روايات

رواية فيروزتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الجزء الرابع والعشرون

رواية فيروزتي البارت الرابع والعشرون

رواية فيروزتي الحلقة الرابعة والعشرون

في صباح يوم جديد
عند فيروز وزياد
زياد كان بيبوسها في وشها لحد ما فاقت
فيروز بنعاس :زيااااد خليني انام
زياد :صباح الخير اجميل كفاية نوم بقى
فيروز بصتله بضيق :مش كفاية واصلا كله بسببك
زياد :وانا عملت ايه
فيروز بغضب :متكلمنيش وسيبني انام
زياد :ماشي ياستي نامي انتي انا رايح شغلي
فيروز بنوم:اممم روح
زياد قام بضيق ولبس هدومه
فيروز وهي بتبصله بنعاس :زيااااد غير التيشيرت دة
زياد :ليه بق
فيروز :لأنه ضيق
زياد :انا راجل مش ست علشان تقوليلي ضيق
فيروز :زيااااد غيرو هو انت مبسوط يعني علشان عندك عضلات وعايز تظهرها للبنات اللي عندك
زياد بخبث :اه ومش هغير
فيروز بغضب :ماشي يلا روح من قدامي

 

 

زياد :اصلا رايح وطلع وهو مبتسم ه غيرتها
فيروز بغضب وصوت عالي هو سمعه :واحد باارد
بعد مدة فيروز فستان ضيق شوية ولونه ابيض مع طرحة بنفس اللون ونزلت
تالا جريت عليها
تالا :ماما انتي رايحة فين
فيروز :عندي شغل ياحبيبتي هروح وهاجي مش هتأخر
تالا :عايزة اروح معاكي
فيروز :لا
فجأة علياء طلعت
علياء :رايحة فين ابت
فيروز :رايحة ع شركة زياد
علياء بخبث :ليه اشتقتيلو ولا ايه
فيروز :اتنيلي انتي كمان.. رايحة اغيظو
علياء :ليه
فيروز حكيتلها كل حاجة
علياء :اه احسنلك تاخدي تالا
فيروز :ليه

 

 

علياء :علشان توري البنات اللي هناك انه عنده بنت معاكي وبيحبكم اوي وكدا هم هيبعدو عنه ومش هيفكرو يبصولو
فيروز :معكي حق…. تالا
تالا :نعم
فيروز :روحي اجهزي
تالا بفرح :هيييي وجريت
فيروز وعلياء ضحكوا عليها
بعد مدة في الشركة
فيروز دخلت ومعاها تالا وكل الأنظار موجهة عليهم والناس بيتهامسو
فيروز دخلت المكتب
السكرتيرة :مش ممكن حضرتك تدخلي كدا مستر زياد عندو اجتماع
فيروز بصتلها من فوق لتحت :مراتو وليا الحق اعمل اللي عايزاه
ودخلت
فيروز كانت مفكرة انه الاجتماع مع ست أو مع حد من زملائه بس اتفاجئت لما شافت كل الرجالة اللي في المكتب بيبصولها بانبهار
زياد بغضب :فيروووووز
فيروز :احم انا مساعدة الأستاذ زياد وراحت على زياد وبدأت تشرحلهم عن المبنى اللي عايز يبنيه زياد وعن الفوائد من المبنى

 

 

بعد ما خلصت الكل سفق لها
طارق بانبهار :مراتك طلعت رائعة بجد
زياد بضيق :شكرا
واحد من الشباب :واو يعني فوق الجمال ذكاء كمان
زياد بغضب :لم لسانك عارف انت عن مين بتتكلم
فيروز وهي بتهدي زياد :زياد خلاص اهدأ مفيش حاجة
زياد بغضب :اهدأ ايه هو انتي مش شايفاه بيقول عليكي ايه
فيروز بصوت منخفض :حبيبي اهدأ تعال معايا
واخدته ع برا
طارق :احم اسف ع اللي حصل بس انت ملكش الحق تتكلم كدا عن مرات زياد هو بيغير
الشاب بتفهم :اوكي انا اسف
طارق :يلا بعد كدا ممكن تروحو
الشباب راحو
عند فيروز وزياد وتالا في مكتب عامل زي الاوضة بتاع زياد
فيروز قعدته ع الكنبة وقعدت جنبه
فيروز :اهدأ هو مقلش حاجة سيئة

 

 

زياد وهو بيشدها عليه اكتر بغضب :انتي ايه اللي جابك اصلا وليه لابسة ضيق كدا
فيروز بوجع:زيااااد تالا هنا
زياد بص ل تالا اللي كانت خايفة منه
زياد هدا وبعد ايدو عن فيروز
زياد لتالا:حبيبتي تعالي
تالا قربت منه بخوف
زياد شالها وقعدها فوق رجليه
زياد :خايفة من ايه ياحلوتي
تالا :بابا هو انت وجعت ماما؟
زياد بص لفيروز
فيروز :لا ياحبيبتي هو بس كان بيشوف إذا الفستان ضيق أو لا
تالا بصتله :بجد
زياد :اه اه
بعد مدة السكرتيرة دخلت
السكرتيرة بمياعة:مستر زياد عايز حاجة؟
فيروز راحتلها :لا يروحي هو لو عايز حاجة هيطلب مني لأني مراته وبعدين انتي شايفاه بيكلم بنته يعني مشغول ف الأحسن تروحي

 

 

السكرتيرة راحت بغضب
فيروز بصت ع زياد
زياد بضحك :ليه كدا يعني
فيروز :علشان متفكرش تقربلك
وطلعت من شنطتها تيشيرت خد البس دة
زياد بضحكة عالية :يعني جيتي لحد هنا علشان تديني تيشيرت واسع
فيروز :اه ومتضحكش كدا تاني
زياد :هضحك ومش هغير التيشيرت
فيروز بضيق :يووووه بقى طب والله منا ماشية من هنا غير لما تغير
زياد :ماشي طب خليكي
فيروز بغيظ :اييه الإنسان الباااارد دة
زياد بضحك :بارد اوي
فيروز :انا هوريك وطلعت من المكتب وراحت عند مكتب طارق {طبعا طارق بدأ يشتغل عند زياد }
فيروز :طارق انا عايزة كل البنات اللي في الشركة دي يروحو
طارق باستغراب :نعم
فيروز :زي ماسمعت
زياد دخل وهو شايل تالا :في ايه

 

طارق راح همس ل زياد :باين انه مراتك اتجننت بتطلب مني اروح البنات اللي في الشركة
زياد بضحك :حبيبتي يافيروز كدا الشغل مش هيمشي
فيروز :يبقى تسمع الكلام وتغير التيشيرت دة
زياد بص لطارق اللي بيحاول يكتم ضحكته
زياد :مش هغيره
فيروز :ماشي انا هروحهم بقى بطريقتي وطلعت برا
فيروز :بناات كل البنات اللي في الشركة تجمع هنا
كل البنات اجتمعوا
فيروز :انتو…
زياد جيه بسرعة
زياد :فيروز خلاص
فيروز :يعني ايه
زياد :هقولك بعدين
دلوقتي كلكم روحو يابنات كل واحدة ع شغلها
فيروز :هتغير
زياد :اه

 

 

 

فيروز بابتسامة نصر :يلا روح
زياد راح وهو مدايق وبيكلم نفسه
زياد :يبقى انا زياد السيوفي تيجي بنت وتحكمني ياااخسارة ياوكستك يابن محمد
بعد مدة زياد غير وطلع
فيروز اخدت منه التيشيرت الضيق
فيروز :انا هروح
زياد :حسابك معايا بعدين يابت رضوان
فيروز ب لا مبالا :طيب خلي بالك من نفسك ها ومن البنات دي
زياد بضحك :ماشي… طارق هيوصلكم
فيروز: طيب
زياد :تالا إذا طارق كلم امك قوليلي علشان اوريه
تالا :حاضر
فيروز بضحك :يلا
وراحو
بعد مدة طارق رجع
زياد :طارق انا عايزك في مهمة
طارق :ايه هي
زياد :في واحد عايز ياخد مني مراتي وبيهددها وانا عارف كل دة بس هي مش عايزة تقولي علشان خايفة عليا هو كان حبيبها بس هي سابته لأنه كان خاين وقصة طويلة
طارق بتفكير :اسمو مين
زياد :اسمو آدم
طارق بغضب اول ما سمع اسمه :آدم الكلب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى