روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء الثامن عشر

رواية فعلتها لأجل أبي البارت الثامن عشر

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة الثامنة عشر

عمر : بس أى يا عمى !!؟
عمى : مش هينفع لازم تتجوز.
عمر : لازم ليه؟!
عمى : علشان مش هينفع أطلع صغير قدام الناس .
عمر بهدوء : حالياً مش محتاج تعمل غير إللى يريحك و إللى أنت شايفه صح وبس, الناس مش بيعجبها حاجة صدقني .
عمى بنفس عميق : خلاص أنا هشوف سندس و نتكلم فى الموضوع ده.
عمر : أتمني متكنش زعلت إن سندس قالتلي بس أنا استغربت إنها مش هتكمل تعليم و هى شاطرة ما شاء الله.
عمى بضحك : يعنى هى شاطرة ولا بتقول كده وخلاص.
عمر : الله أكبر عليها , يا عمى الدرجات تشهد.
عمى : هى بصراحة مجتهدة و بتعمل إللى عليها.
عمر : ربنا يبارك فيها, بعد إذنك همشي لأني عندي حصة فى السنتر .
↓ أوعى تنسوا سندس و دنيا↓
دنيا : كله ده حصل ؟
سندس : شوفتي بقا!
دنيا : و أى إللى حصل أبوكي فسخ الخطوبة ؟
سندس بابتسامة: بعد ما عمر مشي عالطول بابا أتصل بخطيبي و قاله إنى هكمل تعليم.
دنيا : بجد فرحت أوي.
سندس بهدوء : إحنا ممكن نكون عارفين الصح بس محتاجين شمعة تنور طريقنا و ربنا ممكن يبعت ناس تنور طريقنا او رسالة لان ربنا معانا ديما الحمد لله , بابا كأن عارف أنه قرار غلط و عمر كأن الشمعة.
دنيا : حقيقي.
سندس : لسه مش ناوية تتجوزي عمر ؟
دنيا : صدقيني لسه مش عارفه .
سندس : بس هو بيحبك .
دنيا : الحب لوحده فى الجواز مش كفاية, أنا محتاجة أعمل حاجات كتير قبل الجواز, آلاء بتخبط ادخلي.
آلاء بضحك: أنا قلقت لاني مش سامعة صوت من بدري قولت أدخل أطمن.
دنيا بضحك : لا الكلام خدنا بس .
سندس : تصدقى فعلاً أنا أتأخرت.
دنيا : لسه بدرى .
سندس : همشي بابا بيقلق لما أتأخر بره , أكيد هشوفك تانى لما تعملى فرحك أنتِ و مستر عمر هاجى.
آلاء بضحك عالى : حلوه مستر دي, دنيا هتكون حرم المستر.
دنيا بضحك : وماله دا إحنا لسه فى بداية الدراسة لسه قدامي ثانوي و كلية ..
سندس : ربنا معانا كلنا يارب.
دنيا : يارب.
↓↓ بعد فترة↓↓
آلاء: الدرجات ظهرت ؟!
بابا : اه .
آلاء بسرعة و بقلق : جبت كام .
بابا بنفس عميق: ٩٤ ٪
آلاء بدهشة: ليه؟
بابا: ..
آلاء: أكيد مش نتيجتي.
ماما بهدوء: طالما عملتي إللى عليكِ خلاص.
آلاء بقهرة : لا طبعاً مستحيل ده مش مجهودي و دي مش درجاتي.
بابا بهدوء : أنا مش مضيق طالما إجتهدتِ خلاص.
آلاء بدموع و قهرة: ليه مش قادرين تصدقوا ان دي نتيجة غلط .
بابا : كل الدرجات وحشة , شد آلاء من ايديها علشان تيجي تقعد جنبه و يشوفوا الدرجات.
آلاء: …
دنيا داخله من بره بقلق : الدرجات ظهرت , بتعيطي ليه؟!
آلاء: مش نتيجتي .
دنيا : ..
ماما : مش عاجبها ٩٤ .
دنيا : يا بنتى اتخرعت والله من عياطك, الدرجات كلها وحشه, أنا كنت فى المكتبة و معرفتش اجبلك الدرجات من صوت العياط و كأن ثانوية عامة هى نهايه الدنيا ، و بيقولوا طب هتقبل ٩٢ السنه دى .
ماما : يا بنتي رزقك لو مكتوب تدخلي طب هتدخلي لو مش نصيبك والله لو عملتي أيه, قومي يا عبيطة اغسلي وشك .
بابا : دا إحنا هنطلعك مصيف يوم واحد علشان جبتي درجات حلوه .
معاذ بضحك: يوم واحد دا كده كتير أوي .
بابا بضحك : كل واحد على قد فلوسه .
مالك : طب يومين طيب .
بابا : ولا تزعل يومين يومين كله رايح أهم حاجه اشوفكم مبسوطين.
آلاء بحضن لبابا : كأن نفسي أجيب مجموع أحسن من كده علشانك .
بابا بهدوء : أنا مبسوط طالما أنتوا معايا و كويسين هعمل أى بالدرجات أهم حاجة أنتوا, يا بنتي العمر فيه كام سنه علشان اجيبكم تانى دا أنا بفرح كل يوم وأنتوا بتكبروا قدام عيني بفرح بكل خطوه جديدة فى حياتكم و كأني أنا إللى بنجح ربنا يوفقكم و يسعدكم ديما .
آلاء بحضن و دموع : يارب يا بابا ويديمك فى حياتنا أنت و ماما .
↓↓
بابا : يا آلاء عملتي أى فى التنسيق؟
آلاء داخله من بره و وشها أحمر: ..
بابا: آلاء فى أيه؟
آلاء : بابا أنا عارفه إنك ديما بتقولي لو كليتي جات بره مش هدخل وده إللى حصل.
بابا بهدوء : التنسيق جه فين يعنى؟!
آلاء: طب القاهرة .
بابا : كنت خائف جدا من أنه ييجي فى القاهرة .
آلاء بقهرة : يعنى مش هروح؟!
بابا بهدوء : لا هتروحي علشان أنا واثق فيكِ.
آلاء بحضن ودموع السعادة : يعنى أول حلم بيتحقق.
ماما بتزغرط : الف مبروك عندنا أول دكتورة فى البيت.
آلاء: الله يبارك فيكِ يا ماما , حقيقي لولا وجودك يا أمي مكنتش وصلت لحلمي ربنا يديمك ليا و أفضل مسنودة بيكِ طول العمر.
مالك : بابا يعنى أنت هتسيبها تروح القاهرة لوحده!؟
آلاء بدأت أتوتر لان معاذ و مالك خلاص بيكبروا و خائفه يقنعوا بابا .
بابا : أنت مش عايزها تروح القاهرة ليه.
مالك : أنا بحبها أوي و نفسي تكون أشطر واحده فى الدنيا, بس أنا مش عايزها تبعد مش عارف ممكن تقابل مين هناك و تتعامل مع مين و هتتعلم أى منهم .
بابا بهدوء : أنا عارف آلاء ، صدقني إللى أتعلم الاحترام و الأصول والمبادئ لو راح فين هيفضل زي ما هو مش هيتغير بس ده إللى اتربي صح متقلقش .
دنيا كنت مبهورة من رد بابا بالرغم أنه كأن ممكن يقوله ملكش دعوه أنا الاب بس هو حب يعرف السبب إللى يخلي مالك يمنع إني اسافر
^^^ يوم ما آلاء هتسافر^^ ^
آلاء: بابا هييجي معايا ؟
ماما : اه بس هو راح مشوار وجاى .
آلاء: راح فين؟
ماما:…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى