روايات

رواية فيروزت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم سالي شهاب

رواية فيروزت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم سالي شهاب

رواية فيروزت قلبي الجزء الثالث

رواية فيروزت قلبي البارت الثالث

رواية فيروزت قلبي
رواية فيروزت قلبي

رواية فيروزت قلبي الحلقة الثالثة

فيروز بدموع:انا السبب ..انا السبب فى كل الى بيحصل ده

:مين قال انك السبب

فيروز:ندى

ندى:مش انتى السبب يا فيروز انتى معملتيش حاجة علشان تلومى نفسك

فيروز وهى تحتضنها بدموع:انتى مش شايفة إلى حصل يا ندى انتى مش اسمعتيه هو قال ايه

ولا إلى حصل لخالى

ندى:خلاص يا روزه كل حاجة هتبقى تمام أن شاء الله و عمو هيتحسن

فيروز:أنا خايفة اوى

ندى:ربنا معانا

فيروز:يا رب

عند ياسر

كان قاعد فى الشركة وكلة غضب ومدايق على آخرة

دق دق دق

ياسر:ادخل

محمد:فى ايه يا ياسر

ياسر:عاوز ايه يا محمد خلص علشان انا على أخرى

محمد بغضب:على أخرك عمى نايم تعبان فى البيت دلوقتى بسببك

ياسر:بابا تعبان ايه إلى حصل

محمد:ايه إلى حصل محصلش حاجه مش انت عاوز تتمتع بشبابك عاوز تخرج وتعيش حياتك روح محدش منعك مع السلامة مش عاوز اشوف وشك تانى

وتركة وخرج من غير ميسمع منه حاجة

دخلت السكرتيرة

هو فى ايه يا ياسر الاستاذ محمد ماله كان بيزعق ليه

ياسر بغضب اعمى وقد امسكها من شعرها وتحدث بصوت كفحيح الافعى:إلى ملكيش فيه متدخليش فيه تانى وانا أسمى الاستاذ ياسر

مفهوم……بصوت عالى انا قولت مفهووووم

السكرتيرة وهى تهز رأسها بخوف : مفهوم مفهوم

ترك شعرها:انجرى روحى على شغلك يلااااا…فرت هاربة برعب

عند سارة كانت تجلس بغرفتها تتذكر ماذا حدث..

فلاش

:مين ده إلى متدايق يا سارة

نظرة خلفها برعب

سارة بتوتر:ده ده انا

محمد:هو فى ايه مالك اتوترتى كدة ليه

سارة:لا مفيش اصل هو

محمد:هاتى التلفون يا سارة

سارة:محمد والله مافي حاجة

محمد اقترب ليأخذ الهاتف سمع صوت ياسر خرج

سارة:هووووف الحمدلله

خرجت بعدها لتجد والدها مغشى عليه….

باك

سارة:يعنى انا لو مش ياسر زعق كنت رحت فى داهية

أمسكت الهاتف للاتصل به وجدة الهاتف مغلق

:هو فى ايه بقى مرة يقولى مع السلامة فى نص الكلام والمرة دى تلفونة مغلق ايه ده بقى

وتركت الغرفة لترى والدتها..

فى جهة أخرى

:زى مبقولك اهو هنروح نخطفهى تمام

:بس يا محمود خلاص دى كانت فرحها امبارح هتعمل ايه

محمود بخبث:انا عرفت انو لسة ملمسهاش علشان مكنشى طيقهى

وهى بقى تخصنى….

عند فيروز كانت تجلس هى وندى

ندى :هو فى ايه يا بنتى من ساعة ما قعدنا وانتى حطة النقاب متشليه بقى

فيروز:لا انا مرتاحة كدة

ندى:تمام براحتك انا هروح المطبخ علشان اجيب حاجة نكلها وآجى اصل انا جعان اوى مفطرتش

فيروز :تمام بسرعة اصل انا كمان جعانة..

بعدما غادرت ندى الغرفة وقفت فيروز تتجول الغرفة

و فجئ أتى شخص من خلفها ووضع يدة على فمها …..

اممممم….

صعدت ندى الغرفة

فيروز انتى روحتى فين راحت فين البنت دى هنزل ادور عليها…

عند محمد

كان يجلس بجوار عمه

حسن:هو فين ياسر يا محمد

محمد:متجبليش سيرتة يا عمى

حسن:ليه هو ايه إلى حصل انتو اتخانقتوا ولا ايه

محمد:يا عمى يعنى انت مش شايف هو عمل ايه مش شايف هو اتسبب فى ايه

حسن:يا محمد هو كان متدايق وقتها بس هيعرف قيمت إلى انا عملتة بعدين وهتشوف

محمد:مدام انت شايف كدة يبقى ماشى….

فى المساء

مرفت :هى فين فيروز يا ندى

ندى:والله مااعرف يا توتو من ساعة ماكنت معاها فى الاوضة رحت المطبخ ورجعت مش لقيتها.

مرفت ؛اومال هى فين.. طب اتصلى عليها شفيهى كدة

محمد:هو فى ايه مالكم قلقانين كدة ليه

مرفت :اه صحيح هو فين ياسر من ساعة ما خرج الصبح ولسة مجاش

محمد بضيق:معرفش ومش عاوز اعرف

مرفت :طب اتصل عليه شوف فيروز معاه كدة

محمد: تمام

اتصل محمد على ياسر مفيش رد

محمد:مبيردش على التلفون

مرفت :انا كدة قلقت اكتر فيروز مش لقينها وياسر منعرفش هو فين دلوقتى

محمد لسة هيتكلم تلفونة رن

الو انت فين ومبتردش على تلفونك ليه…الو ياسر

ياسر ببرود:نعم مش انت إلى قايل مش عاوز تشوف وشى تانى

محمد بغضب:انت فين يا ياسر

ياسر ببرود اكبر:ملكش فيه ..واه متدوروش على فيروز كتير ..تشاو

محمد:الو الو ياسر

بغضب :قفل السكة فى وشى

مرفت :ها يا محمد قلك ايه

محمد:قالى انو مندورش عليه ولا على فيروز

ندى بضحك:مش فيروز دى إلى ساب البيت بردو بسببها

قعدوا يضحكوا جميعا…

عند فيروز

فتحت عينيها ببطئ وجدت الجالس امامها بكل برود

فيروز:انت……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزت قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى