاقتي بالموضوع؟؟
_الأم:عادي تقعدي معانا
_رولان:دا حال يسمحلي أنّي اقعد مع حد
_الام:فرفشي كدا محدش واخد منها حاجة
*لاقيت عربية موديل حديث واقفة قدام البيت، ونزل منها سِت منمقة وشيك فى نفسها ومعاها شاب طويل
وباين عليه وسيم، استغربت ماما عندها صحبة!، مسمعتش عنها قبل كدا، فضلت قاعده فى الاوضة طالما جية تقعد معاها شويه ايه علاقتي بالموضوع؟؟ *
*سمعت ماما بتكلمهم، واستقبلتهم وقعدوا، وسمعت صوت الشاب دا
وهو بيتكلم وبيكلم ماما بودّ، كأنه يعرفها بعدها لاقيت ماما نادت عليّ
معرفش ايه علاقتي بالموضوع
لبست وكنت مكسوفة اطلع*
*لحد ما ماما شدتني عشان اطلع
وفضلت ساكتة*
_عمر بشوق:ازي حضرتك يا آنسة رولان
_رولان:الله يسلمك
_هند:ما شاء الله قمر يا رولان، بقى كدا أمك مخبية عليّ أنها عندها قمر زيك
_رولان بإبتسامة:دا من ذوقك يا طنط
_عمر بإبتسامة ودود:أنتِ خريجة ولا بتدرسي؟
_رولان:لسه بدرس
_عمر:كلية ايه
_رولان:صيدلة، فرقة تالتة
_عمر:لسه سنتين على التخرج، بس اسمك جميل يا آنسة رولان
_رولان:دا من ذوق حضرتك
_عمر:لسه صغير، على حضرتك دي معجزتش
_رولان:مقصدش كدا، دا احترامًا ليك
_عمر بإستعياب:دي حاجة بسيطة ليكِ يا آنسة رولان
_رولان بإستغراب:ليّا أنا؟
_عمر:اه أنا ضيف مينفعش أدخل وايدي فاضية
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_إنجي:أنا اساسًا هدفي مكنش عمر هدفي آسر
_هتعملي ايه
_إنجي:هحاول اوقعه
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أنس:اهدى يا كابتن، اول مرة تعمل رياضة بالعنف دا
_آسر:عادي
_أنس:شيلتهم المادة؟
_آسر:مبحبّش حد يكسّر نظامي
_أنس:الامور مبتتخدش قفش كدا يا آسر
_آسر:أنت عارفني يا أنس شغلي رقم واحد
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_آسر:فين ماما وعمر؟
_الخادمة:طلعوا برا، معرفش راحوا فين
“فلاش باك”
_آسر:مين عمل كدا
_عمر بغضب:أنا عملت كدا، عايز أخطب البنت اللي بحبّها وأنت واقف فى طريقي، وعندك رقم واحد شغلك والنظام ابعد عن رولان يا آسر هتشيلها مادة وعايزة تتعين معيدة
_آسر بهدوء:أنت عارف إن جدك مش هيوافق طول ما انا مخطبتش
_عمر:هتفضل في وهم ميار الله يرحمها دي ماتت حبّ واتحبّ يا آسر
_آسر:أنا حر في حياتي يا عمر وقولتلك محدش هيوافق أنا الكبير
_عمر بغضب:مش هستنى لما رولان تتجوز غيري
“باك”
_آسر:أنتِ فين يا أمي
_هند:عند خالتك سمية
_آسر بهدوء غريب:أم رولان؟
_هند:ايوا ومعايا عمر
_آسر بتمالُك أعصاب:تمام
“بداخل غرفة آسر”
*آسر يُحادث نفسه، للأسف قدرت
ودا أصعب حاجة! *
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أمير:ما تخلصي بقى عشان نتجوز
_حور بخجل:ربنا يسهل واخلص امتحانات
_أمير:إن شاء الله يا أميرتي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_رولان:متشكرة لذوق حضرتك
_عمر:حضرتك تاني!
_رولان:معلش متعودة على كدا
_عمر بهيام:اتعودي على غير كدا
_هند:يدوب نمشي، اتبسطت اني شوفتك وشوفت رولان
_الام:نورتينا وشرفتينا
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*مشيوا، وكنت مستغربة تصرفاته جبلي علبة كاملة شكولاتة
وكلها ريحة البرفيوم بتاعه، كنت يدوب واصلة لكتفه، بس مستغربة اسلوبه معايا ومشفتوش غير مرتين تلاتة بس! *
*بعدها بفترة شوفت حاجة صدمتني*
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قبضة الآسر)