رواية فيروزتي الفصل التاسع 9 بقلم إيمان محمد
رواية فيروزتي الجزء التاسع
رواية فيروزتي البارت التاسع
رواية فيروزتي الحلقة التاسعة
أسر؛ مين ده
فيروز؛ ده دكتور رحيم خطيبي
أسر؛ بالسرعه دي
رحيم؛ قرين فاتحه هنبقي نعزمك على الخطوبه
أسر؛ سلا
رحيم؛ سلام
فيروز نظرت لرحيم نظره طفوليه بريئه حزينه
____________________
عند رحمه
ندى؛ ايه ده رحمه
رحمه بسعاده؛ ايوه انا و حضنتها
ندى؛ وحشتيني اوي تيجي نتصور
رحمه؛ يلا
____________
أسر بعصبيه هات كوبايه قهوه
الويتر؛ حاضر
الويتر في نفسه ايه قله الذوق دي
____________
نرجع لرنا و ياسين
رنا؛ وحشتني
ياسين؛ هو انتي ايه مش قولتلك منتقبلش تاني
رنا؛ هو في ايه من ساعه ما رحيم شافنا و انتا معنتش بتقولي كلمه حلوه و لا بنتقابل
ياسين؛ انا قولتلك خلي بالك خليتيني ابعد عن صحبي
رنا؛ تبعد عن صحبك بردو و لا انتا عايز تخليه يشوفلك شغل في المستشفى الخاص اللي هو شريك فيها الله فوق يا ياسين عشان متخصرنيش انا ماشيه
قامت رنا و هي في طريق عودتها وجدت رحيم و فيروز
رنا؛ ايه ده ازيك يا رحيم وحشتنا والله
فيروز؛ و انتي مين
رنا؛ انتي اللي مين
رحيم؛ دي خطيبتي
رنا بذهول ممزوج بغيره؛ الف مبروك و الخطوبه امتى
رنا؛ قريب ان شاء الله هنبقي نعزمك يلا يا ماما بعيد
فيروز مسكت رحيم من يده وذهبت للطاوله و جلسو
فيروز بغيره؛ مين البت دي
رحيم بإبتسامه؛ دي حبيبتي القديمه
فيروز؛ يعني الاكس
رحيم بإستغراب من كلامها؛ حاجه شبه كده
فيروز؛ تب هنعمل ايه دلوقتي
رحيم؛ في ايه
فيروز؛ ركز يا دكتور علي موضوع الخطوبه كده احنا كدبنا
رحيم و هو ينظر بعين فيروز؛ مبلاش دكتور دي و احنا مع بعض
فيروز؛ حاضر يا رحيم
ابتسم رحيم و قال احلى كلمه رحيم في الدنيا
ابتسمت فيروز بخجل و قالت نرجع للموضوع
رحيم :عادي مفيش مشكله
فيروز؛ ازاي ده احنا عزمناهم على خطوبتنا
و بنت خالتي قريبته و ممكن يقولها و بابا يبهدهلني
رحيم: خلاص انا هشوف الموضوع ده و هرد عليكي بكره
فيروز : تمام انا هروح بقى عشان اتأخرت
رحيم: تب تعالي اروحك
فيروز : هو انتا جاي هنا ليه
رحيم :اختي صحبه العروسه
فيروز : تمام يلا نمشي
أثناء ركوب رحيم و فيروز السياره رأهم ياسين
ياسين في نفسه هو ايه اللي بيركب فيروز مع رحيم هشوف بكره
ذهبا كلََ من رحيم و فيروز
أثناء الطريق تحدث رحيم مع اخته انهو سيعود و يأخذها
و الاثنان لا يقفان عن التفكير
عادت فيروز لمنزلها و اخذت تفكر بما سيحدث غداََ
__________________
في الزفاف
كان اسامه يرقص مع أصدقاءه و ذهب لكي يستريح حتى جري خلفه صديقه يريده ان يستمر في الرقص حتى اصتدم في فتاه و نظر إليها و بهر بجمالها
رحمه : مش تبص قدامك
اسامه: انا اسف والله
رحمه بصوت منخفض : اه خبط في حيطه ايه العضلات دي
اسامه : بتقولي حاجه
رحمه :ابداََ
اسامه : هي فيروز فين
رحمه : و انتا تعرفها منين
اسامه :انا اسامه زميلها
رحمه : تمام دكتور رحيم روحها
اسامه : تب عن اذنك
رحمه : سلام
___________________
في الصباح
استيقظت فيروز و اخذت شاور و ادت فرضها و ارتدت بنطلون بوي فريند و بلوزه سمرا بأستك عريض من عند الخصر و طرحه سمره منقوشه
و ذهبت لتقابل اسامه في نفس المكان
اسامه: اتأخرت عليكي
فيروز :يعني
اسامه : مستنتيش اروحك امبارح ليه
فيروز : انا ملقتكش فا الدكتور روحني
اسامه : ماشي
_____________________
في الكليه
كالعاده اشترت فيروز فطائرها المميزه و اخذو قهوتهم و اتمو المحاضرات
فيروز : اسامه هتعمل ايه احنا خلصنا
اسامه : هقعد مع اصحابي شويه و هنمشي
فيروز : انا هتمشي شويه امل تمشي رن
اسامه: ماشي
___________________
في مكتب دكتور رحيم
الباب بيخبط
رحيم : ادخل
دخلت رنا
رنا: وحشتني يا رحيم مش تقول انك خطبت
رحيم : انتي ايه اللي جابك هنا امشي
رنا و تمسك يده و تقول ايه موحشتكش
___________:
صعدت فيروز لمكتب رحيم و عندما رأت المنظر نظرت لرحيم نظره حزن
رحيم : فيروز استنى فيروز
ذهبت فيروز ببكاء صامت
خرجت رنا ورأهم و قالت ماشي يا رحيم لازم اخليك ترجعلي تاني
_______________
في حديقه الكليه
رحيم : فيروز انا اسف والله هي مسكت ايدي
فيروز : و انتا بيبي سيبها تمسك ايدك
رحيم بسعاده : لاحظه انتي بتغيري
فيروز : لا مش بغير
رحيم : امال زعلانه ليه
فيروز : علشان هي عارفه انك خطيبي المفروض تحترمني
رحيم : انا اسف مش هعمل كده تاني
فيروز : تمام عملت ايه في موضوع امبارح
رحيم : طالما رنا جت هنا يبقى هتنيها ورانا يبقى هنطر نتخطب رسمي
فيروز : ازاي انا مش موافقه
يا ترى ايه اللي هيحصل ممكن تنتهي حبهم بكده نعرف البارت الجاي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)