روايات

رواية في حبه رأيت المستحيل الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة شريف

رواية في حبه رأيت المستحيل الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة شريف

رواية في حبه رأيت المستحيل الجزء الرابع عشر

رواية في حبه رأيت المستحيل البارت الرابع عشر

في حبه رأيت المستحيل
في حبه رأيت المستحيل

رواية في حبه رأيت المستحيل الحلقة الرابعة عشر

(( الفصل الرابع عشر ))
“في حبه رأيت المستحيل💙🦋”
*احببتها حباً افتگ بقلبي ، كُنتي لي ملاذ الدنيا وعذابها ، لم تشعري يوماً بحبي ، لطالما كنتي بعيده وكنت لكي الاقرب ، وفي نهاية المطاف تعلق قلبگ بغيري ، ف اهلاً بكي في جحيمي*
^________________^
في فيلا “الدمنهوري”
دلف معاذ الي الفيلا في وقت متأخر من الليل كان متجهاً للصعود الي غرفته ولكن اوقفه صوتها الآتي من الضلام المحيط به
نجلاء –: كنت فين لغيت دلوقت وسايب الدنيا تضرب تقلب كدا
ليجيبها معاذ بجمود، –: ودا يخصگ في حاجه حضرتك انا مش صغير اخرج وارجع وقت ما انا عاوز
نجلاء بغضب –: معاذ انت ازاي تكلمني كدا انا امك ولا نسيت
ابتسم معاذ بسخريه –: امي تصدقيت كنت نسيت انك امي معلش بقاا اصل امي متعرفش اي حاجه عن الامومه ف نسيت
نجلاء –: انا معرفش يعني اي امومه بس صح ما انا الي غلطانه اني سهرانه كل دا عشان اطمن عليك
معاذ –: ونبي بطلي النغمه دي عشان مش لايقه عليكي
ادارت نجلاء ضهرها مستعده للذهاب من امامه حتي استمعت الي صوته مره اخري يناديها
معاذ –: نجلاء
نظرت له نجلاء ليكمل هو
معاذ –: عاوزه اي مني مخليكي سهرانه كل دا تستنيني
نجلاء –: كنت عاوزه اقولكعلي المصيبه الي حصلت انهارده
معاذ باستغراب –: مصيبه اي الي حصلت
نجلاء –: اسر الشريف اتجوز انهارده
معاذ –: ودي مصيبه في اي اطمني يا نجلاء ميخصنيش ف حاجه عشان اهتم هو اتجوز ولا لا هو قلم خدته منه وهرده بعشره غير كدا ميلزمنيش انا يا نجلاء
نجلاء بخبث –: ما هب المصيبه مش في جوازه بس المصيبه في الي اتجوزها
معاذ بنفاذ صبر –: اخلصي يا نجلاء انا تعبان وعايز انام
فتحت نجلاء هاتفها وتقرأ ما في احد مواقع التواصل
نجلاء –: اعلان رجل الاعمال الشهير اسر الشريف زاو العقرب صاحب امبراطوريه الشريف باعلان زواجه من ريناد الدمنهوري
معاذ بصدمه –: انتي بتقولي اي
اردفت نجلاء وهي تعطيه الهاتف
نجلاء –: شوف بنفسك
ليتطلع معاذ الي الهاتف بصدمه ويتحدث بجنون
معاذ بجنون –: مستحيل مستحيل دا يحصل مستحيل تكون راحت من ايديا مش هسمحلها تكون لحد غيري مستحيل هي بتعتي انا ومش هسبها ولا هسيبه والله ما هسيبه وهي هتبقي تحت ايدي وبتعتي انا
_____________________________________
في قصر “الشريف”
اخذت ملك ريناد الي الغرفه وتركتها واتجهت الي عرفتها هي الاخري .. دلقت ريناد الي الغرفه نظرت حولها وجت غرفه يغلب عليها اللون الاسود بطراز رجالي انيف فعلمت انها هذه الغرفه لذالك الاسر المدعو زوجها جلست علي الفراش وشردت ب تفكيرها. فماذا سوف يحدث فكل ما يحدث الان لا يدعو للإطمأنان ابدا
بعد قليل من الوقت دلف اسر الي الغرفه وجدها تجلس علي الفراش بشرود حتب انها لم تشعر بدلوفه الي الغرفه اصدر اسر صوتاً ف انتبهت ريناد لوجوده ونظرت إليه دون اي كلمه اتجه اسر الي الاريكه الموجوده بالغرفه واردف قائلاً
اسر بهدوء –: تعالي عاوز اتكلم معاكي شويه
