روايات

رواية قانون الحب الفصل الثاني 2 بقلم مي محمد

رواية قانون الحب الفصل الثاني 2 بقلم مي محمد

رواية قانون الحب الجزء الثاني

رواية قانون الحب البارت الثاني

رواية قانون الحب الحلقة الثانية

“اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين بعدد كل شيئ وملئ كل شئ”
________________
(قانون الحب “البارت ال٢”)
-وصلت البيت كان هادي بشكل قلقاني طلعت المسدس من ورا ضهري بهدوء وأنا بفتح باب الشقه
ومجرد ما دخلت برقت بصدمه ودهشه من الي شوفتهُ.
-مراد ضحك بهدوء وشاورلي_تعالي ياحبيبتي.
-شاورت علي جبريل _إيه الي جابوا هنا؟
-جبريل: رد بثقه وهدوء_أنا هنا علشان نكمل الي بدئنا.
-ضحك بخبث_شيلي اللعبه دي.
-مي:بصتلهُ بغضب واستفتسار_طب تفهمني بدل ما أفضي اللعبه دا فيك.
-جبريل:ضحك وهو بيقول لمراد_عنيفه أوي يسطي.
بصلي بعد كدا بهدوء_بصي ياستي أنا كنت عارف كل حاجه من بدري ومتفق مع أخوكي إنه ميعرفكيش علشان غالب مراقبني وشاكك فيا.
-مي:ضحكت بتريقه_وأنت أكدت شكوا بوجودك هنا لا محامي عُقر مش كلام.
-جبريل:ضحك بخبث_كدا هتخليني أشك في ذكائك يا حضرت الظابط.
-مي:بصتلهُ بغضب_بتردهالي يعني؟
-جبريل:ضحك بهدوء وكمل_المهم إننا كنا قاصدين نعمل كدا وقاصدين إنه يعرف دلوقتي إني معاكم علشان يحصلوا تشتتُ.
-مي:وبعدين؟
-بصوا لبعض ومراد رد_لو كلمك يبقي كدا إحنا ماشين صح، لو لا يبقي في حلقه مفقوده وهَو سابقنا خطوه.
-مي :بصيت لمراد بسخريه_دا أنت لو المقدم سمعك وربنا هيعلقك علي باب مكتبوا قال سابقنا خطوه.
-جبريل ضحك وهو بصلي بغيظ_نتلم مش قدام الناس لاحظي إني مدخلك العمليه دي تحت مسؤاليتي.
-مي:شوحت با أيدي وأنا بصالهُ بتريقه_ياعم أقعد مش كفايا بتخبي عليا وبتتفق مع الكائن دا من غير ما تقولي.
-جبريل: بص لمراد بصدمه_دي بتقول عليا كائن!
-مراد:ضحك بغلب_أحمد ربنا أخر واحد كان قاعد مكانك أخد ٦غرز.
-مي:قومت أتجهت للمطبخ_طيب أعقبال ما تحكيلوا تاريخي المُشرف أنا هعملنا شوت قهوه يكش المغفل دا يتصل.
-جبريل بص لمراد_قولتلي أن أختك سنجل صح؟
-كنت بدأت أتحركت بس لجل حظوا صوتهُ كان عالي رجعتلوا بخبث_أه سنجل ياغالي.
-جبريل_بص لمراد بتوتر _هي ماسكه سكي’نه ليه ياسطي؟
-مراد_ضحك أكتر_أديك عرفت أخر واحد أخد ٦غرز ليه.
-مي:قربت منهُ بهدوء_ما تكمل ياغالي أصل أحنا جاين نتعرف مش نشتغل.
-جبريل:ضحك بتوتر_أهدي بس أنا نيتي خير.
-مي:حدفتوا بالسكي’نه_ما كلكم بتبقي نيتكم خير ياجلابين المصايب.
-جبريل:بص لمكان السكي’نه وبعدين بصلي وهي بيضحك أكتر_دا أنتِ هوبا!
-مي:أبتسمت برضا لأني عرفت أنشل أكيد مش هعوروا دا أبو العيال برضو_أبقي أسمع صوتك تاني علشان المره الجايه تبقي هنا_شاورت علي قلبوا بدون لمس.
-جبريل_ضحك وبص لمراد_ألحق ياعم عايز تبقي هي وسكنيتها في أنا عرفت أنت طالع طماع لمين.
-مي:بصيت لمراد بستغراب ولسه كنت هسأل الفون بتاعي رن برقم بريفت بصينا لبعض أحنا التلاته وبعدين أخدت نفس وفتحتوا هو والأسبيكر_ألو.
مش هقولوا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دا خساره في ال٣٠ حسنه يكش يولع هو واليهود قولوا أمين.
-غالب:رد وهي بيضحك باستفزاز_أهلََا أهلََا بالقطه المخربشه.
-مي:ضحكت نفس ضحكتوا_خلي بالك بقا علشان نهايتك هتتكتب علي آيدي.
-غالب_رد بوقاحه_معقوله ألايدين النعامين دول هيقدرو يكتبوا نهايه حد زي؟
-مي:بصيت لمراد وجبريل و كان المتوقع ملامحهم ساكنها الغضب رديت عليٰ ببرود_هسيبك تحكم في النهاية.
-غالب_تؤ أنا مبنتظرش الي عايزوا بيحصل في الوقت الي أحبوا، زي ما أنا دلوقتي حابب أشوفك وأظن أنتِ عارفه المكان كويس.
-بصيت لمراد لقيتوا بيشاورلي إني أطول المكالمه وجبريل قرب خطوه وهو بيطمني بعيونهُ.
-مي:أخدت نفس ورديت_ويتراي بقا هتدفع فيا كام؟
-غالب:ضحك بواقحه_أحبك وأنتِ فاهمه.
