رواية قانون صعايدة الفصل الخامس 5 بقلم ندى محمد
رواية قانون صعايدة الجزء الخامس
رواية قانون صعايدة البارت الخامس
رواية قانون صعايدة الحلقة الخامسة
كان واقف قدام اوضة العمليات والعيلة كلها معاه…
: اهدي يا عامر انت عارف ندي قوية مش هتهزمها ولادة.
عامر:اهدي. بس دقيقة يا أستاذ أنت شايفني ببكي.
: بس باين عليك القلق واهو في فعينك دمعة.
عامر: محمود اتقي شر*ي وأنا متع*صب كمان يعني اعملك كرسي زي اللي قاعد عليه …واهو نبقي استفدنا منك في حاجة.
محمود: لأ لأ انت تعمل كده في أخوك مكنش العشم.
عامر: عارف ليلا ما في مستشفي بس…
محمود: خلاص سكت.
عدت ساعة بس وكأنها سنة مع عامر لحد ما سمعوا صوت صرخة طفل…
عيون عامر دمعت من الفرحة هو خلاص بقي أب.
عدي كام دقيقة والدكتور خرج ومعاه الطفل.
عامر أخد الطفل….
الدكتور: ألف مبروك يا أستاذ والمدام كويسة الحمد لله محصلش حاجة مع انها ولادة مبكرة.
عامر: شكراً جدا يا دكتور.
الدكتور: الشكر لله وبعدين دا عملي.
عامر: هو ممكن ادخلها بس يا ريت محدش يدخل.
عامر دخل لندي بعد ما الدكتور أذن ليه بالدخول..
عامر: ندي أنت كويسة.
ندي وهي باصة الناحية التانية: ابني فين.
عامر: ندي والله آسف وهفهمك كل حاجة بس بصي عليا.
ندي: هتفهمني اي ولا حابب تن*كر أنا سمعت كل حاجة بنفسي يا أستاذ وليلا ابني كنت طلبت الط*لاق بس مش حابة يعيش من غير أب.
عامر: بصي مش هجبرك ولو حابة تطل*قي فاستني كمان أسبوع تكوني ارتحتي.
ندي: أنا مش عايزة اط*لق..
عامر خرج ودخل تاني بالطفل ودخلت العيلة كلها.
عامر عطي الطفل لندي ووقف جنب سريرها
محمود: بصي يا ندي هتسميه محمود والا هخ*طفه وهسميه أنا محمود.
ندي: ليه يا محمود ما نسميه من غير خط*ف وبعدين دا إنت عمه وزي خاله.
محمود: حبيبة قلبي اللي مش بتكسر بخاطري.
عامر: بس كفاية كلام، وانت يا محمود اتصلت بداوود.
محمود بص عليه…
عامر: طبعا ادي اخرة اللي يتوكل عليك غو*ر يا محمود.
محمود: اي مش تستني ارد يا عم اتصلت وقال انهم جايين بس المشوار بقي.
عامر: ما انت اللي بصيت افتكرتك نسيت.
محمود: خلاص سماح اعمل اي في قلبي الطيب.
عامر: حد قالك عايزك تسامحني وبعدين هو انا غلطت.
محمود: لا لسمح الله انت ملاك مش بتغلط.
محمود سكت وهيبص عليهم لقي الكل بيضحك…
محمود: مرات اخوي العسل ما تجيبي الولد دا شوية.
عامر: لأ مش هتمسكه انت بالذات.
ندي: خد يا محمود بس حاسب للولد يحصله حاجة.
محمود: مش ها*كله يعني….
عدي الوقت بسرعة والعيلة كلها في المستشفي مع ندي لحد الليل…
داوود: ألف مبروك يا عامر.
عامر: عقبالك..إسراء فين.
داوود:مع امها وراحوا عند ندي بس انت واقف بره ليه.
عامر: بشرب السيجارة وندي مش بتحب ريحتها وعلشان الطفل.
داوود: خلاص ارميها ويلا ندخل.
عامر: لأ مش حابب ادخل هقعد هنا.
داوود: لأ مالك مش علي بعضك وشكلك مش مبسوط دا انت بقيت اب.
عامر: مش عارف انت عارف اني مش بحب ندي وحصلت بينا مشا*كل كتير.
داوود: مش مهم المشا*كل دلوقتي انتوا بينكم طفل صغير انسي الحب وعيش علشان ابنك.
عامر: مش هقدر مع انها خلاص هتتجوز بس مش قادر انساها.
داوود: أنا عارف اللي انت فيه لأنه نفس حالتي بس الفرق انه مفيش رابط بيني أنا وإسراء بس انت ابنك متنساهوش بطل انا*نيه وفكر فيه.
داوود دخل وساب عامر في حيرة أكبر مش عارف يعمل ايه…
في الأوضه اللي فيها ندي…
إسراء: ألف مبروك للي بقيت أحلي أم.
ندي: عقبالك..
إسراء: تف*ي من بقك أنا أبقي أم…
ندي: اي يا سوسو مش عايزة ياك وبعدين انت ليكي كتير متجوزة فعلا مش ناوية تخلفي…
إسراء: مستحيييييل دا يحصل وبعدين هنت*طلق بس دا سر.
دخلت منه علي الكلمة دي…
منه: سر اي يا سوسو.
ندي بصت الناحية التانية.
منة: اي دا انت زع*لانة عارفة اني اتأخرت بس والله غصب.
ندي: اطلعي بره ممكن حابة اتكلم مع إسراء.
منه: ندي والله ظروفي وانت عارفة.
ندي بهدوء: ممكن تطلعي.
إسراء: ندي مالك بس دي منه.
منه: هي شوية وهتهدي وادخل واهو هخرج يا ستي.
منة خرجت وندي دموعها نزلت…
إسراء: مالك بتبكي ليه.
ندي بدموع: اخوكي بيحبها وهيطل*قني علشانها…. بيحب أختي.
إسراء: نععععم….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قانون صعايدة)