تقدمت منه ريناد بتقه وثبات تعجب له اسر فاي فتاه بمكانها كانت لتكون خائفه متوتره ولكنها ريناد فكيف تكون مثل اي فتاه اخري جلست ريناد مقابله واردفت قائله
ريناد –: قبل ما اسمع اي حاجه انا عارفه انك قلت لماما انك اتجوزتني عشان تحميني ودا مدخلش دماغي بصراحه ودا ل اسباب كتير واولهت تحميني من مين وليه واي الي يجبرگ انك تتجوزني ودا فحد ذاته ميدخلش دماغي في سبب تاني مش عارفه بصراحه لدولقت بس اي كام السبب فانا وافقت عشان هي طلبت مني دا وافقت عشنها وهكمل عشانها لغيت ما اشوف اخر الموضوع دا اي
اسر بهدوء –: صدقتي او لا ف مش مهم انا مش عاوز منك حاجه انا مش عاوز منك حاجه اعتبريني صديق اخ الي تحبيه بس دا هيبقي هنا بس قدام اي حد انتي مراتي عادي الاوضه دي هتقعدس فيها انهارده والصبح هخليهم يجهزولك اوضه تانيه
ابتسمت له رينا علامه الرضا عن حديثه
اسر بمرح غير معتاد عليه لتنفيذ خطته –: الاوضه عجبتك
ريناد –: يعم اي النكد دا حد يعمل اوضه بالسواد دا
اسر بضحك علي طريقتها –: بقاا في اتنين ملك ف البيت
وتركها وغادر نظرت هي الي مكانه وابتسمت انها اكتسبت اخ لها وربما لا تعلم انه في المستقبل قد يكون القلب والبيت الامن لها ابدلت ثيابها و دسرت نفسها علي الفراش وبعد وقت طويل نامت من كثرت التفكير
اما اسر فذهب الي غرفه المكتب وبدأ بمباشره بعض الاعمال يلهي بها نفسه عن التفكير
______________
في صباح اليوم التالي
كانت ريناد تنهي صلاتها وارتدت ملابس محتشمه لكي تنزل للاسفل
بينما طرق اسر علي الباب عده طرقات لم يجد رد دلف الي الغرفه ليبحث عنها لم يجدها خرج باحثا عنها وجد احد الخدم بطريقه ف اخبرته الخادمه بانها نزلت الي الاسفل منذ قليل تركها وذهب الي الغرفه مجدداً اخد حمامه و ارتدي حله جميله وانيقه وصفف شعره بطريقه جميله الي ان وضع لمسته الاخير وهو عطره الجميل ااذي لا يناسب احدا غيره
وخرج من الغرفه متجهاً الي الاسفل
كان علي وشك الخروج ولكنه استمع الي صوت ضجه من المطبخ فذهب الي المطبخ ليري ماذا هناك وما ان دلف
وجد حسنيه تضحگ بشده –: كفايه يا بنتي حرام عليكي
ريناد بمزاح –: هو انا لسه عملت حاجه دا احنا يادوب لسه بنسخن هههههههه
لينظر هو الي ضحكتها ف يشرد بتفكيره قليل
دلف اليهم اسو قائلاً –: صباح الخير يا داده
حسنيه –: صباح الخير يابني
اسر –: انا خارج متخليش ملك تخرج من غير الحرس
حسنيه –: حاضر
ليخرج وتخرج خلفه ريناد
ريناد بارتباگ –: اا..اسر
ليقف اسر وهو يستمع الي اسمه منها لاول مره التفت لها
ريناد –: انا عاوزه اروح الجامعه انا امتحناتي فاضل عليها سبوعين وعاوزه اجيب كتبي ومحضراتي عشان الامتحانات يلاا بقا كله بثوابه منك لله انت واختك واخدني من اول السنه حوادث
ليكتم اسر ضحكته بسهوله –: ماشي روحي مع ملك وانا هكثف الحراسه عليكوا
ريناد بفرحه –: بجد
اسر بضحك –: ايوه بجد
ذهبت ريناد من امامه لتجهيز نفسها
وبعد وقت ليس بقليل اتجهت كل من الفتاتان الي الجامعه
_____________________________________
!
عند الفتيات
وصلت السياره التي بها ريناد وملك الي الجامعه
نظرت ريناد للمبني
ريناد –: ياااه من اول السنه مجتش غير 4 مرات قال وانا الي كنت راسمه علي امتياز قال دا انا هجيب مقبول بالتعاطف
مللك بضحك –: هههههه يا بنتي لما انتي مش هتجيبي امتياز امال مين هيجيبه
ريناد –: اعتبره قر دا بقااا ولا اي
وبعدين هو انتوا ادتوني فرصه دا انا اول يوم جيت خبطيني بعدها خدت رصاصه بعدها اتخطفت بعدها اتجوزت يخربيت كدا يا شيخه الواحد مفتحش كتاب من اول السنه دا انا عشت اكشن ما اتعاش ف الرويات
ملك بضحك –: ههههههههههههه لا لا مش قاره
ريناد –: هههه اتضحكي اضحكي يلاا تعالي نشوف البنات فين
لتاتي حبيبه من خلفهم
حبيبه –: احنا اهو يا ستي
ريناد –: انتوا اتاخرتوا كدا لي يا جزم
نوره هي الاخري –: في عروسه محترمه تشتم كدا ولا اي يا ملك ما تشوفي مرات اخوكي
ملك بضحك –: هههه لا ميصحش تقواي كدا يا رينوا
ريناد بغيظ –: ايوه غنوا لبعض غنوا … يلااا يا رخمه منك ليها
الجميع –: ههههههه يلااا
دلفوا جميعا الي البوابه
وبعد مرور اكثر من 5 ساعات جرج كل من حبيبه وربناد و نوره
ريناد –: يااااه كل دي محاضرات انا تعبت
نوره –: وانا كمان والله
حبيبه –: بس بس سيبكوا من دا كلو انتي ازاي جيتي انهارده وعملتي اي ف جوزك دا
ريناد –: هههه فوضوليه انتي قوي تعالوا اقلكوا بس نقعد ونجيب حاجه ناكلها علي ما ملك تخلص انا هموت من الجوع
نوره –: يلاا انا هموت واعرف
جلبوا بعض الماكولات الخفيفه وجلسوا بالكافتريا بانتظار ملك قصت عليهم ريناد ما حدث الي ان اتت اليهم
حبيبه –: الله ما الراجل طلع جنتل خالص اهو
نوره –: بس اي دخلت عليه دخله اسد
ريناد –: ايوا طبعا امال اي
وما هي الا لحظات وانفجر الجميع ضحكا الي ان اتي ايهم الدكتور مالك
مالك –: انسه ريناد
لتنظر ريناد الي مصدر الصوت لتجده مالك
لتنهض من مكانها وتتحدث باقتضاب
ريناد –: نعم يا دكتور في حاجه
لتمتم كل من الفتاتان بكلمات معتزره وتتجه ويتركاهما
مالك –: انا اسف علي اي تصرف حصل مني الفتره الي فاتت انا كنت غلطان انا عرفت انك اتجوزتي الف مبروك
ابتسمت ريناد برضي –: حضرتك استاذي وانا مقدره جدا لاعتزارك والله يبارك فيك يا دكتور
مالك –: من انهارده انتي اختي الصغير اي حاجه تحتاجيها تقليلي ع طول
ربناد ب ابتسامه –: دا شي يشرفني متشكره جدا لحضرتك
مالك –: شدي حيلك الامتحانات علي الابواب عاوزين امتياز زي كل سنه انشاء الله
ريناد –: انشاء الله .. عن ازنك
وغادرت من امامه باتجاه الفتيات كانت ملك قد انتهت و ذهبت اليهم مضي القليل من الوقت واتجهت كل منهم الي وجهتها ملك وريناد الي القصر و حبيبه ونوره الي منازلهم
_____________________________________
في “شركه الشريف”
دلف اسر الشركه بهيلمانه المعتاد واتجه لمكتبه لمواصله عمله
بينما دلف سيف الي السكرتيره
سيف باستغراب –: اي يا مروه قاعده كدا لي هو اسر جوه ولا اي
مروه –: اسر بيه جه من الصبح
سيف –: طب انا داخله
ودلف الي المكتب دي طرق الباب
اسر –: يابني هتفضل ل امتي بطريقتك الهمجيه دي مش قلتلك طول ما انحنا ف الشغل تخبط الاول
تقدم منه سيف وحدث
سيف –: هههه مقد انت قوي
اسر –: قوم اطلع برا يلااا
سيف –: خلاص يا عم احنا اسفين
اسر –: ههههه سايب شغلك وجاي عاوز اي
سيف –: انا اصلا استغربت انك جيت انهارده انت عريس يابني
اسر –: هههه لي فاكرني عريس بجد ما انت عارف السبب
سيف –: انا عارف بي الناس مش عارفه
اسر –: ومن امتي العقرب ببعمل الي حد متوقعه
سيف –: عملت اي يا اسر ياريت تكون رجعت عن الي ف دماغك عشان متندمش
اسر بغموض –: العقرب ما بيندمش…..وقص عليه ما حدث
سيف بصدمه –: انت عملت كدا يعني رجعت عن الي ف دماغك
اسر بهدوء –: لا مرجعتش فيه بس حطتله تغيرات وابتسم ابتسامه ماكره
نظر اليه سيف بحزن
سيف –: فكر كويس قبل ماتندم ف وقت مينفعش فيه الندم يا صاحبي
تجاهل اسر حديثه
اسر –: في مقابله عشاء بليل انت هتحضرها لوحدك انا مش هبقي موجود
فهم سيف ما به ولم يريد ان يذيد عليه اكثر
سيف –: ماشي هتبقي فين المقابله
اسر –: مصعم (………..
سيف –: تمام
وجرج لمواصله عمله وترك الاخر شارد بتفكير الي ان بدأ يعمل من جديد
بعد وقت ليس بقليل
دلفت مروه الي المكتب بعدما تلقت الاذن بالدخول
مروه بعمليه –: في وحده ست بره عاوزه تقابل حضرتك ولما سالتها في معاد قلتلي قليله هو بس
اسر باستغراب –: مقالتش اسمها اي
مروه –: بتقول اسمها مني الانصاري
اسر بجمود –: تمام 5 دقايق ودخليها
مروه –: تحت امرك يا فندم
بعد مرور 5 دقائق دلفت مني الي المكتب ليعلو صوت حذائها المكان الي ان يتحدث اسر ولا يزال بمكانه
اسر –: مني هانم الانصاري بنفسها في مكتبي
مني –: ايوه طبعا ما انا ابني كبر وبقي عقرب السوق كلو
اسر –: انا عقرب من لحظه ما اتولدت اما بقي حكايه ابنك دي مظنش لاني لاكنت ولاعمري هكون ابنك يا مني…ومجتك لحد هنا بعد السنين دي كلها يبقي عاوزه حاجه ف قولي عاوزه اي علي طول
مني بخبث –: انا لا خالص انا بس جيت اباركلك علي الجواز
اسر بابتسامه ماكره –: حلو بس قليلي اي رايك ف العروسه اكيد تعرفيها بنت فهمي الدمنهوري فكراه يا مني ولا افكرك
اما مني فكانت تشعر ان دلو من الماء سكب فوق راسها ف حل عليها الصمت وهي تنظر اليه مابين الصدمه والخوف
بينما هو يراقب تعبيرات وجهها بابتسامه مسليه مرسومه علي وجهه باحترافيه ف تذيد من توترها اكثر من ذي قبل
وردفت قائله بتقطع –: ………..
______________________________________
اما عند حبيه فقد ذهبت للمنزل بعد خروجها من الكليه علي اتفاق مع نوره علي الذهاب لاحد المولات ولكن نوره لم تستطع الذهاب غذهبت وحدها
كانت حبيبه تقف في احد الشوارع تحاول ةهاتفت احمد ليصطحبها للمنزل ولكن باتت محاولاتها بالفشل ف قررت ان تذهب للمنزل وحدها وحدها اخذت احد التكاسي وبعد وقت قليل وصلت المنزل
ولكن اثناء دلوفها للمنزل استمعت الي شجار اخر من احد الشجارات بين والدها والدتها تنهدت بتعب وكانت بطريقها لغرفتها الي ان استمعت لصوت والدتها وهي تتحدث
بداخل الغرفه
هناء –: شوف ليك حل مع بنتك دي انا تعبت منها
رأفت بضيق –: انتي موركيش غير الموضوع دا كل يوم مش انتي الي صممتي تخديها قلتلك سبيها مع امها
هناء بزعيق –: و مش انت السبب مش انت الي رحت خنتني مع واحده تانيه لا وكمان خلفت منها جبتها معايا كدا ابقي غلطانه انا زهقت
رأفت –: يووووه يا هناء انا قرفت …..
بالصاله كانت حبيبه تستمع الي كل ذالك وهي بحاله من الصدمه والانهيار ف والدتها التي ربتها ليست هي كل ذالك الغذاب الدي تحملته وبالنهايه ليست امها فقد اخذوها غصباً عنها اي بشر هؤلاء لذين يرمون ام من ابنتها وطفله من امها
كانت تشعر بالاختناق وانها لو ظلت بذالك المكان اكثر من ذالك فانها ستموت خرجت من المنزل تسير في الشارع لا تعرف اين وجهتها نظرت حولها وجدت طريق خالي من اي شخص يعمه الظلام ابتسمت بسخريه من بين دموعها ف اي كان كم الظلام هنا لن يكون مظلم اكثر من ظلام قلوبهم …
ولكنها فجأه شعرت ب ……………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية في حبه رأيت المستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى