روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الخامس 5 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الخامس 5 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء الخامس

رواية فعلتها لأجل أبي البارت الخامس

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة الخامسة

دنيا بلهفة : أى إللى حصل ؟ بابا فين؟
ماما : ..
دنيا: يبقا كلام شهاب صح ؟ حد يرد عليا .
معاذ: اه بابا الظابط جه خده و حطه فى عربية و قالى هيبجي بالليل بس إحنا تانى يوم و مجاش .
دنيا بدون فهم: أى السبب ؟
ماما: يومين و هيطلع ..
آلاء: لازم يدفع الفلوس إللى عليه الأول.
دنيا : لازم نشوف محامى شاطر .
آلاء بابتسامة حزينة: بقولك مش معانا فلوس ندفع إللى علينا , فنقوم محامى يأخد فلوس قد كده.
دنيا : و ايه الحل ؟
آلاء بدموع : أنا حتى لو نزلت اشتغلت مش هقدر أجمع المبلغ ده لان الوقت قليل .
دنيا بدموع : أنا السبب فى كله ده علشان القسط إللى عليه صح , و ياريتني مبسوطة.
ماما بعدم إهتمام لكلام دنيا : لازم نشوف حل فى أقرب وقت .
آلاء: عايزين حل واقعي لان المبلغ كبير ومفيش وقت.
معاذ ببراءة: أنا هنزل أشتغل معاكِ.
مالك : وأنا كمان هشتغل .
آلاء بتضم اخواتها و بتعيط … إحنا لو اشتغلنا كلنا مش كفاية.
مالك ببراءة: دنيا أنتوا معاكم فلوس كتير طلعى بابا وأنا هشتغل وادفعهم كلهم.
دنيا بتنهيدة : أنا هكلم شهاب و عمى و هشوف هيقولوا أى و اجيلكم تانى .
معاذ : قوليلهم ان معاذ ومالك هيشتغلوا و يرجعوا الفلوس كلها .
دنيا بابتسامة و بتبص ل معاذ: يارب يوافق يا عم إللى هتشتغل و هتبقى مليونير .
مالك بتكشيرة غريبة : هو ممكن يرفض؟
دنيا : مش عارفه هشوف و أقولكم.
^^عند دنيا^^
دنيا : عرفت بابا اتسجن لى؟
شهاب: سمعت بس مش متأكد.
دنيا : وسمعت أى بقا؟
شهاب: كأن عليه فلوس كتير و معرفش يسددها.
دنيا : عارف الفلوس دى بتاع أى؟
شهاب ببرود : لا مش عارف ومش عايز أعرف.
دنيا بعصبية: لا لازم تعرف , الفلوس دى إحنا السبب فيها, الفلوس دى فلوس جهازي.
شهاب ببرود: و أي كمان؟
دنيا بدموع: الفلوس دى لازم تدفع.
شهاب بسرعة: وأنا إللى هدفع؟
دنيا : حط نفسك مكان بابا أكيد كأن هيفضل جنبك , بابا عمل حاجات كتير علشانك فى الفرح, كفاية أنه وافق أننا نكون مع بعض , أثبت ل أول مره أنه أختار لبنته زوج كويس خليه يحس إنك إبنه, بابا كأن بيتعامل معاك كأنك إبنه فعلاً,بلاش تخذله ..
شهاب:..
دنيا بدموع : إحنا فقراء اه لكن اتربينا على عزه النفس و إللى اتربى على عزه النفس لو طلب منك حاجه إياك ترفض لأنه بيكون جاى و واثقه إنك مش هتخذله .. أنا أول مره اطلب منك حاجه من يوم ما اتجوزت.
شهاب:…
دنيا : لو وافقت إنك تدفع الفلوس هيكون معروف مش منسى , و متأكدة ان بابا هيرجعهم حتى وان طال الوقت, بابا مستحيل يقبل جنيه واحد منك.
ماما وفاء بتخبط: يا دنيا.
دنيا : اتفضلي يا ماما .
ماما وفاء : شهاب عندك؟
شهاب: تعالى يا ماما .
ماما وفاء: أى إللى حصل عندكم يا دنيا .
دنيا بدموع: بابا اتسجن, بسبب الفلوس إللى عليه.
ماما وفاء: ربنا يفك كربكم.
شهاب: عايزه حاجه منى ولا أى.
ماما وفاء :يا دنيا يا حبيبتي أنتِ عارفه طبعاً إنك زى بنتى, بس شهاب مش هيقدر يساعد حتى لو بجنية واحد فى الفلوس دى.
دنيا وشي بدآ يحمر و مندهشه:…
ماما وفاء بقسوة: أنتِ بس إللى مسؤوله مننا, لكن ملناش دعوه ب أهلك.
دنيا بدهشة : دول أهلي فاهمه يعنى أى ؟
ماما وفاء ببرود : هم غلطوا يتحملوا النتيجة.
دنيا بتوتر : هو أنتِ بتتكلمي كده إزاى دول أهلي, هم غلطوا علشان مين ما هو علشان أتجوز شهاب , أتكلم يا شهاب..
ماما وفاء بتفهم شهاب إنها خائفة عليه: أنا بس عاملة عليكِ يا قلب أمك, الفلوس دلوقتى لو طلعت من جيبك مش بتدخل تانى .
دنيا بدموع: أنا..
ماما بسرعة: أنا نازلة تحت بعد إذنكم.
دنيا بعياط جامد وبتبص ل شهاب : موافق على كلام مامتك.
شهاب: هى معها حق.
دنيا : أمك بتنادى.
شهاب:…
ماما وفاء بتنادى من تحت: دنيا أنزلي اعملي الآكل.
شهاب: نازلة أهي ، انزلي اعملي الأكل.
دنيا بدموع: هو ده المهم أنا بعيط و فى مصيبة وأنت بتقولى أعملى آكل.
شهاب: اه أنزلي يلا .
دنيا بزعل : أنا هروح عند ماما .
شهاب: بالسلامة
دنيا بدموع: كأن نفسي تبقا باقى عليا دى أول مره تحصل مشكلة كبيرة كده بينا .
شهاب : أنتِ إللى عايزه تمشي و إللى يعجبك .
^^^ وأنا نازلة تحت ^^^
مروه أخت شهاب : يعنى أنتِ واخده هدومك رايحه فين؟
دنيا بدموع: رايحه عند ماما .
مروه : لى ؟؟
دنيا: ..
مروه : أنتِ زعلانة ؟ علشان هتعملى آكل ؟ أنا هعمل يا ستى ولا يهمك.
دنيا بدموع: لا يا مروه أنتِ أخت شهاب و أختي الكبيرة و اشيلك على رأسي لو الارض مشلتكيش بس .
مروه بحضن : تعالى طيب احكيلي حصل أى ؟
دنيا بحزن : بابا اتسجن بسببي ؟ و مش عارفه أعمل أي.
مروه بدهشة و كأنه أول مره تعرف : اتسجن ؟! و بسببك إزاى؟
دنيا : مروه أنا تعبانة و عايزه أمشي بجد .
مروه: تعالى طيب شوية و بعدين أمشي.
دنيا بقهرة : بدأت أحكي ل مروه كل حاجه لأنها فعلاً أختي بدأت أقولها كل حاجه من أول ما جيت البيت و قد أي أنا مستحملة علشان الأمور تمشي .
مروه: بس ليه مقولتليش كله ده ؟
دنيا : كنت عايزة أعيش كنت على امل ان شهاب يتغير و ماما تتغير .
مروه بحزن : و طبعاً محدش بيتغير صح؟
دنيا : بالظبط
مروه : أنا حاسه بيكِ جدا و مش عارفه أقولك أي بس أنت ِ فعلاً أختي أنا هكلم ماما و شهاب و..
دنيا بسرعة : صدقيني المره دى لازم أمشي مش هينفع حاسه أني هموت من القهرة مش مستحملة لازم أمشي علشان آشوف بابا .
مروه : خلاص إللى يريحك أبقا طمنيني عليكِ ديمًا .
^^ بعد اسبوعين فى بيت بابا ^^
آلاء: شهاب بره .
دنيا بعصبية: يعنى أى ؟
ماما : يعنى..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى