رواية في امبراطورية الصياد ملاك الفصل الأول 1 بقلم منال آدم
رواية في امبراطورية الصياد ملاك الجزء الأول
رواية في امبراطورية الصياد ملاك البارت الأول
رواية في امبراطورية الصياد ملاك الحلقة الأولى
حاازم بخووف . حااسب ي جااسر قداامك
توقف سياارته لكن بعد فواات الاوان لانه كان قد دهسها بسياارته ووقعت فااقدة للوعى
حاازم : ي نهاار مش بااين له ملامح خلاص روحناا فيهاا الله يحر** قك ي جااسر ويلع*ن يوم ماا عرفتك فيه
جااسر بغضب : اخرس ي حيواان *** هي عاايش يلا اتصل بالاسعااف فوراا يلا
حاازم : طب هتصل اهوو
……….
جااسر بغضب : يلا ي اغبية يل هنااا شوفوهاا ماالهاا
الدكتورة : جااسر بيه اتفضل حطهاا في التروليه احناا هنهتم فيهاا حضرتك تعطيناا هويتهاا وتسلمهاا للاستقباال
حازم : هنعمل ااي ي جااسر نحن منعرفش هي مين ازاي نعطيهم الهوية
جااسر بكذب : دي مرااتي
واتفضل هويتي اهوو
الطبيب بتوتر : طبعاا هتهم بمداامة حضرتك
حاازم : انت عملت ااي ي جااسر
جااسر : هكون عملت ااي يعنى بنقذ نفسناا من المصيبة دي
حاازم : طب مش هيكتشفواا انك كذبت عليهم
جاااااسر : لا اطمن محدش هيكذب جااسر الصيااد
…………..
بعد ساااعاات من الانتظاار ولا جديد في حالتهاا
جاسر بغضب : اناا عاايز اعرف انتواا بتعملوو اي كل ده
الممرضة بتوتر : المريضة قلبهاا قرب يوقف واحتماال كبير هتدخل في غيبوبة
جااسر : يعنى ااي وانتوا لازمتكوو ااي عشان تعاالجوها
الممرضة : المريضة نزفت كتير في رااسهاا وحصلهاا نزيف داخلي واحتماال ضعيف ااوي انها تقدر تعيش
تركته وهو في حااالة صدمة ايعقل انه كاان سيوذي نفس بريئة هل كان سيقتلهاا شل تفكيره عند هذه الفكرة ولم ينتبه لذاالك الضاابط بجاانبه
حضرتك جوزهاا للمريضة
جااسر بتوهااان: ااه حضرتك
الضاابط : معااك الضاابط يونس شريف واناا جااي احقق بحاادثة مرااتك يمكن الوقت مش منااسب لحضرتك بس احناا لزم نشوف شغلنااا
جااسر : اكيد ي بااشاا اناا تحت امرك
الضاابط : الحاادثة حصلت ااازااي
جااسر بكذب : اناا كنت رايح اعمل مكاالمة براا العربية ولماا خلصت لقيتهاا راايحة ناحية الشاارع التااني حاولت اناديها بس هي مسمعتنيش وفجااة ظهرت عربية سودااء *** خبطتها وهربت بسرعة
الضابط : حضرتك طبعاا معروف ومشهور واكيد ليك اعدااء كتير بحكم طبيعة شغلك وكده شاكك بحد
جااسر : لا مش شااكك بحد
الضاابط : طب احناا هنرجع لما المدام تستعيد وعيهاا عن اذنك *
حااازم وبيده كوبين من القهوة : ماالو الضابط كان عاايز ااي
جااسر : كان بيااخذ افاادتي
حاازم : وهي اخباارهاا اااي
جااسر : هجن ي حاازم البنت كانت على شعرة وهتمو* ت وكله بسببي
حاازم : هي ال ظهرت فجااة قداام العربية انت ملكش ذنب بالحصل
جااسر : عاارف اني غلط ي حاازم
…..
دخلت زوجة ابيهاا المتوفي لغرفتهاا فلم تجدهاا
زوجة ابيهاا ( امل ) : عملتيهاا ي همس عملتيهاا وهربتي طب هقوله ااي للبراا ده داوقتي
خرجت وجدته ينفخ في ضيق وملل
امل : عاايزة اكلمك ي هشااام
هشااام : اتفضلي ي امل هاانم
امل بتوتر : هي همس همس اصل همس
هشاام : مالهاا همس ي امل هاانم
امل بسرعة : همس هربت
هساام بضحك : هههه ههههه بجد طب هربت اازااي والبيت محااوط بالحرااسة دي كلهااا
امل وهي ترفع كتفيهاا بعدم معرفة : مش عارفة بس هي مش موجودة في اوضتهاا ي هشاام
هشام بجنون وهو يبحث عنهاا في غرفتهاا ولم يجدهاا فجن جن**ونه اكثر
هشام : هتكون رااحت على فين بس ده اليووم كان من المفروض يتكب كتاابناا
امل وهي تهدااه : اهدا ي بنى هترجعلك مصيرهاا انها تكون ليك انت وتتجوزهاا
هشاام : احسنلهاا واحسنلك انهاا ترجع والا مش هيحص*لك طيب لا انتي ولا هي
………….
حااازم بتوترر : جاااسر شهد عاايزة
جااسر بغضب : واناا ميهمنيش هي عاايزة اااي
حاااازم : متنسااش انهاا حاامل
جاسر بغضب جحيمي: اناا عارف انهااا زفت ** حامل متفكرنيش بالمصيبة ال وقعت في دمااغ ال خلفوني * ي حاازم احسنلك وقول للست شهد اني لماا افضالهاا هبقى اشوفهاا
حازم بحزن : متزعلش نفسك هبقى اقولهااا
جااسر بهدوء : اناا تعباان ي صااحبي متزودهااش علياا انت كماان ال فياا مكفيني
حااازم : وحياتك حيتصلح كل حااجة
جاااسر : ان شاء الله ي حاازم لاني تعبت بجد كل المصاايب عماال تنزل على دمااغي واحدة واحدة
حازم : هنلاقيلهاا حل وهترتااح وتجي ال تريحك من كل همومك
جااسر : بس اناا مش عاايز غيرهااا ي حاازم
حاازم : ي داي النيلة السودااء وحضرتهاا بقاالك شهور بتدور عليها ومش لاقيهاا انسااه بقى ي جااسر
جااسر: مش قااادر ي صااحبي
مش قاادر اشيلهاا من دمااغي هي احتلت تفكيري كله من يوم ماا وقعت عيوني عليهااا
حاازم : انت شكلك حبيبتهاا ولا ااي
نظر له جااسر بغضب كفيل بارسال الرجفة داخله فابتلع ريقه بخووف قاطعهم خروج الطبيب
جاسر بقلق : اخباارهاا ااي ي عمي منير
منير : العملية نجحت الحمد لله
بجد طب هي فين هشوفهااا
منير : دقايق وهينقولهاا لاوضة تاانية ولوقتهاا اتفضل معااياا عاايز اكلمك ضروري
في مكتب الدكتور
جااسر : اونكل انت قلقتني خير
منير : هي كويسة بس دخلت في غيبوبة
جاسر : حضرتك بتقول ااي
الدكتور : المريضة اتخبطت في راسهاا جاامد الوااضح انه في حد اتعرض لهاا بس احناا كشفناا عليهاا ومفيش اثر لاي اعتداا*ء وانهاا بن*ت
جااسر اناا اعرف ابوك وافضاله مغرقني وبعتبرك ذي ابني فقولي مين دي وانت تعرفهاا منين وازااي تقول عليهاا انهاا مرااتك
جااسر : اناا و حاازم كناا رايحين اسكندرية و كنت ساايق العربية ومنتبهتش لها ودعستهاا من غير ماا اخذ بالي وحصل الحصل
منير : طب والشرطة هتعمل ااي بخصوصهم بعد ماا الفت القصة دي اكيد هيكتشفواا انهاا مش مرااتك ومش بعيد تدخل السجن ي بنى
جااسر : انا مستعد ادفع تمن ال عملته فيهاا حتى لو دخلت السجن عمري كله
منير : والبنت المسكينة دي هيحصلهاا ااي لماا انت تدخل السجن انت مفكرتش هي هتروح لحالهاا فين لماا تفوق
جااسر : تروح لاهلهاا او ااي حتة ايش عرفني
منير : طب افرض ملهااش اهل هتعمل ااي بنفسهاا البنت في حد حااول يتعرض لهاا قبل ماانت تعمل تخبطها
جااسر : اعمل ااي اناا دلوقتي ي اونكل
منير : بسيطة جداا تتجوزها
جااسر: ازااي اتجوزهاا وانت عارف ظروفي
منير : قصدك على شهد انت واناا عاارفين هي ااي وممكن تعمل ااي عشان توصل لهدفهاا
جاسر : افرض البنت متجوزة
منير : بس انا كشفت عليهاا وهي طلعت بنت يعنى هي مش متجوزة من الاخر ملكش حجة ي جااسر
جاااسر : يعنى اتجوز واحدة خبطهاا عشاان مدخلش السجن دي نداالة ي عمى
منير : ومن النداالة انك تهرب من مسوليااتك
ذي ماانت وصلتهاا لهناا تسااعدهاا تخف وترجع كويسة وبعدهاا الخياار ليهاا اذا عايزة تكمل ولا
جااسر : طب ي عمي انا هتجوزهاا
هساعدهاا تخف وتبقى كويسة وبعدهاا هطلقهاا هي بطريق واناا بطريق
منير بسخرية : اذا قدرت تطلقهاا اصلا
جااسر وهو يضيق عينااه : ومقدرش اطلقهاا ليه
منير : هو انت شفتهاا
جااسر بحيرة : مش فااهم
منير : يعنى انت شفت وجههاا ملامحهاا شكلها كده يعنى
جااسر : مشفتهااش لانه شعرهاا والدم كان مغطيهاا
ضحك منير بصخب وهو ينظر للذالك الاحمق امامه بشدة
منير بضحك : هههه يعنى انت مستعد تتجوز واحد مشفتهاااش ههه
جاااسر بتوتر : يعنى هي مش حلوة
منير بكذب : متتخيلش هي بشعة ازااي هتتجوز واحدة مش حلوة وانت كل البنات الحلوين هي*موت عشان نظرة منك توتوتو يوم ما الصيااد يفكر يتجوز يقع في دي بس مش مهم لانك هطلقهااا لماا تخف
جااسر : وهو كذالك ي عمي
ثواني ورن هااتف جااسر رفعه وابتسم حين راى الاسم
جااسر : دي عمتي
خفق قلب منير بشدة حتى كااد يخرج من مكانه
الو ي عمتي انت كيفك
لا والله كنت جااي بس
اشاار له منير بالا يخبرهاا عن الحاادثة
طلعلي شغل ضروري هخلصه واجيلك وعد هجي ي حبيبتي طب يلا سلام دلوقتي
منير : مينفعش حد يعرف بالحصل حتى لو عمتك
جاااسر : حااضر هنروح اناا وحازم نعمل الاجراءات اللازمة
منير : كويس ي بنى طب مش هتشوفهاا
جااسر : لا هروح الشركة هنظم مواعيدي خذ باالك منهاا
منير : اوكي تروح وترجع بالسلامة
اخرج منير صور و
وحشتيني ااوي ي داليداا انا من غيرك ضاايع اااوي هترجعي امتى امتى هتسامحيني وتنسي الفات اناا متاكد انك لساا بتحبني ذي ماا بحبك ووعد عشان حبناا هرجعك لياا ولبنتناا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية في امبراطورية الصياد ملاك)