كمل بنفس واقحتوا_والله علي حسب ما هتكيف.
-مي:رديت بقوه وغضب_دا علي كدا بقا أمك كيفت كتير علشان يدفع فيها كل دا.
-غالب_لاحظت نبره صوتوا ألي أتغيرت ٣٦٠ درجه _هخليكي تتمني رحمتي ومش هتنوليها، زي ما خنقت أبوكي وجبت أجلوا، هخليكي تتمني الموت بدل المره ١٠٠٠ وأنا بعرضك علي عُملائي وساعتها بقا خلي أخوكي وسبع البرومبوا الي عندك ينفعك ياحضرت الظابط.
-قفلت الفَون في وشه وأنا رايحه جايه بتوتر ودموع بصيت لمراد_المكالمه متسجله صح؟
-مراد:أخدني في حضنه وهي بيطبطب علي ضهري _أقسم بالله ياخلي يدفع ثمن الي بيقولوا دا وثمن موت أبويا كويس أوي وهو الي هيتمني الموت من الي هيشوفوا مني.
-جبريل:أتنهد بحزن_دموعك أغلي من إنها تنزل علي كلب زي دا.
-قاعدنا إحنا التلاته بعد ما هديت.
-جبريل:كدا الكلام بقا علي المكشوف وهو طالبها صريحه من مي إنها تجيلوا البيت دا معني كدا إن شكوكنا طلعت في محلها ودا المكان الي بيجيب في البنات.
-مراد رد:وبيعرضهم علي العملاء سواء برا أو جو الدوله.
-مي:والي بترفض بتتهدد بقت’لها هي وعائلتها المريض مبيفرقش معاه سن ولا عنده قلب،بيموتهم بدم بارد.
-جبريل:أتنهد بألم_وعلشان الصوره العامه فاتح مكتب المُحاماه دا ولما أستاذ يسّ الله يرحموا عرف قات’لوا، كدا النقط بقت علي الحروف.
-مي:بما إن المكلمه أتسجلت وعرفنا المكان الي ناقصنا إننا نقبض علي وهو بيعرض البنات.
-مراد_بصلي بترقب_ودا هنعرفوا أزاي؟
-مي:بصيت لجبريل:كدا الورق الي ناقص جبنا؟
-جبريل هز راسه ب أه وأنا كملت_هكلم المقدم.
-هما الأتنين بصولي وجبريل سأل _ أيوه ليه في خطة معينه في دماغك؟
-هزيت راسي ب أه وأنا برمي عليهم القنبله _هروحلوا.
-مراد زعق بغضب_لو السما أطربقت علي الأرض دا مش هيحصل سامعه؟
-جبريل كمل_أنتِ أتجنانتي؟ مفكرا إنك هتقدري عليهم هناك لوحدك.
-مي:رديت بترجي _والله ما هبقي لوحدي هتبقوا معايا ولو حصل إي حاجه هتلحقوني.
-جبريل رد_وأفرضي ملحقناش ها؟ أفرضي حصل أي حاجه أخرتنا؟ فاهمه نتيجه دا إيه؟ فاهمه أنك ممكن تخسري نفسك، ياتخسري حياتك؟
-مراد بصلي بجديه_كلامنا خلص أنا رايح للمقدم نشوف هنعمل إيه.
-مراد أتحرك وجبريل وقف قدامي_لو جازفتي ب أي حاجه تخصك صدقيني عقابك مش هيبقي هين أبدََا معايا.
-بصتله باستغراب_انت خايف عليا ليه؟ أنت لسه شايفني من كام ساعه أصلََا!
-جبريل:أبتسم بحب_متوقعتش أقولك حاجه زي كدا في الوقت دا، بس مبدهاش بقا بصراحه كدا أنا متقدم لعم يسّ بقالي ٦شهور وكل الي حصل خلاني معرفش أقولك أي حاجه.
-مي:أخدت نفس وأنا بحاول أهدي نبضات قلبي_تقولي إيه بظبط؟
-جبريل:قرب خطوه وهي بيتكلم بحب_أقولك “أنتِ في دعائي وحديثي، أنتِ الكلام المردد، أنتِ من سكنتِ روحي، ومن يسكن الروح كيف القلب ينساه”
-ضحكت بكسوف وأنا ببُص النحيه التانيه _أختيارك للأوقات بيرفكت بصراحه.
-كان لسه هيرد مراد دخل شدوا _يلا ياحنين.
___________________
-مشيوا وأنا فضلت سرحانه في كل الي بيحصل، أنا كمان بحب جبريل كنت مفكرا إنه حُب من طرف واحد وأنا بس الي أعرفوا، لكن الظاهر إن كل حاجه بتحصل عكس توقعاتي ولازم القصه دي يتكتبلها نهايه مهما كان الثمن.
-كلمت المقدم بلغتوا بالي هعملوا، صليت وبعد كدا بلعت جهاز تعقب، لبست وأتحركت وبعد ما وصلت للمكان بعت للمراد وجبريل رساله، وبلغت المقدم هو الي يعرفهم بالخطه الجديده.
__________________
عند جبريل ومراد.
-أول ما دخلوا بصوا للمقدم وهما بيقدموا الورق_محتاجين نعرض لحضرتك خطة أقتحام.
-بصالهم شويه وبعدين وقف قدامهم_إحنا محتاجين نتحرك.
بصولوا باستغرب_ليه؟
-بص في ساعته
_١٥ دقايق بظبط ومي هتدخل مقرهم.
-مراد وقف بغضب وجبريل حدف العلبه الي قدامهُ _نفذت الي في دماغها ماشي يابنت يسّ ماشي.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قانون الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى