روايات

رواية فيروزة الفهد الفصل الثامن 8 بقلم سلمى محمود

رواية فيروزة الفهد الفصل الثامن 8 بقلم سلمى محمود

رواية فيروزة الفهد البارت الثامن

رواية فيروزة الفهد الجزء الثامن

رواية فيروزة الفهد
رواية فيروزة الفهد

رواية فيروزة الفهد الحلقة الثامنة

مسكت المسدس وحطته على راسها
فهد بدموع: فيروزة
فيروزة هي وبتبعد عنه: مستحقش إني أعيش يا نموت سوا يا نعيش سوا
إيدها كانت بترتعش وفهد قام بوجع وصرخ: نزلي المسدس
فيروزة بدموع: لا
فهد رماه منها وحضنها كان بيلمس على شعرها فجأة وقع بين إيديها
فيروزة: فهد، فهد
فهد أغمى عليه فيروزة بدموع نومته على الأرض وصرخت: أعمل إيه
طلعت تجري على المطبخ حطت سكينة في النار وجابت مياه بارده وجريت خلعت فهد قميصة كانت شايفه الدم حوليها وبتبكي مسحت ليه الدم وجابت السكينة حطت في فم فهد فوطه ومسكت السكينة طلعت بيها الرصاصة
فهد: ااااااه

 

داس على الفوطه وكان عرقان وسُخن أغمى عليه من الألم
فيروزة كانت بتبكي قطعت ملابسها من تحت وربطته كتفه ونومته على الفرش تاني قامت بكل ضعف جابت مياه بارده وعملت ليه كمدات كانت ماسكه إيده وبتبكي نامت جمبه على كتفه السليم وحضنته بدموع: آسفه يا فهد والله آسفه
فضلت تبكي وفهد اتنفس بقوة كان بيهلوس بإسمها: فيروزة. فيروزة
فيروزة بدموع: جمبك يا وحيد قلبي جمبط يا شقيق القلب
فهد: متسبنيش
فيروزة بدموع: مش هسيبك
فضلت تبكي هي وياصة للسقف فجأة فهد مسك إيدها بحنان هو ونايم
فيروزة بصت ليه وكان عاري شافت الجرح وفضلت تبكي أكتر قامت غيرت المياه وعملت ليه كمدات تاني نامت وهي وسانده على الحيطه قدامه بتعب
…………………..
رنا دخلت أوضة الفندق وكانت بتبكي اترمت على السرير بكل ضعف فجأة ظهر ليها ضياع جه من البرنده: فاكره اليوم ده
رنا بدموع: ضياع
ضياع: لما مشيتي فيه وسبتي قلبي واتغيرت دخلت في طريق أنا مش حابه علشان أنساكِ عاشرت صنفك وبرضوا كُنتِ في بالي

 

رنا بدموع: مكنش بإيدي
ضياع: حتى لو مش بإيدك أنا موجود كنتِ جيتي ليا احتويكي اطبطب عليكي واطلب إيدك من تاني وتالت يا بنت عمتي
رنا بدموع: سامحني
ضياع: العتاب عَلىٰ القلب المنافق اللِ يعشم نفسه بالحُب وينتهي بـ قاعدة الفُراق
Flash back:
رنا: صباح الخير يعم قوم
ضياع: يا رخمه هنام شوية
رنا: والله اجبلك جدي يحدفك بالمكنسه تاني
ضياع: يبنتي عندي ٢٢ سنه واتضرب بالمكنسه
رنا: يلا علشان توصلني هتأخر على مدرستي لإني تالته ثانوي يا عم وهبقى دكتورة العيله ان شاءالله
ضياع: اسكتي يا نيله وبعدين مش هتخلعي الأسود هي بقالها سنه متوفيه
رنا: دي أمي ثم هو عاجبني يلا حضرتلك الفطار
طلعت رنا وضياع اخد شاور في بيت جده المتواضع من وقت وفاة اهله وهو عايش مع جده ورنا من قت وفاة امها اخدتها عمتها من ابوها الظالم وربتها معاها في بيت ابوها لان عمتها جوزها مسافر
طلع ضياع وكانت رنا فطرت وهما ونازلين على السلم
ضياع بهمس: رنا أنا بحبك وعايزك في الحلال على سنه الله ورسوله
رنا رجلها اتكعبلت ضياع شدها لحضنه بسرعة
رنا: أنت قولت إيه
ضياع: بحبك
رنا بعدت عنه وقالت بتوتر وقلبها كان بيدق سريع سندت على الحيطه بتعب وقالت: ضياع أنت واعي بتقول إيه
ضياع: قولت هي اختي وحيدتي كل حاجه بنسبالي لكن إيه المانع إنك تكوني زوجتي يعني مثلا
رنا: ايوا بس أنا لسه صغيره قدامي تعليم وواقع لسه معشتهوش وأنك أخويا الكبير عمري ما تخيلت تخيل بس إني اشوفك على فرشتي

 

ضياع: بس…
رنا بمقاطعه: ضياع هات كارت الباص
ضياع: لا هوصلك أنا
رنا: ضياع
ضياع: هوصلك إطلعي لما نرجع هنتكلم تاني
طلعت رنا وراه على الموتسيكل
ضياع: امسكي فيا
رنا بتوتر مسكت القميص بس
ضياع مسك إيدها وشدها ليه أكتر وطلع وصلها ونزلت رنا بتوتر وجريت بخوف وكانت خطواتها سريعة
ضياع بإبتسامة: هو ده الحب اللِ بدور عليه خجولة وقمر وكفاية حياءها
طلع بالموتسيكل بتاعه وعدى اليوم ورنا كانت متوترة جدًا
(في المساء)
ضياع: هي رنا فين يا عمتي
_نامت علشان مدرستها يا حبيبي

 

ضياع: هي مش معود تنام بدري
_معلش تعبت إنهارده اعملك تتعشى
ضياع: لا قوليلها تصحيني أول ما تقوم
_حاضر
رنا كانت صاحية بخوف دخلت عمتها ورنا غمضت عينيها نامت عمتها في الاوضة فجأة شافت باب الأوضة اتفتح
عملت نفسها نايمه
ضياع هز رجلها وقال بهمس: رنا
رنا تجاهلته وغمضت عينيها
ضياع بمهس: ماشي يا ست الحُسن
قفل الباب بهدوء تاني يوم الصبح صحيت الساعة سته طلعت من باب الأوضة غسلت وشها وأخدت شاور وطلعت حضرت الفطار كانت واقفه في المطبخ وبتبتسم فجأة جه من وراها
ضياع: صباح الخير
رنا مكانتش بتبص عليه وقالت: صباح النور
ضياع: رنا بصيلي
بصتله بتوتر وكانت بتفرك في إيدها بخوف
ضياع: هو أنتِ طفله
رنا: عندي ١٨ سنه مش طفله لا
ضياع: اومال خايفه مني ليه
رنا: معلش إطلع خد فطارك أهو علشان هتأخر
ضياع: متروحيش إنهارده
رنا: ليه بقى

 

ضياع: انا قولت وخلاص مفيش روحه
رنا: لا هروح يا ضياع
ضياع: متروحيش يا رنا وخلص الكلام
طلع برا رنا زعلت منه وخرجت مفطرتش طلعت على السطح تشم هوا وقعدت سرحانه طلع ليها ضياع هو وواقف باصص ليها: هو اصلاً محدش هيلمسك غيري يكون في علمك رنا هو أنتِ مش عيزاني؟
رنا بتوتر وحيره: ايوه
ضياع: طيب يا بنت عمتي
نزل بغضب ورنا دموعها نزلت دخل اوضته فتح دلابه لسه هيفضى دلابه رنا مسكت إيده: متمشيش يا ضياع أنا اللِ همشي
ضياع بإبتسامة: أنا مش ماشي أنا رايحة رحلة مع اصحابي للغردقة
رنا بتوتر سابت ايده وبعدت عند الباب: ومعاكم بنات
ضياع: أربعة من الجامعة احتفال إنها آخر سنه
رنا بعدت عنه ودخلت اوضتها ضياع طلع وودع عمته وجده جه عند رنا مكنش راضي يسلم عليها وطلع من باب الشقة
رنا كانت بتبكي بخنقه على السرير
دخلت خالتها: رنا
رنا: نعم

 

_قومي معايا نازلين
رنا هزت راسها بنعم
عدوا أيام وشهر وضياع مرجعش رن على رنا في الليل طلعت برا الأوضة وقالت بإشتياق ليه: ضياع
ضياع بإبتسامة: رنا
رنا: أنت في حد جمبك
ضياع: لا بس حضروا البيت ونضفوه لإني نازل بكره الصبح هكون في البيت اشتريت ليكِ فستان وأسود لونك المفضل لإني هخطب واكلم جدي وعمتي
رنا بفرحه لسه هتتكلم
ضياع: زينب صحبتي هخطبها
رنا بصدمه مكانتش قادرة تتكلم حست بوجع غريب في قلبها
ضياع: أنتِ معايا
رنا: ربنا يتمملك على خير
قفلت التيلفون وطلعت على السطح تجري كانت بتبكي بقهرة ونامت في وماسكه صورته
تاني يوم الصبح الباب كان بيخبط عمته كانت نايمه مش سامعه ضياع شك إنها فوق طلع على السطح شافها نايمه وصورته واقعه على الأرض
ضياع في نفسه: ملامحك حلوه يا رنا استحاله اتجوز غيرك عملت كده علشان قلبك يدق ليا مش تبعدي عني عملت كده علشان اشوف ذرة الحب اللِ جوه قلبك

 

ضياع هو وبيهز كتفها: رنا
رنا فاقت وقالت بتعب: ضياع
ضياع: نمتي هنا ليه في البرد ده
رنا: عادي الحمد لله على سلامتك
ضياع بإبتسامة: الله يسلمك تعالي أوريكِ الفستان
رنا بدموع: فستان إيه
ضياع لما شاف دموعها: فستانك لخطوبتي إنهارده
رنا بإنفجار زاحت إيده: أنا بحبك أنت لما غبت عن البيت افتقدتك يا ضياع افهمها لما غبت شهر حسيته سنه متسبنيش أنا محتجالك أنت أناني
ضياع: اخيرا قولتيها
رنا بدموع اترمت في حضنه وهو دمعته نزلت وباس راسها: تعالي نقول لـ جدي
رنا ابتسمت ونزلت معاه لكن الباب كان مفتوح دخل شاف جده قاعد على الأرض وعلى راسه السلاح وعمته كذلك
ضياع: يا ولاد الكلب
رنا بخوف: بابا
شافت ناس مسلحه وابوها معاهم: انا قولت هاخدها وامشي يعني هاخدها
رنا بدموع: هروح معاك سيبهم والله همشي معاك
عمت ضياع قامت من على الارض وجده بضعف
ضياع: لا رنا مش هتمشي
_وأنت كنت أبوها أنا اللِ ليا الكلمة هنا ومش هكملها تعليم هتتجوز بعيد عنكم
ضياع: محدش هياخدها مني فاهم أنا بحبها وعايز اتجوزها اوعى ايدك
جم الحراس مسكوه وكانوا بيضربوا فيه
رنا بصراخ: ضياع سيبوني ضياع
ضياع هو وبيكح دم: رنا
_ يلا علشان كتب كتابك على أحمد الشمراني بليل
رنا بصراخ: لا لا
ضياع: رنا

 

رنا ضربوها على راسها فقدت الوعي حرس شالها
ضياع بقهره: سيبوها يا ولاد ال**** سيبها يا حيوان
كانت رنا فقدت الوعي وشعرها نازل على وسها وطلعوا بيها
ضياع سابوه كان باصص ليها هو وقاعد على الأرض والدم في وشه كان سامع صريخ عمته فجأة اغمى عليه من كتر الضرب
Back
رنا بدموع هي وباصه ليه: قلبه حن ليا لما شافني مقهورة وببكي في بيتنا وماسكه صورة أمي مجوزنيش اتخطبت بس جوزني في سن ٢١ سنه وكملي تعليم وقت لما جوزني أحمد الشمراني قعد سنه ملمسنيش والله ملمسنيش فجأة
ضياع: فجأة إيه
رنا: حبيته لإنه طيب وحنون يوم عيد ميلادي ولما تميت ٢٢ لمسني كانت ليلة دخلتنا وبعدها بكام شهر اكتشفت إنه افلس ودخل طريق المخدرات وسرقة الالماس في طريق المافيا وقتها اكتشفت إني حامل منه وسمعت وفاة أبويا وقتها قعدنا في فندق لانه مش معاه بيت وكان بيخوتي وحصل اللِ حصل قتلوه
ضياع: وبقيتي مراته خلاص
رنا بدموع: بس هو مات، مات وابنه مات في بطني من قبل يا يولد
ضياع: برضوا اتحسبت عليكِ جوازه يا ست الحُسن
رنا: أبويا اجبرني مكنش بإيدي يا ضياع افهمني
ضياع: قلبي مش طايقك وعنيا مش طايقه طلتك فيها يا رنا

 

رنا بدموع: خالتي فين وجدي
ضياع: جدي اتوفى وعمتي سافرت لجوزها وبيت جدي اتهجر
رنا بدموع: وديني لـ بيت جدي يا ضياع
ضياع: البسي حاجه تقيله مستنيكِ تحت
نزل ضياع من الفندق بخنقه وفك البدله بخنفه ودمعته نزلت وقال: تِشُق الحبيبة القلب ولا يِشُقه الحجر.
طلعت رنا جمبه في العربية رغم إنها تعبانة ضياع رمى السيجاره وساق تجاه البيت
نزلت رنا بدموع ضياع فتح الباب وطلعت على السلم قد إيه كانت شايفه البيت مهجور دخلوا الشقة كانت بتفتكر ذكرياتها فيه هي وضياع كان باصص ليها وساند على الحيطه وحاطط إيده في جيبه دخلت اوضتها وكانت بتبكي ودخلت اوضة ضياع وكانت بتفتكر لما كانت تصحية ويقوم
ضياع: يلا هنمشي
رنا: أنا هفضل هنا أمشي أنت
ضياع بغضب قفل الباب وخلع جاكيته: اطلعي السطح هخلي مرات البوب تنضف الشقه
رنا طلعت لفوق وقعدت تبص للنجوم وابتسمت ضياع بعد دقايق طلع ليها: فاكرة ذكرياتنا
رنا: ودي حاطه تتنسي
رنا بدموعقامت من على الكرسي: ضياع
ضياع: اجلي كلامك المأذون تحت
رنا بصدمه: إيه

 

ضياع: تحت وفستانك الاسود لسه في الدولاب محتفظ بيه
رنا اترمت في حضنه وكانت بتبكي بوجع وضياع منزلتش دمعه منه بعد عنها ونزل نزلت لبست الفستان وكانت فرحانه جدًا دخلت للمأذون في اوضة الجلوس وضياع كان لابس بدله سودا اوسد في اسود والشهود البواب ومراته
المأذون: قول مرايا يبني
بعد ما قال ورنا كانت باصه ليه
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
مشى المأذون والبواب ومراته ضياع قفل الباب
رنا دخلت تعمل لـ ضياع قهوة وطلعت شافته في اوضته: خد القهوة
ضياع ابتسم ابتسامه سخرية وصرخ فيها: ابعدي عني لحمك لحم نِجس معتش بطيقك
رنا القهوة اتكبت على إيدها وصرخت: آه
ضياع متحركش من مكانه وقال: خدي المرهم ده
رنا بدموع رمته بعيد وقعدت تبكي على الارض ضياع اخد مفتاح عربيته وطلع برا البيت قبل ما يقفل الباب:
جوزك كان شغال مافيا وأنا كمان دخلت فيه يا رنا آخر مره كتبتلك رسايل كان الشِعر ده
ورمى الورقة في وشها ورزع الباب ومشى
رنا كانت بتبكي وسندت راسها على الارض وقالت بضعف: ضياع
مسكت الورقة بقهرة ودموعها كانت بتنزل عليها
ضياع: مش قادر انام الليل من غيرها
ومش لاقي حد يحتويني
مش قادر أبص لحد تاني غيرها
دهَ هي اللِ كانت مالية عيني
قهوة، وإدمان، وسهر الليل

 

وانا عايش قليل الحِيل
غيابها كسرني أدور عليها فين
وريحتها ماليه قلبي
وأنا بكتب ليها بِكُل شوق وحنين
عودتني إني أبص في عينيها وأشكي
واحط راسي على مَخدتها
وفي حُضنها وأبكي
حضنت الورقة وكانت بتبكي وقالت بضعف: ليه كلهم بيطلعوني أنا اامذنبه ابويا محبنيش علشان مجيتش ولد وكرهني ليه ضياع بيكرهني وهو اكتر واحد حبيته ليه يكسرني
صرخت بقوة من الشباك لما شافته بيطلع عربيته وقطعت الورقة ورمتها: أنا نسيتك أنا عايزه انساك
بصلها ضياع ومشى هي وقعت على الارض وفضلت تبكي وتصرخ: متسبنيش امسح دموعي محتجالك متسبنيش
…………………..
تاني يوم الصبح فهد قام شاف فيروزة نايمه في حضنه ابتسم ليها وقال: فيروزة
فيروزة قامت بضعف وقالت: أنت بخير
فهد هز راسه بنعم
سندته فيروزة وقام هو بكل حب وحنان حضنها
فيروزة: قتلوه أبويا اتقتل
فهد اتنفس بألم: مش أنا يا بنت القِناوي والله مأنا

 

فيروزة بدموع: عايزه اروح دفنته
فهد: هنروح سوا
قام من مكانه وهي سندته فيروزة ولبسته القميص بتاعه فيروزة كانت واقفه مش قادرة تتكلم فهد حضنها وباس على راسها وطلعوا من البيت لكن شاف عجلات عربيته مقطوعة
فهد: فيروزة ادخلي البيت تاني
فيروزة: في إيه
فهد فتح عربيته وطلع مسدس سلحه لكن مكنش في رصاص
فيروزة بدموع: مش هسيبك لأ
فهد: تعالي
اخدها من إيدها وتجاهل جرحه كانت ناس جايه عليهم
فهد دخل اوضة سرية وفتح باب تحت السجاده وشاف نفق
فهد: انزلي
فيروزة بخوف نزلت في النفق السري وهو نزل وراها قفل النفق بالقفل ورن على ضياع
ضياع كان سهران قدام البحر ولسه صاحي: الو
فهد: قابلني عند الباب الخلفي للنفق في البيت الخشبي بسرعة بعربيتك
ضياع: مسافة السكة
فيروزة: مين دول وعايزين منينا إيه
فهد: كل ما يكون الإنسان ناجح بتزيد اعداؤه
فيروزة: في المافيا
سابت إيده وكانت بتمشي لوحدها في النفق
فهد كان ماشي وراها: إيدك يا فيروزة
فيروزة: مالها
فهد: بتوجعك
فيروزة: مش قد وجع قلبي يا إبن الجوارحي
فهد شدها لحضنه وحضنها: حاسس بيكِ
فيروزة: جوايا شعور غريب مش قادرة اتنفس ابعد

 

بعدت عنه ومشيت في النفق بخوغ اول ما طلعوا من النفق كانت الارض كلها تلج فيروزة بخوف مسكت إيد فهد
فهد: متخافيش عدي
فيروزة: تلج
فهد شالها ما بين يديه وكانت بصاله اتعلقت في رقبته
فهد بحنان قلبها على شفتيها وكان ماشي
فيروزة بخجل: نزلني يا فهد
فهد:………………..
فيروزة: فهد نزلني
نزلها فهد وهو كان ماشي كانت ماشية وراه وضياع كان وصل بعربيته
فهد بتنهيده: ضياع جه يل….
بيبص ملقيهاش
فهد بخوف: فيروزة، فيروزة
طلع يجري ولكن شاف التلج انشق وفيروزة وقعت تحت المياه
فهد بصراخ: فيروزة
كان بيجري شايف خيالها تحت المياه ونط في المياه وراها
ضياع بخوف: فهد
كان بيدور عليها تحت المياه شافها استسلمت مكانتش قادرة تعوم سحبها لحضنه وهي فقدت الوعي وكانت بلعت مياه كتيره كان بيعوم بقوة ويعافر كان هيفقد التنفس ولكن طلع سحبه ضياع وسحب فيروزة
فهد كان بيضب على قلبها قرب منها ودموعه نزلت عملها تنفس اصطناعي واتنفست كحت المياه بقوة حضنها فهد:كنت هخسرك
فيروزة بتنهيده قوية: أنا بخير
فهد كان بيلمس على شعرها وقامت معاه جم يمشوا لقيوا نفسهم محاصرين من رجالة فخرية
_سلمنا الحلوه اللِ معاك يا فهد الجوارحي

 

ضياع: إنتوا مين
فهد شد فيروزة ورا ضهره وضياع كان واقف وراها
فهد: قرب لو راجل والنس شعره منها
_ لا ما هو على اللمس هنلمس دي قطه دراعها مكسور هتيجي لوحدها
أربع رجالة صوبوا السلاح عليهم
ضياع: سلطانة الفهد محدش بيقرب عليها
فهد بصله وابتسم
فهد: ولو هنموت هنموت سوا
كان حد مراقبهم من فوق جمب الاشجار وكانت متابعاهم
ضياع بيبص لمحها وابتسم
فيروزة: فهد أنا خايفه
فهد: متخافيش
واحد لف الحبل ورماه جه في خصر فيروزة وسحبوها
فهد: فيروزة
جه يجري واحد من العصابه ضرب نار عند رجله فهد نط عند ضياع التلج انشق
فيروزة بدموع: فهد
كانوا حاطين المسدس فوق راسها وهي بترتعش وتبكي
فهد بصراخ: فيروزة
ضياع: استني يا صاحب
رنا طلعت من ورا الشجرة وكانت رابطه إيدها المحروقة ولابسه اسود في اسود وماسكه أربع أسهم وقالت: سيبوا البنت
فيروزة بصت ليها بدموع
فهد: مين دي
ضياع بإبتسامة: مراتي
فهد: يا ***
واحد من العصابة: هقتلها
رنا: هعد من واحد لـ تلاته

 

ضياع كان باصص ليها وطلع مسدسه هو وفهد ببطء
رنا:واحد، اتنين، تلاته
الراجل كان هيدوس على الزناد ويقتل فيروزة
رنا ضربت الأسهم ودخلت في رجلهم وقعوا الأربعة
فهد ضرب رصاصة تحتيهم انشق التلج وقعوا كلهم
فيروزة بدموع جريت عليه وحضنته
فهد اتنهد وحضنها بقوة
ضياع رنا وقغت جمبه وقال: شكرا
رنا: العفو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزة الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى