روايات

رواية فيروزتي الفصل السادس عشر 16 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل السادس عشر 16 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الجزء السادس عشر

رواية فيروزتي البارت السادس عشر

رواية فيروزتي الحلقة السادسة عشر

بعد مرور 7 سنين.
عند آدم.
آدم ل خلود بغضب :سبع سنين فتشت عليها ومالقيتها انتي وعدتيني انها هتكون ليا بس انا مش شايف انه وعدك اتنفذ
خلود :انا قولتلك ماتتصرف بدون ماتقولي وانت اول ما جيه زياد روحت كذبت عليه وحصل اللي حصل انا بقى مش بيهمني حاجة لأنه بنتي اتجوزت اخوه وأول ماتجيبلهم ولد هتاخد كل الفلوس{هي بتظن انه علياء هتعمل كدا بس ياجماعة علياء مش زي امها العقربة دي تفوو عليها}
وقفلت الفون في وشه وضحكت بشر
عند علياء وجلال
طبعا هم اتجوزو بعد اربع سنين من سفر فيروز ودة لأنه علياء مكنتش عايزة تتجوز بدون فيروز بس فيروز اقنعتها انها تتجوز بدونها {الحاجات اللي اشتروها من السوق كانت لعلياء}
علياء :جلال
جلال :ايه ياعلياء
علياء :مالك ياحبيبي

 

 

شدها لحضنه :مفيش بس انا خايف على زياد هو بقى بيشرب كتير وبيقابل بنات وحياتو معدتش تهمو خايف عليه اوي ياعلياء
علياء :امممم فيروز غلطت لما بعدت عنه بس زياد كمان غلط لما مافهمها
جلال :عارف
فجأة سمعوا صوت بكاء طفل{ابنهم إياد عمره سنتين}
علياء :ياااه إياد فاق هروحلو شكله جعان
جلال بخبث :منا كمان جعان
علياء ضربته بخفة :سافل
وراحت لبست عباية وشالت إياد وطلعت
جلال :على فين
علياء :هنروح عند خالتي
جلال :متتأخريش وبالمرة خلي إياد مع امي وابوي {ابو زياد وجلال رجع وعلاقتو اتحسنت مع جلال بس مع زياد ماشة للأسوء ع اللي بيعملو زياد }
علياء :لا وطلعت
عند فتحية ومحمد السيوفي
كانو قاعدين بيتكلموا عن زياد وعن اللي بيحصلو
علياء خبطت
فتحية :ادخل
علياء دخلت
علياء :احم ما اكون قاطعتكم
محمد بابتسامة :لا يابنتي اتفضلي اقعدي انا عندي شوية شغل وهاجي
وطلع
فتحية وهي بتشيل إياد وبتلعبو:حبيبي مالو
إياد كان بيضحك
علياء :ماما

 

 

فتحية :نعم يابنتي
علياء :هو فيروز ماوحشتك
فتحية قعدت إياد عليها :اه وحشتني بس اعمل ايه اختك عنيدة ومش هتغير رأيها
علياء :طب انتي مش عارفة هي ليه بعدت عننا كل دة
فتحية :هقولك سر بس اوعى تقوليه لحد حتى جلال
علياء :ماشي
فتحية :اختك ولدت وعندها بنت عمرها سبع سنين
علياء بصدمة :ايه يعني فيروز
فتحية :فيروز لما سافرت كانت حامل وهي كانت خايفة ع بنتها من زياد… وحكتلها كل اللي حصل…
علياء :بس هي ليه ماقالتلي
فتحية :مش عارفة بس هي اللي قالتلي اقولك
علياء بابتسامة :طب والبنت اسمها ايه؟ عندك صور ليها
فتحبة:اه واسمها تالا
عند فيروز
في فرنسا{حلمي🙃}
فيروز :جوري تعي يلا
تالا :استني ماما عندي واجبات كتيرة بحلها
فيروز :يووووه بقى الواجب بيستنى بس انا جعانة مش هستنى يلا تعالي
تالا جت بسرعة وقعدت في حضن فيروز وباستها في خدها

 

 

فيروز :عايزاني ااكلك صح
تالا هزت راسها بابتسامة
فيروز بضحك :ماشي
{تالا بنت جميلة بتشبه امها في كل حاجة حتى أنها عندها نفس العيون الزرقة ونفس الجمال بتاع فيروز بس حركاتها زي باباها زياد وهي دايما بتذكر فيروز ب زياد }
بعد ماخلصو اكل
فيروز :يلا اكتبي الواجبات وتعالي علشان تدرسي اه صحيح امتى آخر امتحان
تالا :امممم بعد بكرة
فيروز :تمام علشان هنروح مصر
تالا بفرح :يعني هشوف بابا واخيرا
فيروز ابتسمت بحزن لأنها فرقت ابن وبنته :اه
تالا حضنتها هييييييييي
عند زياد
كان قاعد في بار بيبص ع البنات وبيشرب في بنت جت قعدت جنبه
البنت بمياعة :انت بتيجي تقعد وتبص بس مش بتعمل حاجة ليه
زياد :ليه بتسألي
البنت وهي بتقرب منه بدلع وبتفك زراير قميصه :لاني نفسي فيك من اول ماجيت ع هنا اول يوم
زياد بقرف وهو بيزقها :ابعدي يابنت ال……. مش معنى انه في حد جيه هنا معناه انه عايز القرف بتاعكو انا بس باجي هنا علشان اشرب وبس إنما بنت تقربلي مستحيل ولاتفكري في دة وطلع بغضب وركب العربية
زياد للسواق :يلا اتحرك
عند البنت

 

 

البنت :مفيش حد بيتجرأ يرفض مليكة انا هوريك
عند زياد وصل الشقة وراح نام ع سريره ومسك قميص فيروز اللي كان ع السرير وفضل يشم ريحته
زياد :7 سنين وانا منتظرك امتى هتيجي بقى وحشتيني صدقيني إذا جيتي مش هغلط معك ولا هيتكرر الغلط دة تاني تعالي يافيروز بقى انا مشتقلك اوي
ونام وهو حاضن القميص
بعد تلات ايام
فيروز وتالا وصلو اسكندرية
تالا بفرح :ماما هو بابا هنا
فيروز وهي خايفة من مواجهة زياد كانت خايفة من ردة فعله لما يعرف انها كانت حامل وماقالتله:اه ياحبيبتي
فيروز اتصلت على فتحية
فيروز :ماما انا وصلت اسكندرية بس خايفة اجي القصر و…
فتحية بفرح :متخفيش ياحبيبتي زياد مش هنا وبعدين هنشوف حل للمشكلة دي يلا تعالو بسرعة انا مشتاقالكو
فيروز بابتسامة :ماشي
فيروز وصلو القصر
فتحية جريت عليها بحب وحضنتها
فيروز شددت ع حضنها وعيطت
فتحية بعدت عنها :خلاص بقى متعيطيش
فيروز جريت ع اوضتها هي وزياد وقعدت ع السرير واخدت صورته
فيروز بدموع :اسفة
وفضلت تعيط
عند فتحية وتالا
تالا:هو مين انتي وليه ماما بتعيط

 

 

فتحية شالتها :انا تيتة ومامتك مش بتعيط هي بس مبسوطة علشان رجعت مصر
تالا :طيب والقصر دة بتاعنا؟
فتحية بابتسامة :اه وانتي أميرة القصر دة
تالا بفرح:هييييي انا أميرة
فتحية ضحكت عليها
علياء طلعت
علياء :مين دي ياماما
فتحية :دي بنت اختك
علياء بفرح :تالا وراحت حضنتها
تالا :ومين انتي ياحلوة
علياء بابتسامة :انا خالتك علياء ياحلوة
تالا حضنتها
جلال طلع ع صوتهم
جلال باستغراب :مين دي
علياء بابتسامة :دي بنت فيروز يا جلال
جلال باستغراب :فيروز؟… انا مش فاهم حاجة
فتحية تعال افهمك
تالا لعلياء بهمس :ومين العملاق دة
علياء بضحك :دة جوزي اللي هو عمك اخو باباكي
تالا :يالهوي يعني بابا بيشبهو
علياء بهمس :ابوكي عندو عضلات أكبر من عضلات جلال
تالا :لا انا بخاف بقى مش عايزة اشوفه
علياء ضحكت ع براءتها
تالا:خالتي الحلوة انتي عندك اولاد العب معهم؟
علياء :اه عندي ولد واحد بس صغنن تيجي تشوفيه؟
تالا:اه
علياء :يلا تعالي
وراحو ع اوضة علياء وجلال

 

 

عند جلال فهم كل حاجة
جلال انا هقول ل زياد هو اكيد هيفرح
فتحية :لا ياجلال خلي فيروز هي اللي تقوله احسن
جلال :اه صح طب انا هروح العب مع البت الحلوة دي
فتحية بضحك :روح
وراحت هي عند فيروز اللي كانت نايمة وهي حاضنة صورة زياد
فتحية ابتسمت وغطتها وطلعت
فتحية :ربنا يجمعكم ببعض ويرجع كل شي زي الاول واحسن
وراحت اوضتها
عند جلال وهو داخل
تالا :عمو العملاق
علياء انفجرت من الضحك
جلال :وانتي بتضحكي حسابك معايا
علياء سكتت
تالا :عمو العملاق هو انت بتخوف خالتي الحلوة؟
جلال وهو بيشيلها :لا ياحبيبتي
تالا:اه ماتخوفها لاني هزعلك إذا خوفتها
جلال بضحك :ماشي
بالليل فيروز اخدت دوش وطلعت لبست عباية وقررت تروح ل زياد
فيروز نزلت من السلم
علياء شافتها
علياء :الناس اللي بتختفي فجأة ل 7 سنين
فيروز :حبيبتي ازيك
علياء :مش كويسة
فيروز راحت حضنتها :اسفة بس غصب عني والله
علياء :سامحتك عشان بنتك امورك

 

 

فيروز ضحكت :طب كويس
علياء :ع فين كدا
فيروز :رايحة ل زياد
علياء : دلوقتي؟
فيروز :اه
علياء :طب خلي جلال يوصلك
فيروز :لا انتي خلي بالك من جوري انا يمكن اتأخر
علياء :ماشي ربنا معاكي
…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى