روايات

رواية فريدة الالفي الفصل الخامس عشر 15 بقلم فريدة أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية فريدة الالفي الفصل الخامس عشر 15 بقلم فريدة أحمد

رواية فريدة الالفي الجزء الخامس عشر

رواية فريدة الالفي البارت الخامس عشر

فريدة الالفي
فريدة الالفي

رواية فريدة الالفي الحلقة الخامسة عشر

“جوزك بيخو، نك ودلوقتي معايا، لو عاوزة تتأكدي تعالي شقة الزمالك اكيد تعرفيها كويس ”
ودي كانت المسدچ اللي وصلت ل ميرنا علي الموبايل
كانت في حالة صدمه وزهول وهي بتحاول تستوعب المسدچ
بس علطول قامت بسرعة لبست ونزلت وراحت علي العنوان واللي هو شقة ادهم واللي كان معاها مفتاحها و وصلت وفتحت الشقة بهدوء ودخلت وشافت المنظر اللي عمرها ماكانت تتخيل تشوفه في يوم من الايام. ادهم في السر، ير وفي حضــ نه واحدة
ادهم بصدمة قام اتعدل وقال… ميرنا
ميرنا كانت بتبصلهم بدموع وهي سامعة تكـ سير قلبها
ادهم بلع ريقة وهو مش عارف يعمل ايه او يقول ايه
والبنت اللي معاه كانت بتشد الملاية عليها وهي بتبص ل ميرنا بسخرية وشما، ته
نطقت ميرنا بصعوبة وقالت… طـ لـ قني
ولفت علطول وخرجت من الشقة
ادهم مسح علي وشه بغضب من نفسه و اخد قميصه من الارض بسرعة وخرج وراها وهو بيلبسه وهو بيقول… ميرنا. استني ياميرنا
لكن كانت ميرنا خرجت ونزلت تجري وهي دموعها مغرقة وشها
ادهم راح يخرج من الشفة وراها وقفت قدامه هايدي وقالت بدلع.. حبيبي انت رايح فين. انت بتحبني انا
ادهم زقها بعصبية وغضب وقال ..غوري من وشي
ونزل بسرعة ورا ميرنا اللي كانت منهارة
لحقها ووقفها وقال… ميرنا تعالي معايا
زقته بعصبية وغضب وهي بتقول بانهيار…. ابعد عنييي ابعددد عنييي ياز،، بالة.. اناا بكرههك. بكرهكك.. طلقنييي. بقاا مش طايقة ابص في وشكك. ياز، بالة
ادهم وهو بيحاول يهديها .. اهدي اهدي ممكن. وتعالي اروحك ونتفاهم
ميرنا بغضب خبطته في صدره وقالت بعصبية… نتفاهم. نتفاهم في ايه هااا. نتفاهم في ايييه.. بعد ماشوفت خيا، نتك بعيني بتقولي نتفاهم.. يابجاحتك يا اخي
خدت نفس وهي بتحاول تهدي نفسها وقالت وهي بتتنفس بعنف… انا هروح علي بيت ماما وهتبعتلي ورقة طلاقي. سامع
وفتحت عربيتها
ادهم مسك ايدها وقال بهدوء… طب تعالي اوصلك. مش هتعرفي تسوقي بحالتك دي
ميرنا شدت ايدها منه ورفعتها قدامه بمعني انو ميقربش … ابعد عني. ابعددد
ولسه هتركب
لكن ادهم بغضب قال … مش هسيبك لوحدك واركبي علشان اوصلك البيت يلاا
ميرنا بعصبية.. انا مش هركب معاك ولا هرجع معاك علي البيت. سيبني بقاااا.سيبنييي.عااوز مني ايييه
ادهم وهو بيحاول يكون هادي… احنا في الشارع. امشي معايا بهدوء. يلاا
ومسك ايدها وفتح عربيته
بس ميرنا زقته وقالت… مش هرجع معاك ووريني هتغصبني الزاي وراحت تتحرك ناحية عربيتها لكن ملحقتش لان ادهم علطول شدها وزقها في عربيته بغضب وقال .. متخلنيش اتغابي عليكي
وركب وساق بجنون
وهي فضلت تعيط وتش،تم فيه
…….
بعد وقت وقف بالعربية قدام الفيلا
ميرنا نزلت ودخلت علطول وهي منهارة
وهو لف ورجع تاني
شهيرة ومها قاعدين اول ماشافو ميرنا اللي داخلة منهارة قامو بسرعة قربو عليها
شهيرة بقلق … في ايه. مالك ياحبيبتي. وكنتي فين اصلا
مها… في ايه ياميرنا بتعيطي ليه. ايه اللي حصل
شهيرة…. ياحبييتي اتكلمي
ميرنا بشهقات… ابـنك. بي بيخوني
وهي بتعيط اوي
شهيرة بصدمة… بتقولي ايه بيخو، نك الزاي. اهدي كده وفهميني
ميرنا وهي مس عارفة تتكلم من العياط… ابنك المحترم كان في شقة الزمالك ومعاه واحدة.. شفتهم بعيني
شهيرة… طيب اهدي
فريدة نزلت علي الصوت وقربت عليهم وهي مش فاهمة حاجة وقالت… هو في ايه
شهيرة بصتلها بقرف ومردتش وهي بتهدي في ميرنا
مها قالت… ميرنا اتخانقت هي وادهم يافريدة
ميرنا مسحت دموعها وقالت… انا هروح عند ماما وياريت تخليه يبعتلي ورقتي
شهيرة… اهدي بس ياحبيبتي. طلاق ايه بس
ميرنا بعصبية… وهو حضرتك متخيلة اني هعيش معاه تاني بعد ماشوفت خيا، نته بعيني
وطلعت علي فوق بغضب
مها طلعت وراها وفريدة كمان
………..
عند ادهم
رجع الشقة تاني
هايدي كانت قاعدة بتقلب في موبايلها ببرود وهي مبسوطة جدا من اللي حصل وهي بتتخيل ان خلاص هيطلقو وادهم يبقي ليها لوحدها
اول ماشافته داخل قامت علطول قربت عليه ببتسامة
وهي بتلف ايديها حوالين رقبته وقالت… حبيبي كنت عارفة انك هترجعلي
ادهم نزل ايديها وقال بهدوء مريب… مراتي عرفت منين انك معايا
هايدي بتوتر… م مش عارفة
ادهم بغضب… انطقي ياروح امكككك. عرفت منييين
هايدي بلعت ريقها… قولتلك معرفش. يمكن كانت شاكة فيك ومرقباك مثلا
ادهم ضر، بها قلـم ومسك شعرها بغضب وقال… انتي فاكرة الشويتين دول هيدخلو عليا.. انطقييي يابت
هايدي بغـ ل … ايوا انا اللي بعتلها الرسالة
ادهم مسح علي وشه بغضب وثواني كان نزل عليها بكف تاني من شدته وقعت علي الارض وهو بيقول بزعيق… عملتييي كده ليييه
هايدي بدموع وهي علي الارض… علشان بحبك. علشان تبقي معايا انا لوحدي
ادهم بغضب…يابنت الكـ لب
وهو بيتنفس بغضب نزل لمستواها ومسكها من شعرها وقال بغضب… وانتي فاكرة لما تعملي كده هسيب مراتي. وتبقي معايا.. انتي نسيتي نفسك ياز، بالة
هايدي… لا منستش. بس انا بحبك وانت كمان بتحبني
ادهم… بحب مين ياز، بالة يابنت الكـ لب. انتي صدقتي نفسك. انتي رخيـ صة يابت
هايدي.. بس انت مبتحبهاش. ولا نسيت كلامك ليا. وانك متجوزها علشان خاطر مامتك وانك عمرك ماحبيتها..
مسكت ايده وقالت.. ادهم انت بتحبني انا. انت مبتحبهاش
ادهم…. انتي بتقارني نفسك بيها يارخيـ صة.انتي اخرك انا، م معاكي علشان مزاجي وبس لكن متفتكريش نفسك بني ادمة
قام وقف وقال وهو بييتوعدلها… بس قسما بالله لندمك علي اللي عملتيه ده.. راجعلك تاني
وزقها برجله وخرج وبعد ماقفل عليها
…………
في الفيلا
ميرنا نزلت ومعاها شنطة هدومها
شهيرة.. بردو مصممة.
في اللحظة دي دخل ادهم اللي كانت شهيرة كلمته وقالتله ييجي حالا
وياسين كمان كان رجع
ميرنا بصت علي ادهم بغضب
وراحت ناحية الباب وهي بتجر الشنطة وراها من غير ماتتكلم
‏ياسين وقفها… ميرنا. استني
‏ميرنا… استني ليه وعلشان مين. علشان ده
‏وهي بتشاور علي ادهم
‏كملت وقالت بجمود.. انا لا يمكن اعيش معاه تاني بعد النهاردة.. خليه يطلقني. انت بنفسك قولتلي لو حصل حاجة منه تاني هتطلقني منو. واظن مافيش اكتر من اني شفته بيخو، ني. هستني لحد مايحصل ايه تاني
‏ياسين بص ل ادهم بغضب ويأس. ورجع بصلها وقال.. تعالي اوصلك
‏واخدها ومشي تحت نظرات ادهم اللي مقدرش ينطق
‏شهيرة بغضب بصتله وقالت…. ممكن تقولي ليه عملت كده. ليه. عاجبك اللي حصل ده. ماحدش فينا هيبقي ليه عين يدافع عنك بعد عملتلك السودة دي
‏ادهم ما اتكلمش ولف وخرج وهو مش طايق نفسه
‏…
‏ياسين رجع البيت بعد ماوصل ميرنا بيت خالته
‏شهيرة…. عملت ايه
‏ياسين…. هعمل ايه. ابنك بوظ الدنيا
‏شهيرة… ربنا يهديه
‏ياسين وهو بيحملها نتيحة اللي حصل قال… قولتلك من الاول الجوازة دي مش هتنفع. لكن انتي اصريتي بردو. شوفي بقا هتحلي الزاي
‏شهيرة… يعني انا دلوقتي اللي غلطانه
‏ياسين…. طبعا انتي اللي غلطانه. من الاول وانتي عارفة انو مش عاوزها. وفضلتي وراه لحد ماجوزتيهالو
‏شهيرة… عموما انا كنت شايفه ان جوزاو من ميرنا في مصلحته. خصوصا انها بتحبه
‏ياسين… وهو ايه. بيحبها
‏شهيرة سكتت
‏……
‏عند ميرنا
كانت في اوضتها وهي قافلة علي نفسها وبتعيط
مامتها من بره وهي بتخبط عليها… ياحبيبتي افتحي. وقوليلي مالك وايه اللي حصل مخليكي راجعة بشنطة هدومك كده
ميرنا بعياط… ياماما سيبيني مش قادرة اتكلم دلوقتي ارجوكي
مامتها… طيب ريحيني بس. ادهم عملك ايه
ميرنا… ادهم بيخو، ني ياماما. ارتحتي. سيبيني بقا لو سمحتي
وقعدت تعيط بقهر وهي بتقول في نفسها. ليه كده يا ادهم. ده انا محبيتش في حياتي غيرك. عملتلك ايه علشان تعمل فيا كده وتكسر، ني
وهي بتعيط اوي بوجع
……………..
تاني يوم في الشركة
نهي قاعدة بتشتغل قاطعها رنة تليفونها اللي اول ما مسكته وشافت المتصل ابتسمت وردت بفرحة وهي بتقول .. وحشتني
: انتي اكتر ياحبيبتي
نهي … انت رجعت امتا. لما شوفت الرقم المصري مصدقتش. رجعت امتا. وانت فين دلوقتي
فاجاها وقال… انا تحت الشركة. انزلي
نهي… بتهزرر
: لا انا تحت الشركة بجد يلا انزلي
نهي بفرحي… حالا
وسابت الشغل ونزلت بسرعة
اول ماشافته كان واقف ساند علي عربيته. جريت عليه بلهفة وحضنته باشتياق
وهو ضمها ليه بحب
خرجت من حضنه وهي بتمسك وشه بأديها وهي بتبصله باشتياق وبتقول… انا مش مصدقة عيني. انت قدامي دلوقتي. كنت واحشني اوووي
وحضنته تاني
كل ده وعمر واقف في شباك مكتبه ومتابع كل ده بغضب واضح

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة الالفي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى