روايات

رواية من أنا الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء السادس عشر

رواية من أنا البارت السادس عشر

من أنا

رواية من أنا الحلقة السادسة عشر

عند عماد
راح المشفى جريت مسك عليه وحضنته
عماد :اهدي يا مسك مش هيحصلها حاجه اهدي
مسك :مش بتنده غير على قيس
عماد :مش عاارف اعمل ايه اساعدها ازاي
مسك بدموع :بتقول انها عارفه غريمها ومش هتقول غير لقيس هو مين حاول معاها يا عماد يمكن تهدا
عماد دخلها كانت شارده وبين الحية والميتة
ايناس :عايزة قيس
عماد :طنط قيس مات
ايناس :قيس عايش انا عايزة قيس عايزة اقوله كل حاجة
عماد :قوليلي وانا هاخدلك حقك
ايناس بصراخ :عااااااايزه قيس بقولكم عايزه ابني
عماد خرج من عندها متعصب وضرب على قيس الي كان في دنيا تانية خالص ما يعرفش عواقب الي عمله ايه
وما بيردش ضرب عليه مره واتنين وعشرره
قيس بعد عن الاء وهو بينهج من فرط المشاعر الي اجتاحته
والاء بتترعش
قيس :الاء اهدي ما حصلش حاجة انتي مراتي على سنة الله ورسوله
الاء بدموع :قيس انت عارف احنا عملنا ايه علاء هيدبحني ليه كده ليه
قيس :الاء ما تخافيش مش هيحصل حاجة صدقيني كل حاجه هتبقى تماااام
الاء بصراخ :ايه هو الي تمااام انت مجنووون
قيس حاول يتمالك اعصابه من صراخها :الاء حبيبتي انتي على اسمي ومراتي الي حصل مش هقولك صح لكن كمان مش غلط ومش حرام
الاء بعياااط :قيس انا خايفة اوعى تسبني يا قيس
قيس قدر خوفها وقرب منها وحضنها جااامد وهي بتعيط وبتحاول تاخد الامان من حضنه ده
قيس ملس على شعرها :الاء ما تخافيش انتي حبيبتي ومراتي وبنتي وكل حاجة ليه دلوقت انا ماليش غيرك ابدا
الاء بصتله بدموع :انا خايفة يا قيس خايفة مش عارفة ليه حاسة انه فيه حاجه هتحصل وهتبعدك عني
قيس بلهفة :عمري ما اقدر ابعد عنك واسف لانه مشاعري تحكمت فيا واوعدك مش هتتكرر انا هخرج على ما تلبسي هدومك ونتكلم وهعمل كلةالي انتي عايزاه
الاء اومأتله بدماغها باااه
فعلا قيس خرج وهو بيلعن نفسه على الي عمله وميح على شعره بغضب انا ايه الي هببته ده مقدرتش اتحكم في روحي شوية هتقول عني ايه دلوقت غريزته متحكمه فيه وانها لشهوتي وبس
لكن دي مراتي وعلى اسمي وعمري ما اسيبها
قيس بتفكير :انا لازم اقول لعلاء اني عايز اتجوز بأسرع وقت ممكن والاء اكيد مش هتعارض
هنا خرجت الاء وهي مكسوفة والدموع في عنيها
قيس قعدها ومسك ايدها بهدوء وهي بتبصله بعتب طفل صغير
قيس بندم :ما تبصيليش كده انا اسف بجد لكن ما قدرتش اشوفك بين ايديا وابعد عنك انا هفاتح علاء بموضوع الجواز بأسرع وقت
الاء بخوف :انا خايفة علاء يعرف ده ممكن يموتني يا قيس
قيس :ما تخافيش يا روح قيس انا هزبطها وانتي هتوافقي عالجواز وبكده هتبقي بحضني العمر كله
وحضنها جااامد وكأنها ماسه خايف تضيع منه
هنا ضرب فونه
كان عماد
قيس اتأفف بضجر :الووو
عماد بغضب :انت ما بتردش ليه يا زفت انت
قيس :بتصرخ ليه في ايه
عماد بغضب :في مصايب امك حالتها خطر جدا وفي واحد جه وهددها بالمشفى واداها ابرة شلل وما بتندهش الا بأسمك واختك هنا منهارة من العياط ومفيش حد جنبها ومالك الزفت متهم اختك انها على علاقة بشباب وجابلها الشرطة مبارح لحد الفيلا وانا بضرب لحضرتك وانت ولا انت هنا
قيس بصدمة :انت بتقول ايه امتى حصل ده كله
عماد :قيس مش وقته ده انت تنزلي مصر بأقرب وقت ممكن انا مش هقدر لكل ده لوحدي
قيس قااام بغضب :انا هحجز على اول طيارة و هبلغك بالمعاد في رسالة سلام
الاء باستغراب :في ايه
قيس وهو بيتنفس بغضب :حصلت مصايب في مصر ومفيش حد يقدر يحلها غيري انا لازم انزل بأسرع وقت
الاء بخوف :اكييييد لا مش هتسيبني كده وتنزل انت بتهزر صح قيس ارجوك
قيس مسك وشها :حبيبتي ماما في المشفى ومسك اختي منهارة وفي واحد كان هيقتلهم لازم انزل
الاء حطت ايدها على بوقها
قيس بااس دمااغها :انا لازم انزل احل كل حاجة وارجع واول ما ارجع هفاتح علاء بجوازنا متخافيش
الاء بخوف :قيس انا خايفة حد يعرف ارجوك ما ينفعش
قيس بنفاذ صبر :هيعرفوا ازاي هيكشفوا عليكي مثلا
الاء بدموع :ارجووك
قيس اتنهد :الاء ما تعيطيش هرجعلك بأذن الله باسرع وقت هما يومين تلاته بالكتير
الاء حضنته وانهارت من العيااااط وهو حاول يطمنها على قد ما يقدر وبعدين خدها ووصلها للبيتها وطلع يحجز على اول رحلة لمصر
………………………………………….
الووو ازيك يا بيه عامل ليه
مجهول :انجز في ايه
قيس البحيري حجز دلوقت على طيارة الساعة اربعة لمصر
مجهوول :هههههههه كنت عارف ومتأكد انه هيعمل كده
ايه النظام دلوقت يا بيه هنعمل ايه
مجهول :اول ما ينزل مصر تستقبلوه انتوا فاهمين وتجيبوهولي على هنا
لكن يا بيه قيس انت عارف محدش يقدر يقرب منه ده عينه بقفاه
مجهول :الي بتتكلم عنه قيس البحيري لكن الي هينزل دلوقت واحد فاقد الذاكرة وقوته ما بقتش زي الاول فاهم يعني انكم تااخدوه شيء سهل جدا
حاضر يا بيه هبلغ الرجالة واقولك كل حاجة هتحصل معانا
مجهول :اهم حاجة ما يوصلش للمشفى ولا يشوف امه ولا اخته ولا حتى عماد لازم تجيبوه اول ما ينزل
ما تقلقش حضرتك كل حاجه هتبقى تمام التمام
مجهول :حلو اووي بالتوفيق
………………………………………….
عماد كان بيهدي في مسك الي منهارة تماما
ضربله قيس
عماد :الووو
قيس :انا نازل على طيارة الساعة اربعة
عماد :اوك بالسلامة اقول لحد
قيس بتنبيه :اوعى يا عماد انا دلوقت مش قيس الي تعرفوه انا نازل ومش فاكر حاجه عني غير الحاجات الي انتوا بتقولوها
عماد :اوك تمام هستناك بالمطار قبل بساعه
قيس :تماام
عماد :بالسلامة يا صاحبي
………………………………………….
عند سهير
يا بنتي مالك في ايه اتخانقتي مع قيس اتكلمي
الاء بدموع :مفيش حاجة يا ماما سيبيني لوحدي ارجوكي وانا هبقى كويسة
سهير :الاء يا حبيبتي قوليلي انا امك وصاحبتك لو مقولتيش ليا فيكي ايه هتقولي لمين
الاء :ما تقلقيش يا ماما هي خناقة صغيرة مع قيس وكل حاجة هتبقى تمام
سهير :اتخانقتوا على ايه
الاء بدموع :نزل مصر وانا خايفة عليه خايفة ليجراله حاجه
سهير :وينزل مصر دلوقت ليه هو قال مش هينزل غير لما ترجعله ذاكرته ويعرف يتعامل مع الي أذوه
الاء بخوف :ادعيلي يا مااما قيس يفضل معاايا انا خايفة اخسره
سهير بابتسامة :بتحبيه قووي كده
الاء بحزن :اول مره افتح قلبي لحد لكن خايفة يا ماما خايفة خايفة لو رجعتله الذاكرة ينساني
سهير :ما تخافيش يا حبيبتي ووكلي كل حاجة لربنا
الاء حضنت مامتها جاااامد ولما هديت وسابتها سههير ضربت على قيس
قيس :اهلا يا حبيبتي
الاء والعياط باين على صوتها :حصل ايه
قيس بندم :الاء ما تعيطيش ارجوكي عايز انزل مصر وانا مطمن عليكي يا حبيبتي
الاء بدموع :هتوحشني تروح وترجعلي بالسلامة
قيس بابتسامة :ربناةيخليكي ليا وما يحرمنيش منك ابدا انا هعدي عليكي دلوقت قبل ما اسافر
الاء بفرحه :بجد
قيس :ههههه ايووه بجد وانا اقدر اسافر قبل ما اشوف عينيكي بيضحكوا
الاء قفلت معااه وهي فرحانه انه هيجيلها ويودعها قبل ما يسافر
وفعلا مفيش نص سااعة عدا على البيت عند عم مبارك ودخل هلى اووضته عمل حاجة مهمه
وكان هيخرج
مبارك بحزن :هترجع يا ابني مش كده انا اتعودت على وجودك في حياتي
قيس بااس دماغه :وانا اقدر يا حج انت بقيت حاجة مهمه في حياتي
مبارك :تروح وترجع بالسلامة بس اه لو تقولي هتنزل تعمل ايه
قيس :صدقني لما ارجع هقولك كل حاجة وسلم عليه ومشي ودقايق كان عند الاء على الباااب فتحتله سهير
اهلا يا بني
قيس :اهلا بست الكل
سهير :دي عاملالي عزا من ساعة ما سبتها ومشيت مش عايزاك تسافر
قيس :انا هراضيها هي فين
سهير :في اوضتها ادخلها
وفعلا قيس حط شنطته ودخلها وهي اول ما شافته جريت عليه حضنته
قيس بهزار :ده احنا بنحب بضمير يا جماعة
الاء بعدت عنه :قيس هترجعلي مش كده مش هتسيبني
قيس مسح دموعها بحنية :انا بعشقك مش بحبك وبس وهرجعلك ونتجوز على طوول
الاء بجرئة قربت عليه وقبلته كأنها بتودعه
قيس بادلها قبلتها المجنونة وسند جبينه على جبينه :خدي بالك من روحك
الاء :وانت كمان ارجوك طمني اول ما توصل واول ما اضربلك ترد على الفون ما تقلقنيش فااهم ارجوك انا بخااف قووي
قيس :ما تقلقيش يا حبيبتي
الاء حضنته :استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه
قيس بااسها على دمااغها ومشي
والاء انهارت من العياط خايفة من حاجة هتحصل ومش عارفه هي ايه
……………………ً………………………….
بعد سااعات وصل قيس بعد غياب سنين على بلده حااجات كتير في دماغه ملخبطه صور غير واضحة تماااما
وقف جنب المطار ولسه هيضرب على عماد يشوف هو فين لقي الي خبطه على دماغه
شيلووه بسرعه يا رجالة قبل ما حد يااااخد باله
قيس كان بين الفايق والمغيب وفي حاجات كتير بتمرق قدامه حريق وانفجار وضرب وناس بتصرخ وهو بيضرب حاجات كتير متضاربة
عند عماد كان بيضرب على قيس وتلفونه خارج نطاق الخدمة
عماد قلق عليه كلم حد من زمايله يشوفله اسمه وأكدله انه وصل
عماد عرف انه حد عمله كمين وفعل الاجهزة الامنية عنده على طول
سمير :انت بتتكلم جد يعني قيس عايش
عماد بانفعال :عايش يا سمير لكن فاقد الذاكرة يعني ما يعرفش اي حاجة عن نفسه ودلوقت اول ما وصل مصر اختفى
…………………………..
عند قيس
فتح عينيه ببطىء وقااام بسررعة
قيس بغضب ثائر :انا فين
محمود :تؤ تؤ تؤ بقى قيس البحيري يتخطف بالسهولة دي ده انت كنت تخوف بلد كاملة
قيس بغضب :انت احقر انسان انا عرفته بحياتي انا فين وحصل ايه وليه جايبني هنا
محمود :ايه ده هو ابني العزيز مش فاقد الذاكرة لا دي عايزه زقفة جامده دي ده انت ممثل بارع ده انا لما شفتك بايطاليا ما صدقتش نفسي
قيس مسكه بغضب :تعرف انت وسخ وساخة عمري ما شفتها في بني ادم اوعى تكون عملت لماما حاجة
محمود :هههههه ما تخافش دي مراتي برضه
قيس بغضب زقه وكان هيخرج
محمود اشر لرجالته يهجموا عليه لكن قيس تصدا للجميع بمهاااارة عالية
مع اقتحام عماد للمقر بتاع والده
قيس بغضب :عماد امن المكان على ما اروح الفيلا لماما واطمن عليها وانت يا سمير الرجالة دي كلها عايزها عندي في المخزن اصلي عايز ادرب عليهم واجهز للبطولة بتاعة ايطاليا
طبعا كله اتصدم دماغه لسه واقفه على سفره من سنتين
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى