رواية فيروزتي الفصل السابع 7 بقلم زولة وحيدة
رواية فيروزتي الجزء السابع
رواية فيروزتي البارت السابع
رواية فيروزتي الحلقة السابعة
فيروز بصدمة زياد
زياد كان نايم ع الكنبة ونايمة جنبو رنا
فيروز دخلت بغضب وفضلت تصحي زياد لحد ما فاق
زياد قام بخضة في ايه
فيروز :أنت المفروض تكون عارف في ايه وطلعت برا المكتب وبدأت تعيط وراحت ع عربيتها
عند زياد
زياد :فيروز يافيروز
حاول يقوم بس رنا مسكته وشدته عليها
زياد بعد وقام بغضب :انتي عملتي ايه يازفتة انا مش فاكر حاجة
رنا قامت وقربت منه ومسكته من ياقته
رنا بدلع :معقولة ياحبيبي مش فاكر داحنا عملنا حاجات كتيرة
زياد بعد بعدم تصديق :لالالا مستحيل انا مستحيل اخون فيروز لا انتي بتكدبي
ومسكها من ايدها بقوة :انا هعرف كل حاجة وإذا طلع كلامك غلط انا هعرف اتصرف معاكي
رنا وهي بتحط ايدها التانية ع خده :حبيبي انت مش فاكر بس انت بجد قربتـ.ـلي
زياد زقاها وجري ع برا وراح لعربيته وساقها بسرعة جنونية
وصل القصر ودخل بسرعة وراح ع الاوضة بتاعته
زياد :فيروز حبيبتي اسمعيني بس
فيروز بدموع :اسمع ايه انا شوفت كل حاجة
زياد :لا انتي مشوفتيش كل حاجة فيروز متغلطيش غلطة جلال وتظلميني خليني افهمك وبعدها انتي احكمي عليا
فيروز مسحت دموعها :ها قول
زياد قعدها ع السرير
زياد :اللي اسمها رنا دي كان بيني وبينها علاقة حب بس انا انفصلت عنها لاني لقيتها مش مناسبة ليا دي بتشرب وبتعمل حاجات كتير غلط وحرام قولتلها يا اما انا أو الحاجات اللي بتعمليها اختارت الحاجات الحرام ف قومت سبتها والكلام دة من سنين وجاية راجعة دلوقت علشان تعمل معايا شغل
فيروز :طب وانت ليه مرفضتش تشتغل معاها
زياد :لأنها مش هي صاحبة الشغل صاحب الشغل واحد تاني ومحترم جدا وانا بحترمو وهو مشغلها سكرتيرته ف بعتهالي وهي شكلها نيتها كانت انها ترجعلي ولما عرفت اني اتجوزت قالت تخرب الجوازة دي ف انتي متبقيش هبلة وتخليها تنجح في خطتها وانتي عارفة انه اساس كل علاقة الثقة عايزك تكوني واثقة اني مستحيل اعمل حاجة مع غيرك
فيروز حضنته :انا اسفة
زياد :خلاص متعتذريش انتي عارفة انه ربنا اداني أجمل هدية اداني واحدة بتفهمني يعني لو كانت بنت غيرك مكنتش فهمتني وكانت هتروح بيت أهلها بس انا ربنا بيحبني واداني احلى بنت في العالم
فيروز اتكسفت ودخلت في حضنه تاني
زياد :يلا ننام شوية علشان نصلي بعد شوية
فيروز :ماشي
زياد وفيروز نامو
في صباح يوم جديد
زياد وهو بيبوسها :صباح الخير
فيروز بخجل :صباح النور
زياد فجأة اعتلاها وكان فوقها
فيروز بخوف :ز…ي..اد
زياد وهو تايه في جمالها :ششش
قرب منها وبدأ يفتح زراير الفستان وهو بيبوسها وهي تاهت معاه بس فجأة الباب خبط
فيروز :زياد الباب
زياد وهو مازال ع وضعو:خليهم يخبطو انا مش هبعد منك
فتحية من برا :ياواد اطلع كفاية البت دي مش ملكك لوحدك
فيروز زقته بسرعة وجريت ع الحمام
زياد :ينفع كدا ياحجة
وراح فتح الباب
زياد :نعم ياما
فتحية :مش عايزاك انت عايزة فيروز
زياد وهو بيحط ايدو ع كتفها :ايه رايك تخليها معايا اليوم دة وباقي الايام كلها هتكون معاكي
فتحية بتفكير :اممم اه ممكن فجأة قاطعتها فيروز وهي طالعة :لا ياطنط عشان خاطري متقبليش
فتحية :ماشي مش هقبل يلا روح شوف شغلك
زياد :مش هروح الليلة الجمعة عايزين تتخلصو مني بأي طريقة انتي ومرات ابنك
فيروز بخبث :طب روح اشتغل من ع اللاب يعني اكيد عندك شغل كتير وانا هروح مع خالتي
زياد بهمس :انا هوريكي
فيروز :روح اشتغل وراحت بسرعة مع فتحية
زياد قفل الباب بغضب وراح اخد اللاب وبدأ يشتغل
عند فيروز كانت بتطبخ الاكل
فجأة دخل جلال
جلال :احم فيروز مشوفتيش امي
فيروز :قاعدة في اوضتها
جلال كان هيمشي بس فيروز وقفته
فيروز :جلال
جلال :نعم
فيروز :انا عارفة اني غلطت معاك يومها وزعقت عليك و..
جلال :لا عادي اي حد لو كان مكانك كان هيعمل كدا
فيروز :بص انا عايزاك ترجع ل علياء بس انا خايفة تسيبها تاني وتوجعها جلال أهم حاجة في العلاقة هي الثقة انت لازم تسمع وبعدها تحكم
جلال :اه صح انا غلطت بس وقتها الغضب عماني مكنتش عارف اعمل ايه
فيروز :اممم ماشي بس بتمنى ماتتكررش تاني المرادي
جلال بابتسامة :يعني عادي ارجعلها
فيروز بابتسامة :اه هي كمان عايزة ترجعلها بس مترددة محتاجة وقت علشان ترجع تثق فيك
جلال حضنها :مش هخيب ظنك فيا واوعدك انها مش هتتكرر الغلطة دي
فيروز بابتسامة :تمام
زياد جيه طالع وشاف جلال وهو حاضن فيروز راح عنده بغضب وزقاه وضربه بوكس في وشو
جلال :زياد انا هرجع ل علياء
زياد :اه منا عارف بس دة مش معناه تحضن مراتي
جلال مكنش يهمو حاجة وكان مبسوط اوي حتى البوكس مأثرش عليه
جلال بفرح :انا خلاص هروح لحبيتي أصلها وحشتني
فيروز :بس انت كنت هتروح لطنط
جلال :اه صح هروح
وجرى ع اوضة مامته
فيروز بصت ع زياد بابتسامة وزياد بصلها بابتسامة
زياد :انا مبسوط انك اديتيه فرصة تانية دة من كتر ما مبسوط محسش بالبوكس
فيروز :اه شكلهم المرادي هيكملو وهيكونو احسن من الاول.
زياد حط ايده ع خصرها :طب واحنا
فيروز :واحنا ايه
زياد :اصل انا عايزلي بنوتة شبهك كدا
فيروز وهي بتحط ايدها ع كتفه :وانا كمان نفسي في ولد شبهك
زياد :اه طب هنجيبهم امتى
فيروز كانت هتتكلم بس قاطعها صوت رنا وهي بتقول :الله ع الرومانسية
فيروز بعدت عن زياد
زياد يصلها بغضب :رنا عايزة ايه.
رنا :………..
فيروز بصدمة :ايه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)