رواية فين خالي وفين عمي الفصل الأول 1 بقلم منى أبو نوفل
رواية فين خالي وفين عمي الجزء الأول
رواية فين خالي وفين عمي البارت الأول
رواية فين خالي وفين عمي الحلقة الأولى
فاطمة: انت بتضربني يا عمي!!!!! بأي حق تمد ايدك عليا انا بطلب حق بابا اللي انتوا كلتوه، بابا مات من القهر والظلم اللي شافه منكم انا طول م انا عايشه حقنا مش هسيبه
خالد عمها: وده قلم تاني عشان تفوقي وامشي من هنا روحي شوفي خالك اللي خد ارض امك ولا جايه تتشطري علينا!!!
فاطمة وهي بتعيط: بابا راح وانا مقدرتش اعمل حاجه ليه بس ماما مش هسيبها تمشي غير وهي راضيه ومرتاحه
خالد بسخريه: اي هتقتلينا!!!!! ولا هتبلغي عننا!! ولا اخواتك الصغار هترميهم ف الشارع وتوفري ع نفسك، ولا نربيهم احنا!
فاطمة: طول عمري بقول الظلم وحش ومش سكتي بس عهد عليا تدوق اللي انا دوقته واوعدك دموعي دي مش تشوفها ع خدي تاني، وانت وباقي اخواتك واولادك واولادهم مش هتشوفوا يوم حلو
مشيت وانا بعيط وقلبي فيه نار الدنيا كلها بفكر ازاي ارجع حق بابا وارجع ارض ماما اللي اخوها خدها منها ظلم ماشيه افكر ليه الانسان يستغني عن اخوه عشان الفلوس..
خالي سامح: تعالي يا فاطمة اتفضلي
فاطمة: عايزة ارض امي يا خال، متبقاش وحش وقليل ضمير زي إعمامي هترتاح لما تشوف اختك بتموت بحسرتها علي ارضها…؟
سامح: احنا مش خدنا ارض حد يا فاطمة دي ارضنا اللي ابويا تعب فيها نسيبها لامك عشان تضيعها!!!
فاطمة: طول عمري بحبكم اكتر من عيله بابا لحد م ايجا الوقت ده والوشوش ظهرت لاول مره اكرهكم كلكم كده بالتساوي
سامح: روحي ل عمك خدي حق ابوكي يا فاطمة
ماما حنان: ومين ياخد حقنا منك يا اخويا..!!!
فاطمة: ماما؟ ازاي تقومي وانتي تعبانه كده! يلا بينا نروح
ماما: محدش هياخد حقنا يا فاطمة ربنا موجود اسمه العدل يا بنتي
فضلت اصرخ لما شوفت ماما واقعه على الأرض وجرينا بيها المستشفى دخلت العنايه وانا بحاول استوعب ده… اخواتها ورثوها وهي عايشه وبابا ورثوه اخواته وهو عايش محدش مات من الزعل غيري انا واخواتي من القهر ع الاتنين بابا وماما
الدكتور حسن: انتي فاطمة؟
فاطمة بتنهيده وخوف: آه
الدكتور: البقاء لله وحده بس قبل ما تموت قالت جمله اوصلهالك..
فاطمة بصدمه: قالت اي!!
الدكتور: متسبيش حقك انتي واخواتك.. شدي حيلك يبنتي
خالي سامح: البقاء لله يا فاطمة
فاطمة: فاطمة مين! وانت مين اصلا!
سامح: انا خالك يا فاطمة
فاطمة بضحك: يااااااااااه خالي!!!!! ماما عمرها ما كان عندها اخوات خد مراتك واولادك وامشوا من هنا
سامح: لازم احضر دفنه اختي
فاطمة: اختك!!!! اللي انت واخواتك قتلتوها!!!
يوسف ابن خالي: اهدي يا فاطمة كل حاجه هتتحل
خالي سامح: بس انت يا يوسف ملكش دعوه بالكلام ده
يوسف ابن خالي: ازاي يا بابا!!! من حقي اقول رأيي
خالي سامح: قولت اخرس
فاطمة: بس مش عايزة حد منكم هنا لا تعرفونا ولا نعرفكم امشوا
يوسف: حقك هيرجع يا فاطمة بس ندفن عمتي الاول
فاطمة: ماما ميمشيش في جنازتها غير ناس اشراف بس، وانتوا مش اشراف محدش منكم هيحضر دفنتها انتوا سبب موتها منكم لله حسبي الله ونعم الوكيل فيكم وفي إعمامي
روحت عند مقابر ماما وبابا ومعايا اختي الصغيره شهد واخوايا الصغير محمد، صغار ميعرفوش يعني ايه ورث ويعني اي اهل..؟
فضلت أعيط قدام مقبره ماما واقولها انا خايفه اخسر خايفه مكنش قد ثقتك فيا خايفه اجي عندك واخواتي يتشردوا من بعدي..
روحت عند بابا أعيط.. انكسر ضهري في غيابك والدنيا قفلت ومفيش نور، سايبني في غابه وناس قاسيه مبترحمش هعيش ازاي!!! سبتونا بدري اوى..
فضلت ماشية انا واخواتي بنعيط مش عارفه اعمل ايه!!! لو حصلي حاجه مين هيربي اخواتي!! هجيب حق ماما وبابا ازاي!!!!!!!.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فين خالي وفين عمي)